مقالات مهارت های فردی

BQ یا هوش جسمانی چیست؟

BQ یا هوش جسمانی بخشی از مهارت های مدیریت سازمانی یا هوش مدیریتی MQ می باشد که هر مدیری باید آن را شناخته و به صورت درست و سنجیده در کنار سایر خصوصیات مدیریتی مانند EQ, IQ, DQ, SQ, PQ به کار بگیرد. یک مدیر موفق هر چقدر هم ریسک پذیر باشد باید توان ریسک را داشته باشد تا دچار شکست و اختلالات تکانه ای نشود. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با مفهوم هوش جسمانی BQ آشنا شویم.

BQ یا هوش جسمانی چیست؟

هوش جسمانی “ political quotient ” یعنی اینکه چقدر در مورد بدن خود دانش و آگاهی داریم. هوش بدنی به همان اندازه ضریب هوشی IQ از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در صورت اختلال تمام خصوصیات فردی و اخلاقی دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد و باید در استفاده از آن هوشیار بود. BQ باعث می شود که از توانایی جسمی خود برای مسئولیت پذیری بیشتر بدون استرس در کار برخوردار شویم و با قبول کارهای خارج از توان جسمی باعث نشویم فرایند کاری زندگی یا شغلی ما با چالش مواجه شود.

اگر شما از وضع جسمانی مناسبی برای انجام کاری برخوردار نباشید باعث می شود روی سایر عملکردهای مهارتی نظیر واکنش ها، احساسات، افکار، اعتماد به نفس و انعطاف پذیری تاثیر گذاشته و شما را در امر مدیریت و زندگی دچار مشکل کند. از جمله پرخاشگری، بی حوصلگی، خستگی زودرس و غیره همگی تاثیر مستقیم در عملکرد عالی شما دارد.

در مقاله ضریب شرافت DQ به صورت کامل در مورد تاثیر نتایج و تصمیم گیری شما در عملکرد سازمان از جمله کارمندان و افراد جامعه بحث کردیم. لذا در اصول مدیریت حرفه ای، اهمیت هوش جسمانی بسیار مهم می باشد، هر چند در نزد بسیاری از مدیران این مهارت نادیده گرفته شده و در نتیجه باعث به حاشیه کشیده شدن فعالیت سازمان یا تیم می شود.

هوش جسمانی خود را چگونه تقویت کنیم؟
هوش جسمانی خود را چگونه تقویت کنیم؟

هوش جسمانی خود را چگونه تقویت کنیم؟

تغذیه سالم

از تغذیه سالم پیروی کنید. تغذیه درست تاثیر بسیار مهمی در عملکرد مغز شما و آنزیم های حیاتی بدن دارد. می توان به یک برنامه درست و سنجیده در عرض 40 روز یک برنامه تغذیه سالم را جایگزین تعذیه نادرست قبلی کرد و از نتایج شگفت انگیز آن بهره برد. برای این کار لازم است صبور بوده و مقاومت داشته باشید.

ورزش منظم

روی ورزش های منظم از جمله یوگا یا ورزش های هوازی توجه داشته باشید. نیاز نیست در طول روز ورزش کنید بلکه می توانید با 15 الی 30 دقیقه در ابتدای صبح به ورزش ایده آل خود پرداخته و از انرژی و توان بالایی برای انجام کارهای روزانه استفاده کرد. برنامه ورزشی خود را به صورت منظم و روزانه استفاده کنید و آن را بی اهمیت جلوه ندهید.

استراحت کافی

به اندازه کافی استراحت و خواب داشته باشید. بدون ما روزانه در حال عادی به 7 ساعت خواب نیاز دارد. چرا که در این مدت زمان تمام سلول و توان تحلیل رفته بدنی مجدد بازیابی شده و بدن از انرژی بالایی برای فعالیت روزانه برخوردار خواهد بود. اینکه بخواهید در طول شب بیشتر بیدار بمانید و از خواب خود کم کنید اینکار در دراز مدت روی توانایی و هوش جسمانی شما تاثیر منفی گذشته و توان شما کم خواهد شد.

بازی های فکری برای تقویت BQ یا هوش جسمانی

از بازی و تمرین هایی که مرتبط با هوشیاری و تمرکز است استفاده کنید. برای اینکار می توانید بخشی از روز را در نظر بگیرید و به مغز خود فرصتی برای بازیابی دهید. انجام تست های مختلف معمایی و فکری نظیر تست هوش IQ یکی از روش های عالی برای سنجش میزان هوش عقلانی است. هر چند سوالات این تست به مرور سخت می شود ولی در هر روز می توانید تا رسیدن به نتیجه عالی یک‌بار انجام دهید و میزان مهارت خود را بسنجید.

در کنار خانواده بودن

یک بار در طول هفته به کار باغبانی یا آشپزی و در کنار خانواده بودن اختصاص دهید. تمام کارها و برنامه های خود را کنار گذاشته و با خانواده سر کنید. اینکار هم باعث نشاط بیشتر شده و هم انرژی بالایی را برای ادامه کار و زندگی در شما ایجاد خواهد کرد. مدیران موفق در طول یک هفته یک روز برای خانواده وقت گذاشته و با آنها سپری می کنند.

به عنوان نمونه مانی خوشبین میلیارد ایرانی اهل آمریکا در طول فعالیت خود گفته است هر کاری که انجام دهد یک روز از هفته را در کنار خانواده بودن اختصاص داده است. این عادت به گفته خودش باعث شده هم انرژی بیشتری برای فعالیت در هفته آتی داشته باشد هم استرس و حواشی از سمت خانواده را کنترل کند.

بازی های تیمی

روی بازی های تیمی و جسمانی با محوریت آموزش مفاهیم کار کنید. برای اینکار می توانید یک ساعت خاصی از طول روز کاری را در سازمان برای فعالیت جسمانی کارمندان متناسب با اهداف سازمانی در نظر بگیرید. اینکار جدا از تاثیر مستقیم روی عملکرد نیروها، روی بهبود مهارت همدلی شما تاثیر گذار خواهد بود و باعث تصمیمات بهتر خواهد شد.

همچنین باعث ذوب شدن یخ ارتباطات درون سازمانی بین کارکنان و مدیران شده و یک بستر مناسب پر انرژی برای فعالیت سازمانی ایجاد می شود. از جمله بازی های سازمانی که می تواند به شما در این حوزه کمک کند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بازی یک سوال برای بهبود روابط و تمرین هوش
  • دویدن بدون چشم در یک فضای باز و مناسب چمنی برای ایجاد تحرک جسمی در کارکنان
  • بازی راهرو برای افزایش اعتماد به نفس و ایجاد تحرک جسمی
  • بازی تیمی بید در باد بین کارکنان رده سازمانی برای ایجاد نشاط و پویایی

این مقاله ادامه دارد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا