مقالات هوش هیجانی

اهمیت هوش هیجانی در روابط عاشقانه

Emotional Intelligence in Love and Relationships

چرا هوش هیجانی (EQ) در روابط عاشقانه اهمیت دارد و چگونه می توانید از آن برای تقویت رابطه، افزایش صمیمیت، حفظ ارتباط و ایجاد عشقی پایدار استفاده کنید؟ در ادامه همراه ما باشید تا با جنبه های مختلف تاثیر هوش هیجانی EQ و ایجاد یک رابطه عالی با شریک خود بپردازیم.

چگونه هوش هیجانی (EQ) بر روابط تأثیر می گذارد؟

کنترل هوش هیجانی EQ راز روابط صمیمانه پایدار است، به این دلیل که تمام روابط احساسی و عاشقانه تحت تاثیر عوامل محیطی نظیر خانواده، دوستان، نگرش ها و سلیقه ها مورد قضاوت قرار می گیرد و مدام در حال تغییر است. ممکن است ناخواسته در شرایطی قرار بگیرید که این رابطه به هر دلیل دچار اختلاف و سستی شود، اینکه چگونه بتوانید آن را کنترل کرده و بر تحکیم و حفظ آن بیفزایید هنر شماست.

داشتن یک رابطه پایدار عاشقانه، بستگی به شدت صمیمیت، مهربانی، همدلی، تعهد به یکدیگر، مراقبت های روحی و روانی و ظرفیت پذیرش تغییر ها و یکی شدن دو سلیقه در ارتباطات فردی دارد. اما رسیدن به حد اعلای یک رابطه نیازمند شناخت دقیق و آگاهی از خطراتی است که ممکن است در طول رابطه به وجود بیاید، دارد. اینجاست که اهمیت هوش هیجانی EQ خود را نشان خواهد داد که به جرات می توانیم بگوییم یکی از راههای رسیدن به موفقیت در زندگی شخصی و حرفه ای است.

چه عواملی باعث به وجود آمدن مشکل در روابط عاشقانه می شود؟

اگر بخواهیم تمام جنبه ها و عواملی که روی روابط عاشقانه و مستحکم تاثیر گذار هستند را نام ببریم، قطعا به نکات زیادی باید اشاره کنیم. اما بیشتر تجربه هایی که دیگران اعتقاد دارند باعث به وجود آمدن مشکل در روابط آنها شده شامل مواردی نظیر: عدم توجه به خواسته و نیاز طرفین، عدم خودآگاهی، اشتباه تصور کردن رابطه احساسی با نیاز مادی، تحث تاثیر دخالت دیگران قرار گرفتن، عدم آگاهی از تله های زندگی، نگرش شهوانی و عدم پرورش هوش هیجانی افراد بوده است.

فعالانه به دنبال تغییر در رابطه خود باشید

وقتی ترس از تغییر را کنار می‌زنید، متوجه می‌شوید که متفاوت بودن سلیقه ها لزوماً به معنای انتخاب بد نیست. روابط احساسی و عاشقانه به هر سمتی که طرفین بخواهند متمایل خواهد شد. ممکن است این رابطه صرفا برای بدست آوردن یک شریک مطمئن و برای پر کردن خلا تنهایی و دست یابی به عشق باشد یا اینکه صرفا یک رابطه دوستانه ساده یا شغلی باشد.

کنترل احساسات به دلیل دخالت عوامل احساسی نظیر عاشق شدن و ایجاد وابستگی برای همه به سادگی مقدور نیست و عدم کنترل شدت احساسات حتی ممکن است باعث جنون یا دیوانگی و آسیب زدن به خود یا دیگران شود. چه بسا مواردی بوده که فرد در رسیدن به عشق خود ناموفق بوده و با تکیه بر حس ششم خود، درصدد انتقام و آسیب به خود و دیگران افتاده است.

برای شناخت میزان مهارت خود در کنترل احساسات می توانید تست رایگان هوش هیجانی را انجام دهید. تست هوش عاطفی به شما کمک می کند به میزان مهارت خود در کنترل احساسات پی برده تا بتوانید هوشمندانه روابط خود را مدیریت کنید.

هوش هیجانی

به چالش های موجود در زندگی عاشقانه توجه داشته باشید

مشکلات احساسی در رابطه عاشقانه صرفا به عنوان یک عامل تاثیر گذار در تخریب روابط نیست. بلکه به عنوان یک چالش و تجربه با هم بودن برای زندگی موفق است.

شما دو نفر چقدر می توانید در روابط خود خلاق باشید؟ زمانی که نیازی به سرزنش یکدیگر برای احساسات خود ندارید، توسط خاطرات عاطفی منفی کنترل نمی شوید و هوشیار هستید که همان اشتباه قدیمی را تکرار نکنید. وقتی که هوش هیجانی EQ بالایی داشته باشید، در مواجه با مشکلات مهارت کافی برای رفع چالش و بحرانها را دارید و می توانید جلوی تکرار اشتباه را بگیرید.

ما در بحث چالش ها با واژه ای به نام طرحواره ( تله زندگی ) مواجه هستیم. این طرحواره تمام جنبه های ارتباط فیزیکی و روانی ما را شامل می شود که تاثیر مستقیم و شدیدی برای رابطه های احساسی ما دارد. برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله انواع تله زندگی یا طرحواره را مطالعه کنید. باید مراقب باشیم در این طرحواره ها گرفتار نشویم تا به یک عشق پایدار برسیم.

به تمام احساسات یکدیگر دارید احترام بگذارید

عاشق بودن به این معنا نیست که هرگز حس عصبانیت، ناامیدی، دل شکستگی یا حسادت نداشته باشید. اینکه چگونه احساسات خود را کنترل کنید تا باعث به وجود آمدن تعارضات نشود، به مهارت فردی خودتان بستگی دارد. متاسفانه بسیاری از زوجین به دلیل نادیده گرفتن خواسته یکدیگر و عدم توانایی در کنترل احساسات خود هنگام مشکلات احساسی و عاطفی، سرانجام روابطشان به طلاق کشیده شده است.

اهمیت هوش هیجانی اینجا مشخص می شود که در مواقع حساس که خشمگین یا ناراحت می شوید، بتوانید رفتار خود کنترل کنید تا روابط احساسی و عاشقانه شما تحت تاثیر قرار نگیرد.

خنده بر لب داشته باشید.

خنده بر لب داشته باشید.

با یکدیگر به هر دلیل و بهانه ای بخندید. شما هر دو این توانایی را دارید که لوس شوید و مزه بپرانید. این کار باعث می شود که ایرادات و مشکلات جزیی که ممکن است به یکباره بزرگ شده و زندگی عاشقانه شما را تحت تاثیر قرار دهند را به حاشیه برانید. EQ بالا کمک می کند بتوانید روابط خود را بهبود دهید تا در دام انتظارات بی منطق که ناشی از کمالگرایی است نیفتید.

به احساس خود در زمانی که معشوق شما کنارتان نیست توجه کنید

خوشبختانه، شما یک روش بی عیب و نقص برای نظارت دقیق بر نحوه پیش رفتن رابطه خود دارید: از سه معیار سنجش رفاه استفاده کنید تا بفهمید بقیه زندگی شما چگونه پیش می رود. بنابراین این سوالات را از خود بپرسید:

آیا به طور کلی احساس بی قراری می کنید؟

آیا پس از یک شب خوشبختی زناشویی، روز خود را در اداره یا مدرسه به آسودگی می گذرانید؟

آیا در اوقاتی که نزدیک هم هستید، بیشتر تنهایی وقت می گذرانید؟

اگر رابطه جنسی خیلی درجه اهمیت بالایی برای شما ندارد، اما در محل کارتان لغزش می کنید!

اگر وقتی شب به خانه می آیید با شنیدن “سلام عزیزم” احساس امنیت و آرامش می کنید، اما در صبح با بیدار شدن مشکل دارید، حتما چیزی درست نیست، حتی اگر همه چیز در آشیانه شما روبراه است.

10 روش برای دوست داشتن باهوش

  1. هیچ وقت برای انتقال حس خود وانمود نکنید. اگر شما میخواهید از کلمه دوستت دارم استفاده کنید، این حس را از ته دل و شفاف و پر انرژی به او منتقل کنید. این نوع رفتار در انتقال آرامش به طرف مقابل تاثیر زیادی دارد.
  2.  به حرف های معشوق خود با علاقه گوش کنید. سعی کنید زبان بدن و رفتار خود را متناسب با حرف او تنظیم کنید.
  3. به عنوان یک شخص مطمئن در زندگی او، احساس امنیت و آرامش را منتقل کنید. بگذارید شریکتان با لمس دست و گرمای آغوشتان آرامش و احساس همدلی را درک کند.
  4. اگر به مناسبتی قصد دارید هدیه یا کادو دهید اینکار را با شور و شوق بالا انجام دهید. به گونه که از وجود شما در جمع لذت ببرد.
  5. اگر نسبت به چیزی شک داشتید از معشوق خود بپرسید تا پاسخ دهد. مخفی کردن احساسات و کم رویی باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری در آینده خواهد بود.
  6. روی آموزش بیشتر کار کنید. سعی کنید در مسائلی از زندگی مشکل دارید با مطالعه، مشاوره و سوال کردن به پاسخ رسیده و آن را با هم در میان بگذارید.
  7. هر نوع احساس عاطفی و عاشقانه ای که قبل از آشنایی با معشوقه جدید داشتید را فراموش کرده و هیچوقت آن را مطرح نکنید.
  8. مسئولیت پذیری بالایی داشته باشید. هر اشتباهی کردید به بهترین نحو آن را پذیرفته و معذرت بخواهید.
  9. دنبال تغییر و ایجاد فرصت های جدید در زندگی خود باشید.
  10. سعی کنید در شروع یک پیشرفت، تغییر و یا رسیدن به یک آرزو با یکدیگر هماهنگ باشید و هیچوقت موردی را پنهان نکنید. پنهان کاری باعث به وجود آمدن استرس خواهد شد.

منبع : helhpguide

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا