مقالات هوش هیجانی

استرس وحشت زدگی چیست؟

What is panic stress?

استرس وحشت زدگی چیست؟

استرس وحشت زدگی  panic stress ( اختلال پانیک ) یک حمله ناگهانی ناشی از ترس شدید است که به دلیل واهی در فرد به وجود می آید. ترس ناگهانی باعث واکنش های فیزیکی شدید و عدم کنترل فرد بر رفتار خود می شود که ممکن است منجر به ایست قلبی یا حتی مرگ شود.

بسیاری از مردم به خصوص نسل زد ممکن است یک یا دو حمله شدید وحشت‌زدگی در طول زندگی خود داشته باشند، اما اگر حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره داشته‌اید و دوره‌های طولانی را در ترس دائمی زندگی کرده‌اید، ممکن است وضعیتی به نام اختلال پانیک (panic disorder) داشته باشید.

اگرچه حملات پانیک به خودی خود تهدیدکننده زندگی فرد نیستند، اما به دلیل ماهیت آن (ترس) به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارند.

استرس وحشت زدگی  panic stress
استرس وحشت زدگی  panic stress

استرس وحشت‌زدگی چیست؟

افراد مبتلا به اختلال پانیک دچار حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره می شوند. این حملات با موج ناگهانی ترس یا ناراحتی یا احساس از دست دادن کنترل به وجود می آید، حتی زمانی که خطر واقعی هم وجود ندارد. همه کسانی که حمله پانیک را تجربه می کنند به اختلال پانیک مبتلا نمی‌شوند.

حملات پانیک اغلب شامل علائم فیزیکی است که ممکن است شبیه حمله قلبی باشد، مانند لرزش، گزگز یا ضربان قلب سریع. حملات پانیک در هر زمانی ممکن است رخ دهد. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال پانیک نگران احتمال حمله مجدد هستند و ممکن است زندگی خود را به طور قابل توجهی تغییر دهند تا دچار حمله دیگری نشوند.

حملات پانیک ممکن است به دفعات چندین بار در روز یا به ندرت چند بار در سال رخ دهد. این اختلال اغلب در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود و زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به اختلال پانیک هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی به وجود آمدن این اختلال مقاله اضطراب چیست؟ را مطالعه کنید.

علائم بروز استرس وحشت زدگی
علائم بروز استرس وحشت زدگی

علائم بروز

استرس وحشت زدگی، به دلیل ماهیت لحظه ای ممکن است هر زمانی رخ دهد. وقتی در حال رانندگی هستید یا در حال خرید از فروشگاه هستید یا اینکه در وسط جلسه کاری هستید ممکن است به این استرس مبتلا شوید. این حملات ممکن است گاه به گاه یا به ندرت رخ دهند. لازم به توضیح است اضطراب (anxiety) یکی از دلایل مهم به وجود آمدن استرس وحشت زدگی است.

عوامل زیادی در بروز حمله استرس وحشت زدگی نقش دارند، اما علائم آن معمولا در عرض چند دقیقه به اوج خود می‌رسند و ممکن است پس از فروکش کردن حمله پانیک احساس خستگی و فرسودگی در فرد به وجود بیاید. یکی از دلایلی که باعث می شود فرد از مسئولیت پذیری خودداری کند، استرس است.

استرس وحشت زدگی  به طور معمول شامل برخی از این علائم  است:

  1. احساس یک خطر قریب‌الوقوع
  2. ترس از دست دادن کنترل خود یا مرگ
  3. ضربان قلب شدید
  4. عرق کردن
  5. لرزیدن یا احساس لرزش
  6. تنگی نفس یا گرفتگی گلو
  7. گُر گرفتگی
  8. حالت تهوع
  9. درد شکم
  10. درد قفسه سینه
  11. سر درد
  12. سرگیجه، سبکی سر یا غش کردن
  13. بی حسی
  14. احساس توهم زا

یکی از بدترین چیزهایی که در مورد حملات پانیک وجود دارد، ترس شدید از یک حمله دیگر است. ممکن است آنقدر از حملات پانیک بترسید که از قرار گرفتن در موقعیت‌های خاصی خودداری کنید.

برای درمان حملات استرس وحشت زدگی چه زمانی به پزشک روانکاو مراجعه کنیم؟

برای درمان حملات استرس وحشت‌زدگی چه زمانی به پزشک روانکاو مراجعه کنیم؟

اگر علائم حمله پانیک مکرر دارید، در اولین فرصت به پزشک روانکاو مراجعه کنید. حملات پانیک، اگرچه به شدت ناراحت کننده هستند، اما خطرناک نیستند. کنترل حملات پانیک به تنهایی دشوار است و ممکن است بدون درمان و اقدامات پزشکی مناسب بدتر شوند.

علائم حملات استرس وحشت زدگی همچنین می تواند شبیه علائم سایر مشکلات سلامتی جدی مانند حمله قلبی باشد، بنابراین اگر مطمئن نیستید که  علائم شما چه چیزهایی هستند، باید توسط پزشک متخصص خود ارزیابی شوید.

علت بروز حملات استرس وحشت زدگی چیست؟

با توجه به اینکه عامل اصلی این اختلال مشخص نیست، اما عوامل زیر به عنوان احتمالات در نظر گرفته می شود :

  • داشتن استرس طولانی
  • بدبینی و احساسات منفی
  • ایجاد مشکل در بخشی از مغز

حملات پانیک ممکن است در ابتدا به طور ناگهانی و بدون هشدار ظاهر شوند، اما با گذشت زمان، معمولاً در موقعیت های خاصی ایجاد می شوند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که واکنش طبیعی بدن شما در برابر خطر در حملات استرس وحشت زدگی دخیل است.

به عنوان مثال، اگر یک خرس گریزلی شما را دنبال کند، بدن شما به طور غریزی واکنش ترس نشان داده و ضربان قلب و تنفس شما برای این موقعیت خطرناک آماده می شود که بسیاری از واکنش های مشابه در حمله پانیک نیز رخ می‌دهد.

اینکه چرا وقتی هیچ خطر آشکاری وجود ندارد، حملات استرس وحشت زدگی رخ می دهد، مشخص نیست. ولی می‌توان احتمالات زیر را به عنوان منشا این حملات در نظر داشت :

  • سابقه خانوادگی حملات پانیک یا اختلال پانیک
  • داشتن استرس عمده در زندگی مانند مرگ یا بیماری جدی یکی از عزیزان
  • یک رویداد آسیب زا مانند تجاوز جنسی یا یک تصادف جدی
  • تغییرات عمده در زندگی شما مانند طلاق یا اضافه شدن نوزاد
  • سیگار کشیدن یا مصرف بیش از حد کافئین
  • سابقه آزار جسمی یا جنسی در دوران کودکی
عوارض حملات پانیک چیست؟
عوارض حملات پانیک چیست؟

عوارض استرس وحشت زدگی چیست؟

حملات و اختلال پانیک در صورت درمان نشدن می‌توانند تقریباً هر بخش از زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند. ممکن است آنقدر از حملات پانیک بیشتر بترسید که در حالت ترس دائمی زندگی کنید و کیفیت زندگی شما را خراب کند.

عوارضی که حملات پانیک ممکن است ایجاد کند یا با آنها مرتبط باشد عبارتند از:

  • ترس از رانندگی یا ترک خانه یا عوارضی از این قبیل
  • وسواس در استفاده از پزشک خانواده
  • دوری کردن از اجتماع
  • مشکلات روانی در محل کار یا مدرسه
  • افسردگی، اختلالات اضطرابی و سایر اختلالات روانپزشکی
  • افزایش خطر خودکشی یا افکار خودکشی
  • سوء استفاده از الکل یا مواد دیگر
  • مشکلات مالی
  • تاثیر در هوش عاطفی

برای برخی از افراد، اختلال هراس ممکن است شامل آگورافوبیا ( یک نوع اختلال اضطرابی است که در آن از یک موقعیت خاص می‌ترسیم  و از آن موقعیت دوری می‌کنیم)  باشد که باعث اجتناب از مکان‌ها یا موقعیت‌هایی می‌شود که شما را مضطرب می‌کنند، زیرا می‌ترسید در صورت داشتن حمله پانیک نتوانید فرار کنید یا کمک بگیرید یا ممکن است برای بودن در آن مکان‌ها، به دیگران متکی شوید. چنانچه دوست دارید در مورد اینکه چقدر قادر به کنترل احساسات و رفتار خود هستید تست هوش هیجانی EQ را در مدرسه کسب و کار آیا انجام دهید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا