مقالات مهارت های فردی

2 راه متوقف کردن چرخه ناسالم “خودارضایی ذهنی” از زبان یک روانشناس

آیا شما از افرادی هستید که در اغلب لحظات به صورت ناگهانی و با لفظ نمادین”آها!” ایده‌هایی در ذهنتان می‌آید که انجامشان را به تعویق می‌اندازید؟ آیا به این مشکل برخورده‌اید که افکارتان پر از طرح‌ها و ایده‌هایی است که شب­ها شما را درگیر می­کنند و اجازه خواب نمی‌دهند؟

آیا اهداف بلندمدت زیادی دارید، اما به انجام دادن کارها علاقه‌ای ندارید و انجام دادن کارها جذابیتی برای شما ندارد؟

خود ارضایی ذهنی یا “Mental masturbation” به عمل پیروی از ایده‌های فکری گفته می­شود که از هیجان و/یا نوآوری می‌آیند.

لحظه‌­های­ روشن شدن چراغ خودارضایی ذهنی که با لفظ “آها” به سراغ شما می­آید، ممکن است موجب وابستگی و اعتیاد شود. وقتی یک ایده به دست می‌آورید، زمان زیادی را صرف می‌کنید تا قطعه گمشده­ای را پیدا کنید که همه چیز را درست می‌کند. به خاطر داشته باشید که مغز ما به طور طبیعی به تقارن، آراستگی و پایان پذیری جذب می­شود. این موضوع حتی برای زمانی که واقعیت بسیار آشفته­ و درهم پیچیده است، نیز صدق می­کند.

شاید با تصور موفقیتی که یک پروژه خاص به همراه خواهد داشت، زندگی شما معنی بیش­تری پیدا کند. همه این­ها احساسات خوب و مثبتی را برای شما ایجاد می­کنند، تا زمانی که زمان شروع کار فرا برسد. آنجاست که، لذت مانند یک ارگاسم ناپدید می­شود، و شما را وادار می کند تا لحظه بعدی روشن شدن چراغ خودارضایی ذهنی را دنبال کنید. این چرخه موجب شکل گیری احساس خودارضایی می‌شود، و این راهی برای رهاسازی انتقال‌دهنده‌های عصبی احساسات مثبت است تا زمانی که واقعیت خودش را نشان دهد.

همه ما به نحوی قربانی خودارضایی ذهنی بوده ­ایم. این مشکل اغلب زمانی به چشم می‌خورد که تنش‌های زندگی بیش از حد بر ما تاثیر می‌گذارد. خودارضایی ذهنی به ما کمک می‌کند که از مشکلات واقعی زندگی‌مان دوری کنیم.

در ادامه این مطلب که از وب سایت معتبر فوربس ترجمه شده است، به دو راه برای متوقف کردن این نوع افراطی از ایده‌پردازی خواهیم پرداخت. همچنین روشی را معرفی می­کنیم که می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌هایتان را در واقعیت نیز اجرا کنید.

1. تمرین خود کنترلی

انجام مکرر خودارضایی ذهنی می‌تواند خودآگاهی شما را منحرف کند و باعث شود از نشانه‌های مهم تصمیم‌گیری غافل شوید. این نشانه­های تصمیم گیری شامل تمرین صبر، بررسی واقعیت افکار اجباری و تقویت دیدگاه‌های مخالف می­شود. برای دستیابی به خودکنترلی، تلاش کنید به ثبت ایده­ها در دفتر یادداشت عادت کنید. تمام افکارتان را همان‌طور که به ذهنتان می‌رسد، با جزئیات ثبت کنید. سپس، با دیدگاهی نو به سراغ دفتر یادداشت برگردید تا ببینید آیا ایده‌های شما قابل اجرا هستند یا ارزش پیگیری را دارند.

تمرین دیگری که می تواند به شما کمک کند ایده­های ارزشمند خودتان را از حواس پرتی جدا کنید، درگیر شدن در تفکر «باید» و «باید» است یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Research in Personality نشان داد افرادی که اشتراک بیشتری بین آنچه که می‌خواستند انجام دهند و آنچه که فکر می‌کردند “باید” انجام دهند داشتند، در پیگیری اهدافشان موفق‌تر بودند. به عبارت دیگر، به دنبال ایده‌هایی باشید که هر دو مورد را پوشش دهند: چیزهایی که علاقه ذاتی به دنبال کردن آنها دارید و همچنین چیزی که احساس می‌کنید باید انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که هیچکس زمان کافی برای پیگیری هر تمایل یا خواسته‌ای را ندارد. شما باید در پیگیری اهداف خود بسیار دقیق باشید چرا که ممکن است فقط در حلقه‌های گردشی گرفتار شوید.

2. تعیین اهداف واقع بینانه

به جای ایده پردازی در ذهن خود، بنشینید و با آرامش تمام دلایلی که می خواهید این ایده یا هدف را پیگیری کنید، اینکه چگونه به زندگی شما ارزشی می­افزاید و چه هدفی را دنبال می کند، یادداشت کنید. سپس یک هدف هوشمند ایجاد کنید که با پاسخ های شما همخوانی داشته باشد. هدف SMART هدفی است که خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمان بندی شده باشد.

یک مطالعه قدیمی منتشر شده در مجله روان‌شناسی (Psychological Bulletin) نشان داد که تعیین اهداف واضح و چالش‌برانگیز می‌تواند احتمال موفقیت شما را افزایش دهد. این اهداف شما را به استفاده حداکثری از پتانسیل­های ذهنتان برای رسیدن به اهداف ترغیب می­کند. احتمال دستیابی به اهداف خاص و چالش برانگیز بیشتر از اهدافی است که خیلی آسان یا نامشخص هستند. به عبارت دیگر، ” فقط بهترین کار را انجام دهید”.

نتیجه

اجازه ندهید مغزتان شما را از دستیابی به موفقیت های بزرگ بازدارد. تمرین خودکنترلی و تعیین اهداف واقع بینانه می‌تواند کمک کند تا شروع به اصلاح کنید و این فرایند را به خوبی به اتمام برسانید. خودارضایی ذهنی می تواند یک استفاده تخیلی و رضایت بخش از زمان شما باشد، اما فراموش نکنید که چه زمانی و چگونه به واقعیت بازگردید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶۶ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

برگزارکننده دوره های آموزشی حوزه مهارت های فردی، مدیریت و دوره های تخصصی فروش و بازاریابی در ایران.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام شاید خیلی از اختراعات ابداع ها و رمان های بی بدیل روزی از همین تراوش های ذهنی زاده شده اند و زندگی افراد را دگرگون کرد

  2. دنیای مجازی پر شده از مطالب اینچنینی اما و صد البته این مطب بسیار بدیع و نو و همچنین کاربردی و واقعی برای من بود، با وجود داشتن مدرک دکتری ، کسب کار خوب و … من متاسفانه درگیر آرمان گرایی افراطی و پیامد آن خودارضایی ذهنی هستم، باور کنید اولین باره این واژه را می‌شنوم. مطلب عالی بود بهش فکر میکنم به یاری خدا شروعی باشه برای زندگی بهتر.
    ممنون و سپاس فراوان

    1. فکر کنم از همون کمال طلبی افراطی نشات میگیرد که هیچوقت انسانها در بهترین موقعیت ها که باشند باز هم احساس میکنند باید بهتر از آن باشند

  3. آیا شما از آنهایی هستید که با ذهن خوانی درآمد کسب میکنید منظورتان اینه نمیشه خط فکری بخوانی یعنی چه خدایا توبه پناه بر خدا از غضب الله …

  4. مسئله خودارضایی بیشتر از اینکه به بعد روحی و روانی ارتباط داشته باشد به موضوع متافیزیک مرتبط هست که علم روانشناسی ناقص فعلی اصلا قبولش ندارد و ردش میکند.

  5. آقا جلال لطفا مطلب را کامل بخوانید سپس نظر دهید ذهن انسان فعال است و هزاران اندیشه و ایده خطور می کند اکر درست رصد و مدیریت شود برخی از آنها ابداعات و طرح های خیلی عالی و مفید خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا