مقالات مهارت های فردی

اعتماد به نفس چیست و روش های افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست و روش های افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس مهم ترین عامل شکوفایی استعدادهای بالقوه انسان ها و یکی از ویژگی های شخصیتی می‌باشد که از کودکی درون ما شکل می‌گیرد، که با توجه به گفته متخصصان و صاحب نظران در این زمینه بخش بسیار زیادی از اعتماد به نفس ما درون خانواده شکل می‌گیرد و یا در بسیاری موارد با رفتار‌های اشتباه والدین تخریب می‌شود؛ که این کاهش اعتماد به نفس از سوی خانواده به دلیل رفتارهای اشتباه در کودکی می‌تواند در بزرگسالی فرد، منجر به رفتار‌های آسیب زایی شود.

اهمیت افزایش اعتماد به نفس

از اهمیت اعتماد به نفس می‌توان صرفا این موضوع را بیان کرد، که انسان‌های موفق و سرشناس در سراسر جهان کتاب‌ها و مقالات بسیار زیاد و متنوعی نوشته و منتشر کرده‌اند؛ و به این موضوع در تمامی کتاب‌ها و مقالات به وضوح اشاره شده است که اعتماد به نفس در انسان‌ها به میزان بسیار زیادی می‌تواند در زندگی و آینده آن‌ها تاثیر گذار باشد.

انواع اعتماد به نفس

متخصصان و روان شناسان در زمینه اعتماد به نفس اشاره می‌کنند که اگر بخواهیم گسترده تر و جامع و دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم، اعتماد به نفس به سه نوع اعتماد به نفس احساسی، رفتاری و معنوی تقسیم بندی می‌شود.

  • اعتماد به نفس احساسی

همان طور که از اسم این نوع از اعتماد به نفس پیداست، اعتماد به نفس احساسی مربوط به داشتن اعتماد به نفس از نظر احساس و عواطف شخصی می‌باشد، به این معنی که در هنگام رخ داد بحران‌های دشوار و سخت در زندگی انسان بتواند، احساس و عواطف خود را کنترل کرده و بر خود تسلط داشته باشد، که در صورت عدم داشتن این نوع اعتماد به نفس فرد در بحران‌ها و سختی‌های زندگی دچار آسیب‌های روحی روانی جدی می‌شود.

با توجه به اینکه احساسات نقش بالایی در کنترل اعتماد به نفس دارد، داشتن ضریب هوشی بالا IQ می تواند به فرد کمک کند روی کنترل احساسات خود در شرایط مختلف کنترل داشته و نسبت به دیگر افراد بهتر عمل کند. اگر شما هم فکر می کنید دارای ضریب هوشی بالا هستید می توانید تست آی کیو را انجام دهید.

  • اعتماد به نفس رفتاری

اعتماد به نفس رفتاری دقیقا آن نوع از اعتماد به نفس می‌باشد که عموم افراد دنبال آن هستند و عدم داشتن آن باعث اتفاق‌های ناخوشایند در زندگی می‌شود؛ این نوع از اعتماد به نفس بر عملکرد افراد در کارها و فعالیت‌هایی که در هر جنبه‌ای از زندگی قصد انجام آن را دارند تاثیر می‌گذارد. می توان بیان کرد که این نوع از اعتماد به نفس باعث پیشرفت و همین طور پیشبرد اهداف اشخاص در زندگی می‌شود.

  • اعتماد به نفس معنوی

اعتماد به نفس معنوی ریشه در اعتقاد و به اصطلاح ارتباط افراد با پرودگار جهان دارد، که طبق نظر روان شناسان افرادی که از این نوع اعتماد به نفس برخوردار هستند، با آرامش و اعتماد بیشتری کار‌ها و فعالیت‌های خود را پیش می برند، زیرا به این اصل معتقد هستند که پروردگار در همه ی کارها همراه و پشتیبان آن‌ها می باشد.

  • بهترین تعریف اعتماد به نفس چیست؟

شناخت قدرت و مهارتهای فردی که باعث خوداتکایی به خود برای کسب موفقیت می شود را اعتماد به نفس می گویند. افرادی که دارای اعتماد به نفس بالایی هستند از قدرت رهبری بالایی برخوردار هستند.

اعتماد به نفس در زنان
اعتماد به نفس در زنان

افزایش اعتماد به نفس در زنان

امروزه در جامعه افرادی که بیش از دیگران نیاز به افزایش اعتماد به نفس دارند، زنان هستند؛ این اختلاف عدم داشتن اعتماد به نفس در زنان به نسبت مردان کاملا شهود و بسیاری از متخصصان این زمینه و افراد سرشناس این موضوع را تایید کرده اند؛ این رویداد به دلیل سیستم مردسالانه در یک کشور به وجود می‌آید، و از زمان کودکی تا بزرگسالی در ابعاد و زمینه‌های مختلف به زنان القا می‌شود.

بهترین راه های افزایش خود باوری

در واقع افزایش و بهبود اعتماد به نفس روند بسیار طولانی می‌باشد و نمی‌توان یک شبه اعتماد به نفس یک شخص را بالا برد؛ به این دلیل که این مشکل ریشه در کودکی فرد دارد و شخص به مرور زمان اعتماد به نفس خود را از دست داده است پس باز گرداندن اعتماد به نفس به وجود یک فرد نیاز به زمان و تغییر سبک رفتاری و زندگی آن فرد دارد.

منشا عدم اعتماد به نفس

به گفته متخصصان و روان شناسان اگر پدر و مادر در کودکی شخص به خوبی روی اعتماد به نفس او تمرکز نکرده باشند، آسیب‌ها به اعتماد به نفس شخص از همان کودکی آغاز می‌شود و فرد از همان دوران آسیب پذیر می‌شود، که در ادامه ممکن است با ورود به جامعه در مواجه با افراد ناآگاه مانند: معلم، همکلاسی ها بیشتر شود، همین طور با ورود به جامعه بزرگتر این آسیب‌ها افزایش پیدا کند و درون شخص ماندگار شود؛ در نتیجه دامنه افرادی که می‌توانند روی اعتماد به نفس یک شخص تاثیر گذارند گسترده می‌باشد.

چند نمونه از اعتماد به نفس را نام ببرید؟

با توجه به ایمان به طلوع خورشید فردا صبح نمونه ای از اعتماد به نفس است. همچنین اگر دانش آموزشی احساس مثبتی داشته باشد و خود را برای آزمون فردا آماده کند به آنها اعتماد به نفس می گویند.

علائم کمبود اعتماد به نفس

عموم افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند، تا حدودی رفتار‌های شبیه به هم دارند، با شناخت علائم کمبود عدم به نفس می‌توان در صورت بروز و احساس این موارد با آن مواجه و سریعا این موضوع را برطرف کرد، زیرا هر چه سریع تر قدام شود برای فرد اصلاح آن رفتار‌ها راحت تر می‌باشد؛ در ادامه به علائم و رفتار‌هایی که فردی دچار عدم داشتن اعتماد به نفس می‌باشد اشاره می‌شود.

  • نیاز به تایید شدن

اشخاصی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند، بر این باورند که در هر زمینه و کاری نیاز به تایید شدن از سوی دیگران دارند و نظر شخصی خودشان برایشان کافی نیست و معتقد هستند دیگران بهتر از آن‌ها تشخیص می دهند، هر چه قدر هم که این کار کوچک باشد باز هم به تایید و تشخیص دیگران نیاز دارند.

  • وابستگی به دیگران

افراد دارای اعتماد به نفس پایین به شدت به دیگران وابسته هستند، و این باور را دارند که بدون وجود و کمک دیگران کاری را نمی‌توانند پیش ببرند، البته این وابستگی می‌تواند از نظر عاطفی هم باشد، که افراد دارای اعتماد به نفس پایین به شدت از نظر عاطفی به خانواده، دوستان و یا حتی همسر خود وابسته هستند، و زندگی خود را بدون آن‌ها پایان یافته می‌دانند.

  • ارزشمند ندانستن کار های خود

برای افراد با اعتماد به نفس پایین تفاوتی ندارد که یک کار دشوار و یا آسان را به خوبی به نتیجه برسانند، و نتیجه فعالیت خود را ارزشمند نمی‌دانند، زیرا باور دارند این کار از هر شخصی برمی‌آید و آن‌ها کار بزرگی نکرده اند؛ هر چه قدر هم که کار بزرگ و ارزشمندی انجام داده باشند آن را نادیده می‌گیرند.

  • بیان نکردن خواسته ها

افراد با اعتماد به نفس پایین اگر خواسته و نیازی و یا حتی اگر انتقادی داشته باشند آن را بیان نمی‌کنند، زیرا خود را شایسته و لایق بیان کردن و ابراز نیاز‌ها و عواطف خود نمی‌دانند و به راحتی از این موارد چشم پوشی می‌کنند، که در مواقعی این موضوع بیان نکردن صحبت ها، خواسته ها و نیاز های خود می‌تواند بسیار برای فرد مشکل ساز و یا حتی خسارت بار باشد.

  • ترس از دست دادن افراد

عمدتا افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند، ترس از دست دادن افراد و یا ناراحت شدن افراد از خود را دارند، به همین دلیل در مواقعی برای دور شدن از این ترس خود که در نتیجه اعتماد به نفس پایین به وجود می‌آید، به اصطلاح به دیگران باج می‌دهند و یا حتی برای ناراحت نشدن افراد از آن‌ها در بسیاری از مواقع از حق خود می‌گذرند. به ترس از دست دادن چیزی تله رها شدگی نیز گفته می‌شود.

اعتماد به نفس در جامعه
اعتماد به نفس در جامعه

اهمیت اعتماد به نفس در جامعه

پس از دوره کودکی یک انسان که اعتماد به نفس او در خانواده شکل گرفت، وارد جامعه می‌شود و با توجه به نظر کارشناسان بخشی از اعتماد به نفس او در جامعه و به نوعی توسط افرادی که بیشتر با آنپ‌ها در ارتباط است ساخته و شکل می‌گیرد؛ برای مثال در کودکی توسط معلم و همکلاسیان و در بزرگسالی توسط همکاران و دوستان؛

البته این نکته وجود دارد که اگر خانواده در کودکی باعث رشد اعتماد به نفس در فرد شده باشند، فرد در مواجه با افراد در جامعه آسیب بسیار کمتری می‌بیند.

چگونه با اعتماد به نفس به نظر برسیم؟

بیایید با ظاهر شما شروع کنیم. و نه، منظورم لباس یا موهای شما نیست. این نکته در مورد زبان بدن شماست.

اگر می‌خواهید قرار ملاقات جاری داشته باشید و بر مردم تأثیر بگذارید، باید اعتماد به نفس خود را هم در داخل و هم از بیرون آماده کنید. اغلب، ما فقط روی کلماتی که در ایمیل ها، مصاحبه ها یا در گفتگو می گوییم تمرکز می کنیم. با این حال، اکثر ارتباطات ما غیرکلامی است. می دانیم ارتباطات غیرکلامی حداقل 60 درصد از توانایی ارتباطی ما را تشکیل می دهد. بنابراین، اگر فقط روی کلمات خود تمرکز کنید، تنها از 40 درصد توانایی خود استفاده می کنید. شما باید عادت کنید که اعتماد به نفس را هم با ارتباطات کلامی و هم غیرکلامی خود به تصویر بکشید.

وقتی وارد یک رویداد شبکه یا دفتر یا رستوران خود می شوید، برنده به نظر می رسید؟

شاید این سوال عجیب به نظر برسد، اما تحقیقات دانشگاه بریتیش کلمبیا به وضوح نشان می‌دهد: وقتی احساس غرور می‌کنیم، ذاتاً سر وسینه بالا می گیرم، اما وقتی احساس شکست یا شرم می‌کنیم، سر خود را پایین می اندازیم. رفتارهای غیرکلامی ما با غرور و شکست، آنطور نیستند که از دیدن پیروزی یا باخت دیگران یاد می‌گیریم. در عوض، آنها رفتارهایی درونی و ناخواسته هستند.

خود باوری کاذب

طبق گفته متخصصان داشتن اعتماد به نفس کاذب نوعی بیماری روانی محسوب می‌شود که ریشه در شخصیت و کمبود‌های فرد دارد؛ بسیاری از افرادی که دچار اعتماد به نفس کاذب هستند، خودشان به شخصه این موضوع را قبول ندارند و نمی پذیرند، زیرا این گونه افراد این تفکر را راجع به خود دارند که از همه بهتر و برتر هستند، همه افراد اطرافشان به آن‌ها نیاز دارند، و به اصطلاح نگاهی از بالا به پایین به افراد اطرافشان دارند؛ اشخاصی که دچار اعتماد به نفس کاذب هستند در وحله اول به خود آسیب می‌زنند و همین طور با نشان دادن رفتار‌های آزار دهنده اطرافیانشان را از خود دور می‌کنند.

افزایش خود باوری

عدم اعتماد به نفس در هر فرد می‌تواند باعث اتفاق‌های نا خوشایند بسیار بزرگ در زندگی وی شود، اما این موضوع به این شکل نیست که درمان و راهی نداشته باشد، زیرا بسیاری از افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس بوده اند، با مراجعه به روان شناس و انجام تمرینات ای که منجر به افزایش اعتماد به نفس می‌شود، توانسته اند این مشکل را برطرف نمایند. برای تست میزان مهارت هوش خود تست هوش IQ رایگان را انجام دهید.

 7 روش ایجاد اعتماد به نفس در خود را نام ببرید؟

  • از حق خود دفاع کنید.
  • هدف خود را تا آخر دنبال کنید.
  • افکار بلند مدت داشته باشید.
  • از چیزی نترسید.
  • کار خود را به نحو احسن انجام داده و مسئولیت پذیر باشید.
  • ورزش کنید.
  • اهداف خود مرتب و آن را برای پیشرفت خود برنامه ریزی کنید.

 

اعتماد به نفس با اعتماد به توانایی های خود حاصل می شود

راه های افزایش اعتماد به نفس

طبق گفته روان شناسان و متخصصان این حوزه، این موارد تکنیک‌ها و تمریناتی می‌باشند که باعث بهبود و افزایش عدم و یا کمبود اعتماد به نفس می‌شوند.

  • پذیرش

گذشته خود را بپذیرید، روی حال تمرکز کنید و برای آینده برنامه ریزی کنید؛ می‌توان گفت پذیرش گذشته خود اولین قدم برای افزایش اعتماد به نفس می‌باشد، زیرا اتفاقات نا خوشایند گذشته، شما را از تمرکز کردن و کار کردن و حتی شروع برای کسب تجربه و مهارت‌های جدید باز می‌دارد، و به نوعی مانند سنگ بزرگ و سنگینی می‌ماند که شما به دوش می‌کشید بنابراین با این تصور جلوی شما را برای حرکت رو به جلو می‌گیرد.

  • برنامه ریزی

برای آینده زندگی خود هدف، انگیزه و برنامه ریزی داشته باشید؛ زیرا داشتن برنامه ریزی برای آینده نقشه راهی برای شما می‌باشد که با حرکت کردن در آن مسیر و راه ناخود آگاه باعث افزایش اعتماد به نفس در شما می‌شود.

  • یادگیری

توصیه ای که از بسیاری از صاحب نظران در این زمینه شنیده می‌شود یادگیری و کسب تجربه و مهارت جدید می‌باشد، زیرا طبق تحقیقات یادگیری و امتحان کردن کار های جدید باعث افزایش اعتماد به نفس و همین طور به وجود آمدن انگیزه در انسان می‌شود، در نتیجه توصیه می‌شود که اشخاص برای افزایش اعتماد به نفس به دنبال یادگیری مهارت هایی جدید و همین طور کارهایی که به انجام آن علاقه دارند بروند.

  • خود ارزشمندی

خود ارزشمندی یا دوست داشتن خود یکی از موارد مهم در موضوع اعتماد به نفس می‌باشد، افراد باید خود را به هر شکلی که هستند بپذیرند و این را بدانند آن ها ارزشمند هستند، به خود احترام بگذارند و خود را دوست داشته باشند؛ اگر اشتباهی مرتکب شده اند خود را سرزنش نکنند و همین طور کار های بزرگ و کوچک خود را ارزشمند بدانند، و به این معتقد باشند که هر کاری را به هر میزان دشوار قادر به انجام آن هستند.

  • رو به رو شدن با چالش های جدید

یکی دیگر از راه های افزاش اعتماد به نفس قرار گرفتن و موقعیت های جدید و امتحان کردن کار های جدید می‌باشد، از این موقعیت ها برای مثال می‌توان به سفر رفتن و یا امتحان کردن کاری باشد که همیشه فرد علاقه به انجام آن داشته اما به دلیل عدم داشتن اعتماد به نفس همیشه از انجام آن خودداری می‌کرده، انجام و امتحان کردن این گونه فعالیت ها حسی از شور و اشتیاق در فرد زنده می‌کند؛ همچنین در مواقع رو به رو شدن با چالش های جدید و حل آن ها نوعی احساس ارزشمند بودن به فرد دست می‌دهد.

  • مقایسه نکردن خود

مقایسه کردن خود با دیگران یکی از راه هایی می باشد که به شدت اعتماد به نفس و حتی عزت نفس شما را تخریب می کند، این مقایسه به این دلیل اشتباه است که افراد با هم در شرایط یکسان نبوده اند و زندگی نکرده اند، همین طور دانشمندان متوجه شده اند که شما هر چه قدر بیشتر خود را با دیگران مقایسه کنید، به اطرافتان بیشتر حسادت می ورزید و همین امر می تواند منجر به مشکلات روحی مانند افسرگی شود.

ویژگی بارز افراد با اعتماد به نفس

افرادی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند از موفقیت دیگران خوشحال می‌شوند در مقایسه افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، دیگران را به راحتی قضاوت می‌کنند و نسبت به دیگران حسادت می‌ورزند، همچنین افراد با اعتماد به نفس علاقه به انجام امور و کار‌ها دارند و مسئولت پذیر هستند اما در مقابل آن‌ها افراد همیشه بهانه‌ای برای انجام ندادن کار ها پیدا می‌کنند، همچنین آن‌ها مثبت نگر و مثبت اندیش هستند اما در مقابل افراد با اعتماد به نفس پایین نسبت به همه چیز بدبین هستند.

علت عدم اعتماد به نفس چیست؟

اگر در دوران کودکی از معلمان، والدین یا اشخاصی به دلیل ضعف یا زورگویی مورد تنبیه و سرزنش قرار گرفتید می تواند یکی از علت های عدم مفس بالا باشد. همچنین در جریان حوادث استرس زاد، شکست عشقی، برشکست مالی دیگر علل تاثیر گذار در اعتماد به نفس است.

اعتماد به نفس و عزت نفس

عموم مردم میان اعتماد به نفس و عزت نفس تفاوتی قائل نمی‌شوند و هر دو را به یک معنی اختصاص می‌دهند؛ در صورتی که طبق گفته روان شناسان اعتماد به نفس به این معنی می‌باشد که فرد به خود و توانایی‌های خود ایمان دارد و معتقد است از پس هر کاری به هر میزان دشوار و یا راحت برمی‌آید، اما عزت نفس معنای متفاوتی داشته و به این معنا می‌باشد که فرد برای خود، شخصیت و وجود خود ارزش قائل می‌باشد و خود را ارزشمند می‌داند، چه بسا که فردی دارای عزت نفس بالا اما دچار کمبود اعتماد به نفس باشد، برای مثال فردی که دارای عزت نفس می‌باشد ورزش می‌کند، غذای سالم می خورد و هر محتوایی را نمی‌بیند و یا گوش نمی‌کند.

خود باوری در کار

از مسئله‌های مهم دیگر در اعتماد به نفس، اعتماد به نفس در کار می‌باشد؛ این موضوع را می‌توان این گونه بیان کرد که مواقعی ممکن است شما به کاری مسلط باشید، اما به دلیل اعتماد به نفس پایین از انجام آن کار هراس داشته باشید و یا در پیشنهادهای کاری آن کار را قبول نکنید، که همین امر در مواقعی باعث از دست رفتن فرصت‌های طلایی و همین طور سود آور برای شما می‌شود.

خود باوری کودکان

همان طور که پیش تر گفتیم بخش بسیار زیادی از اعتماد به نفس در دوره کودکی توسط خانواده شکل می‌گیرد، بنا براین می‌توان بیان کرد که با توجه به اهمیت اعتماد به نفس در زندگی و شخصیت هر فرد، این دوره به چه میزان می‌تواند تاثیر گذار باشد، توصیه ای که روان شناسان به والدین در این زمینه می‌کنند این است که، از سرکوب و نادیده گرفتن کارهایی که از نظر کودک بسیار ارزشمند است خودداری کنند، البته این موضوع بسیار گسترده است و والدین باید برای داشتن مشاوره تخصصی به روان شناس مراجعه نمایند.

درمان خود باوری پایین

روان شناسان توصیه می‌کنند، برای نجات زندگی و آینده خود اگر دچار این مشکل هستید سریعا اقدام نماید؛ اگر مشکل انقدر بزرگ است که درمان آن برای شما دشوار است به متخصصان این زمینه مراجعه نمایید، همین طور می‌توانید برای درمان کمبود اعتماد به نفس کارهایی مانند: ورزش کردن و تحرکات بدنی، گذراندن وقت خود با افرادی که دوستشان دارید و داشتن یک دفتر سپاس گذاری، انجام دهید. همچنین تست کهن الگو نیز کمک می‌کند تا استعداد و شخصیت های سرکوب شده خود در طول زندگی را شناخته و با روش های اصولی نسبت به تقویت آنها اقدام کنید.

منابع:

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا