مقالات هوش هیجانی

تفسیر تست هوش هیجانی بار-آن | EQ

تفسیر تست هوش هیجانی بار-آن | EQ با بررسی جامع 5 بعد هوش هیجانی و نمره دهی بر اساس این ویژگی، میزان مهارت فردی شما در کنترل احساسات رفتاری مشخص می شود و کمک می‌کند تا بتوانید با تحلیل رفتار خود به نقاظ قوت و ضعف خود پی ببرید.

برای رسیدن به قله های پیشرفت و موفقیت در زندگی و شغلی لازم است با شناخت از خود شروع کنید. سپس با یادگیری و تقویت نقاط ضعف خود به یک مهارت کامل فردی در تمامی ابعاد زندگی خود دست پیدا کنید.

تست رایگان هوش هیجانی

جدول نمرات تست هوش هیجانی:

همان‌طور که در جدول زیر قابل مشاهده است، هر فرد می‌تواند در هر بخش از آزمون هوش هیجانی، نمره‌ای بین 1 الی 30 کسب کند

جدول تفسیر تست هوش هیجانی
جدول تفسیر تست هوش هیجانی

تفسیر تست هوش هیجانی براساس محدوده امتیاز

توجه داشته باشید که نمرات محدوده متوسط در تست هوش هیجانی نشان‌دهنده‌ی این است که پاسخ‌دهنده در مؤلفه‌های هیجانی و اجتماعی کارکرد مؤثری دارد، به این معنی که او به احتمال زیاد، به لحاظ هیجانی و اجتماعی، باهوش است.

از طرف دیگر، نمرات پایین‌تر، با عدم توانایی در مؤثر بودن در عملکرد خوب و مناسب و وجود احتمالی مشکلات هیجانی، اجتماعی و یا رفتاری ارتباط دارند. نمرات پایین‌تر در مقیاس‌های «تحمل استرس»، «کنترل تکانه»، « مسئولیت‌پذیری »، «واقع‌گرایی»، و «حل مسئله»، به‌طور معناداری نشان از مشکلات جدی بالقوه در کنار آمدن و مقابله به‌صورت هر روزه دارد.

بُعد درون‌فردی
بُعد درون‌فردی

آشنایی با هوش هیجانی EQ

لطفا دقت کنید مقوله هوش هیجانی یک بحث گسترده است که نیاز به مطالعه جنبه های مختلف شخصیتی دارد. از آنجاییکه که بررسی و شناخت تمام این جنبه ها نیاز به زمان بیشتری دارد، ما در ادامه برخی از مهمترین عواملی که به شما کمک می‌کند بهتر احساسات خود را بشناسید، آورده ایم. تمام این موارد در دوره های حضوری هوش هیجانی مدرسه کسب و کار آیا به صورت کارگاهی آموزش داده می شود.

ویدیوی کارگاه 5ساعته هوش هیجانی و افزایش عزت نفس را با 100% تخفیف از دست ندهید.

 

پنج بُعد هوش هیجانی – اجتماعی چیست؟

در ادامه تفسیر هوش هیجانی، پنج بعد هوش هیجانی را برای آشنایی با هر بخش از نتیجه تست خود توضیح می دهیم.

طبقه‌ی اول: بُعد درون‌فردی

  • احترام به خود (عزت‌نفس):

توانایی آگاه‌بودن از ادراک خود، پذیرش خود، و احترام به خود. عزت نفس یکی از مفاهیم مهم در زمینه روان شناسی است، مقوله ای که در حقیقت به دیدی که خود انسان در مورد خود دارد مربوط می‌شود. فردی که عزت نفس بالایی دارد در حقیقت خود را دارای توانمندی‍ها و ارزش‌هایی می داند و به همین سبب قدر و منزلتی برای خود در نظر می‌گیرد. در حقیقت فردی که عزت نفس بالایی دارد، انجام برخی کارهای مضموم را برای خود ممنوع می‌کند و طوری رفتار می‌کند که شایسته لیاقتی است که برای خود قائل شده است.برای مطالعه کامل مقاله عزت نفس چیست؟ را مطالعه کنید.

  • خودآگاهی هیجانی:

توانایی آگاه‌بودن و فهم هیجان (احساس) خود. در حقیقت این موضوع را می‌توان یک مهارت فردی دانست که هر فرد باید از طریق آن به تصویری واضح از کلیه ابعاد وجودی خود دست یابد. خودآگاهی در حقیقت شناخت ویژگی‌های متفاوتی از انسان را در بر می‌گیرد. مواردی مانند شناخت خصوصیات شخصیتی، شناخت باورهای درونی، شناخت نیازهای فردی، شناخت نقاط قوت و ضعف و شناخت استعدادها و توانایی‌های جسمانی. برای مطالعه بیشتر مقاله خودآگاهی چیست؟ را مطالعه کنید.

  • خود ابرازی:

توانایی ابراز احساسات، باورها و افکار صریح و دفاع از مهارت‌های سازنده و برحق خود. خود ابرازی به معنای نشان دادن بی کم و کاست وجود خود است، به طوری که خود انسان آرامش بیشتری احساس کرده و برای وجود خود به همان شکلی که هست ارزش کافی را قائل شود.  برای مطالعه بیشتر مقاله خود ابرازی چیست؟ را مطالعه کنید.

  • استقلال عاطفی:

توانایی هدایت افکار و اعمال خود و آزاد بودن از تمایلات هیجانی. انسان برای داشتن ارتباطات مناسب با سایر همنوعان خود نیاز دارد که حتما در وجود خود مواردی را ایجاد و تقویت نماید. در حقیقت با داشتن یک سری خصوصیات که اکثرا اکتسابی بوده و با تمرین قابل دستیابی هستند، افراد می‌توانند خود را برای داشتن روابط بهتر با دیگران آماده نمایند. برای مطالعه بیشتر مقاله استقلال عاطفی را مطالعه کنید.

بُعد بین‌فردی
بُعد بین‌فردی

طبقه‌ی دوم: بُعد بین‌فردی

  • روابط بین‌فردی:

توانایی ایجاد و حفظ روابط رضایت‌بخش متقابل که به‌وسیله‌ی نزدیکی عاطفی، صمیمیت، محبت‌کردن و محبت‌گرفتن توصیه می‌شود. پیامی که ارسال می کنیم از فکر و احساس عاطفی و هوش iq ما شکل می گیرد. تمام گفتار و پیام هایی که بین دو طرف رد و بدل می شود به عنوان رابطه فردی محسوب می شود که شامل بعدهای مختلف زندگی شغلی، خانوادگی، احساسی، عاطفی، درسی و غیره به صورت مثبت با منفی است. 

  • همدلی:

توانایی آگاه‌بودن و درک احساسات دیگران و ارزش دادن به آن. همدلی در واقع درک دنیای طرف مقابل است. به این معنی که ما دنیا را از زاویه دید او ببینیم و آن را با تمام وجود خود درک کنیم. به عبارت دیگر همدلی یعنی اینکه ترس، خشم، نگرانی ها و سردرگمی های طرف مقابل را طوری درک کنیم، گویی این احساسات متعلق به خودمان است، با این تفاوت که نترسیم، خشمگین، نگران و سردرگم نشویم. مطالعه بیشتر در مورد همدلی مقاله همدلی چیست؟ را مطالعه کنید.

  • مسئولیت‌پذیری اجتماعی:

توانایی ابراز خود به‌عنوان یک عضو دارای حس همکاری، مؤثر، و سازنده در گروه. مسئولیت را می‌توان یک تعهد درونی دانست که خود شخص یا دیگری بر وی تعیین می‌کند. از آنجایی که انسان یک موجود اختیاردار است و این اختیار را دارد که یک مسئولیت را پذیرفته و آن را انجام دهد. با توجه به همین خصوصیات هر نوع مسئولیت پذیری دارای نتایج مثبت و منفی خواهد بود. برای مطالعه بیشتر مقاله مسئولیت پذیری چیست؟ را مطالعه کنید.

طبقه‌ی سوم: بُعد مدیریت استرس

  • تحمل استرس (فشار روانی):

توانایی مقاومت‌کردن در برابر رویدادها و موقعیت‌های استرس‌زا و هیجانات قوی، بدون جا زدن و یا رویارویی فعال و مثبت با استرس . اضطراب ناشی از پاسخ بدن شما به استرس است. ذات اضطراب وابسته به آینده است. به عنوان نمونه ترس از اولین روز حضور در امتحان تحصیلی یا امتحان رانندگی، روز مصاحبه شغلی یا ترس از سخنرانی در یک جمع زیاد در آینده نزدیک همگی جز اضطراب محسوب می‌شود. اضطراب باعث ایجاد عصبی شدن و کاهش هوش هیجانی می‌شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله اضطراب چیست؟ را مطالعه کنید.

  • کنترل تکانه :

توانایی مقاومت در برابر یک تکانه، انگیزه یا فعالیت‌های آزمایشی و یا کاهش آن‌ها، همچنین توانایی کنترل هیجانات خود. در حقیقت افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، میتوانند عواطف و احساسات خود را تحت هر شرایطی و در برابر هر محرکی کنترل نمایند و در نتیجه طوری رفتار کنند که به نوعی احساسات و عکس العمل‌های دیگران را هم تحت کنترل خود در آورند.

برای بهبود هوش هیجانی تمرینات و آموزش‌هایی وجود دارد که موجب می‌شود این توانایی را بتوانیم در خود بشدت تقویت کنیم. برای مطالعه بیشتر مقاله اختلال تکانه فردی چیست؟  را مطالعه کنید.

بُعد سازگاری
بُعد سازگاری

طبقه‌ی چهارم: بُعد سازگاری

  • واقع‌گرایی :

توانایی سنجش هماهنگی بین چیزی که هیجانی تجربه شده و چیزی که به‌طور واقعی وجود دارد. از نظر فرهنگ معین به خودداری از خیالی بافی و باور کردن واقعیت و داشتن وفاداری به زندگی بدون خیال واقع گرایی رئالیست گفته می شود. واقع گرایی اشیاء را به شکلی که دیده می شود قبول دارند.

  • انعطاف‌پذیری :

توانایی سازگار بودن افکار و رفتار با تغییرات محیط و موقعیت‌ها. انعطاف پذیری شامل 4 مدل است :

انعطاف پذیری روانی:

فرد با مهارتی که دارد بتواند بدون توجه و تاثیر پذیری روانی به هدف خود برسد.

انعطاف پذیری شناختی به توانایی جابجایی بین تفکر در مورد دو مفهوم مختلف یا فکر کردن به چندین مفهوم به طور همزمان اشاره دارد. در مدل‌های حیوانی، انعطاف‌پذیری شناختی به طور کلی به توانایی تغییر یک پاسخ رفتاری با توجه به زمینه یک موقعیت اشاره دارد (بر اساس نظر اسکات، 1962). در انسان، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) نشان می‌دهد که نواحی خاص مغز، از جمله قشر پری فرونتال، سینگولیت قدامی و قشر جداری خلفی،  زمانی فعال می‌شوند که فرد درگیر رویه‌های تغییر کار می‌شود که به انعطاف‌پذیری شناختی نیاز دارد.

انعطاف پذیری جزء اجتناب :

یعنی اینکه بدون توجه به افکار منفی خود با مثبت اندیشی فقط روی هدف خود متمرکز شویم. از رسیدن به هدف دست نکشیده و نا امید نشویم.

انعطاف پذیری جزء پذیرش :

قابلیت این را داشته باشید بتوانید افکار منفی و تلخی ها که در حین رسیدن به هدف ممکن است سراغ شما بیاید را جذب کرده و صبر داشته باشید.

انعطاف پذیری جزء استفاده کردن :

قابلیت این که بتوانید انرژی منفی را تغییر حالت داده و بتوانید آن را برای رسیدن به خواسته استفاده کنید گفته می شود. در این روش ناکامی جایی ندارد.

حل مسئله :

توانایی تشخیص و تعریف مشکلات، به همان خوبی خلق‌کردن و تحقق‌ راه‌حل‌های مؤثر و بالقوه. اگر بخواهیم یک تعریف جامع از حل مسئله داشته باشیم می توانید مقاله حل مسئله چیست؟ را مطالعه کنید.

طبقه‌ی پنجم: بُعد خلق عمومی

  • خودشکوفایی :

توانایی درک ظرفیت‌های بالقوه و انجام فعالیتهای قابل انجام، تلاش برای انجام‌دادن و لذت‌بردن. مطالعه بیشتر مقاله خود شکوفایی چیست؟ را مطالعه کنید.

تعریف ساده خودشکوفایی یعنی اینکه با افزایش مهارت های فردی و توانایی خود بخ خصوص هوش هیجانی و مدیریت احساسات برای مدیریت تمام جنبه های زندگی به موفقیت کامل برسیم. این نیاز جز نیاز مزلو قرار می گیرد که هر شخصی بدون آموزش مهارت فردی قادر به انجام آن نیست.

اصلاح خودشکوفایی برای اولین بار توسط آبراهام مزلو پزشک متخصص در حوزه روانشناسی و عصب آناتومی در اوایل قرن بیستم به دنیا معرفی شد. مزلو معتقد بود خودشکوفایی مختص تمام موجودات زنده ای است که قادر هستند با کنترل و افزایش مهارت در کنترل تمایلات خود به اهداف خود برسند.

در مقابل نظریه گلدشتاین (1940) معتقد است : خودشکوفایی لزوماً هدفی نیست که باید در آینده به آن رسید، بلکه تمایل ذاتی یک موجود زنده برای تحقق بخشیدن به پتانسیل خود در هر لحظه تحت شرایط معین بود.

  • شادمانی :

توانایی احساس خوشبختی‌ با زندگی خود، لذت‌بردن از خود و دیگران، داشتن احساسات مثبت، صریح، مفرح و شاد.

شادمانی فردی به عنوان یک حالت عاطفی و احساسی  رضایت بخش در زندگی افراد تعریف می شود. که فرد با توجه به میزان ارزیابی مثبت خود از تجارب پیشین خود از زندگی کسب کرده است.  در حالی که شادی تعاریف مختلفی نیز دارد.

برخی شادمانی را به عنوان اینکه فرد چقدر زندگی خود را دوست دارد تعریف می کنند. کلمه شادمانی تنها به عنوان توصیف از جنبه خاصی از زندگی به حساب نمی آید، بلکه شامل تمام وقایع زندگی است که فرد به انتخاب خود بر اساس میزان هوش عقلانی IQ خود از یکی از ابعاد خوش زندگی در خود ایجاد می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله شادمانی فردی چیست؟ را مطالعه کنید.

  • خوش‌بینی :

توانایی زیرکانه نگاه‌کردن به زندگی و تقویت نگرش‌های مثبت، حتی در صورت بروز بدبختی و احساس منفی.

محققان زمان زیادی را صرف مطالعه افرادی کرده اند که مثبت فکر می کنند. معلوم می شود که نگرش خوش بینانه به ما کمک می کند زندگی شادتر، موفق تر و سالم تر داشته باشیم. خوش بینی می تواند به عنوان یک سد قدرتمند با افسردگی مقابله کند.

حتی برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به آن هستند. یک دیدگاه خوش بینانه باعث می شود افراد در برابر استرس مقاوم تر شوند. خوش بینی حتی ممکن است به افراد کمک کند عمر طولانی تری داشته باشند.

چنانچه با بررسی خود به این نتیجه رسیدید که نیاز به بهبود مهارت فردی خود دارید، می‌توانید با شرکت در دوره هوش هیجانی و مدیریت احساسات مدرسه کسب و کار آیا به پیشرفت و نظم شخصی در زندگی فردی و شغلی خود دست یابید.

 

 


 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶۵ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. لطفا در مورد خصوصیات فردی که در این تفسیر ذکر شده محتوا و منبع ببشتر برای مطالعه معرفی کنید.
    خیلی دوست دارم بدونم خودآگاهی چیه؟ از چه روشی میتوانم با تقویت چه مهارت فردی به نقطه ایده آل شخصیت خود برسم؟

      1. تست بسیار عالی بود
        خوشحالم که تونستم نمره خوبی کسب کنم اما حتما دوست دارم زمانی افتخار حضور در دوره های استاد علوی عزیز را داشته باشم

  2. من چندین سال هست در خصوص توانایی های فردی تحقیق میکنم و دوره های مختلفی رو شرکت کردم. به جرات میتونم بگم یکی از بهترین سایت هایی هست که تا به حال باهاش برخورد کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا