مقالات فن بیان و سخنوری

ترس از سخنرانی (گلوسوفوبیا) و 21 آمار درباره آن

Fear of Public Speaking Statistics

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که با فکر کردن به سخنرانی در جمع، دلشوره می‌گیرند؟ تنها شما نیستید! ترس از سخنرانی و یا صحبت کردن در جمع یکی از رایج‌ترین فوبیاهایی است که در سراسر جهان وجود دارد. این فوبیا ترس از خجالت‌زده شدن، ترس از گفتن چیزی احمقانه، ترس از نقد یا تمسخر و ترس از احمق به نظر رسیدن را شامل می‌شود.

هرچند که احساس استرس و عصبی بودن قبل از ارائه یک سخنرانی امری کاملا طبیعی است، اما برای بعضی از افراد این ترس می‌تواند آنقدر شدید باشد که در انجام کارهای دیگر او اختلال ایجاد کند. اگر شما هم جز این دسته افراد هستید، ممکن است دچار گلوسوفوبیا، یا ترس از سخنرانی در جمع، باشید.

اما چرا ما از سخنرانی در جمع می‌ترسیم؟ در این باره نظریات متفاوتی وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که این ترس حاصل ترکیبی از مسائل مختلف مثل ژنتیک، تجربه زیسته و تیپ شخصیتی باشد. متاسفانه، هر چقدر که بیشتر از سخنرانی در جمع بترسیم، این مشکل ممکن است شدیدتر شود.

در این مقاله، ما آمارهای مختلفی از ترس از سخنرانی ارائه می‌کنیم تا شما کمتر احساس تنهایی کنید و همچنین انگیزه بیشتری برای سخنرانی داشته باشید. اگر برای ارائه سخنرانی کمی عصبی هستید، این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد. و حتی اگر هم که یک سخنران عمومی حرفه‌ای هستید، فکر می‌کنیم که این مقاله می‌تواند برای شما هم مفید باشد.

آمارهای ترس از سخنرانی

ترس از سخنرانی در جمع زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است و آمارهای زیادی آثار آن را نشان می‌دهند. در اینجا ما به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • بر اساس تخمین‌ها حدود 20 میلیون آمریکایی، به گلوسوفوبیا مبتلا هستند.
  • این نوع فوبیا یکی از شایع‌ترین انواع فوبیاست به طوری که 77% مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
  • 90 درصد از گلوسوفوبیا ناشی از ترس از سخنرانی به دلیل عدم آمادگی کافی و عدم آگاهی در مورد روش‌های مدیریت سخنرانی است.
  • تنها 8% از مبتلایان به این نوع فوبیا به کمک‌های حرفه‌ای روی می‌آورند که بسیار کم است.
  • با افزایش سن، اعتماد به نفس افزایش می‌یابد که همین امر به کاهش ترس از سخنرانی در جمع کمک می‌کند.
  • هزینه سالانه درمان اختلالات اجتماعی، از جمله گلوسوفوبیا، بین 42.3 تا 46.6 میلیارد دلار است.

اگر می‌خواهید درباره ترس از سخنرانی در جمع، میزان رایج بودن و سایر جنبه‌های آن آگاه شوید، ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

آمار و حقایقی عمومی درباره ترس از سخنرانی در جمع

1- گلوسوفوبیا یا ترس از سخنرانی در جمع، بزرگترین ترسی است که انسان می‌تواند داشته باشد.

آمارها نشان می‌دهند که گلوسوفوبیا بیشترین میزان بروز را در میان انواع فوبیا دارد. به طوری که از هر چهار نفر، سه نفر با این چالش مواجه است.

حدود 77 درصد از مردم علائم استرس وحشت زندگی ناشی از موقعیت‌های سخنرانی در جمع را دارند. شیوع این ترس حتی از ترس از مرگ و یا عنکبوت هم بیشتر است. طبق آمارها 16% مردم از مرگ و 13% از عنکبوت می‌ترسند در حالی که 19% از مردم ترس از سخنرانی در جمع دارند.

 

2- در هر مقطع زمانی، حدود 6 درصد از جمعیت جهان که بین 5 تا 50 سال سن دارند، از صحبت آشکار با دیگران ترس دارند.

حدود 20 میلیون آمریکایی، که حدود 6 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، می‌گویند که حداقل یکی از  فوبیاهای اجتماعی از جمله ترس از سخنرانی در جمع را دارند. بر اساس یک نظرسنجی انجام شده در کانادا، یک سوم پاسخ‌دهندگان گفتند که قبل از صحبت در جمع با سطوح بالایی از اضطراب روبرو می‌شوند.

برخی از این افراد، معتقدند نگرانی از «گفتن چیزی شرم‌آور»، «تعارض برای صحبت کردن» و یا «فراموش کردن آنچه می‌خواستند بگویند» ریشه این ترس‌شان است. بنابراین، جمع کثیری از مردان و زنان در تلاش‌اند تا راه حلی  برای مقابله با این ترس پبدا کنند. از همین رو، تلاش می‌کنند تا از طریق هیپنوتیزم درمانی، یوگا، مدیتیشن، مطالعه کتاب های خودیاری و غیره با این ترس مقابله کنند.

3- 10% از مردم جهان، از سخنرانی در جمع وحشت دارند.

بر اساس آماری که شرکت فوربس در مورد ترس از سخنرانی در جمع منتشر کرده است، حدود 10 درصد از مردم افرادی هستند که از صحبت کردن در جمع لذت می برند و با این کار هیچ علائم ناخوشایندی را تجربه نمی‌کنند. در واقع آنها زمانی که در مقابل جمعیت می‌ایستند انرژی مثبت را جذب می‌کنند. در طرف مقابل، گروه 10 درصدی دیگر، افرادی هستند که از سخنرانی در جمع می‌ترسند و حتی از فکر کردن به آن هم می‌ترسند. این افراد برای اجتناب از چنین موقعیت‌هایی نهایت تلاش خود را می‌کنند و با علائمی مانند اضطراب، حملات پانیک و حالت تهوع دست و پنجه نرم می‌کنند.

80% دیگر که در میان این دو قطب قرار می‌گیرند، افرادی هستند که ممکن است به خاطر صحبت در جمع مضطرب شوند، دلشوره بگیرند یا شب قبل از سخنرانی‌شان نتوانند خوب بخوابند. با این حال، آنها می‌دانند که  از پس آن بر خواهند آمد با این حال که می‌دانند سخنرانی در یک اتاق شلوغ آن کاری نیست که از آن لذت ببرند.

4- هزینه‌ی درمان اختلالات اضطرابی، از جمله گلوسوفوبیا، بین 42.3 تا 46.6 میلیارد دلار در سال است.

بر اساس تحقیقات NCBI، تقاضا برای درمان اختلالات اضطرابی مثل فوبیای سخنرانی در جمع، بسیار زیاد است. برآورد مالی این تقاضاها بین 42.3 تا 46.6 میلیارد دلار در سال است. این مبلغ، تقریبا یک سوم کل گردش مالی درمان اختلالات روانی در طول یک سال است.

5- سطح تحصیلات بر نرخ گلوسوفوبیا تاثیرگذار است.

طبق تحقیقات موسسه افکارسنجی گالوپ، هر چه یک فرد سطح تحصیلات بالاتری داشته باشد هنگام سخنرانی در جمع احساس آزادی عمل بیشتری دارد. بر اساس این پژوهش، تنها 24 درصد افرادی که تحصیلات دانشگاهی را گذرانده بودند از سخنرانی در جمع هراس داشتند. در مقابل، 52% افرادی که بر ترس از سخنرانی در جمع تاکید کرده بودند، از تحصیلاتی در حد دبیرستان برخوردار بودند.

ترس از سخنرانی

 

6- ترس از صحبت در جمع و تاثیر منفی آن بر درآمد، ارتقای شغلی و تحصیلات

گلوسوفوبیا بر جنبه اجتماعی زندگی افراد تاثیر منفی دارد، به گونه‌ای که اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد ممکن است عملکرد طبیعی فرد در جامعه را با اختلال مواجه کند. تحقیقات دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد که این نوع از ترس بر ارتقاء شغلی تاثیر 15 درصدی دارد و همچنین همین مقدار در فارغ التحصیلی افرد موثر است، علاوه بر این، 10% هم بر سطح دستمزد افراد اثر می‌گذارد.

نکته مثبت این بحث در است که صحبت کردن در جمع به عنوان یک مهارت آموزش داده می‌شود و با تغییر سبک زندگی می‌توان گلوسوفوبیا را درمان کرد. قسمتی از درمان شامل روان‌درمانی، دارو درمانی و انجام تمرینات روزانه می‌باشد.

7- 19% از فوبیاها، گلوسوفوبیا است

بر اساس تحقیقات شرکت advisory21، گلوسوفوبیا شایع‌ترین نوع فوبیا در جهان است. پنج فوبیای رایج به این قرار است؛ ترس از سخنرانی در جمع و ترس از صحنه 19%، ترس از مرگ و پایان زندگی 16%، ترس از عنکبوت و موجودات مشابه 13%، ترس از تاریکی و هوای گرگ و میش 12%، و ترس از ارتفاع 11%. سایر فوبیاهای رایج عبارتند از فوبیاهای پرواز، مردم، فضای باز، فضای بسته و رعد و برق.

گلوسوفوبیا به این علت بسیار رایج است که ما را در موقعیت طرد شدن قرار می‌دهد، این ترسی است که از اجدادمان به ما ارث رسیده است. در میان افرادی که ترس از صحبت کردن در جمع را دارند، انجماد مغزی بسیار رایج است چرا که آنان سکوت مخاطبان را به عنوان طرد شدن و قضاوت شدن برداشت می‌کنند.

8- تاثیر منفی بر سلامت روح و جسم

افرادی که از اختلالات اضطرابی مثل گلوسوفوبیا رنج می‌برند، در صورت عدم درمان مشکل خود، با مشکلات سلامت روحی و جسمی مواجه خواهند شد. چرا که اضطراب احتمال ابتلا به بیماری‌های عروقی را تا 26% و خطر مرگ را پس از حمله قلبی را تا 48% افزایش می‌دهد.

علیرغم تاثیر منفی و فراوان این فوبیا بر زندگی افراد، تنها 8% افراد درگیر برای درمان به دنبال کمک‌های حرفه‌ای و روانشناسانه هستند. مشاوره تخصصی به این افراد کمک می‌کند تا در شغل و زندگی روزمره خود عملکرد بهتری داشته باشند و اعتماد به نفس آنها افزایش یابد. با این حال، در ایالات متحده آمریکا، 36.9% افراد برای درمان اختلال اضطرابات اجتماعی اقدام می‌کنند.

9- آمادگی پایین پیش از سخنرانی در جمع عامل اصلی اضطراب

حدود 90 درصد از اضطرابی که افراد قبل از سخنرانی در جمع و یا یک رویداد بزرگ تجربه می‌کنند، به علت عدم آمادگی کامل پیش از شروع آن رویداد است. برای اینکه فرد در ارتباط با یک سخنرانی عمومی ترس کمتری را تجربه کند، دو فاکتور، توجه به نکات محوری و مهم و به حداکثر رساندن رضایت ضروری است.

بر اساس تحقیقات آلبرت محرابیان، 55% یک ارائه خوب ارتباط غیرکلامی، 38% آن بر اساس صوت و تنها 7% آن مربوط به محتوا است. این پژوهش نکاتی را درباره نحوه آماده‌سازی یک ارائه مناسب به منظور مدیریت گلوسوفوبیا ارائه می‌دهد. به طور خلاصه برخی از آنها بر این نکته تاکید دارند جهت حفظ و افزایش مخاطب 70% از زمان خود را به ساختار ارائه و بیان کردن آمار و گزاره‌های علمی اختصاص دهید.

10- وقتی با مخاطب تعامل کنید، دلهره‌تان کمتر می‌شود

طبق تحقیقات موسسه SalesCrunch، وقتی سخنرانان تنها خودشان بدون درگیر کردن مخاطب صحبت می‌کنند،نرخ تعامل مخاطبان 14% کاهش می‌یابد. به همین علت است که افراد مبتلا به گلوسوفوبیا علاقمند هستند تا با مخاطبان تعامل داشته باشند. بعضی از راه‌های ایجاد تعامل عبارت‌اند از؛ سوال پرسیدن، ارائه پیشنهاد، نمایش اسلاید و تصویر و استفاده از طنز و اعتماد کردن به حس ششم خود. زمانی که مخاطب با موضوع درگیر می‌شود ترس از سخنرانی در جمع برای سخنران کاهش می‌یابد.

11- سخنرانی در جمع رایج‌ترین نوع اضطراب اجتماعی

گفته می‌شود که ترس از سخنرانی در جمع شایع‌ترین نوع اضطراب اجتماعی است، طی تحقیقاتی که در سال 2000 صورت گرفت، این نتیجه به دست آمد که 89.4% از افراد مبتلا به برخی اختلالات اضطراب اجتماعی به طور همزمان از گلوسوفوبیا نیز رنج می‌برند.

SADها نوعی از اختلالات اضطرابی هستند که سالانه 15 میلیون بزرگسال آمریکایی را با مشکل مواجه می‌کند.

12- علائم متفاوت گلوسوفوبیا برای افراد متفاوت

گلوسوفوبیا علائم متفاوتی را در افراد مختلف ایجاد می‌کند. با این حال، موارد زیر از رایج ترین آنها است:

افزایش ضربان قلب – هنگامی که فرد با موقعیت سخنرانی در جمع روبرو می شود، به صورت ناگهانی ضربان قلب او افزایش می‌یابد و ممکن است منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب شود.

خشکی دهان – اغلب افراد مبتلا به گلوسوفوبیا با مشکل دهان چسبناک و خشک دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل به علت تولید کم بزاق دهان توسط غدد بزاقی اتفاق می‌افتد. برای حل این مشکل نوشیدن آب قبل از سخنرانی و پرهیز از نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی می‌تواند مفید باشد.

صدای جیر جیر – وقتی احساس استرس می کنیم ترشح آدرنالین و کورتیزول افزایش می‌یابد و در سراسر بدن جریان می‌یابد، به همین علت ماهیچه‌های اطراف حنجره‌مان منقبض می‌شوند و این انقباض باعث تولید صدای جیر جیر در گوش ما می‌شود.

لرزش، هنگامی که فردی مضطرب است، مانند قبل از سخنرانی در جمع، بدن ممکن است شروع به لرزیدن کند. ممکن است فرد در عضلات احساس ضعف کند، و ممکن است احساس سبکی سر داشته باشد و حس کند که به زودی غش خواهد کرد.

تعریق زیاد – به طور کلی تعریق از گرم شدن بیش از حد بدن ما جلوگیری می‌کند. در یک موقعیت استرس‌زا، یا زمانی که از چیزی ترس داریم یا مضطرب هستیم، برای خنک شدن بیشتر عرق می‌ریزیم. در این حالت فرد دارای پیشانی درخشان، کف دست‌های خیس و کمر عرق کرده خواهد بود.

13- 4 عاملی موثر بر گلوسوفوبیا

طبق تحقیقاتی انجام شده چهار عامل اصلی  اینها خصوصیات شخصیتی، شرایط، مخاطب و موقعیت هستند.می‌توانند ترس فرد از سخنرانی در جمع را افزایش یا کاهش دهند. به این معنی که، هر یک از این عومال به تنهایی و یا با ترکیب با دیگر عوامل باعث می‌شوند تا سخنران حین ارائه‌ سخنرانی‌اش احساس آرامش کند یا از اضطراب بیش از حد رنج ببرد. به همین دلیل، شناخت این چهار عامل و یادگیری نحوه مدیریت آنها در سناریوهای مختلف برای هر سخنران امری حیاتی به شمار می‌آید.

14- تاثیر ترس از سخنرانی در جمع بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد

مطالعه‌ای که توسط شرکت SingleCare انجام شده، داده‌های نگران‌کننده‌ای را در مورد تأثیرات اضطراب، مانند آنچه از سخنرانی در جمع، بر زندگی فرد می‌گذارد، نشان می‌دهد. طبق داده‌های این پژوهش، حدود دو سوم(61%) پاسخ دهندگان ادعا کردند که اضطراب بر خواب آنها تاثیر می‌گذارد و 47% پاسخ دهندگان گفتند وقتی اضطراب دارند کمتر می‌خوابند. سایر جنبه‌هایی که تحت تاثیر اضطراب قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از؛ ترس از صحبت کردن در جمع(56%)، اشتها(32%)، و کیفیت کلی زندگی(29%).

15- آسیب‌های گلوسوفوبیا؛ از خفیف تا جدی

گلوسوفوبیا سه مرحله خفیف، متوسط و جدی دارد. خوشبختانه اکثر کسانی که از ترس از سخنرانی در جمع رنج می‌برند، 48.1٪ آنها، با یک اختلال خفیف مواجه هستند. کمتر از یک سوم (30%) دارای اختلال متوسط و تنها 21.9% دارای اختلال جدی هستند. با این حال، یک اضطراب جدی به این معنی است که فرد نمی‌تواند به تعهدات خود در محل کار عمل کند. در واقع این قضیه به این معنی است که آنها به دلیل گلوسوفوبیا دچار رنج‌های فراوانی می‌شوند.

ترس از سخنرانی عمومی بر اساس جمعیت‌شناسی

16- زنان نسبت به مردان ترس بیشتری از سخنرانی در جمع دارند

به نظر می‌رسد صحبت کردن در مقابل دیگران برای مردان نسبت به زنان چالش کمتری را به همراه دارد.

در یکی از تحقیقات موسسه افکارسنجی گالوپ، حدود 37 درصد از مردان گفته‌اند که از سخنرانی در جمع می‌ترسند در حالی که این رقم برای زنان حدود 44 درصد است. این نتیجه ممکن است اشاره‌ای به این واقعیت داشته باشد که زنان تقریباً دو برابر میزانی که برای مردان ذکر شده است با اختلالات اضطرابی دست و پنجه نرم می‌کنند. علاوه بر این، تحقیق دیگری نشان داده است که زنان به طور معمول ترس‌شان از سخنرانی در جمع بیشتر از ترس‌شان نسبت به مرگ است.

ترس از سخنرانی

17- زنان مبتلا به گلوسوفوبیا بیشتر از مردان بیماریشان را گزارش می‌کنند

در یکی مطالعات موسسه SingleCare که بر اضطراب هایی مانند ترس از سخنرانی در جمع متمرکز بوده است، الگوهای جالبی هنگام تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس جنسیت به دست آمده است. 53 درصد از زنان مبتلا به اضطراب افسردگی دارند در حالی که این رقم برای مردان 43% است. علاوه بر این، 30 درصد از این زنان از سردرد و میگرن نیز رنج می‌برند، در حالی که این رقم در مردان 19 درصد است.

18- ترس از سخنرانی در میان نژادها متفاوت است.

یک تفاوت جزئی در میزان گلوسوفوبیا در میان نژادها مشهود است. در یک نظر سنجی، 34% از رنگین پوستان اذعان کردند که از سخنرانی در جمع می‌ترسند در حالی که رقم برای سفید پوستان 43% بوده است. اگر شما هم دوست دارید بدانید از نظر مهارت کنترل احساسات خود جز کدام دسته از افراد قرار می گیرید می توانید تست هوش هیجانی EQ رایگان را انجام دهید.

19- گلوسوفوبیا رایج‌ترین فوبیا در آمریکا

ترس از سخنرانی در جمع بزرگترین ترس آمریکایی‌هاست. حدود 25.3 درصد مردم آمریکا اظهار داشتند که از صحبت کردن در مقابل دیگران احساس اضطراب می‌کنند. رواج این ترس بیشتر از ترس از ارتفاع ، که در رتبه دوم قرار دارد، و ترس از حشرات ، که در رتبه سوم قرار دارند، است.

گلوسوفوبیا منحصر به ایالات متحده آمریکا نیست. مردم کشورهای دیگر نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند. در یک نظرسنجی انجام شده در بریتانیا، از بیش از 2000 پاسخ دهنده خواسته شد تا 13  نوع فوبیا را رتبه‌بندی کنند. نتیجه نهایی این‌گونه بود که پس از ترس از مار و ارتفاع، گلوسوفوبیا را در رتبه سوم ترس‌های رایج انگلیسی‌ها قرار دارد.

علاوه بر این، در سوئد، فوبیای اجتماعی در مجموع 15.6 درصد از جمعیت این کشور را با مشکل مواجه کرده است.  12.2 درصد از مردان و 18.5 درصد زنان سوئدی با این فوبیا درگیر هستند.

20- ترس از سخنرانی در جمع با افزایش اعتماد به نفس و سن کمتر می‌شود.

به نظر می‌رسد اعتماد به نفس یک عامل اساسی در ترس مردم از سخنرانی در جمع است. هرچه شخص قبل از یک رویداد عمومی اعتماد به نفس و آمادگی بیشتری داشته باشد، خطر ابتلا او به اضطراب کمتر می‌شود. همچنین به نظر می رسد که اعتماد به نفس با افزایش سن افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، 69٪ از افراد بالای 45 سال  احساس زیبایی یا اعتماد به نفس داشتند. در مقایسه، تنها 25 درصد از افراد 16 تا 24 ساله احساس اعتماد به نفس داشتند. از این رو، افراد جوان‌تر نسبت به کسانی که بیش از 45 سال سن دارند، بیشتر با گلوسوفوبیا روبرو می‌شوند.

21- بسیاری از افراد مشهور ترس از سخنرانی در جمع داشته‌اند

از آنجایی که 77 درصد از جمعیت دارای نشانه‌های گلوسوفوبیا هستند، جای تعجب نیست که افراد مشهور از این ترس مصون نباشند. و این علیرغم آن است که اغلب افراد مشهور به حضور در جمع، سخنرانی‌های عمومی و غیره نیاز دارد. در طول تاریخ سیاستمداران، بازیگران و حتی روسای جمهور با این نوع ترس دست و پنجه نرم کرده‌اند. برای مثال؛ نیکول کیدمن، رنی زلوگر، گاندی، زیگموند فروید، آبراهام لینکلن و توماس جفرسون از جمله این افراد هستند. این افراد مشهور اغلب برای اجتناب از موقعیت سخنرانی در جمع کارهای زیادی انجام داده‌اند و به راهکارهایی برای کاهش و مدیریت این ترس متوسل شدند.

ترس از سخنرانی

نتیجه

ما اکنون به آمار جالب ترس از سخنرانی در جمع نگاه کرده‌ایم. به طور کلی، به نظر می‌رسد که حدود 77 درصد از مردم ترس از سخنرانی در جمع دارند. این ترس می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی افراد داشته باشد و آنها را از انجام کارهایی مانند رفتن به مصاحبه شغلی و یا ارائه سخنرانی در محل کار باز دارد.

دکتر استراون می گوید که ترس از سخنرانی در جمع، اغلب در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی وجود دارد و این اختلالات اضطراب اجتماعی ممکن است 5 تا 9 درصد از آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار دهد. او توضیح می‌دهد: «با این حال، ذکر این نکته مهم است که همه افرادی که ترس از سخنرانی در جمع دارند، اختلال اضطراب اجتماعی یا اختلال روان‌پزشکی دیگری ندارند.

راه های مختلفی برای غلبه بر ترس از سخنرانی در جمع وجود دارد. بسیاری از مردم متوجه شده‌اند که حضور در یک باشگاه می‌تواند به آنها کمک کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و مهارت‌های سخنرانی عمومی خود را بهبود بخشند. همچنین فراگیری دوره سخنوری و فن بیان در مدرسه کسب و کار آیا می‌تواند به افراد کمک کند تا بر ترس خود غلبه کنند.

اگر از ترس سخنرانی در جمع رنج می‌برید، به یاد داشته باشید که تنها نیستید. هزاران نفر دیگر نیز از همین ترس رنج می‌برند. اما با کمی تلاش، می‌توانید بر ترس خود غلبه کنید و به یک سخنران عمومی و با اعتماد به نفس تبدیل شوید.

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش توسعه کسب و کار و مهارت فردی و تربیت مدیر و مدیرعامل است که ماموریت آن آموزش روش‌های ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد و سازمان ها می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا