مقالات زبان بدن

زبان بدن دست‌ها، چگونه حرکات دست را بشناسیم؟

Body Language of the Hands

زبان بدن دست‌ها | همان طور که می دانیم هر انسانی از بدو تولد به برقراری ارتباط و رساندن پیام به دیگران نیاز دارد. از این رو یک نوزاد انسان معمولا با گریه و زبان بدن به طور غریزی نیازهای خود را به والدین اطلاع می‌دهد. انسان موجودی اجتماعی است و هر چه سن وی بالاتر می‌رود ارتباطات وی هم گسترده تر می‌شود.

طبیعتا اصلی ترین روابط بین‌ فردی در انسان گفتار است و انسان ها در طول زندگی بیشترین پیام را از طریق زبان گفتار منتقل می‌کنند. اما با وجود اینکه یک انسان بالغ در طول زندگی به زبان گفتار تسلط کاملی پیدا کرده است، استفاده از زبان بدن را نیز کنار نمی‌گذارد.

استفاده از زبان بدن برای رساندن بهتر مفاهیم و حالات و عواطف درونی انسان ها به طرف مقابل کارایی بسیاری دارد. یکی از قسمت های بدن که در بیان مفاهیم و رساندن پیام ها کارایی بسیاری دارد، دست ها می‌‎باشد. از این رو در این مطلب بر آن شدیم به نکات و مفاهیم بسیار رایجی که توسط زبان بدن دست ها منتقل می‌گردد، اشاره نماییم. با ما همراه باشید.

حالت دستها در زبان بدن

دست‌های در هم قفل شده در زبان بدن دست‌ها

دانشمندان علم روان شناسی در اثر تحقیقات صورت گرفته دریافته اند که دست های در هم قفل شده که یکی از موارد رایج در زمینه زبان بدن دست ها به شمار می‌رود، به معنای کنترل گر و مسلط بودن می‌باشد.

اما علاوه بر این ها نشان دهنده نگرش منفی و نا امیدی و بدخواهی نیز می‌باشد. یکی دیگر از مفاهیمی که در این مقاله از مدرسه کسب و کار آیا یاد میگیریم این است که با قفل کردن دست ها در همدیگر می توان منتقل کرد، این است که فرد به پنهان کاری می‌پردازد. در حقیقت این گونه می‌توان گفت که وی چیزی را مخفی کرده که قصد دارد طرف مقابل متوجه آن نشود.

برخی باور دارند که اکثر افراد به خاطر راحتی دستشان را روی میز قرار داده و در هم قفل می‌کنند. اما باید در نظر داشت این کار به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود و ممکن است برای راحتی باشد و شاید هم برای بیان یک مفهوم خاص از مواردی که اشاره کردیم.

اما در بیشتر مواقع اگر فرد مقابل شما دستانش را در هم قفل کرده است، باید در نظر داشته باشید که یک حالت منفی در وجودش شکل گرفته و احسسات به شدت آزار دهنده ای دارد. اگر فرد دستانش را از هم باز کرد و کف دستانش را در معرض دید شما قرار داد می‌توان امیدوار بود که وی احساسات منفی را کنار گذاشته باشد و در این شرایط به دلیل تفکر مثبت صحبت کردن با وی بسیار راحت تر خواهد بود.

نشان دادن کف دست‌ها در زبان بدن

نشان دادن کف دست‌ها

همان طور که ذکر کردیم، نشان دادن کف دست ها نشانه ای مثبت در مکالمه و مراوده می‌باشد. زیرا این کار صداقت طرف را نشان می‌دهد و اینکه وی چیزی برای مخفی کردن از طرف مقابلش ندارد. افرادی که می‌خواهند دروغ گفته یا حقیقتی را پنهان کنند به طور معمول دستان خود را مخفی می‌کنند. این حالت جز زبان بدن دروغ محسوب می‌‌شود.

قرار دادن دست ها در پشت کمر در زبان بدن

قرار دادن دست ها در پشت کمر

این مورد از زبان بدن دست‌ها نیز بسیار بسیار کاربردی است و افراد معمولا وقتی دستان خود را در پشت کمر قرار داده و سینه خود را به جلو داده و صاف می‌ایستند، به طرف مقابل، اعتماد به نفس خود را نشان می‌دهند. پس در جایی که لازم است اعتماد به نفس و تسلط خود را به طرف مقابل نشان دهید، لازم است از تکنیک قرار دادن دست‌ها در پشت کمر و جلو دادن سینه استفاده نمایید.

در برخی از مواقع قرار دادن دست در پشت کمر نشانه یک حرکت محترمانه است. وقتی کسی را می بینید  دستانش پشت کمر است، می توان آن را نشانه احترام به طرف مقابل دانست.

هنگامی که دست خود را تا بازودر پشت خود قرار دهد، ممکن است نشان دهنده قدرت او برای دیگران باشد.  این کار باعث می‌شود بلندتر، قدرتمندتر و با اعتماد به نفس به نظر برسید. این یک حرکت قدرتمند زبان بدن دست است.

قرار دادن دست روی گردن

قرار دادن دست روی گردن نشانه منفی در زبان بدن دست‌ها

قرار دادن دست روی گردن یکی از علائم نا امید شدن فرد است و در چنین شرایطی نمی‌توان با ادامه روند مذاکره بدون هیچ تغییر تاکتیکی، توقع دست یابی به نتیجه مطلوب را داشت. این رفتار در برخی موارد ناشی از عصبانیت و درماندگی فرد مقابل در مذاکره می باشد.

تصور کنید مدیری از کارمندی کاری را خواسته بود و کارمند آن را انجام نداده بود. اگر جو خیلی صمیمی باشد با ضربه زدن به گردن یا سر خود خواهد گفت یادش رفته است. و اگر از عواقب فراموشی بترسد پشت گردن خود را لمس می کند.

در برخی از مواقع قرار دادن دست در پشت گردن و مالیدن آن نشانه دروغگویی ناشی از ترس و اضطراب است. در یکی از پرونده های جنایی بازپرس در هنکام بازجویی از مادر فردی که فراری بود بارها سوال کرد آیا پسر شما خانه است یا خیر؟ جواب مادر خیر بود. اما مادر در حین پاسخ خیر به سوال بازپرس، مدام با مالیدن یا دست گذاشتن روی گردن خود دروغگویی خود را لو می داد. این حرکت بدن باعث شد بازپرس یقین کند پسر در خانه مخفی شده است و سرانجام او را دستگیر کرد.

لمس بینی و گوش

اگر فردی در حین مکالمه با طرف مقابل مرتب بینی و یا گوش های خود را لمس می‌کند، بدین معناست که احساس راحتی در آن شرایط و محیط را ندارد و در حال تجربه کردن شرایط نامناسبی است. در این شرایط بدون اینکه خودش بخواهد و تصمیمی ارادی بگیرد، به لمس گوش ها و یا بینی خود مشغول می‌شود.

اگر این شرایط را در طرف مقابل خود دیدید بهتر است سعی کنید شرایط را برای وی مناسب تر کنید و حرف های اصلی خود را در شرایطی که وی در حال مناسبی نیست بیان نکنید که در اکثر مواقع نمی‌توانید نتیجه خوبی از بیان مطالب خود رد چنین شرایطی بگیرید.

در مواقعی مالیدن بینی نشانه رد کردن ایده و پاسخ مثبتی است که قرار است بگوید. گاهی هم بسته به شرایط مذاکره ممکن است نشانه فریب یا دروغگویی باشد.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ توسط دانشگاه میشیگان انجام شد، ۱۲۰ ویدیو رسانه‌ای از پرونده‌های دادگاه‌های پرمخاطب را بررسی کرد تا بفهمد مردم در هنگام دروغگویی در مقابل راستگویی چگونه رفتار می‌کنند. این مطالعه نشان داد کسانی که دروغ می‌گویند بیشتر از کسانی که حقیقت را می‌گویند با هر دو دست خود دروفگویی خود را لود میدهند – در 40% از کلیپ‌های دروغگو، مردم با هر دو دست خود اشاره می‌کنند، در حالی که این میزان استفاده از حرکات دست در ویدیو های افراد راستگو 25 % است.

لمس بینی و گوش

لمس و مالیدن چشم ها

مالیدن چشم ها نشانه خوبی نیست. این بدین معناست که یا فرد آنقدر از مباحث مطرح شده خسته شده است که خواب آلوده شده است و یا اینکه شرایط با تصویر سازی های مطلوب طرف یکسان نیست و این یک نوع بیان حس نارضایتی است. در کنار این نشانه هایی مانند باور نکردن و یا مالیدن بینی و سپس بردن دست به مالیدن چشم ها می تواند به عنوان بی حوصلگی در حین مذاکره باشد.

لمس نوک انگشتان دو دست

وقتی نوک انگشتان دو دست فرد روی هم قرار گرفته و همدیگر را لمس می‌کنند، وی دارد اعتماد بنفس بالایی را از خود نشان می‌دهد و حس آرامش در وی موج می‌زند. از این رو به طور معمول افرادی که در حرفه ای متخصص و ماهر هستند، در مجامعی که در زمینه تخصصی آن هاست این حس را دارند.

قرار دادن دست‌ها در جیب

مفاهیمی که از قرار دادن دست‌ها در جیب می‌توان برداشت کرد، متنوع است. اما اصلی ترین مورد این است که فرد اعتماد به نفس کافی را ندارد. همچنین ممکن است این کار به معنی عدم تمایل فرد به پیوستن به سایر افراد گروه باشد. در صورتی که فردی در حین مذاکره هر دو دست خود را در جیب خود قرار دهد نشانه عدم صداقت در حرف ها و همچنین به عنوان یک بی میلی در مذاکره می توان تفسیر کرد. اگر در حین دست بردن در جیب، انگشت شست طرف بیرون باشد به نشانه تمایل وی برای مذاکره کردن می باشد.

اشاره کردن با انگشتان دست

وقتی شخصی در حین مکالمه با طرف مقابل، با انگشتانش به طور مرتب به سوی وی اشاره می‌نماید، حالت تهدید را به وی منتقل می‌کند و انگشتانش در حقیقت نقش اسلحه یا چاقو را می‌تواند ایفا کند. اشاره کردن با انگشتان دست رو به سمت طرف مقابل یکی از تهدید آمیزترین و تهاجمی‌ترین موارد در زمینه زبان بدن دست‌ها می‌باشد. اگر به خوبی شرایط مدیریت نشود این نوع رفتار می‌تواند به درگیری لفظی و حتی درگیری فیزیکی هم بیانجامد.

یک درجه ملایم تر شرایطی است که فرد با انگشت اشاره روی میز می‌کوبد و مانند چکش کوبیدن روی میز به صورت متناوب سعی در هشدار دادن به طرف مقابل را دارد.

قرار دادن دستان به صورت هرم

در شرایطی که افراد عصبی و مضطرب هستند ، اغلب دست‌‌هایشان بی ‌قرار بوده و پیوسته درحال حرکت می‌باشد. در مقابل این حالت وقتی که افراد مطمئن و با اعتماد به ‌نفس باشند، دست ‌هایشان آرام و بی‌ حرکت است. برای آرام نگه ‌داشتن دست‌‌ها آن‌ها را به شکل یک هرم در مقابل هم قرار بدهید. این ژست و حالت قرار گیری دست‌‎ها را ژست مدیران نیز می‌نامند. زیرا مدیران بسیاری این حالت را به‌ کار می‌‌گیرند . البته باید در نظر داشت که هرگز نباید بیش ‌از اندازه در این وضعیت بمانید یا حالت چهره‌ قاطع و مغرور را چاشنی آن کنید، زیرا هدف از به کار بردن این تکنیک زبان بدن دست‌ها، نشان‌ دادن این است که آرام و مطمئن هستید نه فردی از خود راضی.

تاب دادن دست

اگر در ویدئوی بالا نگاه کنید پوتین در بسیاری از جلسات هنگام ورود به اتاق یک دست خود را نسیتا ثابت در کنار خود نگهداشته و دست دیگر خود را تاب می دهد. این زبان بدن نشان می دهد پوتین قصد دارید یک سخنرانی هیجانی را شروع کند و نشانه احساس سر زندگی محسوب می شود.

دست ها  زیر بغل

وقتی آرنج های خود را به هم نزدیک کرده و انگشتان خود را می پوشانیم نشانه احساس نا امنی کردن است. یا اینکه می توانید به نشانه تهدید کننده از طرف کسی محسوب شود.

لمس کردن گودی گردن

گودی گردن، یا به طور علمی تر، بریدگی فوقسترنال، فضای کوچک بین استخوان های ترقوه شما است.  اگر این قسمت فرورفته گردن خود را لمس کنید، ممکن است به این معنی باشد که سعی دارید هر گونه احساس عصبی یا اضطرابی را که ممکن است در آن لحظه داشته باشید، تسکین دهید. ماساژ ملایم گودی گردن می تواند به کاهش ضربان قلب شما کمک کند و احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

گره کردن مشت

عموما مشت ‌های گره کرده به صورت ضمنی حاکی از استحکام اراده فرد است. بدین منظور تصور کنید شخصی خود را برای مسابقه فوتبال یا بوکس یا سایر ورزش‌ها آماده می‌کند. این حرکت دست می‌‌تواند نشانی از لجاجت و سرسختی باشد که طرف مقابل را از نظر روحی تضعیف نماید و برتری جویی فرد را القاء نماید.

همچنین اگر در این حالت انگشت شست دستان را جمع و زیر سایر انگشتان پنهان کنید، حسی متشکل از رنجش و ناراحتی را به دیگران انتقال می‌دهید. در این حالت نشان می‌دهید مضطرب هستید و سعی می ‌کنید خودتان را جمع ‌و جور کنید. به طور کلی گره کردن مشت را نمی‌توان یک حرکت مناسب از زبان بدن دست برای موفقیت در مذاکرات دانست. مدیران موفق و افرادی که در زمینه مذاکره و فروش تخصص دارند، معمولا این تکنیک زبان بدن دست‌ها را کمتر به کار می‌برند.

زبان بدن یکی از ابزارهای بسیار مهم و کلیدی در شناخت افراد در شرایط مختلف است. این هنر در مذاکرات عادی مردم تا مباحث جنایی بیشترین کاربرد را دارد و همه ما ناخواسته یا خواسته از حرکات زبان بدن برای بیان حرف های خود چه راست یا دروغ استفاده می کنیم. اگر فرد مقابل باهوش باشد و با زبان بدن آشنا باشد به راحتی می تواند نسبت به حسی که داریم اطلاع پیدا کند.

برای اینکه بتوانید به خوبی حال طرف مقابل را درک کنید و رفتاری متناسب با شرایط وی را انجام دهید که در نهایت بتوانید بهترین و محکم ترین رابطه را ایجاد نموده و به اهداف خود برسید، باید با معانی اصلی ترین موارد در زمینه زبان بدن به ویژه زبان بدن دست‌ها آشنایی پیدا نمایید و در زبان بدن خود نیز به خوبی این موارد را به کار ببرید. برای سنجش میزان مهارت شناخت افراد از روی زبان بدن با استفاده از ضریب هوشی خود می توانید از تست ای کیو بفهمید میزان مهارت شما در شناخت زبان بدن افراد چقدر است.

زبان بدن یکی از روشهای ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن می توان احساسات خود را با دیگران منتقل و احساسات آنها را درک کرد.


پرسش و پاسخ :

  • حرکت دست چه مفهومی را منتقل می‌کند؟

به عنوان اشاره به افراد و یا اشیای اطراف می تواند کمک کند. به عنوان مثال وقتی در حین گفتگو می‌گوید به آن نگاه کن و با انگشت خود آن را نشان می‌دهید زبان بدن دست کمک می‌کند. یا هنگام شمارش یا نام بردن از زبان بدن انگشت‌ها برای سرنخ دادن استفاده می‌کنید.

  • آیا ژست گرفتن دست هم به عنوان زبان بدن دست محسوب می شود؟

بله. به دلیل ارسال سیگنال احساسی کمک می‌کند تا برخی از حرف‌های ناگفته را به طرف مقابل منتقل کنید.

  • کسانی که همزمان با صحبت کردن از دست های خود هم استفاده میکنند چه نوع تیپ شخصیتی دارند؟

نشانه خونگرم و موافق بودن طرف مقابل در کارهاست. این افراد خیلی پر انرژی می باشند. بر خلاف برخی که اصلا از دست خود در حین صحبت استفاده نمی کنند،  منطقی و سرد یا تیپ شخصیتی تحلیگر هستند.

  • لمس کردن صورت با دست در حین گفتگو نشانه چیست؟

لمس صورت به خصوص دست به بینی زدن به نشانه فریب است. همچنین دست گرفتن در جلوی دهان یکی از رفتارهایی است که افراد دروغگو انجام می‌دهند. در این حالت حتی فرد کلاهبرار می تواند لبخند دروغ بزند. لمس و مالش گوش و بینی نیز نشاندهنده این است که فرد در شرایط مناسبی قرار ندارد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام
    از نظر شخصیت شناسی از روی حالت دست ها کدام دیگری بعد از زبان بدن دست بیشترین مفهوم و احساس را می تواند به طرف مقابل منتقل کند؟ ممنون اگر پاسخ را به ایمیل وارده ارسال کنید.

    1. حرکت و میمیک صورت یکی از معرفترین زبان بدن محسوب می‌شود که یک فرد می تواند برای بیان احساسات مختلف خوددر حین گفتگو نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا