مقالات مهارت های فردی

حس ششم چیست؟

کمتر کسی را می‌توان یافت که در طول مدت عمر خود عبارت حس ششم را نشنیده باشد و در مورد آن چیری نداند. در حقیقت اکثر ما به صورت حسی درک می‌کنیم حس ششم چیست؟ اما اگر از ما بخواهند تعریف دقیقی از حس ششم ارائه دهیم، برای ما بسیار سخت خواهد شد. به طور کلی برای انسان 5 حس اصلی تعریف می‌شود که عبارتند از شنوایی، بویایی، بینایی، لامسه و چشایی. اما این توانایی دقیقا چیست که عنوان حس ششم بشر را از آن خود کرده است. سازمان ملی علوم آمریکا مواردی مانند این را در رده شبه علوم طبقه بندی می‌کند. در ادامه بیشتر به چنین مفاهیمی خواهیم پرداخت.

همه ما از برخی از حس های ششم خود در امور عادی و روزانه خود استفاده می کنیم. به عنوان مثال در حین رانندگی می دانیم که اگر نزدیک یک ماشین شدیم باید ترمز کرده تا تصادف نکنیم. این حالت از طریق حس بینایی این حس به مغز ما مخابره می شود که باید جوانب احتیاط را در نظر گرفت.

شبه علم چیست؟

در حقیقت شبه علم مواردی را شامل می‌شود که عموما باورهایی هستند که هنوز از نظر علمی و آکادمیک و به صورت آزمایشگاهی به اثبات نرسیده اند. در حقیقت حواس 5 گانه انسان معیاری برای اثبات علمی هر چیزی هستند. هر چیزی که با حواس پنج گانه قابل حس کردن باشد را می‌توان از نظر علمی اثبات شده دانست. برخی چیزها مانند حس ششم را نمی‌توان با حواس 5 گانه به درستی حس کرد.

علم فرا روانشناسی به شناخت پدیده های ماوراءالطبیعه حول وجود انسان می‍‌پردازد. اما این دانش هم با تحقیقات فراوانی که در طول بیش از یک قرن انجام داده نتوانسته به اثبات پدیده هایی مانند حس ششم بپردازد. در حقیقت خانم‌ها پیام های نامحسوس را قوی تر از آقایان دریافت می‌کنند و به نکات ناگفته بهتر پی می‌برند.

حس ششم

تعریف حس ششم

تعریف حس ششم به اختصار ادراک فرا حسی یا امکان درک مواردی که با حواس پنج گانه ممکن نیست، می‌باشد. در حقیقت مواردی را می‌توان به عنوان حس ششم شناخت که به هیچ یک از حواس فیزیکی 5 گانه انسان وابسته نباشد و به درک مواردی در ماوراء الطبیعه می‌پردازد و اطلاعات مورد نیاز در آن از ذهن انسان استخراج و دریافت می‌شود. برخی افراد ادعا می‌کنند با کمک این توانایی افراد دارای این حس این قابلیت را دارند که بدون به کار بردن هیچ یک از حواس پنج گانه خود مواردی را حدس بزنند. به حس ششم  ذهن یا خرد کیهانی هم می‌گویند.

برخی حس ششم را گیرنده ای می‌دانند که اطلاعات و حس‌ها را بدون استفاده از حواس پنج گانه فیزیکی دریافت می‌کند و ابزار این حس برای دریافت این اطلاعات، نیروی ذهن می‌باشد.

افرادی که حس ششم قوی دارند گاهی به قلمرو حهان نادیدنی می‌روند که توسط حواس پنج گانه ممکن نیست. این افراد بعضا چیزهایی که قرار است اتفاق بیفتد به آن ها الهام می‌شود یا آن را پیش تر در خواب می‌بینند. این افراد خواب‌هایی واضح تر از سایر افراد را می‌بینند و خواب های خود را به وضوح به یاد می‌سپارند.

بعضا برخی از افرادی که حس ششم قوی دارند توانایی خواندن ذهن دیگران و تله پاتی و گاها پیش بینی آینده به صورت محدود را نیز دارا می‌باشند. نوستراداموس را از معروف ترین دارندگان حس ششم قوی می دانند.

برای سنجس شخصیت خود و درک درست داشتن حس ششم پیشنهاد می کنیم آزمون شخصیت شناسی MBTI را یکبار انجام دهید تا بیشتر به حالت و نوع فکر و رفتار خود برسید.

باورهای موجود در مورد حس ششم

برخی باور دارد حس ششم، قابلیتی برای درک ماوراءالطبیعه است که حتی ممکن است به درک ابعاد دیگر هستی و یا حتی جهان های دیگر و نادیده‌ها بیانجامد. برخی دیگر اعتقاد دارند، این حس برای درک ارواح و فرشتگان است و می‌گویند با تزکیه روح می‌توان چشم بصیرت برای درک عالم ناپیدا، پیدا کرد.

باور علمی در مورد حس ششم

همان طور که توضیح داده شد، علم حس ششم را هنوز به طور کامل نمی‌تواند اثبات کند و شواهد علمی  برای آن هنوز یافت نشده. اما خب گزارش های بسیار متعددی در این زمینه ارائه شده که هرگز نمی‌توان از کنار آن ها به سادگی گذشت. جالب است که طبق گزارش های واصله تجریباتی که خانم ها در مورد حس ششم داشته اند .

یکی از باورهای علمی جالب در مورد حس ششم، مساوی دانستن آن با آموزش ضمنی است که نظریه دکتر هیسلتاین می‌باشد. طبق این نظریه مثلا وقتی پدر شما هر روز ساعت 6 عصر به خانه می‌آید و بلافاصله به اتاق شما سر می‌زند و حال شما را می‌پرسد، تکرار این الگو موجب می‌شود شما به صورت ناخودآگاه این الگوی رفتاری را در ذهن خود ثبت کنید و در روزهای بعد پس از شنیدن صدای درب خانه موقعیت لحظه به لحظه وی را در خارج از اتاق تصور و درک کرده و در لحظه ورود وی به اتاقتان از جای بلند شده و به استقبال وی بروید.

یکی دیگر از باورهای علمی در مورد این حس بر اساس دانش جانورشناسی است. بر این اساس درک مغناطیسی یکی از قابلیت های جانورانی جون سگ و برخی پرندگان است که بر اساس آن و بر اساس میدان مغناطیسی زمین سیگنال هایی دریافت می‌کنند و آن را برای حفظ و بقای خود مورد استفاده قرار می‌دهند. این قابلیت به نوعی در انسان هم وجود دارد. بر این اساس و با مکانیزم مغناطیسی که در مغز ایجاد می‌شود، انسان ها می‌توانند بدون استفاده از حواس پنج گانه خود به حدس زدن مواردی دست بزنند که به صورت عملی ماوراءالطبیعه جلوه می‌نماید.

چگونه حس ششم خود را تقویت کنیم؟

برخی تمرینات و فعالیت ها هستند که به تقویت حس ششم ما کمک می کند به عنوان مثال بودن در طبیعت یکی از این روش هاست. در طبیعت و در معرض هواى آزاد بودن ، بصیرت و بینش انسان را بالا مى برد. گیاهان و گل هاى تازه باعث افزایش انرژى در فضاى خانه ما مى شود. حتى اجازه مى دهد تا مقدارى هواى تازه و آزاد وارد فضاى خانه ما شود. همچنین گل هاى تازه روحیه ما را تقویت مى کند.

در هنگام خواب ضمیر خودآگاه انسان به خواب می‌رود و قدرت شهودی بیدار می‌شود. اگر سعی کنید خواب های خود را یادداشت و جزئیات آن را به یاد بیاورید کم کم قدرت شهودی شما بسیار بالا می رود. از این رو باید سعی کنید با چنین تمریناتی بیشتر بر ضمیر ناخودآگاه و قدرت شهودی خود تسلط یابید. برای درک بهتر می توانید تست رایگان هوش هیجانی eq را انجام دهید.

تست هوش هیجانی رایگان انلاین چیست؟

آزمون بار آن برای شناخت و درک احساسات فردی بر روی 5 مولفه ای فردی شامل خلق و خوی برای کنترل هیجان، مهارت مدیریت روابط بین فردی، مهارت توانایی شناخت خود، توانایی مدیریت استرس و سازگاری با دیگر افراد میزان مهارت شما در کنترل احساسات را مورد سنجش قرار می‌دهد.

آیا می‌توان به حس ششم اعتماد کرد؟

از نظر علمی حس ششم اثبات نشده است. اما عدم وجود آن را نمی توان اصلا ادعا کرد، زیرا شواهد زیادی نیز بر وجود آن دلالت می کند. در حقیقت نه می توان گفت صد درصد باید این پدیده را پذیرفت و نه می توان آن را رد کرد. برخی موارد برای هر فردی پیش می‌آید که حتی اگر به حس ششم اعتقادی هم نداشته باشد در مواجهه با آن نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و خود را از دیدن آن غافل کند.

مثلا برای بسیاری از ما پیش آمده که حتی در مواقع حساس به حس ششم خود اعتماد کرده ‌ایم و بر اساس آن تصمیم گیری کرده ‌ایم. در برخی موارد حتی پیش بینی و نظر حس ششم ما درست از آب درمی ‌آید، اما گاهی هم البته کاملا اشتباه. پس چطور می‌ ‌توانیم بفهمیم که اگر به حس ششم اعتماد کنیم، ضرر نخواهیم کرد؟ برای اینکه پاسخ این پرسش را بدانید، اول لازم است با ادراکات شهودی و ساز و کار این فرآیند آشنا شوید.

در این صورت است که تازه متوجه خواهید شد فرایند به ‌ظاهر ساده ‌ای که حس ششم را برای ما به ارمغان می‌‌آورد، اتفاقا بسیار پیچیده و رمزآلود است. به عنوان مثال گاهی پیش می ‌آید با اینکه هوا کاملا آفتابی است، به ‌محض خروج از منزل تصمیم می‌‌گیریم که برگردیم و چتر برداریم و حسی به ما دست می‌دهد که احتمالا باران خواهد بارید. در حقیقت این حالت وقتی بدون حضور ابر در آسمان به ما دست می‌دهد به کاری ماوراءالطبیعه شبیه می‌شود. این مساله می‌تواند در هر یک از شئون زندگی ما تاثیر بگذارد.

کاربرد حس ششم در افرد نابینا

از نگاه تخصصی انعکاس صدا که همان «Echolocation» است برای مشخص کردن موقعیت اشیا در یک فضا استفاده می شود. افراد نابینا با توجه به فرکانس های برگشتی از اشیاء می توانند مسیر یابی کرده و جهت و مسیر خود را پیدا کنند. دقیقا همان عملکرد خفاش.

تحقیقات نشان می دهد حس ششم در اصل درک موقعیت اشیاء در مکان است. افراد نابینا که با استفاده از حس شنوایی و تقویت مهارت حس ششم نسبت به افراد عادی راحتر محل، موقعیت افراد یا تغییرات محیطی را درک می کنند.  حتی مهارت حس ششم نابینان این توانایی را می دهد که وزن و اندازه یک شی را تخمین بزنند.

نتیجه گیری :

حتی حس ششم ما می‌تواند در زمینه مسائل کاری و شغلی و حتی فروش و بازاریابی نیز به کار بیاید. به عنوان مثال این حس ما در هنگام انتخاب کارمند برای تکمیل کادر پرسنل شرکت هم می‌تواند گاهی به کمک بیاید. البته اینکه این مورد همیشه تاثیر مثبتی داشته باشد را نمی توان با قاطعیت گفت. زیرا دیده شده برخی انتخاب‌ها در زمینه کارمند با حس  بسیار عالی از آب درآمده و برخی نیز بسیار بد. در حقیقت مانند هر مساله دیگری در زمینه کاری نیز گاهی اعتماد به حس ششم نتیجه مثبت می دهد و گاهی منفی.

زبان بدن یکی از روشهای ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن می توان احساسات خود را با دیگران منتقل و احساسات آنها را درک کرد.

پرسش و پاسخ :

  • منظور از حس ششم دقیقا چیست؟

به آن حس عمقی یا pro-pree-o-ception گفته می شود. 5 حس انسان به عنوان ابزاری برای حرکت و زندگی در دنیا نام برده می شود. اما حس ششم نتیجه ادراک ما در مورد آگاهی از قرار گیری محل دیگر اندام های بدن ما و چگونگی استفاده از آنها را نام می برند. به عنوان مثال حس ششم به ما کمک می‌کند در تاریکی بدون دیدن بتوانیم حرکت کنیم.

  • چگونه می توانیم پی به وجود حس ششم در خود ببریم؟

توانایی پیش بینی و حس اینکه قرار است اتفاقی در آینده نزدیک و حال بیفتد که به حقیقت بپیوندید. یا در رویا چیزی را می بینیم که به حقیقت می پیوند. به این حالت حس ششم گفته می شود که ادراکی است.

  • حس ششم زن چیست؟

زنان به طرز عجیبی مهارت بالایی در تشخیص دروغ و تظاهر و درک احساسات و عواطف دارند . به این حس حس ششم زنانه می گویند. بسیاری از زنان توانایی عجیبی در خواندن متن دارند. بر خلاف مردان زنان با کمک حس ششم می توانند به معنای ظریف کلمات پی ببرند. قادر هستند کوچکترین انحرافات جملات را حدس زده و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

وقتی یک مرد در مواجه به یک زن که یک شمایل خاص دارد مواجه شود ناخواسته هر نگاهی به هر جایی از بدن او حتی اگر بروز ندهید یا دور از نگاه زن باشد را به راحتی تشخیص داده و گارد خواهند گرفت.

  • 7 حواس انسان چیست؟
  1. بینایی
  2. شنوایی
  3. بویایی
  4. چشایی
  5. طعم
  6. لمسی
  7. دهلیزی یا حرکتی
  • حس هشتم چیست؟

به احساساتی از قبیل گرسنگی، درد، استرس، خارش، ضربان قلب، حالت تهوع و احساسات حس هشتم گفته می شود. احساس اینکه چه زمانی گشنه یا تشنه می شوید به آن حس هشتم می گویند.

  • اسلام درباره حس ششم چه می گوید؟

در باره حس ششم اسلامی چیزی نگفته است. اما اینکه کسی به لطف خدا و بدون علم چیزی به لطف و برکت خدا قرار بگیرد به آن حس ششم یا هدیه ای از جانب خدا نام برده می شود.

  • چگونه می توانیم حس ششم خود را تقویت کنیم؟
  1. استفاده از مدیتیشن
  2. طبیعت گردی
  3. یاداشت کردن رویاهای خود ( چیزهای عجیبی که در خواب می بینید )
  4. استفاده از پرانایاما ( یک تمرین تنفسی یوگا است که برای کنترل تنفس و هوا رسانی به مغز انجام می شود)
  5. استفاده از تاریکی برای حرکت با چشم بسته

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام من بیشتر اوقات که به از حس ششم استفاد میکنم جواب میداه اما گاهی هم درست برعکس اتفاق میفته

      1. من دارای حس ششم قوی هستم که تست هم زدم عالی بودم. من خودم دوست دارم یک زمینه کاری داشته باشم که بتونم به مردم کمک کنم. چون حس قدرتمندی به من دست می دهد که واقعا نیاز آنها از نظر هوش هیجانی را درمان می کنم.

  2. سلام ببخشید این ک تو خواب بتوانی گرما ،سرما سنگینی شی،مزه غذاو خیلی احساسات دیگر را حس کنی علتش چی میتوان باش

    1. سلام
      خواب دیدن از نگاه محققان می تواند جزیی از حس ششم محسوب شود. افرادی که احساسات قویتری دارند و می توانند از عللی مانند خواب دیدن و وقع آن در زندگی خواب را پیش بینی کنند از حس ششم قویتری برخوردار است.

  3. من تست زدم غیر اونم عالی هستم دوست دارم بتونم تقویت‌ کنم و خدمت به مردم بکنم. مثلا با تمرکز درد رد از بدن بیرون میکشم و خیلی کارهای دیگر دوست دارم کسی هدایتم کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا