مقالات زبان بدن

زبان بدن در خشم و عصبانیت

Aggressive Body Language

زبان بدن در خشم و عصبانیت برای زنان و مردان متفاوت است، اما تمام آنها از یک الگوی مشخص برای انتقال پیام استفاده می کنند. همیشه قرار نیست فرد برای نشان دادن عصبانیت خود به شما دندون قروچه رود یا بینی خود را پهن کند یا نگاهی از نوک بینی به شما داشته باشد. حالت های مختلفی وجود دارد که در ظاهر نشان می دهد فرد آرام است ولی در درون خشمی نهفته است که ممکن است هر آن سرریز کرده و رفتاری ناخوشایند اتفاق بیفتد. با ما همراه باشید تا با نکات زبان بدن خشم و عصبانیت آشنا شویم.

زبان بدن در خشم و عصبانیت

با یک مثال ساده بحث را شروع می کنیم. من در یک کافه ای با دوستم نشسته بودم و در حال خوردن نوشیدنی بودیم. پشت سر من فردی نشسته بود که ظاهر کمی نامرتب و عجیبی داشت و این باعث شده بود دوست من به این دلیل مدام به او نگاه کند. من هم یکبار دیگر نگاهی به پشت سرم کردم و به او گفتم حالت نشستن و سفت شدن عضلات بدن و نوع نگاه زیر چشمی طرف مقابل نشان از ناراحتی و احساس ناامنی دارد و بهتر است نگاه خود را از روی او بردارد. اما دوستم توجهی نداشت و مدام با نگاهش او را زیر نظر داشت. تا اینکه فرد به یکباره بلند شد و یقه دوستم را گرفت و درگیر شدند.

قرار نیست فرد برای نشان دادن عصبانیت خود مدام حالت های عادی که همه ما می بینیم را داشته باشد. گاهی نشانه های مخفی وجود دارد که به عنوان یک علامت هشدار به ما این مفهوم را می رساند تا مراقب باشیم و کاری نکنیم که کاسه صبر او لبریز شده و کار اشتباهی انجام دهد. به خصوص در مذاکره شناخت چنین نشانه های مخفی بسیار حائز اهمیت است.

زمانی است که فردی دندان هایش را به هم فشار می دهد و سپس فک او رو به شما بیرون می زند. زمانی که احساس عصبانیت می کنیم، به طور طبیعی دندان قروچه می کنیم. گاهی برای کنترل خشم یا یک استرس عاطفی و گاهی به دلیل ناامیدی از اتفاقی خاص، این حرکت را انجام می دهیم. این نیز یک ژست ناخواسته است. وقتی شخصی به شما چانه اش را نشان می دهد، در اصل شما را با چانه خود تهدید می کند. این یک روش غیرکلامی برای گفتن است، نگاه از پایین بینی به شما یک نشانه عادی از خشم محسوب می شود. به این سه عکس نگاه کنید:

از زبان بدن این افراد (تصویر بالا) چه چیزی می فهمید؟

  1. فرد اول از سمت چپ یک حالت کاملا خنثی است.
  2. فرد وسطی چانه خود را جلو کشیده و یک نگاه از نوک بینی می کند. این نشان می دهد فرد احساس ناخوشایندی دارد و به شدت از حرف های شما آزرده شده است.
  3. فرد سوم سمت راست یک نگاه اغوا کننده دارد. چون چونه خود را عقب کشیده و بیشتر نگاه کنجکاوانه دارد. این حرکت را نمی توان به عنوان زبان بدن خشم در نظر گرفت.

برای باز کردن گارد نفر وسط باید مشابه رفتار او را انجام ندهید. می توانید یک قدم به عقب برگشته و یک حرکت احساسی برای کم کردن تنش به او نشان دهید.

لب جمع شده

وقتی فرد لب های خود را محکم فشار می دهد و لب ها به هم فشرده شود، در این صورت نشانه ناراحتی و رنجش از شما دارد. در چنین مواقعی باید با کف دست های خود، او را دعوت به آرامش کنید و به او بگویید که من مخالف نیستم.

ژست بدن بزرگ

وقتی وارد یک دعوایی می شویم، بدن ما تمایل دارد خود را قوی تر و بزرگتر از بدن طرف مقابل نشان دهد. چرا که به عنوان یک نشانه ترساندن حریف هم محسوب می شود. هر چقدر ژست بدن بزرگ را بگیریم بدن ما تستوسترون (هم برای مردان و هم برای زنان) که یک هورمون احساس قدرت است ترشح می کند. و باعث می شود عملکرد بهتری داشته باشیم. عموما افراد در چنین مواقعی سینه خود را جلو داده و سر خود را بالا می گیرند.

نقش استرس در بروز عصبانیت

وقتی تحت استرس هستیم، مغز ما وارد حالت جنگی شده و عملا هوش هیجانی EQ ما با مشکل مواجه می شود، جایی که باید به سرعت محیط را ارزیابی کند تا تصمیم بگیرد چه کاری انجام دهیم، ناخواسته رفتارهایی را بروز می دهیم که هیچ کنترلی روی آن نداریم.  اگر کسی از شما احساس خطر می کند و به خشونت با شما فکر می کند، مردمک چشم هایش بزرگ می شوند.

 

ابروهای کشیده

ابروهای کشیده یا پایین معمولاً یک ژست بسیار پر استفاده است. ممکن است شخصی با پایین انداختن ابروهای خود احساس عصبانیت خود را ابراز کند. سر آنها نیز می تواند به سمت پایین خم شود. این نوع خیره به عنوان یک خیره طولانی و سخت مشخص می شود که پلک زدن کمی دارد. حتی گربه ها قبل از دعوا با عصبانیت به هم خیره می شوند! گاهی اوقات این کار می کند و گربه دیگر عقب نشینی می کند. برای مطالعه بیشتر زبان بدن چشم و زبان بدن دست ها را مطالعه کنید.

لیسیدن دندان

لیسیدن دندان ها معمولاً به عنوان نشانه ای از پرخاشگری تلقی می شود. زیرا دندان ها یک سلاح ابتدایی هستند که در هنگام تهدید از آن استفاده می کنیم. این می تواند درست قبل از دعوا اتفاق بیفتد یا اگر شخصی بدون اجازه وارد فضای راحت شما شود، این واکنش طبیعی شماست.

لیسیدن دندان ها گاهی حتی زمانی که دهان بسته است نیز دیده می شود. به عنوان مثال، ممکن است متوجه یک حرکت کوچک در ناحیه فک یا صورت طرف مقابل شوید که فک را به سمت بالا هل می دهد و کمی آن را گشاد می کند.

انقباض ماهیچه ها

وقتی کسی برای درگیری فیزیکی آماده می شود، مغز می خواهد از اندام های حیاتی محافظت کند. روشی که بدن این کار را انجام می دهد با ژست بدن عضلانی همراه است. هنگامی که کل بدن فردی منقبض می شود، آنها از خود محافظت می کنند و جریان خون را در اندام های خود افزایش می دهند تا سریعتر بجنگند یا فرار کنند.

نکته ویژه: گره کردن مشت ها نوع دیگری از سفت کردن است که در هنگام عصبانیت اتفاق می افتد. وقتی عصبانی هستیم، اغلب دست هایمان را محکم در مشت های هم گره می کنیم. اگر با کسی صحبت می کنید و متوجه شدید که دستش را محکم کرده است، با احتیاط برخورد کنید.

زبان بدن در خشم و عصبانیت

تمسخر کردن

تعریف تمسخر یک حالت چهره منزجر و عصبانی است که مشخصه آن بالا رفتن گوشه لب به سمت بالا است. معمولاً در اثر خشم از چیزی، تحریک شده، یا اگر فرد تحت تهدید فیزیکی و عاطفی باشد، ایجاد می‌شود. دندان ها ممکن است در حین پوزخند قابل مشاهده باشند. تصویر ژیمناست امریکایی “مک‌کایلا مارونی” مثال خوبی از تمسخر به ما می‌دهد. او حتی پس از از دست دادن مدال طلا، به تمسخر “مدال دریافتی” خود مشهور شد.

چشم های نیمه باز

چشمهای نیمه باز، حالتی است که برای زمان هایی که مشکوک به چیزی هستید، نشان می دهید. اما در برخی مواقع یک حالت قبل از پرخاشگری است. هر چقدر شما به رفتارهای تنش آمیز ادامه دهید ممکن است این حالت در طرف مقابل به صورت خشم بروز کند. اگر کسی چنین حالتی نسبت به رفتار و مذاکره شما گرفت، باید سعی کنید شفاف سازی کنید تا چیزی گنگ و سوالی نباشد.

نتیجه اینکه بسیاری از رفتارهای ما از طریق زبان بدن به سادگی قابل تشخیص و شناخت است. اما برخی از حالت ها به دلیل تشابه بالا در حالت های احساسی ممکن است ما را در شناخت نکات زبان بدن دچار مشکل کند. لازم است با بالا بردن آموزش زبان بدن خود را در آماده تر از همیشه در مواجه به اطرافیان خود قرار دهیم.

منبع : scienceofpeople

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا