مقالات مهارت های فردی

کمال گرایی چیست؟

 کمال گرایی یک مفهوم حیاتی در روانشناسی است که بسیاری از عوامل موثر بر زندگی روزمره و تحصیلی را شامل می شود. بسیاری از محققان سعی کرده اند با استفاده از آزمون 10 سوالی که به 10 وجه شخصیتی نیز معروف است میزان کمالگرایی و واقع گرایی افراد را اندازه گیری کنند.

کمالگرایی چیست؟
کمالگرایی چیست؟

کمال گرایی چیست؟

کمال گرایی به انگلیسی Perfectionism در زبان عامیانه به آن کمال پرستی می گویند، به رفتاری اعتقادی و وسواسی ناشی از کمبود هوش هیجانی EQ گفته می شود که فرد نسبت به انجام کارها و مسئولیت پذیری خود در زندگی شغلی و شخصی خود انجام می‌دهد. پس کمال گرایی یک نوع اختلال تکانه فردی نیر محسوب می شود، که فرد ناخواسته به خود القا می کند کارها را به گونه ای درست و عالی که در ذهن خود دارد انجام دهد تا نتیجه کار از آنچیزی که در واقعیت وجود دارد متفاوت باشد. اگر نتیجه کاری آنچیزی نباشد که فرد انتظار دارد و اگر چیزی دیگری غیر از آن باشد رضایت نخواهد داد.

پارکر یکی از محققان دانشگاه هاپکینز در تعریف کمالگرایی گفته است : انسانهای کمال طلب ، فشاری دائمی برای حرکت به سمت هدف های غیر قابل دستیابی در درون خود احساس می کنند. آنها ارزش خودشان را با کارایی خودشان و دستاوردهایشان می سنجند.

 

تست کمال گرایی

بر روی دو مقایس منفی و مثبت از +20 تا -20 را شامل می شود. این تست صرفا برای سنجش میزان رفتارهای انتقادی افراد نسبت به خود و عمل  است. به کمک این آزمون شما می توانید با اصلاح رفتاری و نگرشی با توجه به نیازهای خاص خود و ارزیابی شخصیتی به دو مهارت خودگشودگی و استقبال از بازخورد دیگران برسید. چرا که این آزمون با شناخت گرایش و نگرش شما نسبت به مسائل شخصی و کاری ارزیابی را انجام می دهد.

تست کمال گرایی کمک می‌کند فرد نسبت به خودش و اینکه چطور می تواند با توجه به نیازهای خاصی که دارد به بهبود خود بپردازد، طراحی گردیده است. این مقیاس خودگزارشی، دارای 10 سوال است که دو سوال آن مربوط به مهارت خودگشودگی و استقبال از بازخور دیگران است.  آگاهی از ارزش های خود، سبک شناختی، گرایش به تغییر و گرایش به ارتباطات متقابل شخصی از دیگر معیارهای بررسی خصوصیات فردی توسط تست کمالگرایی است.

پاسخهای تست کمال گرایی منعکس کننده نگرش ها و رفتارهایی است که هم اکنون وجود دارد. این مقیاس، در طیف لیکرت 7 درجه ای از کاملا درست +20 تا کاملا اشتباه -20 قرار دارد. پژوهشگران روایی و پایایی این پرسش نامه را تایید کرده اند.

واقع گرایی یا واقع بینی چیست؟

واقع گرایی یعنی اینکه واقعیت ها را آنچنان که هستند بپذیرم و قبول کنیم. بعضی از افراد با توجه به تجربه و نگرش های خود رسیدن به واقع گرایی را سخت و یا به عنوان بدبینی در نظر می گیرند. اما اگر بخواهیم به اهمیت واقع بینی در زندگی اشاره کنیم باید گفت یکی از زمینه های موفقیت در زندگی محسوب می شود.

واقع بینی یک نقطه تعادل بین رویاپردازی و تفکر منفی و مثبت محسوب می شود. اگر نخواهیم قبول کنیم اتفاقات و مسیر زندگی هماهنگ با آنچیزی که اتفاق می افتد است در این صورت دچار تله زندگی شدیم و حتی اگر تفکر مثبت هم داشته باشیم موفق نخواهیم بود.

اهمیت یادگیری مهارت واقع گرایی

افزایش مهارت حل مسئله، کاهش ریسک و احتمال شکست و رسیدن به سطح عالی از موفقیت در نتیجه افزایش مهارت تفکر واقع گرایانه در زندگی شغلی و اجتماعی محسوب می شود. واقع گرایی کمک می‌کند بتوانید تصمیمات درست و سنجیده و قابل پیش بینی در زندگی خود بگیرید و احتمال شکست را پایین بیاورید.
 همچنین میتوانید برای شناخت بیشتر و تحلیل شخصیت خود به مقاله خودآگاهی چیست؟ مراجعه کنید.

جهت شرکت در این تست و سنجش میزان مهارت خود در نگرش تست کمال گرایی را انجام دهید.


انواع کمال گرایی :

هر شخص بسته به مهارت و نگرشی دارد از نظر کمالگرایی با یکدیگر حتی اگر نسبی تشابهی داشته باشند، فرق دارند. کمالگرایی هیچ وقت روشی برای رسیدن به موفقیت نبوده و حتی ممکن است که فرد از اهداف خود دور بماند. اما می توانید با شناخت و استفاده از انواع کمالگرایی به خصوصیات فردی خود برای افزایش مهارت فردی برای جلوگیری از اختلال تکانه فردی پی ببرید :

کمال گرایی از نوع عادی

استاندارد بودن ذات این مدل از افراد است. دوست دارند هر چیزی کاملا استاندارد و بر طبق روال باشد. ممکن است نوع استاندارد سازی فرد سخت باشد اما هر چقدر سخت بودن باعث ایجاد انگیزه برای انجام آن کار در فرد می شود. این نوع کمالگرایی به علت مسئولیت پذیر بودن کمتر در معرض استرس و افسردگی قرار می گیرد. از مهارت خوبی نسبت به کنترل احساسات و رفتار خود دارد.

کمال گرایی خود انتقادی

وقتی انگیزه جای خود را با ترس عوض کند نتیجه آن شکست می شود. افراد دارای کمالگرایی خود انتقادی به جای اینکه برای رسیدن به اهداف خود در زندگی خوشبین و امیدوار باشند با ایجاد ترس و وحشت در خود باعث می شود از هدف خود بازمانده و دچار تله یا طرحواره های زندگی شود. یکی از دلایلی که باعث ایجاد افسردگی، اضطراب و سردرگمی افراد می شود کمالگرایی خود انتقادی است.

محققین شلبی ال. لوین (دانشگاه مک گیل) در مورد مثال کمال گرایی خود انتقادی نسبت به دانشجویان توضیح می‌دهند: «اعلام نتیجه قبولی دانشگاه می‌تواند برای بسیاری از افراد یک زمان استرس‌زا باشد، و افرادی که دارای کمال‌گرایی خودانتقادی هستند، ممکن است به دلیل افزایش حساسیت به قبولی، به استرس شدید گرفتار شوند و در برابر مشکلات سلامت روان آسیب‌پذیرتر باشند.  کمال گرایان خودانتقادگر اغلب اهداف غیرواقعی تعیین می کنند و می توانند افکار خود را دچار شک و تردید و ترس از قضاوت کنند.

 کمال گرایی از نظر اجتماعی

این کمالگرایی مختص افرادی است که دارای شغل های خاص در جامعه هستند. افرادی مانند دکتر، روانپزشک، وکیل، معمار، متخصص و غیره جز افرادی هستند که دارای کمالگرایی اجتماعی هستند. این افراد به دلیل اینکه در محیط و شرایط مختلف نظیر افکار منفی، افکار مرتبط با خودکشی، استرس زیاد، خودآزاری و غیره دارای کمالگرایی اجتماعی هستند.

در حالی که اضطراب اجتماعی می تواند در بین افراد به شکل متفاوت ظاهر شود، بسیاری از ما تا حدی اضطراب اجتماعی را تجربه کرده ایم. اضطراب اجتماعی ریشه های تکاملی دارد که بخشی از یک واکنش طبیعی برای ما به قبول کردن ما در گروه های اجتماعی است. در واقع، اضطراب اجتماعی شکلی از اضطراب رقابتی است که توسط ادراک احساس حقارت، رتبه اجتماعی پایین و در خطر از دست دادن اعتبار اجتماعی می باشد. کمالگرایی اجتماعی در جامعه امروزی به طور فزاینده ای رایج است.
همچنین میتوانید با دادن تست کهن الگو استعداد و شخصیت های خود در طول زندگی را بشناسید و با روش های اصولی نسبت به تقویت آنها اقدام کنید.

کمال گرایی افراطی

مسئولیت گریزی و عدم پذیرش اشتباهات خود در شکست ها از خصوصیات مهم افراد دارای کمال گرایی افراطی است. در اهداف و جهت گیری خود از نگرش منفی استفاده می کند و سعی میکند از ترس ها فرار کند. از نکات جالب توجه کمال گرایی افراطی عدم پذیرش تشویق، عشق و مهر محبت نسبت به کار  است.

 

کمال گرایی چه معایبی دارد؟

هر رفتار مثبت در کنار خود ممکن است دارای معایبی باشد که باید نسبت به شناخت آن عمل کرد. در ادامه به برخی از معایب اشاره می کنیم :

معایب کمال گرایی

معایب کمال گرایی

  1. مشکل روانی
  2. ایجاد افسردگی
  3. داشتن اضطراب
  4. سرزنش کردن خود
  5. انتقاد از خود

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا