معرفی شخصیت

کلایتون ام. کریستنسن، استاد برجسته دانشکده کسب‌و‌کار هاروارد

کلایتون ام. کریستنسن کیست؟

پروفسور کریستنسن از سال ۱۹۹۲ به عضویت هیئت علمی دانشکده کسب‌و‌کار هاروارد درآمد. او مدرک کارشناسی خود را با بالاترین درجه افتخار در رشته اقتصاد از دانشگاه بریگهام یانگ (۱۹۷۵) دریافت کرد؛ پس از آن با دریافت بورسیه تحصیلی رودز، فوق لیسانس فلسفه در رشته اقتصادسنجی کاربردی را از دانشگاه آکسفورد (۱۹۷۷) کسب نمود. او همچنین از دانشکده کسب‌و‌کار هاروارد، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با افتخار بالا (۱۹۷۹) و دکترای مدیریت بازرگانی (۱۹۹۲) را به دست آورد و در سال ۱۹۹۸ موفق به کسب تصدی‌گری در این دانشکده شده و در سال ۲۰۰۱ به عنوان استاد کرسی‌دار منصوب شد.

دکتر نیتین نوریا، رئیس دانشکده، می‌گوید: «کلایتون کریستنسن یکی از بزرگترین دانشمندان نوآوری در جهان و فردی قابل توجه بود که تأثیر عمیقی بر دانشجویان و همکاران خود داشت. تحقیقات و نوشته‌های او، نحوه نگاه مدیران کسب‌و‌کار و شرکت‌ها به مدیریت را دگرگون کرد. او استاد و الگوی دوست‌داشتنی‌ای بود که آموزش‌های درخشان و خردمندی‌هایش، الهام‌بخش نسل‌هایی از دانشجویان و دانشگاهیان جوان شد. مهم‌تر از همه، کلایتون اشتیاق فراوانی به کمک کردن به دیگران برای تبدیل شدن به بهترین خودشان داشت که در تمام جنبه‌های زندگی‌اش جاری بود. »

پروفسور کریستنسن که استادی باصلاحیت در تمامی برنامه‌های آموزشی دانشکده کسب‌و‌کار هاروارد بود، برنامه درسی «توسعه و مدیریت بنگاه موفق» را طراحی و سال‌ها تدریس کرد. این برنامه با نگاهی از منظر مدیران ارشد، به ارزیابی نظریه‌های راهبرد، نوآوری و مدیریت می‌پردازد تا پیش‌بینی کند کدام ابزارها، راهبردها و روش‌ها مؤثرتر خواهند بود. دوره آنلاین او با عنوان «راهبرد برهم‌زننده»، بیش از ۵۰۰۰ نفر را درگیر کرده است که بیش از ۱۰٪ از کل دانشجویان آنلاین این دانشکده تا به امروز را شامل می‌شود.

سمینارهای پروفسور کریستنسن

او همچنین سمینارهای دکتری را رهبری می‌کرد، در تعدادی از کمیته‌های پایان‌نامه دکتری خدمت می‌کرد و عضو کمیته سیاست‌گذاری دکتری بود. علاوه بر این، پروفسور کریستنسن یکی از سخنرانان محبوب و پرطرفدار در تعدادی از برنامه‌های رهبری جامع و برنامه‌های آموزش مدیران اجرایی این دانشکده بود. در تمام فعالیت‌های خود، پروفسور کریستنسن تلاش می‌کرد به دانشجویان خود کمک کند تا قدرت مدیران برای تأثیرگذاری مثبت بر جامعه و زندگی دیگران را درک کنند؛ مدیرانی که همکاران خود را انرژی‌بخش و انگیزه می‌بخشند.

کلایتون کریستنسن، استاد و الگوی زنده مأموریت دانشکده کسب و کار هاروارد برای “پرورش رهبرانی که در جهان تغییری ایجاد کنند” بود. کیم بی. کلارک، دوست دیرینه خانواده و رئیس دانشکده کسب و کار هاروارد از سال 1995 تا 2005 و استاد راهنمای دکترای کریستنسن، گفت: “او به معنای واقعی کلمه یک معلم بود. او به طرز عمیقی به ایده ها و مفاهیم اهمیت می داد و تلاش می کرد به دانش آموزان خود – چه در کلاس و چه در نوشته هایش – کمک کند تا سخت تر و خلاقانه تر فکر کنند و موثرتر و قدرتمندتر عمل کنند. با این حال، تأثیر عمیق او بر دانش آموزان به این دلیل بود که به آنها اهمیت می داد. او دانش آموزان خود را دوست داشت و آنها این را احساس می‌کردند. او در طول زندگی خود به دنبال کمک به یادگیری، رشد، تمرکز بر آنچه واقعاً مهم است و به نوبه خود، تأثیرگذاری مثبت بر دیگران بود. او درخشان و دلسوز، یک همکار استثنایی و یک دوست عزیز بود.”

جوایز پروفسور کریستنسن

کریستنسن، یک محقق برجسته، طبق گفته فوربس، یکی از تأثیرگذارترین نظریه پردازان کسب و کار در 50 سال گذشته بود و علاوه بر جوایز و افتخارات دیگر، دو بار در رتبه اول فهرست متفکران 50 قرار گرفت. تحقیقات و ایده های او بر شناسایی و مدیریت عواملی متمرکز است که نحوه معرفی فناوری های پیشرفته توسط شرکت ها به بازارهای موجود و آینده و فرآیندی که نوآوری شرکت ها یا کل صنایع را دگرگون می‌کند، شکل می‌دهد.

او برای اولین بار مفهوم “نوآوری برهم زننده” را در کتاب تأثیرگذار خود، “معمای مبتکر: وقتی فناوری‌های جدید باعث شکست شرکت‌های بزرگ می‌شوند” معرفی کرد. این کتاب به پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز تبدیل شد و جایزه کتاب جهانی کسب و کار را برای بهترین کتاب کسب و کار منتشر شده در سال 1997 دریافت کرد. بیش از دو دهه بعد، رهبران تجارت از سراسر جهان همچنان کار کریستنسن در مورد نوآوری برهم زننده را به دلیل توانایی آنها در نوآوری، رشد و رقابت در اقتصاد جهانی امروز ستایش می‌کنند.

کلایتون کریستنسن: مرد عمل در دنیای تئوری

رِبکا هندرسون، استاد دانشگاه هاروارد، درباره کلایتون کریستنسن می گوید:«او یکی از معدود اندیشمندان دنیای کسب و کار بود که واقعا شیوه عمل را تغییر داد. “نوآوری برهم زننده” اکنون به طور کامل در واژگان مدیریت جا افتاده است، و من گمان می‌کنم صاحبان کسب و کار حتی پس از گذشت سال‌ها، از آن استفاده کرده و درباره آن خواهند اندیشید. او توانایی خاصی داشت که به ندرت در دنیای دانشگاه دیده می‌شود: او تفکر پیشرو را با انرژی و انگیزه لازم برای عملی کردن ایده‌هایش ترکیب می‌کرد. هر کسی که او را ملاقات کرده است می‌تواند شهادت دهد که او یکی از انسان‌های بزرگ دنیا بود. جای خالی او بیش از آنچه بتوان گفت، برایم دردناک است.»

کریستنسن در کتاب سال ۲۰۰۳ خود با عنوان “راه حل نوآور: ایجاد و حفظ رشد موفق” مجموعه‌ای از تئوری‌ها را خلاصه می‌کند که می‌تواند راهنمای مدیرانی باشد که در تلاش برای رشد کسب و کارهای جدید با موفقیت قابل پیش بینی هستند. این کتاب با تکیه بر سال‌ها تحقیق عمیق نشان می‌دهد که نوآوری به اندازه‌ای که اکثر مدیران تصور می‌کنند غیرقابل پیش بینی نیست و به مدیران آموزش می‌دهد که چگونه درباره موضوعاتی که رشد سازمان‌ها را محدود می‌کنند، فکر کنند.

در کتاب “دیدن آنچه در آینده است: استفاده از تئوری های نوآوری برای پیش بینی تغییر صنعت”، که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، کریستنسن چارچوبی را برای پیش بینی نتایج تکامل هر صنعتی ارائه می‌دهد. او با تکیه بر تئوری‌های مطرح شده در “معمای نوآور” و “راه حل نوآور” یک مدل عملی ارائه می‌دهد که به تصمیم گیرندگان کمک می‌کند تا سیگنال‌های تغییر صنعت را شناسایی کنند، نتیجه رقابت‌ها را تعیین و ارزیابی کنند که آیا اقدامات یک شرکت موفقیت آینده را تضمین می‌کند یا تهدید می‌کند.

در سال ۲۰۱۱، کریستنسن دو کتاب منتشر کرد: «دانشگاه نوآور: تغییر DNA آموزش عالی از درون» و «DNA نوآور: تسلط بر پنج مهارت نوآوران برهم زننده.»

زندگی و مرگ

در طول زندگی خود، کلایتون کریستنسن با صداقت در مورد مشکلات سلامتی‌ای که با آنها روبرو بود صحبت می‌کرد و سخنرانی‌ای که او برای دانشجویان MBA سال ۲۰۱۰ ارائه کرد – که بعدا به عنوان یک مقاله بسیار محبوب در Harvard Business Review و به صورت کتاب با عنوان “چگونه زندگی خود را ارزیابی خواهید کرد؟” منتشر شد – تجسم شیوه‌ای بود که او با آن به هر چالشی نزدیک می‌شد و عشق ذاتی او به تدریس را نشان می‌داد. مقاله Harvard Business Review با همین نام، جایزه بهترین مقاله سال McKinsey را از آن خود کرد.

اگرچه میراث کریستنسن از طریق تئوری‌های پیشگامانه، کتاب‌های پرفروش و نسل‌های بی‌شمار دانشجویان، پژوهشگران و مدیرانی که به آنها آموزش داده و مربیگری کرده است، ادامه خواهد یافت، اما او همچنین به خاطر سخاوت، مهربانی و افرادی که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است، به ویژه خانواده اش، به یاد سپرده خواهد شد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا