مقالات فن بیان و سخنوری

تقویت توانایی سخنوری

برای برخورداری از قدرت سخنوری چه در سخنرانی و مذاکره، می توان از روش‌های متعددی استفاده کرد. یکی از دیدگاه‌های اشتباه این است که سخنوری یک توانایی صرفا ذاتی است و نمی توان آن را با تمرین و به صورت اکتسابی تقویت کرد. در حقیقت برای تقویت توانایی سخنوری، می توان از تکنیک‌های متفاوتی بهره برد و اصلا نباید در نظر داشت که این توانایی یک توانایی ذاتی محض است.

البته این موضوع حقیقت دارد که برخی افراد به صورت ذاتی این توانایی را دارا هستند. اما باقی افراد هم می توانند با تمرین و مداومت و استفاده از آموزش‌های کاربردی، به تقویت توانایی سخنرانی و فن بیان خود بپردازند. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

تقویت توانایی سخنوری یکی از راه های تمرین برای ارائه بهتر یک سخنرانی در مقابل تعداد بسیاری از تماشاچیان است.

تقویت توانایی سخنوری

آرامش کلید موفقیت در سخنوری

اولین موردی که باید در سخنوری و داشتن کلامی تاثیر گذار در نظر داشت، آرامش است. احساسات درونی افراد از عوامل سازنده کیفیت بیان و تکلم است. معمولا افرادی که از درون دارای آرامش کافی نبوده و از عصبیت رنج می‌برند، این مشکل به طور واضح در کیفیت بیان آنها هم نمود خواهد داشت. آنها این افراد در نتیجه همین عدم داشتن آرامش، تند تر صحبت می‌کنند و حتی گاهی ممکن است با حالتی از لکنت حرف بزنند و کلامی روان و شیوا نداشته باشند. برخی وقت‌ها هم پیش می‌آید که چنین افرادی حرفشان یادشان برود.

افرادی که در خانواده‌هایی بزرگ شده اند که ابراز احساسات در آن رایج نبوده و اعضای خانواده در ارتباط با یکدیگر در حیطه احساسات کلامی و در بروز درونیات خود دچار مشکل می‌شوند. این موضوع به این معنا نیست که آنان احساسات کمی هم داشته باشند. بلکه آنها با شیوه‌های ابراز احساسات آشنا نبوده و از نوعی کنترل شدید احساسات و عواطف یا همان هوش هیجانی برخوردارند.

روش های افزایش مهارت‌های سخنوری

از این رو برای بالا بردن و تقویت توانایی سخنوری ابتدا باید آرامش خود را حقظ کرده و خود را آرام کنید. تلاش برای ادای آرام کلمات، ایجاد طمأنینه در بیان کلام، ایجاد احساس اعتماد به نفس و باور توانمندی‌های درونی و غیره می‌تواند نحوه صحبت کردن و سخنوری افراد را به شکل قابل توجهی ارتقا دهد. اگر در هنگام صحبت آرامش داشته بر کلمات تمرکز کنید، و به جای فکر کردن به کل موضوع و آخر جمله بر تک تک کلمه ها تمرکز و آنها را به آرامی بیان کنید به هدف خود خواهید رسید. اما لازم است برای این کار مدت‌ها تمرین و ممارست انجام داده باشید و در نظر بگیرد در کنار تمامی این موارد باید اطلاعات کافی و تسلط به موضوع را حتما داشته باشید. در غیر این صورت با این تکنیک‌ها هم هرگز به جایی نخواهید رسید. (تقو

یت توانایی سخنوری)

هر شخص بالغ برای داشتن نفوذ کلام و موفقیت در مذاکرات، مراودات و زندگی شخصی خود قطعا باید به اصول سخنوری و فن بیان آشنایی کامل داشته باشد.

مطالعه و بالا بردن دامنه اطلاعات

در حقیقت برای صحبت در هر زمینه ای باید با مطالعه اطلاعات خود را بالا ببرید. مهم است که دامنه لغات و جمله بندی‌های خود را با مطالعه بهبود بخشید. با این کار وقتی در حین سخنرانی هستیم هرگز حرف کم نخواهید آورد و به راحتی و با فصاحت و تنوع کلام می‌توانیم مفهوم مورد نظر خود را منتقل کنید.

امروزه توانایی سخنوری یکی از مواردی است که در سخنرانی‌ها و مذاکرات کاری بیشترین کاربرد را دارد. از این رو لازم است برای موفقیت در کسب و کار با وجود بازار پر رقابت امروزی حتما با مطالعه و اطلاعات کافی به بیان سخن پرداخت. به عنوان مثال اگر قرار است در مورد مزیت‌های محصول خود به مشتری بگویید حتما باید تمامی زوایای محصول را آگاهی داشته باشید که در صورت مواجهه با هر سوالی کم نیاورید. برای موفقیت بیشتر در امور فروش پیشنهاد می‌کنیم حتما صفحه مذاکره کننده حرفه‌ای را مطالعه کنید و آموزش فروش را از دست ندهید.

اعتماد به نفس پیش زمینه سخنوری موفق

ابتدا لازم است برای سخنرانی كردن و روان صحبت كردن با دیگران، سعی كنید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید كه لازمه آن تسلط داشتن بر موضوع سخن است. حتما باید این اهرم را در اختیار داشته باشید و بعد از آن در برابر هر ذهنیتی كه به شما ناتوانی را القا می‌كند ایستادگی كرده و بلكه خود را كاملا مسلط و توانا بشمارید و همین اوصاف را به خود تلقین كنید و با خود بگوئید من توانا، مسلط بر خود و  سخنرانی ماهر هستم و تحت تاثیر جو و محیط و حتی مزاحمتهای شنوندگان قرار نمی گیرم و می‌توانم مفهوم خود را به خوبی منتقل کرده و نفوذ کلام بالایی داشته باشم. برای بالا بردن اعتماد به نفس تکنیک های روانشناسی زیادی وجود دارد که می‌توان از آنها به خوبی بهره برد.

پیشنهاد می کنیم برای تست میزان مهارت خود در مدیریت و کنترل احساسات فردی در سخنرانی تست هوش رایگان eq را انجام دهید. در این تست مهارت شما برای کنترل اعتماد به نفس و احساسات قابل اندازه گیری است.

 

5 روش افزایش مهارت سخنوری

اکنون با مفاهیم و برخی از قواعد مهارت‌های سخنوری آشنا شدید لازم دیدیم با 5 شاخصه و روشی که به شما کمک خواهد کرد نسبت به افزایش مهارت سخنوری اقدام کنید را آشنا می‌کنیم. تمام این ایده‌ها روش‌های مناسب و پیشنهادی می‌باشد که می‌توانید با کمی خلاقیت با چاشنی مسئولیت پذیری این روش‌ها را متناسب با توانایی خود تغییر دهید.

1 – توضیح ایده سخنوری برای کودکان

ایده‌های خود را با استفاده این روش سبک سازی و قابل فهم تر می‌کنید. توضیح به کودکان نیاز به مهارت بالا در ساده سازی کلمات پیچیده و تخصصی دارد که کمک می‌کند بتوانید تصمیم و روش‌های آسانی برای بیان سخنان خود در یک جمع داشته باشید.

2- مکالمات خود را کوتاه کنید.

ایده ای جذابی که کمک می‌کند بتوانید در یک جمله ساده و کوتاه مفهوم سخنان خود به شنونده منتقل کنید. سعی کنید از جملات و کلماتی استفاده کنید که بیشترین مفهوم و معنی بدون بیان توضیح زیاد را داشته باشد. در همان ابتدا سخن اصلی را مطرح نکنید. می توانید با موضوعات روز جذاب وارد سخنوری شوید.

 

3- همیشه نکات مهم را یادداشت کنید.

اگر بتوانید تمرین‌های خود را بصورت نوشتاری انجام دهید نسبت به تمرین‌های گفتاری هم گیرایی و جذب بالاتری به شما خواهد داد و هم اینکه کمک می‌کند جملات و مطالب خود را هر چه ساده و بهتر کنید. چرا که نکات و حرف‌هایی که ممکن است آن را از قلم انداخته باشید را می‌توانید مورد توجه قرار دهید. پس سخنان و حرف‌هایی که قرار است در مورد آن سخنوری کنید را یاداشت کنید و روی آن تمرین و کار کنید.

4- روی زبان بدن خود کار کنید.

زبان بدن در خیلی مواقع بسیار قویتر از سخن مفهوم و معنا را به مخاطب منتقل می‌کند. علاوه بر این نفوذ سخن با ترکیب زبان بدن بسیار تاثیر گذار است. به عنوان مثال وقتی با مخاطب خود مواجه می‌شوید شانه‌های خود را عقب کشیده و قد خود را صاف کنید. می‌توانید دست‌های خود را در طرفین یا عقب نگهدارید و یک ارتباط چشمی قدرتمندی ایجاد کنید.

داشتن یک زبان بدن خوب در کنار فن مذاکره تاثیر بسیار بالایی بر روی مخاطب نسبت به سخنرانی از طریق کلام دارد.  برای افزایش و بهبود مهارت فردی خود در زمینه مهارت زبان بدن می‌توانید دوره زبان بدن را مطالعه کنید.

5-بازی با الگوها

سعی کید در سخنان خود از الگوهای مختلف برای طبیعی سازی نوع گویش خود استفاده کنید. اینکار کمک می‌کند در نوع گویش خود از جملات و لحن ماشینی و کتابی دوری کنید. چرا که نوع جملات هر چقد روانتر و مخاطب پسند تر باشد به همان مقدار جذاب خواهد بود.

 

یکی از مهارت کلیدی در رسیدن به موفقیت در زندگی و کسب و کار سخنوری و فن بیان است.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام و تشکر از سایت خوبتون
    میشه برام در مورد چگونگی فراگیری دوره سخنوری راهنمایی کنید . قصد دارم در دوره سخنوری و فن بیان شرکت کنم اما سواله که آیا فقط باید فروشنده بود یا نویسنده؟ اینکه سخنرانی در زندگی عادی ما چه کمکی به ما میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا