مقالات مهارت های فردی

هیپنوتیزم چیست و چگونه عمل می کند ؟

 

هیپنوتیزم چیست و چگونه عمل می کند ؟

 

اختلالات اضطرابی سالانه میلیون ها نفر در ایران را تحت تاثیر خود قرار می دهد که باعث می شود اضطراب یکی از شایع ترین بیماری های روانی در کشور ما باشد. که در موقعیت های مختلفی از جمله در فصل امتحانات، فشار کاری زیاد، ترس از دست افراد و موارد دیگر به چشم می خورد. که ممکن است افراد برای حل آن، به روش های همچون هیپنوتیزم روی آورند و ما نیز در این مقاله سعی داریم به اینکه هیپنوتیزم چیست و چگونه عمل می کند بپردازیم ؟

 

هیپنوتیزم چیست و چگونه باید با آن عمل کرد ؟
خوابگری یا هیپنوتیزم چیست ؟

هیپنوتیزم چیست؟

 

 هیپنوتیزم یا خوابگری شاخه‌ای از علم روان‌شناسی است که در آن به وسیلهٔ تلقین، شخص در حالت خاصی از هوشیاری قرار می‌گیرد. خوابگری یا به‌طور دقیق تر موجب تسلط دیگری بر فرد نمی‌شود بلکه دیگری با ضمیر ناخودآگاه آدمی به مکالمه و القای تلقینات می‌پردازد.

بسیاری از اشکال شناخته شده درمان برای اختلالات اضطرابی وجود دارد که عبارتند از:

درمان از طریق مراجعه به تراپیست یا روانشناس

درمان از طریق رویارویی با موقعیت و تمرین برای حل آن

مصرف دارو های آرام بخش 

اما برخی دیگر از افراد برای درمان اضطراب خود از روش های جدید و نوین همچون هیپنوتیزم درمانی استفاده می کنند.

هیپنوتیزم درمانی چیست؟

 

اما سوالی که ممکن است برای ما پیش آید این است که هیپنوتیزم درمانی چگونه است  که برخلاف آنچه در فیلم‌ها دیده‌اید، هیپنوتیزم بسیار عمیق تر از سفر به حالت خلسه پس از نگاه کردن به چشم‌های کسی است که در جاهای مختلف شنیده یا دیده ایم.

در طول جلسه هیپنوتیزم، شما تحت فرآیندی قرار می گیرید که به شما کمک می کند آرامش داشته باشید و ذهن خود را متمرکز کنید. این حالت شبیه به خواب است، اما ذهن شما بسیار متمرکز خواهد بود و قادر به پاسخگویی به پیشنهادات خواهد بود.

در حالی که در این حالت آرام هستید، بدین صورت استنباط می شود که شما تمایل بیشتری به تمرکز روی ضمیر ناخودآگاه خود دارید. این به شما امکان می دهد برخی از مسائل عمیق تری را که با آنها سر و کار دارید کشف کنید و برای رفع آن ها راه حل های بهتری را ارائه دهید.

هیپنوتیزم چیست و چگونه باید با آن عمل کرد ؟
هیپنوتیزم چیست و در جلسه روان درمانی چگونه باید باشیم ؟

جلسات هیپنوتیزم درمانی ممکن است برای موارد زیر استفاده شود:

 

کاوش در خاطرات سرکوب شده، مانند سوء استفاده و خود را مقصر دانستن

القای تمایل به عادات سالم که می تواند منجر به کاهش وزن شود

کمک به آرامش و برنامه ریزی مجدد مغز مضطرب

پزشک یا درمانگر برای کمک به هدایت این فرآیند وجود دارد. آن ها نمی توانند ذهن شما را کنترل کنند یا حتی آن را به تسلط خود دربیاورند. تا اینجا از اینکه هیپنوتیزم چیست اطلاعات مفیدی استخراج کردیم حال باید بدانیم:

 

چگونه از هیپنوتیزم درمانی برای درمان اضطراب استفاده می شود؟

 

فرض کنید از پرواز می ترسید. در طول یک جلسه هیپنوتیزم درمانی، درمانگر می‌تواند در حالی که شما در حالت خلسه هستید، آنچه به عنوان «پیشنهاد پس از هیپنوتیزم» شناخته می شود، به شما بدهد.

بدین صورت است که این حالت رویایی، ذهن را برای تلقین بازتر و آماده‌تر می‌کند. این حالت رویایی به درمانگر این امکان را می دهد که به شما پیشنهاد دهد دفعه بعد که در هواپیما می نشینید چقدر راحت و آرام خواهید بود. حال که فهمیدیم هیپنوتیزم چیست بایستی بدانیم که :

به دلیل حالت آرامی که در آن قرار دارید، جلوگیری از تشدید علائم اضطرابی که ممکن است احساس کنید، شرایط برای شما آسوده تر خواهد بود، که علائم اضطرابی مانند:

احساس عذاب قریب الوقوع

تنگی نفس

افزایش ضربان قلب

تنش عضلانی

تحریک پذیری

معده عصبی

هیپنوتیزم درمانی باید به عنوان یک درمان مکمل برای درمان شناختی رفتاری استفاده شود که می تواند با کمک یک روانشناس یا تراپیست درمان بهتری داشته باشید.

با این حال، اگر فقط از هیپنوتیزم برای درمان اضطراب خود استفاده می کنید، می تواند اثراتی مشابه مراقبه داشته باشد. یک القای هیپنوتیزمی به شما کمک می کند تا در این حالت آرام قرار بگیرید، درست مانند مدیتیشن. سپس می توانید از این حالت برای رفع اضطراب و فوبیا استفاده کنید.

بنابراین، اگر می‌خواهید ترس از پرواز را درمان کنید، می‌توانید تصور کنید که به اولین باری که از پرواز می‌ترسیدید، برمی‌گردید. می‌توانید از تکنیکی به نام هیپنوپروجکتیو استفاده کنید، جایی که رویدادهای گذشته‌تان را آن‌طور که دوست داشتید ببینید، تجسم کنید. سپس خود را در آینده می بینید که در هواپیما احساس آرامش و آرامش می کنید.

آنچه باید قبل از هیپنوتیزم چیست باید بدانیم ؟

 

تا زمانی که به یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز مراجعه می کنید که آموزش گسترده ای در زمینه هیپنوتیزم دارد، استفاده از هیپنوتیزم درمانی برای درمان اضطراب بسیار ایمن تلقی می شود.

اولین چیزی که در انتخاب هیپنوتیزور باید به آن توجه کرد، صلاحیت های تمرین کننده است. به دنبال یک متخصص مراقبت از سلامت روان مجاز باشید – مانند روانشناس، روان درمانگر، پرستار روانپزشکی، مشاور، مددکار اجتماعی یا پزشک پزشکی – که همچنین هیپنوتیزم درمانگر است.

یک برنامه درمانی کلی مؤثر باید شامل چندین روش (رویکرد) باشد و هیپنوتیزم درمانی تنها یکی از بسیاری از ابزارهای مؤثر بالینی است که برای کمک به درمان اضطراب شناخته شده است.

برای مثال، اگر یک هیپنوتیزم کننده در حین انجام هیپنوتیزم تروما را کشف کند، باید بداند که چگونه تروما را درمان کند. به عبارت دیگر، داشتن آموزش و آموزش برای تشخیص و درمان بیماری‌های روانی – که ناشی از داشتن مجوز است – یک مؤلفه کلیدی در موفقیت هیپنوتیزم درمانی است.

برای دانستن بیشتر اینکه هیپنوتیزم چیست می توان به سایت healthline اشاره کرد .

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا