مقالات مهارت های فردی

کهن الگو چیست؟

what is archetype test

بسیاری از ما به طور غریزی معنای آنها را می دانیم، اما به آسانی نمی توانیم آنها را تعریف کنیم. کهن الگوها انرژی هایی  هستند که منعکس کننده تجربه جمعی انسانی ما، فراتر از زمان، مکان و حتی زبان هستند. کهن الگوها به اشکال مختلف – از قهرمانانه‌ترین چهره‌های بشریت گرفته تا تاریک‌ترین و ترسناک‌ترین چهره‌ها – به ما اجازه می‌دهند تا خطوط داستانی زندگی‌مان را بیان و درک کنیم.

ما از طریق آنها داستان تراژدی ها و پیروزی های خود را بیان می کنیم. نقاط ضعف و قوت ما؛ و درس های زندگی که بخشی از تکامل روح ما هستند. بنابراین وقتی در مورد الگوهای مشترک فکر، احساس، باور یا رفتار صحبت می کنیم، به کهن الگوها اشاره می کنیم.

تیپ شخصیت کهن الگو

تست کهن الگو چیست؟

کهن الگو یک آزمون سنجش شخصیتی در قالب 8 تیپ شخصیتی مردانه و 7 تیپ شخصیتی زنانه است. هر کدام از این شخصیت ها دارای رفتار و توانمندی و نیز علایق و سبک زندگی مختص به خود هستند که با پاسخ به سوالات تست کهن الگو می توانید قالب شخصیتی خود را پیدا کنید.

تمام تیپ های شخصیتی از الگوهای باستانی الهام گرفته است که شامل آتنا، آرتمیس، دیمیتر، هرا، پرسفون، آفرودیت و هستیا برای مردان،  آرس، آپولو، زئوس، هادس، دیونوسوس، پوزیدون، هرمس و هفاسیتوس برای تیپ های زنانه است.

تست کهن الگو کمک می‌کند تا استعداد و شخصیت های سرکوب شده خود در طول زندگی را شناخته و با روش های اصولی نسبت به تقویت آنها اقدام کنید. تمام الگوهای تست کهن الگو در برگیرنده تمام ابعاد زندگی فردی و شغلی شما را شامل می شود.

تیپ شخصیتی یا آرکتایپ زنانه تست کهن الگو چیست؟

آشنایی با خصوصیات تیپ شخصیتی یا آرکتایپ زنانه بر اساس تست کهن الگو

این آزمون بر اساس تست شخصیت شناسی یونگ روی 7 تیپ شخصیت زنانه به شرح زیر مشخص شده است :

  • تیپ شخصیت کهن دیمیتر

در صورتی که نمره کسب شده شما بالا باشد میزان نزدیکی خصوصیات رفتاری و شخصیتی شما به این تیپ کهن نزدیک خواهد بود.

زنانی که دارای این الگو کهن هستند عموما مهربان هستند و دوست دارند دیگران را خوشحال کنند. دارای روحیه حساس و لطیفی بوده و خیلی زود احساساتی شده و تاثیر پذیر هستند. حس همدلی بالایی دارند با نارحتی دیگران ناراحت شده و با خوشحالی آنها خوشحال می شود. عاشق کارهای هنری و خانگی بوده و دنبال بروز احساسات خود از طریق نمایش کارهای خود هستند. به عنوان یک زن با وفا برای دوستان و همسر و فرزند هستند.

  • تیپ شخصیت کهن آتنا

این تیپ از زنان منطقی هستند. بیشتر از روی عقل تصمیم گرفته و کمتر احساساتی می شوند. این تیپ شخصیت زنان معتقد هستند که تمام احساسات باید تابع منطق بوده و کنترل شده باشند. در مشکلات و سختی های زندگی نسبت به دیگر زنان بهتر عمل می کنند. عاشق مردان قدرتمند و با نفوذ و مسئولیت پذیر هستند. این تیپ از زنان دوست دارند به جای هم صحبتی با زنان با مردان هم صحبت شوند اما علاقه ای به رابطه جنسی و احساسی با مردان ندارند.

  • تیپ شخصیت کهن آرتمیس

عاشق آزادی و استقلال هستند. نمی خواهند کسی جلوی آنها نسبت به کاری که قصد انجام را دارند قرار بگیرد. با هر مانع و مشکلی نسبت به کاری که باید انجام دهند وجود داشته باشند مبارزه می کنند.

این تیپ شخصیتی میتواند هر چیزی که ارتباطی با اهداف خود ندارد نادیده گرفته و به راحتی از آن عبور کنند. به نظرات و قضاوت دیگران اهمیتی نداده و سمج هستند. برای رسیدن به هدف خود از مشکلی نترسیده و انعطاف بالایی دارند.

  • تیپ شخصیت کهن آفرودیت

زنانی که به زیبایی و خودخواهی مشهور هستند. این زنان دوست دارند در مجالس عروسی و مهمانی بدرخشند و نظرات دیگران را جلب کنند. عاشق سفر، خوشگذرانی و مسافرت و استراحت هستند. تجمل‌گرا و مد پرست بوده و دوست دارند همیشه متفاوت از دیگر زنان باشند.

  • تیپ شخصیت کهن هرا

این زنان نمونه بارز یک زن خانه دار هستند. عاشق همسر داری و زندگی هستند. آنها اعتقاد دارند یک زن تنها با ازدواج به تکامل رسیده و قابل تقدیر است. اگر دختر داشته باشند او را سریع به همسری می دهند. همیشه در ظاهر خود و حضور در مهمانی با همسر خود دوست دارند نشان دهند یک همسر مهربان و خوبی دارند.

آنها دوست دارند خانواده او سرآمد همه باشد. همسر و فرزندانشان به جایگاه عالی در زندگی رسیده باشند. عاشق تجملات بوده و تجمل گرایی را نوعی رقابت با دیگر همسالان خود می داند. ملکه گرا هستند و شخصیت برونگرایی دارند . می توانند دوستان زیادی برای خود جذب کنند و توانمندی خود را نمایش دهند.

  • تیپ شخصیت کهن هستیا

زنانی معنوی و صلح طلب هستند. زیاد اهل گفت و شنودهای زنانه نیستند و دوست دارند در آرامش کارهای خود را انجام دهند. خانه داری را دوست دارند. سختی و ناکامی زندگی را می پذیرند. عاشق عبادت خدا در سکوت و آرامش هستند.

این تیپ زنان درونگرا و کم حرف هستند. زیاد اهل جمع نبوده و از ظاهر آرامی برخوردار هستند. اهل قضاوت دیگران نبوده و همیشه سعی میکند در کار دیگران دخالت نکند.

  • تیپ شخصیت کهن پرسفون

به دلیل ترس و اضطراب مسئولیت گریز هستند. دوست دارند همیشه دختر پدر و مادرشان باشند. چهره بچه گانه ای دارند و دوست دارند همه او را دختر فرض کنند. به علت اینکه نسبت به سن از چهره بچه گانه ای برخوردار هستند همه از اینکه در این سن بالا جوان مانده تعجب می‌کنند.

عاشق طبیعت گردی، مسافرت و گشت و گذار هستند. از رنگ صورتی و سبز بسیار خوششان می آید. کودک درون آنها بسیار فعال است. شاد و پر انرژی بوده و دوست دارند اطرافیان آنها نیز مانند خودشان باشند.

آشنایی با خصوصیات تیپ شخصیتی یا آرکتایپ مردانه با استفاده از تست کهن الگو

  • تیپ شخصیت کهن هفاسیتوس

این تیپ شخصیتی فردی درونگرا و اخلاق مدار هستند. از جمع بیزار بوده و عاشق تنهایی است. دنبال خلاقیت و زیبایی بوده و عموما ذات هنری بسیار مناسب این تیپ شخصیتی است.

اشخاصی مانند سعدی، سهراب سپهری، فرشچیان، کمال الملک و لئوناردو داوینچی و غیره جزی از تیپ شخصیتی هفاسیتوس هستند. این تیپ شخصیتی افرادی خیال پرداز بوده و حس شدید درونگرایی با آنها قدرت بیشتری در انجام کارهای هنری می دهد.

  • تیپ شخصیت کهن آرس

این مردان اهل ریسک و هیجان بالا هستند. دوستان زیادی دارند و بیشتر وقت خود را وقف دوستان خود می‌کنند. به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و نسبت به انجام همدلی برای دوستان و آشنایان پیشرو هستند. در تصمیم گیری های خود عجول بوده و عجول بودن باعث می شود تصمیمات غلطی بگیرند. خیلی زود عصبانی شده و ممکن است در هنگام عضابنیت رفتار مخاطره آمیزی داشته باشد.

این افراد برونگرا هستند. رفیق باز بوده و برای آنها مرام و معرفت زیادی خرج می کنند. اولین هدف آنها دوستان هستند و دوست دارند بیشتر وقت خود را دوستان خود طی کنند.

آرکاتیپ zeus - تست کهن الگو چیست؟

  • تیپ شخصیت زئوس

مدیران و کارآفرینان موفقی هستند. دوست دارند بر محیط خود مسلط باشند. به دلیل اینکه در کهن الگو او را خدای آسمان نام می برند تاکید زیادی بر انجام کارها بر اساس منطق و قدرت کنترل دارد. از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند. قدرت و فن بیان خوبی دارند و زندگی آنها بر پایه ثروت، قدرت و شهرت بنا نهاده شده است.

در امور اقتصادی مهارت بالایی دارند. دنبال موقعیت های برتر بر اساس شایسته سالاری بوده و دوست ندارند از روش های چاپلوسانه به جایگاه بالا برسند. کارهای آنها بر اساس شایسته سالاری بیرونی و درونی اتفاق می افتد. دوست دارند برای خود و خانواده بهترین امکانات رفاهی را تامین کنند.

آرکاتایپ hermes تست کهن الگو چیست؟

  • تیپ شخصیت هرمس

مردانی خونسرد و آرام هستند. سعی می کنند بدون استرس کارهای خود را انجام دهند و نمی خواهند منطقه امن خود را رها کنند. اهل مسائل سیاسی و مذهبی نبوده و دوست ندارد زمان خود را صرف چنین کارهایی کنند. مهارت بالا در انعطاف شخصیتی داشته و می توانند به راحتی نقش های اطرافیان خود را تقلید کرده و کار آنها را انجام دهند. قادر هستند در طول یک روز در حالت های مختلف ظاهر شده و در انجام هر کار به نحوه احسن عمل کنند.

تیپ شخصیت پوزیدون تست کهن الگو چیست؟

  • تیپ شخصیت پوزیدون

نمادی از دریا و هیجان بی منطق است. به جز و مد دریا پوزیدون می گویند. این تیپ شخصیتی افرادی عاطفی و احساساتی هستند که دوست دارند جایگاه خود را در نزد خانواده به شکل اعلا داشته باشند. درونگرا است و دوست ندارد احساسات خود نسبت به خانواده یا همسر را بروز دهد. زیاد اهل گفتگو با خانواده نبوده و به ندرت نظر و مشورت خانواده را برای کار خود می پرسد. تیپ پدر سالاری براندازه پوزیدون است.

تیپ شخصیت هادس

  • تیپ شخصیت هادس

نماد درونگرایی و نشانی از دنیای مردگان و جهان زیر زمین است. افرادی مانند آلبر کامو و صادق هدایت نمادی از این تیپ شخصیتی هستند. هادس روی الگوی غم، غصه و سوگ بنا نهاده شده است. این تیپ شخصیتی کمرو و انزواطلب است. دوستان و خانواده شناخت کافی از روحیات او ندارند و به دلیل ساکت بودن کمتر احساسات خود را بروز می دهد. به قدرت و ثروت علاقه ای ندارد. نقطه مقابل شخصیت زئوس است.

 

تیپ شخصیت دیونوسوس

  • تیپ شخصیت دیونوسوس

به مردانی که زمان حال برای آنها بهتر از آینده نگری است. دوست دارد لذت زندگی را همان حال تجربه کند. بدون قاعده هستند. مرز قانون و حد را نمی شناسند. دوست دارند روی تفکر خود بوده و یا توقع چرخش روزگار به کام خود دارند. مسئولیت پذیریی کمتری دارند. علاقه ای به ثروت اندوزی ندارد و ولخرج است.

تیپ شخصیت آپولو

 

  • تیپ شخصیت آپولو

این تیپ از مردان کاملا اخلاق مدار، قانون مند و مسئولیت پذیری بالا دارند. دوست دارند کارهای خود را بر اساس برنامه و اهداف مشخص جلو ببرند. نظم، اراده و پشتکار بالا از خصوصیات این تیپ مردان است. عاشق موسیقی کلاسیک بوده و دوست دارد در جامعه ای که شایسته سالاری بر آن حکم فرما است زندگی کند. عاشق عدالت و نظم و قانون مداری هستند.

در نگاه کلی الگوی آپولو قانونمند و هدف دار است. مردی منطقی و کنجکاو با عشق به یادگیری هستند. به قانون تساوی زن و مرد اعتقاد دارد. تنها ضعف او کودک درون ضعیف و عدم مهارت خوب در بیان احساسات است.

اگر شما هم علاقه مند به دانستن شخصیت آرکاتیپ خود هستید می توانید تست رایگان کهن الگو را در وبسایت مدرسه کسب و کار آیا انجام دهید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا