معرفی شخصیت

جان ادیر، سیاستمداری الهام‌بخش

مدرسه کسب و کار آیا قصد دارد تا در ادامه این مطلب شما را با  یکی از الهام بخش ترین سیاستمدار های تاریخ آشنا کند. 

جان ادیر کیست؟

جان اِدِیر (۱۷۵۷-۱۸۴۰) پیشگام، سرباز و سیاستمدار آمریکایی بود. او به عنوان هفتمین فرماندار ایالت کنتاکی فعالیت کرد و نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان و سنا نیز بود.

اِدِیر در کارولینای جنوبی به دنیا آمد و به نیروی دفاعی این ایالت پیوست. او در جنگ‌های انقلاب آمریکا شرکت کرد و برای مدتی به اسارت بریتانیایی‌ها درآمد. پس از جنگ، به عنوان نماینده به کنوانسیون کارولینای جنوبی برای تصویب قانون اساسی ایالات متحده انتخاب شد. بعدها به کنتاکی نقل مکان کرد، مزرعه بزرگی خرید و در جنگ‌های مرزی علیه بومیان آمریکایی میامی شرکت کرد.

اِدِیر در عرصه سیاست کنتاکی فعال شد و بین سال‌های ۱۷۹۳ تا ۱۸۰۳ به مدت هشت سال در مجلس نمایندگان این ایالت خدمت کرد. در سال‌های ۱۸۰۲ و ۱۸۰۳ به عنوان ریاست مجلس نمایندگان کنتاکی انتخاب شد و در کنوانسیون‌های قانون اساسی این ایالت در ۱۷۹۲ و ۱۷۹۹ نیز به عنوان نماینده حضور داشت. او پس از استعفای جان برکینریج برای تصدی سمت دادستان کل ایالات متحده، به کرسی خالی مانده وی در مجلس سنا دست یافت.

حرفه سیاسی امیدوارکننده اِدِیر زمانی به خطر افتاد که ژنرال جیمز ویلکینسون او را به مشارکت در توطئه متهم کرد. هرچند بعدها بی‌گناهی اِدِیر ثابت شد و به ویلکینسون دستور عذرخواهی داده شد، اما او مجبور به استعفا از سنا شد و تبلیغات منفی باعث دوری او از سیاست به مدت بیش از یک دهه گردید.

شرکت اِدِیر در جنگ ۱۸۱۲ وجهه او را دوباره ترمیم کرد و در سال ۱۸۱۷ به مجلس نمایندگان ایالت بازگشت. فرمانده او در جنگ، دو بار فرماندار ایزاک شلبی، او را به عنوان معاون کل نیروی دفاعی ایالت منصوب کرد. در سال ۱۸۲۰، اِدِیر بر اساس وعده کمک مالی به مردم کنتاکی که به شدت از رکود اقتصادی ۱۸۱۹ آسیب دیده بودند، به عنوان فرماندار انتخاب شد. اقدام اصلی او در این راستا تأسیس بانک مشترک المنافع بود. بسیاری از اصلاحات مالی دیگر او توسط دادگاه تجدید نظر کنتاکی خلاف قانون اساسی اعلام شد.

پس از پایان دوره فرمانداری، اِدِیر یک دوره در مجلس نمایندگان ایالات متحده خدمت کرد، اما برای انتخابات مجدد نامزد نشد. او در ۱۹ مه ۱۸۴۰ در مزرعه خود در هارودزبرگ چشم از جهان فروبست. نام او بر روی چندین مکان از جمله شهرستان ادیر در کنتاکی، شهرستان ادیر در میزوری، شهرستان ادیر در آیووا و شهر ادیر در آیووا گذاشته شده است.

رهبری با فراز و نشیب های فراوان

آغاز زندگی:

جان آدیر، فرزند مهاجرین اسکاتلندی به نام های بارون ویلیام و مری (مور) آدیر، در نهم ژانویه ۱۷۵۷ در شهرستان چستر، کارولینای جنوبی به دنیا آمد. او تحصیلات اولیه خود را در مدارس دولتی شارلوت، کارولینای شمالی گذراند. آدیر در جریان جنگ انقلاب آمریکا به عنوان عضو شبه نظامی ایالتی خدمت کرد و مدتی به دست نیروهای بریتانیا اسیر شد. پس از جنگ، او به عنوان نماینده منتخب کارولینای جنوبی در کنوانسیونی برای تصویب قانون اساسی ایالات متحده حاضر شد.

از سرباز تا سناتور:

در سال ۱۷۸۴، آدیر با کاترین پالمر ازدواج کرد. حاصل این ازدواج ۱۲ فرزند بود که ۱۰ نفر از آنها دختر بودند. او در سال ۱۷۸۸ خانواده خود را به مرز کنتاکی منتقل کرد. در کنتاکی، به فعالیت خود در شبه نظامی در مبارزات علیه سرخپوستان میامی ادامه داد. او با درجه کاپیتانی وارد خدمت شد، اما تحت فرماندهی ژنرال جیمز ویلکینسون به درجه سرگرد و زیر نظر چارلز اسکات به درجه سرهنگ دوم ارتقا یافت. آدیر در چندین نبرد علیه قبایل مختلف سرخپوستی جنگید، از جمله یک شکست سخت در برابر رئیس قبیله لاک پشت کوچک در نزدیکی فورت سنت کلر در اوهایو.

حضور در عرصه سیاست:

آدیر در کنوانسیون های قانون اساسی کنتاکی در سال های ۱۷۹۲ و ۱۷۹۹ به عنوان نماینده حضور یافت. با پیوستن کنتاکی به اتحادیه، او از سال ۱۷۹۳ تا ۱۷۹۵ به عضویت مجلس نمایندگان این ایالت انتخاب شد. او دوباره در سال ۱۷۹۸ و از ۱۸۰۰ تا ۱۸۰۳ در این مجلس خدمت کرد. در سال های ۱۸۰۲ و ۱۸۰۳، ریاست مجلس نمایندگان کنتاکی را بر عهده داشت.

اتهام خیانت و تبرئه شدن:

در سال ۱۸۰۵، آدیر به عنوان ثبت نام کننده اداره زمین های ایالات متحده منصوب شد. کمی بعد در همان سال، با استعفای جان برکینریج برای تصدی سمت دادستان کل، کرسی خالی شده در سنای ایالات متحده را به دست آورد. ارتباط نزدیک او با آرون بور در جریان توطئه بور به اعتبار او آسیب زد و در انتخابات برای دوره کامل در سال بعد شکست خورد. او بلافاصله سنا را ترک کرد و در ۱۸ نوامبر ۱۸۰۶ استعفا داد.

در دسامبر ۱۸۰۶، آدیر برای بازرسی از قطعه زمینی که خریداری کرده بود راهی لوئیزیانا شد. پس از رسیدن به نیواورلئان، به دستور فرمانده سابق خود، جیمز ویلکینسون، به اتهام خیانت دستگیر شد. آدیر شکایت متقابل کرد و در نبرد حقوقی چند ساله، مشخص شد که ویلکینسون هیچ مدرک واقعی علیه آدیر نداشته است. به ویلکینسون دستور داده شد به طور علنی عذرخواهی کند و ۲۵۰۰ دلار غرامت به آدیر بپردازد.

خدمت در جنگ ۱۸۱۲:

با آغاز جنگ ۱۸۱۲، فرماندار سابق، آیزاک شلبی، از آدیر خواست به عنوان یار خود خدمت کند. آدیر در نبردهای کانادا، به ویژه در نبرد تمز در انتاریو در سال ۱۸۱۳، عملکرد قابل تقدیری داشت. سال بعد، او ۱۱۰۰ تفنگدار کنتاکی را در حمایت از لشکرکشی ژنرال جکسون که با پیروزی در نبرد نیواورلئان به پایان رسید رهبری کرد. مشارکت او در جنگ ۱۸۱۲ شهرت او را احیا کرد. او در سال ۱۸۱۷ به مجلس ایالتی بازگشت، به عنوان سرپرست کل شبه نظامی ایالتی منصوب شد و به درجه سرتیپ افتخاری رسید.

دوره فرمانداری:

پس از جنگ، دوره ای از سوداگری زمین به وجود آمد. دولت فدرال در واکنش به این وضعیت، دومین بانک ایالات متحده را تاسیس کرد. سیاست اعتباری سختگیرانه این بانک به کنتاکی ضربه سختی زد و به رکود مالی ۱۸۱۹ کمک کرد. در انتخابات فرمانداری سال ۱۸۲۰، آدیر با وعده کمک به بدهکاران ایالتی به میدان آمد. او بر سه نامزد دموکرات-جمهوری دیگر: ویلیام لوگان،

پس از پایان دوران فرمانداری، آدیر بیشتر وقت خود را در مزرعه اش گذراند. با این حال، او یک بار دیگر در عرصه ملی ظاهر شد و در سال های ۱۸۳۱ تا ۱۸۳۳ به عنوان نماینده دموکرات جکسونی از ایالت کنتاکی به مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد. او در این مدت در کمیته امور نظامی خدمت کرد. او برای انتخاب مجدد نامزد نشد.

درگذشت

آدیر در خانه خود در هارودزبرگ درگذشت، اما در سال ۱۸۷۲، قبر او به گورستان فرانکفورت در پایتخت ایالت منتقل شد. شهرستان ادیر در کنتاکی، شهرستان ادیر در میزوری، شهرستان ادیر در آیووا و شهر ادیر در آیووا به نام جان آدیر نامگذاری شده اند.

میراث جان آدیر در اوایل زندگی به عنوان یک سرباز ماهر شناخته می شد. او در طول زندگی خود در نبردهای دیگری نیز شرکت می‌کرد. با این حال، در اوایل بزرگسالی توجه خود را به سیاست معطوف کرد. او در طول زندگی خود چندین پست را به عهده گرفت و متعهد به دستیابی به اهداف مثبت به نفع مردم خود بود. یاد او با نامگذاری چندین بخش و شهرداری به نام او گرامی داشته می‌شود.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا