مقالات مدیریت و رهبری

DQ یا شرافت در رهبری چیست؟

DQ یا شرافت در رهبری مفهوم جدیدی است که به تازگی وارد دنیای مدیریت و رهبری کسب و کار شده است.

تاثیر مستقیم تصمیمات مدیران روی کارمندان یک سازمان و گاه افراد یک جامعه، ممکن است باعث به وجود آمدن نگرش مثبت یا منفی برای آن سازمان شود. تمام این تاثیرات بر اساس سه عامل ضریب هوشی IQ ، هوش هیجانی EQ و هوش شرافت DQ به وجود می آید. مدیری در یک سازمان موفق خواهد بود که بتواند مفهوم این سه تاثیر را درک کرده و به روشی خلاقانه و ترکیبی به اهداف تجاری خود در سازمان برسد.

مدیران لازم دارند با دستکاری روی عواطف، احساسات و آگاهی کارمندان خود یک یک همدلی ایده‌آل و الگو محور برای فعالیت سازمان برسند. اما هیچوقت نباید این مهارت صرفا توسط مدیر برای فریب یا سرکوب اعتماد به نفس مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله قصد داریم از زبان دین بیل بولدینگ بفهیم ضریب شرافت چیست ؟ و از چه روشی می توان آن را شناخت و نسبت به تقویت آن اقدام کرد.

ضریب شرافت یا DQ مخفف چیست ؟

ضریب شرافت یا DQ (decency quotient) یک قدم فراتر از EQ هوش هیجانی می‌رود. DQ نشان می‌دهد که شخص نه تنها با کارکنان و همکاران خود همدلی دارد ، بلکه دارای تمایل واقعی برای مراقبت از آنها نیز می‌باشد.

  • DQ به معنای خواستن چیزهای مثبت برای همه در محل کار و اطمینان از این است که همه احساس کنند مورد احترام و ارزشمند هستند.
  • DQ در تعاملات روزانه با دیگران مشهود است.
  • DQ به معنای تمرکز بر تحقق درستکاری توسط دیگران است.

چرا برای رهبران، DQ شرافت به اندازه هوش مهم است؟

رهبران تجاری هر روز تصمیماتی می‌گیرند: بزرگ و کوچک، مثبت و منفی. همه این تصمیمات کارکنان ، مشتریان ، سهامداران ، جوامع و حتی کل جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند. من معتقدم برای اینکه این تصمیمات به شیوه‌های معنوی و اخلاقی اتخاذ شوند، ما باید ویژگی‌های اساسی یک رهبر را سازگار کنیم.

رهبران موفق چه در امروز و چه در دهه‌های آینده باید دارای مهارت‌های سه گانه باشند: IQ+EQ+DQ. به عبارت دیگر ، آنها باید ترکیبی از دو ویژگی آشنا- عقل و هوش هیجانی – را دارا باشند و همچنین مؤلفه دیگری که به اعتقاد من باید شناخته شود و ارتقاء یابد: شرافت است.
شایستگی در تجارت ضروری است ، و عقل ، که من در اینجا از آن به عنوان هوش شرافت یاد می‌کنم ، احتمالاً صفتی است که بیشتر به رهبری موفق تجاری مرتبط است. ما فقط در مورد نمره آزمون IQ صحبت نمی‌کنیم ، بلکه در مورد ایده گسترده صلاحیت تجاری و درک آنچه امروز برای موفقیت لازم است صحبت می‌کنیم.

رهبر یک سازمان در طول هر روز کاری با افراد زیادی در ارتباط است. و لازم است مهارت و تمرکز لازم برای مدیریت و هدایت آنها را داشته باشد. خواسته ها و تمایلات آنها درک کرده و با آنها همراه باشد.

در دوره کوچینگ کسب و کار آموزه های زیادی در مورد افزایش بهره وری سازمان وجود دارد، یکی از این آموزه های مهم بر افزایش بهره وری مدیریت تاکید دارد که اجرای درست ضریب شرافت باعث می شود با ایجاد حس مسئولیت پذیری در کارمندان به نتیجه مطلوب در سازمان و کسب و کار برسیم.

شرافت رهبری DQ چرا برای مدیران مهم است؟

مفهوم EQ از دیدگاه رهبران

اکثر رهبران همچنین با مفهوم EQ آشنا هستند، یعنی خودآگاهی از احساسات ، هم در مورد دیگران و هم در مورد خود شخص. برخورداری از EQ بالا به این معنی است که یک مدیر می‌تواند احساسات شخصی را درک کند، افکار دیگران را بخواند و بر اساس آن اطلاعات عمل کند. با این حال ، EQ به این معنی نیست که یک شخص همیشه قبل از اقدام به هر کاری آنچه را که برای دیگران بهتر است در نظر می‌گیرد.

دانش احساسی و همدلی، با دلسوزی و صداقت برابر نیست. افراد می‌توانند EQ داشته باشند اما از آن برای اداره کردن افراد در راستای منافع شخصی استفاده کنند. EQ همیشه به معنای انجام کار درست نیست.

چگونه در سازمان شرافت در رهبری را اجرا کنیم؟

  • قبل ورود به سازمان با خود تکرار کنید: رهبری مربوط به شما نیست رهبری در مورد تیم شما و کارهایی است که می توانید برای کمک به موفقیت هر یک از اعضا انجام دهید.
  •  از گفتار، اعمال و رفتار خود برای ایجاد فرهنگی استفاده کنید که تعالی و درستی را ارتقا دهد. دیگران ( بیرون سازمان ) شما را تماشا خواهند کرد و رفتارهای شما را منعکس خواهند کرد.
  • از همه افراد سازمان، خواه از آنها قدردانی کنید یا نه، احترام بگذارید.
  •  تصمیماتی بگیرید که به نفع سازمان باشد، نه لزوماً به نفع شما.
  • محیطی را ایجاد کنید که هرکس بتواند استعدادهای خود را به اشتراک بگذارد.
  • · به افکار و احساسات اعضای تیم خود توجه کنید. انسان ها موجوداتی عاطفی هستند و یک رهبر موثر به دنبال درک انگیزه ها، محدودیت ها، نقاط قوت و ضعف اعضای تیم خود است. تنها در این صورت است که او می تواند به طور موثر مدیریت کند.
  • اگر میخواهید موفق باشید حتما یک مربی خوب باشید، دانش و تجربه خود را به اشتراک بگذارید.
  • از اشتباهات و خطاها به عنوان لحظات آموزشی مثبت استفاده کنید.
  • نقش خود و دلیلی که افتخار، امتیاز و مسئولیت مقام رهبری خود را به شما داده اند را به خاطر بسپارید!

تاثیر DQ در افزایش بهره‌وری انسانی

به عنوان مثال، صرفه جویی در هزینه به بانک آمریکا این امکان را داد که حقوق کارکنان خود را برای کارمندانی که سالها در این شرکت خدمت کرده اند، به یک سال و نیم افزایش دهد و همچنین کمک و راهنمایی بیشتری در راستای کاریابی افرادی که مجبور به ترک کار بودند بکند. علاوه بر این ، این پس اندازها به افزایش برخی از مزایای کارکنان مانند مرخصی ها ، حمایت مشاوره و آموزشی کمک کرد.
به نظر من ، برایان و تیمش با چالش اخراج با شرافت برخورد کردند. از آنجا که این اصل راهبردی آنها بود ، کارگران و مشتریان آنها احساس حمایت و مراقبت می‌کردند – حتی در چنین کاهش چشمگیری در نیروی کار. در واقع با همان مواردی که باعث ایجاد بی اعتمادی می‌شوند ، مانند از دست دادن شغل ، به شیوه ای انسانی تر برخورد می‌شد.

شرافت رهبری کمک می کند مدیران از روی صداقت و صراحت در ابعاد مدیریتی زیر به بهبود خوبی در سازمان برسند:

  • انجام روابط و فعالیت های حرفه ای منصفانه، صادقانه، اخلاقی و مطابق با منشور اخلاقی ICMA
  • انجام امور رسمی و شخصی که از شفافیت بالایی برخوردار باشد.
  • پرورش رفتار اخلاقی در سراسر سازمان از طریق آموزش کارکنان در مورد اخلاق اداری
  • پاسخگو نگه داشتن کارکنان و القای مسئولیت پذیری در فرآیندهای سازمانی.
  • ابلاغ استانداردها و دستورالعمل های اخلاقی به دیگران.

رابطه اعتماد عمومی با شرافت رهبری

شرافت رهبری مهارتی است که اهمیت بالایی در مدیریت سازمان دارد. به خصوص زمانی که مدیران قصد دارند نیروهای سازمانی خود را کاهش داده یا از هزینه های مالی خود کم کند. در این صورت چنانچه بخواهند از دید بالا به پایین نسبت به تقلیل نیرو و اخراج آنها عمل کنند در اصل به اعتماد عمومی سازمان خود ضربه زده‌اند.

تجربه مدیران برپایه DQ

چگونه بانک آمریکا، بدون اعتراض عمومی، تعداد پرسنل خود را صدهزار نفر کاهش داد؟

موینیهان توضیح داد که فناوری چگونه بانکداری را تغییر داده است. او وقتی در سال 2010 مدیرعامل شد، بانک آمریکا حدود 5 میلیون کاربر تلفن همراه داشت و در حال حاضر به بیش از 26 میلیون تبدیل شده اند. نوآوری در فناوری ، کاهش نیروی کار را اجتناب ناپذیر کرد زیرا مشتریان بیشتر در حال انجام فعالیت‌های آنلاین با تعاملات انسانی کمتر بودند.

او و تیمش تصمیم گرفتند از دو روش بازنشستگی سریع  و فراهم کردن شرایطی برای ترک خود خواسته کارمندان و مشغول شدن آنها به کار جدید استفاده کنند.

اینکار هزینه بیشتری را روی دست بانک گذاشت، اما این تصمیم جدا از آنکه به وجه عمومی بانک ضربه ای وارد نمی کرد، نتیجه عالی و بلند مدتی نیز همراه داشت که اهمیت این کار را افزایش می داد. این اقدام بعد از چند سال باعث کم شدن نیروی انسانی بانک و هوشمند شدن خدمات که همان پیشرفت رو به جلو بود شد و در نتیجه منجر به افزایش 6 برابری مشتریان بانک گردبد تا ضرر و زیانی که در زمان تقلیل نیرو هزینه کرده بودند جبران شود.

 

DQ Citizenship

IQ و EQ در مقابل DQ

آجی بانگا (Ajay Banga)، مدیر عامل Mastercard ، اولین فردی بود که در مورد DQ ، در سخنرانی در جمع دانشجویان ما در دانشکده بازرگانی Fuqua دانشگاه دوک، با من صحبت کرد. او گفت: “IQ واقعا مهم است. EQ واقعا مهم است. آنچه واقعاً برای من اهمیت دارد، DQ است.

اگر بتوانید هر روز ضریب شرافت خود را به سر کار بیاورید ، شرکت را برای مردم بسیار سرگرم کننده خواهید کرد – و مردم از حضور در آنجا و انجام کارهای درست لذت خواهند برد.

متأسفانه، ما نمونه‌های بسیار زیادی در مورد آنچه در پی شکست شرافت رخ می‌دهد، داریم. رکود بزرگ خود یک نمونه است. ده سال بعد، تجارت، به ویژه در بخش مالی، هنوز در تلاش است تا اعتماد عمومی را جلب کند که معتقد بودند این صنعت حریص، خودفروخته و در نهایت متمرکز بر هزینه کالاهای بزرگتر است.

دوره هوش هیجانی مدیران

dq چه ارتباطی به هوش عقلانی IQ و EQ دارد؟

با توجه به اینکه IQ برای تست ضریب هوش انسان طراحی شده است و EQ برای تست ضریب ارزیابی کنترل احساسات و مدیریت عاقلانه آنها را دربر می‌گیرد. شرافت DQ  تنها با هدف هماهنگ سازی این دو برای کمک به فرد جهت حل چالش‌های مربوط به زندگی دیجیتال استفاده می‎‌‎شود.

 

مدیران با شرافت بالا نه تنها در مدیریت سازمان نتیجه درست می گیرند بلکه جلوی ایجاد عوامل منفی نظیر تقلب، دزدی کردن، بهبود روابط عمومی و غیره را نیز می گیرند. ضریب شرافت کمک می کند سازمان ها و کسب و کارهای فروش مشتری خود را نگهداشته و با افزایش آنها به سودآوری بالایی برسند.

فروتن بودن یک مدیر باعث می شود شایسته سالاری به وجود بیاید. لذا ضریب شرافت بالا باعث می شود مدیر بیشتر به کار دل بسته و تلاش و فعالیت خود را بیشتر کند. این کار باعث ایجاد شور و اعتماد در سازمان می شود. دقت شود تغییر شرافت رهبری در اشخاصی که سن بالایی دارند مقدور نبوده و تنها می تواند تا حدودی آن را بهبود دهد.

شرافت در کار دارای 4 رکن اصلی می باشد :

تعهد :

یعنی اینکه کار را به شکل صحیح و درست انجام دهید. مهم نیست شخصی یا مسئولی  به کار شما نظارت کند، شما خود خواسته با عمل به تعهد خود کار خود را آنطور که شایسته است انجام دهید و همیشه در سرلوحه کارهای خود قرار دهید. تعهد یک امانت است و امانت جزی از شرافت انسانی محسوب می شود.

مسئولیت پذیری :

اگر شما نسبت به انجام کاری تعهد داشته باشید، نسبت به آن دارای مسئولیت خواهید شد. با مسئولیت پذیری در انجام کار نه تنها به تعهد خود عمل می‌کنید بلکه کار متعهد شده را از دسترس سوء استفاده دیگران دور نگه می‌دارید. اگر شما انسان خوبی هستید ارباب رجوع در کار را اذیت نکرده و به ساده ترین شکل ممکن نیاز ارباب رجوع را برطرف کرده و به انجام مسئولیت خود در کار پایبند می شوید. شرافت کاری در هر فرد به مسئولیت پذیری او نیز مرتبط است.

صداقت در کار :

برای عمل به تعهد و مسئولیت پذیری ” شرافت کاری ” در کار لازم است حتما مهارت و تخصص لازم در کار را داشته باشید. این دو معانی جدا از هم داشته و در کنار هم قرار می گیرد. مسئولیت و تعهد یک تخصص محسوب می شود تا آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. مهارت در هر کاری عاملی مهم محسوب می شود که مدیر یا سرپرست کاری که به شما سپرده شده است را به نحو احسن نگهداشته و نسبت به انجام درست آن اهتمام می ورزید.

یکی از دلایل افراد موفق داشتن صداقت و مهارت و تخصص لازم در کار است. چرا که در صورت انجام کاری اگر به وظیفه خود درست عمل نکنید باعث ورود خسارات از ابعاد مختلف به خود و کار خواهید شد. یکی دلایلی که شما را به سمت تله های زندگی سوق می‌دهد نداشتن صداقت در کار است. پس اگر در کاری تخصص و تعهد ندارید از پذیرش آن خودداری کنید حتی اگر به نفع شما باشد.

نظم و ترتیب در کار :

اگر قصد دارید کاری را انجام دهید در مرحله اول برای انجام آن برنامه ریزی کنید. هر چقد این برنامه ریزی با نظم و ترتیب باشد به همان مقدار دارای آرامش کافی و به دور از استرس برای انجام کار خواهید بود. لیست تمام کارهایی که برای انجام وظیفه خود انجام می دهید را یادداشت کرده و آن را دقیق اجرا کنید. برای افزایش تمرکز خود کارهای بزرگ به به مراحل کوچک تقسیم کرده و در آخر مانند پازل به همدیگر ارتباط داده و کار خود را کامل کنید.

تست DQ ضریب شرافت

تست ضریب شرافت

آزمون‌های استعدادی ابزارهای استاندارد شده‌ای هستند که مهارت‌های شناختی، ادراکی یا فیزیکی خاص را ارزیابی می‌کنند. این آزمون‌ها اغلب در کسب و کار و سازمان برای  تصمیم‌گیری در مورد استخدام، جایابی و ارتقای سازمانی استفاده می‌شوند.

علاوه بر این، آزمون های استعداد در روش های انتخاب برای آموزش های مدیریت آکادمیک، برنامه های حرفه ای و برنامه ریزی شغلی استفاده می شود. آزمون های استعداد برای ارزیابی برنامه و پاسخ به سؤالات تحقیق بر اساس پرس و جو علمی نیز مفید است. در بیشتر موارد، آزمون های استعداد در قالب گروهی برگزار می شود.

شاخصه آزمون‌های تست شرافت رهبری

سایت‌های تست dq بستری را برای آزمایش هوش دیجیتال یا DQ شما (“ضریب شرافت”) فراهم می‌کنند.

شاخصه تست هوش شرافت دربرگیرنده جنبه های مختلف مهارت فردی یک مدیر در جامعه، فن بیان، مهارت های بینایی و ادراکی مانند تست هوش IQ، مهارت های حرکتی با بدنی، دارا بودن ابتکار و استقلال به همراه جنبه های رشد شناختی در حل مسئله و هوش است.

عموما از شاخصه dq برای دریافت بازخوردهایی از افزایش تجربه، بهبود الگوهای تعامل و یادگیری در طول یک مدت مشخص برای دریافت اطلاعات دقیق تری از عملکرد مدیر استفاده می شود. بر خلاف هوش عقلانی IQ، هوش DQ یک آمار نسبی بر اساس معیارهای مهارت فردی حساب می شود که نقش اساسی و تعیین کننده در بهبود عملکرد یک سازمان دارد.

آزمون تست شرافت به دلیل بررسی زمانی عموما از سوالاتی که مرتبط با دوره کودکی است تا زمان بزرگسالی و رسیدن به بلوغ فکری و شخصیتی مورد سنجش قرار می گیرد. برای محاسبه ضریب شرافت تمام نمرات کسب شده در تست (DA) را تقسیم در سن (CA) انجام دهنده آزمایش کننده کرده و آن را در 100 ضرب می کنند.

نتیجه گیری در مورد ضریب شرافت DQ :

ما وارد دوره ای می‌شویم که احتمال بی اعتمادی ممکن است افزایش یابد. فناوری ، نوآوری و اتوماسیون ماهیت کار را تغییر می‌دهد. به جای اینکه اجازه دهیم آنها ما را شکست دهند، می‌توانیم از شرافت رهبری برای یافتن راه‌هایی در راستای حرکت به جلو، بدون پشت سر گذاشتن کسی استفاده کنیم. زمانی که رهبرانی که تحت هدایت شرافت هستند نوآوری می‌کنند، آنها فقط به آنچه ایجاد می‌شود توجه نمی‌کنند؛ آنها آنچه را نابود می‌کنند نیز در نظر می‌گیرند.

نوآوری نه تنها در مورد راه حل‌های جدید بلکه در مورد کمک به افراد بیکار و آواره است. رهبران دارای DQ می‌دانند که تصمیمات آنها صرفاً حول سودآوری باقی نمی‌ماند. تصمیمات آنها بر زندگی صدها ، هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر تأثیر می‌گذارد.

اگر تجارت بتواند در مورد شرافت ” dq decency quotient ” هدفمندتر شود ، من باور دارم که به نیروی بی بدیلی تبدیل می‌شود که جهان ما به شدت به آن نیاز دارد. این کار برای شرکت هایی که اعتماد عمومی خود را به دلیل کاهش نیرو و مشتریان متحمل شدند بهبود خواهد داد.

همچنین شرافت رهبری می‌تواند با متحد کردن مردم برای یافتن راه چاره به حل برخی از سخت ترین مشکلات جهان کمک کند. اما برای پیروزی شرافت ، DQ باید به عنوان یک ویژگی اساسی در رهبری شناخته شود. عقل و هوش هیجانی حیاتی هستند ، اما این شرافت است که تضمین می‌کند بهره هوشی و هوش هیجانی به نفع جامعه باشد ، نه اینکه آن را از بین ببرد. لذا شرافت باعث ایجاد حس وفاداری به همراه همکاری عمیق و نوآوری در سازمان می شود که هر سازمانی برای بقای خود به آن وابسته است.

دین بیل بولدینگ – رئیس دانشکده بازرگانی Fuqua دانشگاه دوک

منبع : For Leaders, Decency Is Just as Important as Intelligence

پرسش و پاسخ :

  • ضریب شرافت یا DQ چیست؟

دین بیل بولدینگ در نوشته‌های خود در مدرسه کسب و کار هاروارد ضریب شرافت را در کنار هوش عقلانی IQ و هوش عاطفی EQ قرار داده و تاکید کرده است : DQ به معنی این است که یک فرد مدیر تا چه حدی با کارمندان خود همدلی دارد و تا چه حدی مراقب آنها است. هدف اصلی شرافت در مدیریت مربوط به تمرکز بر انجام درست کار توسط فرد است.

  • قدمت IQ ،EQ و DQ چیست؟

Decency Quotient (DQ) اصطلاحاتی جدید در مدیریت سازمانی می‌باشد، که برای راهنمایی و کمک به کارمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. IQ که همان بهره هوشی است قدمتی نزدیک به 100 سال دارد، و بهره عاطفی EQ یک مهارت جدیدی است که هنوز مدیران بسیاری از آن برخوردار نیستند.

  • چرا DQ اهمیت بالایی در مدیریت سازمانی دارد؟

ضریب شرافت dq نسبت به IQ و EQ از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی تا مهارتی و شغلی فرد به خصوص مسئولیت پذیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با ورود هر تکنولوژی ارتباطی رفتارها تغییر و متحول می‌شوند.

  • چرا DQ در مدیران مهم است؟

درک چالش و مشکلات احساسی در مدیریت افراد یکی از اصول مهم مدیریتی مجسوب می‌شود. چرا که با شناخت درست DQ یک مدیر می‌تواند با اصلاح روش و ارایه تصمیمات درست نسبت به ارزیابی و توانمندی کارمندان خود پی‌ببرد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. ممنون از این مقاله خوب و عالی
    لطفا بیشتر در این زمینه شرافت رهبری مطلب بزارید.

    1. به دلیل تازه بودن این مبحث در برخی از منابع در حال کار روی تست شرافت هستند. به محض پیدا کردن حتما در سایت معرفی خواهد شد.

  2. خداوند رو بینهایت سپاسگذارم که منو با شما آشنا کرد
    و تا عمر دارم شاگردیتون میکنم
    daniel.jkamel

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا