مقالات مدیریت و رهبری

۲۰ ویژگی رهبر خوب

 ویژگی رهبر خوب و قدرتمند

۲۰ ویژگی رهبری خوب به شما کمک می‌کند ابتدا ویژگی‌های خود را به خوبی بسنجید و سپس، با توجه به این ویژگی‌ها رهبر مناسب برای کار خود را انتخاب کنید یا خودتان به رهبر مقتدر تبدیل شوید. البته باید به این مسئله توجه داشته باشید که رهبری شغلی نیست که برای همه مناسب باشد. رهبری تیم یا رهبری گروه نیازمند روحیه بسیار خاصی است و تمامی کسانی که در دوره آموزش رهبری حضور دارند، نمی‌توانند در پایان به یک رهبر قدرتمند تبدیل شوند. بهتر است کسانی که قصد دارند رهبری تیم یا رهبری گروه را انتخاب کنند، از ۲۰ ویژگی رهبر خوب حداقل ۱۰ ویژگی را به صورت ذاتی دارا باشند.

برای یادگیری مدیریت فروش این مقاله را مطالعه کنید.

ویژگی رهبر خوب و قدرتمند

 ویژگی های اصلی یک رهبر قوی

زمانی که صحبت از ۲۰ ویژگی رهبر خوب می‌شود، باید بدانید موارد متعددی به ذهن خطور می‌کنند که یکی از آنها گوش دادن فعال است. در واقع، رهبری می‌تواند در کار خود موفق شود که بتواند صحبت‌های دیگران را به خوبی گوش دهد و سپس، با توجه به مسائلی که می‌شنود، پاسخ مناسبی به آنها دهد. این مسئله احساس همدلی را در افراد به وجود می‌آید و همین امر باعث می‌شود که فرد به یک رهبر قوی و مقتدر تبدیل شود.

ویژگی‌های یک رهبر قوی را بشناسید!

اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که ۲۰ ویژگی رهبر خوب چیست. این ۲۰ ویژگی که تمامی افراد باید به آنها توجه داشته باشند و حداقل ۱۰ ویژگی را به صورت فعال دارا باشند، به شرح زیر هستند:

  • یک رهبر قوی باید قدرت پاسخگویی و سخنوری داشته باشید. 
  • قدرت گوش دادن فعال را باید تقویت کند. 
  • حس همکاری داشته باشد. 
  • شجاعت زیادی در کار داشته باشد. 
  • ارتباطات قوی و سازنده برقرار کند. 
  • در مقابل تغییر مقاوم نباشد. 
  • تمرکز زیادی داشته باشد. 
  • حس همدلی را به خوبی نشان دهد ولی کنترل احساسات را داشته باشد.
  • تمرکز بالایی داشته باشد. 
  • به رشد فکر کند. 
  • یادگیری حوزه اصلی کار او باشد. 
  • خودآگاه باشد. 
  • اعتماد کافی به خود داشته باشد. 
  • نوآورانه عمل کند. 
  • خوش بین باشد. 
  • اشتیاق زیادی به پیشرفت داشته باشد. 
  • صبور باشد. 
  • قدرت حل مسئله دشته باشد. 

چگونه رهبری توانا در کار باشیم

زمانی که صحبت از ۲۰ ویژگی رهبر خوب  می‎شود این مسئله مطرح می‌شود که چگونه رهبری توانا در کار باشیم. بهتر است بدانید برای اینکه بتوانید به یک رهبر توانا تبدیل شوید، ابتدا باید ویژگی‌های خود را به خوبی بشناسید و حتی زمانی که یک ویژگی در شما ضعیف است، آن را قبول کنید. سپس، ویژگی‌های ضعیف خود را به خوبی تقویت کنید. البته باید در اینجا به این مسئله اشاره شود که تقویت ویژگی‌ها به سرعت صورت نمی‌گیرد و شما باید در این مسیر صبور باشید تا بتوانید به اهداف خود برسید. برای تقویت ویژگی‌ها و مهارت فردی باید از کلاس‌های مناسب استفاده کنید و با افرادی در تماس باشید که به تقویت آنها کمک کنند. با این موارد، می‌توانید به یک فرد توانمند تبدیل شوید.

 اهمیت اعتماد به نفس در رهبری

یکی از مواردی که در ۲۰ ویژگی رهبر خوب  باید به آن اشاره شود، اعتماد به نفس بالا است. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اهمیت اعتماد به نفس در رهبری چیست. بهتر است بدانید اعتماد به نفس بالا باعث می‌شود که رهبر به سرعت تحت تاثیر وقایع و حوادثی که در خارج در حال رخ دادن است، قرار نگیرد. در زمان رهبری، حوادث زیادی رخ می‌دهند که هر یک می‌توانند آثار زیادی بر روح و روان فرد داشته باشند. شما باید با قدم‌های استوار در این مسیر پیش بروید و لازمه این امر، اعتماد به نفس بسیار بالا و قوی است.

 تاثیر صداقت در رهبری

شاید زمانی که در حال اشاره به۲۰ ویژگی رهبر خوب  هستیم، مهمترین مسئله‌ای که مد نظر قرار گیرد صداقت است. تاثیر صدافت در رهبری بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند که بتوانید احساس همدلی را در همکاران خود به وجود بیاورید. به طور مثال، تصور کنید شما مدیریت یک تیم ۲۰ نفره را بر عهده دارید که در حال کار کردن بر روی یک پروژه تحقیقاتی هستند. در طول پروژه تحقیقاتی به یک مشکل بر می‌خورید که باید تیم شما در جریان قرار گیرد تا مسیر را تغییر دهد. اما شما به جای این کار به دروغ می‌گویید که همه چیز خوب است. این عدم صداقت در پایان منجر به شکست بسیار بدی می‌شود که کار شما را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند. هر چقدر در مسیر رهبری صداقت بیشتری داشته باشید، تیم‌تان اطمینان بیشتری به شما خواهد داشت. 

تمرکز در رهبری

در ادامه پرداختن به ۲۰ ویژگی رهبر خوب  باید به قدرت تمرکز در رهبری اشاره کنیم. تمرکز بالا باعث می‌شود که یک رهبر تمامی وقایع را به خوبی به ذهن بسپارد و بداند که در هر زمان چه عکس‌العملی را از خود نشان دهد. مسئله دیگری که باعث شده است تمرکز به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شود، ارائه موضوعات مناسب در زمان مناسب به تیم رهبری است.  

تفاوت رهبر با رئیس

زمانی که در حال صحبت در مورد ۲۰ ویژگی رهبر خوب هستیم، ممکن است این سوال مطرح شود که تفاوت رهبر با رئیس چیست. مهمترین تفاوت این دو نفر در این است که رهبر راه را باز می‌کند و می‌گوید هدف اصلی چیست و رئیس به عنوان سرپرست بر موضوعاتی که رهبر مطرح کرده است، نظارت دارد. رهبر به خوبی به صحبت‌ها گوش می‌دهد و سریعا نقاط ضعف را برطرف می‌کند. اما رئیس به این مسائل توجهی ندارد و تنها می‌خواهد مواردی که مطرح شده است، دنبال شوند. بنابراین، باید بدانید رهبر سمت مهمتری از رئیس است. 

رهبر باید ویژگی‌های متعددی داشته باشد که از مهمترین آنها می‌توان به شجاعت، ارتباطات قوی، همدلی، همکاری، تغییرپذیری، تمرکز، رشد، یادگیری، خودآگاهی، نوآوری، خوش بینی، اشتیاق، صبر، حل مسئله و اعتماد اشاره کرد. هر کسب‌وکاری برای اینکه به موفقیت برسد، نیازمند به یک رهبر قوی است. البته باید به این مسئله توجه داشته باشید که هر فردی نمی‌تواند به یک رهبر قوی تبدیل شود و باید برخی از ویژگی‌ها به صورت ذاتی درون انسان وجود داشته باشند تا بتوانند به فرد کمک کنند به عنوان یک رهبر یا لیدر کار خود را آغاز کند.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا