مقالات فن بیان و سخنوری

آشنایی با ابزارهای سخنرانی

یکی از مواردی که می‌تواند از توانایی‌های برجسته افراد برای رسیدن به موفقیت باشد، توانایی ارائه است. این ارائه می‌تواند بیان مطلب و توضیحات محصول و خدمات در یک مذاکره فروش باشد، یا حتی سخنرانی در مقابل یک جمع. از این رو فرد سخنران و ارائه دهنده باید از ابزارهای متفاوتی برای ارائه سخنرانی خود استفاده کند که تا جای ممکن تاثیر گذاری آن را بالا ببرد و نتیجه دلخواه خود را در اثر تاثیر روی مخاطبان سخنانش، در بالاترین حد ممکن به دست آورد.

به همین جهت برخی از توانایی‌ها را باید در خود به شدت تقویت کند و با تمرین و آموزش و ممارست بتواند برخی از قابلیت‌های لازم برای این کار را در خود بالا ببرد. همچنین می‌تواند از برخی تکنولوژی‌ها و وسایل نیز برای اینکه بیشتر توجه مخاطبان جلب شده و اثر گذاری سخنانش روی مخاطبان بالا رود، نیز بهره ببرد که در نهایت بتوان گفت سخنرانی موفق و بسیار تاثیرگذاری داشته است. اما برای افرادی که با فنون و ابزارهای سخنرانی بخصوص راه های افزایش هوش هیجانی  آشنایی ندارند، باید حتما آشنایی با ابزارهای سخنرانی و تقویت فنون سخنرانی به خوبی صورت گیرد تا این دسته افراد بتوانند ارائه ای موفق داشته باشند.

فن بیان، ابزاری برای سخنرانی

در بحث آشنایی با ابزار سخنرانی حتما باید ابتدا به اصلی ترین ابزاری که در اختیار یک سخنران است یعنی فن بیان اشاره کنیم. داشتن فن بیان قوی یک مسئله بسیار مهم در زمینه سخنرانی و ادای مطلب و ارائه می‌باشد که اصلی ترین ابزاری است که یک سخنران باید به آن مجهز باشد، زیرا بدون آن اصلا نمی‌توان ارائه مناسبی را ارائه داد.

اولین نکته کلیدی در داشتن یک فن بیان عالی، واضح بودن کلام است. باید شنونده بتواند کلمات را به درستی با وضوح شنیده و آن‌ها را متوجه شود. باید در نظر داشت که شمرده صحبت کردن نه ‌تنها فهم شنونده را از صحبت‌های شما به عنوان یک سخنران تقویت می‌کند، بلکه باعث می‌شود مطمئن و آرام به نظر برسید و نفوذ کلامتان نیز بیشتر شود.

تمرین صدا

همچنین باید از نفس نفس زدن های ممتد و قابل تشخیص نیز در طول سخنرانی پرهیز شود. باید بتوان با تنفس درست و برنامه ریزی شده که در اثر تمرین به دست می‌آید، ضرب آهنگ بهتری به کلام داد و همچنین سخنان را برای شنوندگان جذاب تر و شنیدنی تر کرد. اگر به‌ جای تنفس عمیق شکمی، از راه سینه و به صورت سطحی تنفس صحیح داشته باشید، صدای شما ضعیف  تر و وحشت‌ زده به ‌نظر می‌رسد، و این کار می‌تواند باعث کشش غیر ضروری تارهای صوتی شما نیز شود.

پس بهتر است حتی اگر پیش تر آن را تمرین کرده اید در زمان سخنرانی اصلی خود اصلا این کار را انجام ندهید و ریسک آن را به جان نخرید و سخنرانی خود را در معرض ریسک و مخاطره قرار ندهید. زیرا در صورتی که وحشت زده و ضعیف تر به نظر برسید، بسیار شانس این که نفوذ کلام داشته باشید، پایین می آید و نمی‌توانید توقع موفقیت سخنرانی خود و رسیدن به اهدافتان از سخنرانی مورد نظر را داشته باشید. به طور کلی باید در نظر داشته باشید که وقتی اضطراب و استرس دارید یا وحشت زده هستید، یادتان بماند نفس عمیق بکشید زیرانمی‌توان در آن لحظه توقع داشت که مانند پیش بینی‌های از قبل تعیین شده رفتار کنید، اما نفس‌های آرام، عمق صدای شما را حتی در چنین شرایطی نیز به شدت بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند مطمئن  تر به نظر برسید.

قدرت بیان

برای داشتن فن بیان مناسب البته علاوه بر مطالعه و بالا بردن دامنه اطلاعات فردی، می‌بایست که فرد بتواند تمرینات کافی را داشته باشد. اگر فرد مورد نظر که قصد سخنرانی دارد تمرین کافی پیش از ارائه و سخنرانی خود نداشته باشد، قطعا نمی تواند کار را به خوبی انجام دهد. دقیقا چنین فردی مانند فردی است که بدون تجربه عملی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و هیچ گونه تسلطی به کار در رشته خود ندارد و قطعا نمی‌تواند بدون تمرین کردن زیر نظر یک فرد با تجربه به هیچ گونه موفقیتی دست یابد. برای تقویت قدرت بیان باید حتما به خوبی و با ممارست در حین بالا بردن دامنه اطلاعات خود به صورت عملی تمرین کنید.

با اینکه متخصصان در هر زمینه ای بارها و بارها اهمیت تمرین کردن را برای نتیجه دادن کارها توضیح داده ‌اند، ما هم باز صحبت از آن را خالی از لطف نمی‌دانیم. زیرا با وجود اینکه همواره از تمرین و ممارست در کاری عملی و میدانی سخن به میان می‌آید، اما باز هم بسیاری آن را جدی نمی‌گیرند و آن را پشت گوش می‌اندازند و فکر می‌کنند این موضوع با بالا بردن دانش تئوری و دامنه اطلاعات فردی می‌تواند قابل چشم پوشی باشد که کاملا دیدی اشتباه است و فرد را می‌تواند از موفقیت به طور کامل در هر زمینه‌ای دور کند.

یک مثال :

مثال بارز این موضوع این است که بهترین هنرمندان عرصه دوبله می توانند هزاران کلمه را بدون ارتکاب هر گونه اشتباهی بیان کنند، اما برای به‌ دست آوردن این مهارت، سال‌ها زمان لازم است و آنان با سال‌ها تمرین به این حد از تسلط رسیده اند. تمرین باعث از بین بردن نواقص می‌شود و صدا پیشه‌ها از این راه به موفقیت می‌رسند و خود را در سطح عالی قرار می‌دهند.

زبان بدن، ابزاری برای سخنرانی

زبان بدن در کنار فن بیان دومین بال پرواز سخنران به سوی موفقیت است . هر فردی در حین حرف زدن به صورت غیر ارادی از اندام‌های خود نیز در کنار کلام برای انتقال پیام استفاده می‌کند. زبان بدن به شما کمک می‌کند علاوه بر رساندن بهتر منظور خود، حال شنونده را هم از زبان بدنش درک کنید و ببینید از سخنان شما چه حسی دارد. پس باید به خوبی به نکات مورد نظر در آن واقف باشید. اما یکی از متداول ترین اشتباهات در خواندن زبان بدن دیگران این است که یک حرکت را جدا از سایر حرکات یا شرایط تعبیر کنید.

به عنوان مثال می‌توان گفت که خاراندن سر معانی متفاوتی مانند غرق ریختن عدم اطمینان، شوره موی سر، کک، فراموشکاری و دروغگویی دارد و فهمیدن اینکه کدام معنی در مورد کدام فرد صدق می‌کند بسته به سایر حرکات همزمان فرد دارد. پس نباید با غرور بگوییم که به آن تسلط داریم و بدون علم کافی خود را دانای این موضوع بدانیم. زبان بدن مانند هر زبان گفتار دیگری دارای واژه، جمله و نقطه گذاری است و هر حرکت مثل یک واژه تنهاست و هر واژه معانی متفاوت و متعددی دارد.

فقط هنگامی که یک واژه را با واژه دیگر در یک جمله قرار می‌دهید می‌توانید معنای آن را به طور کامل درک کنید. در واقع مجموعه حرکات و ژست‌های ما در قالب یک جمله در زبان بدن قرار می‌گیرند و نگرش واقعی شخص و حالت و احساس انسان را لو می‌دهند. یک مجموعه زبان بدن درست مثل یک جمله باید حداقل سه واژه داشته باشد تا دقیقا بتوان معنی هر واژه را تعبیر کرد. شخص موفق در این زمینه کسی است که می‌تواند جملات زبان بدن را بخواند و آنها را با رفتار فرد مطابقت دهد. همچنین مطالعه درمورد هوش عاطفی میتواند به شما کمک کند.

اعتماد به نفس بالا برای سخنرانی بهتر

اعتماد به نفس به خوبی در تن صدا و حرکات بدن و حالت چهره سخنران نمایان می‌شود. در حقیقت اگر فردی اعتماد به نفس مناسبی نداشته باشد هرگز نمی‌تواند بدون داشتن اعتماد به نفس کافی یک سخنرانی موفقیت آمیز داشت. بدین منظور باید احساس کنید حرفی که می‌زنید، متعلق به خودتان است و خود را به خوبی باور کنید و با تمام اعتماد به ‌نفسی که امکان دارد وجود داشته باشد صحبت کنید.

فرض کنید می خواهید با حرکات ورزشی رزمی مانند کاراته، تعدادی بلوک محکم مصالح ساختمانی را بشکنید. داشتن تردید و عدم داشتن اعتماد به نفس کافی باعث می‌شود، شما به جای بلوک‌های مورد نظر، دست‌های خود را در معرض آسیب دیدگی و شکستگی قرار دهید و به هدفی هم که شکستن بلوک‌ها بود دست پیدا نکنید.

بسیاری از افرادی که قصد دارند وارد سخنرانی در یک جمع شوند با استرس و تنش های مختلفی روبرو می شوند که باعث می شود موفقیت خوبی نداشته باشند. اگر شما هم در ورود به یک جمع و سخنرانی مشکل دارید مقاله راهکارهای غلبه بر استرس سخنرانی را مطالعه کنید.

تجهیزات مناسب برای سخنرانی

وسایلی که به عنوان پرزنتر شناخته می‌شوند، از تجهیزات سخنرانی به شمار می‌روند که انواع مختلفی دارند و برای جلب بیشتر توجه مخاطبان به سخنران کمک شایانی می‌کنند. این وسایل به سخنران اجازه می‌دهد بدون اینکه به سیستم کامپیوتر دست بزنند در روی سن به راحتی راه روند و با زبان بدن خود به خوبی جلب توجه کنند و همچنین بتوانند اسلایدها را عوض کنند.

پروجکشن‌ها هم برای نمایش روی دیوار سفید یا پرده سفید بسیار کاربردی هستند که هر سخنرانی برای جلب توجه کافی افراد بیننده و شنونده به آن‌ها نیازمند است.

یکی از مهارت کلیدی در رسیدن به موفقیت در زندگی و کسب و کار سخنوری و فن بیان است.

 

پرسش و پاسخ

  • 5 ابزار مهم سخنوری را نام ببرید؟
  1. ضبط صدای سخنرانی و گوش دادن به آن برای تجزیه و تحلیل نوع سخن گفتن شما
  2. آشنایی با مهارت های زبان بدن
  3. استفاده از وسایل ضبط و پخش صوتی با کیفیت
  4. ایجاد تعامل با مخاطب در حین سخنرانی و درگیر کردن او با سوالاتی مثل مسئولیت پذیری چیست؟
  5. چگونگی تحویل نتیجه سخنرانی به مخاطب
  • چند تکنیک مهم در سخنرانی را نام ببرید؟
  1. به اعصاب خود مسلط باشید و استرس را از خود دور کنید.
  2. علاوه بر خوداگاهی، مخاطبان خود را بشناسید.
  3. برنامه سخنرانی خود را به صورت ساده و روشن سازماندهی کنید و آن را اجرا کنید.
  4. به بازخوردهایی که توسط مخاطبان نسیت به سخنانان شما گفته می شود توجه داشته باشید.
  5. یک تیپ شخصیتی برای سخنرانی خود انتخاب کنید ( شوخ، بامزه، جدی، رسمی یا غیره )
  6. نتیجه سخنرانی خود در قالب ویدیو یا صدا حتما یک‌بار ببینید و گوش دهید.
  7. داستان گویی را در اولویت بالا در نظر بگیرید.
  8. وقتی در مورد چیزی که در مورد آن سخنرانی نخواهید داشت مطالعه نکنید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا