مقالات مدیریت و رهبری

شرافت کاری اصل مهمی که پیشرفت سازمان ها و نهادها را رقم می زند

شرافت کاری در افراد از جمله اصولی است که موجب پیشرفت سازمان ها و نهادها می شود. مدرسه کسب و کار آیا با دوره های رفتار سازمانی جایگاه شرافت کاری را در پیشرفت سازمانها را شرح می دهد و راه های تقویت آن را بیان می کند در واقع شرافت کاری یعنی همیشه و در همه حال کار خود را به درستی انجام دهیم و این فرهنگ قطع به یقین با خود پیشرفت درون سازمانی و برون سازمانی به ارمغان می آورد.

شرافت کاری ، احساس مسئولیت را تحریک و تقویت می کند

همه ما در زمان چالش‌های شدیدی هم چون یک بیماری همه‌گیر جهانی مانند کرونا، تشدید اختلافات سیاسی، اعتراضات توده‌ای به بی‌عدالتی نژادی و نابرابری اقتصادی،  در تلاش برای ایجاد ارتباط و یافتن زمینه‌های مشترک هستیم.

در شرایط امروزی با وجود این چنین چالش هایی، پای کشمکش‌ها و تنازعات به زندگی کاری ما نیز باز شده است، حتی زمانی که در محیط جلسه داریم و یا به صورت دورکاری از روی میز آشپزخانه خود در آن شرکت می‌کنیم و به دنبال راه‌های جدیدی برای همکاری بیشتر بصورت مجازی هستیم.

در واقع  بیش از هر زمان دیگری، نحوه رفتار ما، درستی عملکرد ما  و حمایتمان از یکدیگر می‌تواند بین رکود و رشد – در شغل‌هایمان، شرکت‌هایمان و جوامعی که به آن‌ها خدمت می‌کنیم تاثیر گذار است.  این تفاوت رفتارها به شخصیت ما بازمی گردد به فرهنگ نجابت و شایستگی ما . شاید بتوان گفت که شخصیت ماست که  احساس مسئولیت شرکتی ما را تحریک و تقویت می‌کند. در واقع این عامل شرافت کاری ماست که برای کارمندان ، شرکای ما و افرادی که از آن‌ها حمایت می‌کنیم، تفاوت ایجاد کند.

شرافت کاری

 

وقایع سال گذشته بر نیاز به نجابت و در واقع شرافت در زندگی ما تاکید کرده است، اما گفتنی است که در واقع  مدت‌هاست که عامل شرافت کاری، تجارت ما را پیش برده و روابط ما را شکل داده است.

ضریب نجابت یا DQ

آجی بانگا (Ajay Banga) رئیس اجرایی مسترکارت، اصطلاح ضریب نجابت یا DQ  را در تالار شهر کارمندان در سال 2017 به ‌عنوان خلاصه‌نویسی از برخوردی که دیگران دوست دارند با آن‌ها رفتار شود، ابداع کرد. او می‌گوید: «نجابت پایه‌ای برای انواع روابطی است که احترام، نوآوری، فوریت و تفکر گسترده را به همراه دارد. عاملی است که مردم را حمایت می‌کند و به آن‌ها الهام می‌بخشد تا باور کنند که می‌توانند به شما اعتماد کنند و بداننند که شما دستتان را روی شانه آن‌ها خواهید گذاشت و حمایتشان می‌کنید، نه روی صورتشان و برای مقابله با آن‌ها. عاملی است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدانند که می‌توانند کاملا قلب EQ و ذهن IQ خود را به روی تمام کارهایی که انجام می دهند، متمرکز کنند.»

استفاده از ضریب نجابت در مجموعه کاری

یکی از مؤلفه‌های کلیدی فرهنگ مسترکارت، نجابت و شایستگی و در واقع همان شرافت کاری است که در همه تعاملات آن و همچنین در بکار بردن هر ابتکار عملی از ایجاد یک اقتصاد فراگیر گرفته تا تقویت برابری اجتماعی و حتی تضمین آینده‌ای پایدار، نفوذ می‌کند. ما می توانیم ضریب نجابت و در واقع شرافت کاری را در داخل و خارج از مجموعه خود اعمال کنیم و به نیرویی برای خیر رساندن در جوامع و بعضا در کل جهان تبدیل شویم. برای درک بهتر پیشنهاد می کنیم مقاله کوچینگ چگونه به شما کمک می کند تا از مدیریت بحران به رهبری بحران برسید را مطالعه کنید.

ما در مدرسه کسب و کار آیا با ارائه دوره های رفتار سازمانی در تلاشیم تا بتوانیم به شما کمک کنیم تا کارکنان خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. برای این کار می بایست آنها را از مناظر مختلف شخصیتی، نگرشی و ارزشی، نیازها و روانشناسی، به خصوص در تعاملات بشناسیم و بدانیم که چه تکنیک هایی را برای یک رابطه پایدار و موفق بایستی مد نظر خود قرار دهیم.  ایجاد و  تقویت شرافت کاری از جمله اصول مهم پرداخته شده در این دوره می باشد.

منبع مقاله : Decency

یک مثال از اهمیت شرافت کاری در یک سازمان

عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی در جلسه ای پیشنهاد افزایش و بالا بردن میزان ضریب شرافت کارکنان و پرسنل بانکی خود از طریق آموزش های داخل سازمانی و شعبه ای مطرح کرده است. وی معتقد است شرافت در کار ” تعهد، مسئولیت پذیری، مهارت و نظم در کار ” باعث پایین آمدن میزان فساد داخل سازمانی  و کاهش پولشویی و اجرای درست منشور خدماتی مشتری مداری خواهد شد. این مزیت باعث افزایش اعتماد مشتریان در امور بانکی و به دنبال آن افزایش میزان بهره وری سازمانی خواهد شد.

این عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی با اهمیت شمردن بهبود مهارت های فردی سازمانی و تاثیر آن برای اجرای صحیح دستورالعمل ها ، بازرسی و کنترل مطمین امور بانکداری، رفع نیاز مشتریان روشی کارآمد برای جلوگیری فساد اقتصادی و جلوگیری از ورود خلل به امور اقتصادی و شکوفایی کشور اشاره کرده است.

برای اجرای صحیح برنامه ریزی در حوزه مدیریت سازمانی پیشنهاد می کنیم دوره های مدیریت راهبردی کسب و کار MBA یا دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار DBA را مطالعه کنید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا