مقالات مدیریت و رهبری

آشنایی با نسل Z و ویژگی های آنها

Generation z natives of the internet

نسل Z بومی های اینترنت

نسل Z یا نسل نت (Z Generation) به معنای واقعی کلمه با یک موبایل در دست متولد شده است؛ این نسل با خصوصیت اعتیاد به تلفن‌های همراه شناخته می‌شود و به طور کلی دنیای کسب و کار را تغییر می‌دهد. نسلی با ریسک پذیری بالا، عاشق خلاقیت و نوآوری، همراه با مهارت وصف نشدنی در تحقیقات و جستجوهای آنلاین.

از آنجایی که نسل زد همیشه در حال جستجو است، با ابزارهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی بروز سر و کار دارد، به زودی باید منتظر تغییرات اساسی در دنیای کسب و کارها باشیم. با توجه به این تغییرات، جوامع و سازمانها برای اینکه بتوانند به موفقیت دست پیدا کنند باید به این تفاوت‌ها توجه داشته باشند و خودشان را با آن وفق دهند.

پیش از آنکه بخواهیم این نسل را مورد بررسی قرار دهیم، باید اول با سایر نسل‌ها آشنا و خصوصیات و تفاوت‌های کلی آن‌ها را بشناسیم و بدانیم چرا تا این حد روی این نسل تمرکز شده است.

z generation

آشنایی با سایر نسل‌ها و خصوصیات آن‌ها:

این نام‌گذاری ابتدا از آمریکا آغاز و با توجه به گسترش اینترنت به مرور در سایر جهان از آن استفاده شد. در حال حاضر موسساتی که در این زمینه کار می‌کنند برای افرادی که در بازه‌های زمانی مختلف متولد شده‌اند، از اسم گزاری‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

  • بزرگترین نسل (Greatest Generation)

متولدین سال‌های 1900 تا 1924، در دسته نسل بزرگان قرار می‌گیرند. رکود بزرگ اقتصادی آمریکا، جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم را به چشم دیده‌اند. برخی مراجع بر این باور هستند که قبل از این افراد هم نسل دیگری به نام نسل گمشده وجود دارد.

  • نسل خاموش (Silent Generation)

افرادی که متولد سال‌های 1925 تا 1945 هستند را نسل خاموش یا سنت‌گراها می‌نامند. این افراد با آغاز جنگ جهانی دوم، همراه با بزرگ‌ترین بحران اقتصادی در جهان به دنیا آمدند. این نسل در ابتدای زندگی، دشواری را تجربه کرد.
همین مشکلات و سختی‌ها به اخلاق این افراد شکل داد آن‌ها را افرادی منظم، صبور، سخت‌کوش و وفادار بارآورد. این نسل به ثبات شغلی و آرامش علاقه زیادی دارند. به همین خاطر هم در برابر حکومت‌ها سکوت می‌کنند و در نتیجه به آن‌ها نسل خاموش گفته می‌شود.

  • نسل B (بیبی بومرها یا نسل انفجار جمعیت)

این نسل بین سال 1946 تا 1963 میلادی و پس از جنگ جهانی دوم متولد شدند. این نسل همراه با رشد اقتصادی و افزایش امنیت بزرگ شدند و به همین دلیل شور و شوق زیادی برای زندگی دارند، فهمیدند با تلاش و کوشش فراوان می‌توانند به ثروت زیادی دست پیدا کنند و آرامش کامل به زندگی خود دهند.
رفاه اقتصادی و امینت اجتماعی در این بازه زمانی، باعث افزایش جمعیت شد، به همین خاطر به این نسل بیبی بومرها یا نسل انفجار جمعیت گفته می‌شود. اکثر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های دنیای ما متعلق به همین نسل هستند.
بیل گیتس و وارن بافت که امروز نامشان در بین ثروتمندترین افراد جهان به چشم می‌خورد، متعلق به همین نسل هستند. ریسک پذیری و خلق کسب و کارهای جدید از خصوصیات بارز این نسل است.

  • نسل X یا سیزدهمی‌ها (X Generation)

نسل X افرادی هستند که در سال 1965 تا 1980 به دنیا آمدند. این افراد با تغییر و تلاطم در این زمان متولد شدند. نسل سیزدهمی‌ها متکی به خود هستند و توقع کمک کمتری از سایر افراد دارند. این نسل نسبت به نسل‌های قبل از خود حساسیت کمتری نسبت به دین، مذهب، قومیت و نژاد نشان می‌دهند.
یکی از مهم‌ترین خصوصیات این افراد برقراری ارتباط با محیط اطراف است.

  • نسل Y (نسل هزاره یا Y Generation)

به متولدین سال‌های 1980 تا 1995، نسل Y یا نسل هزاره (Millennium) گفته می‌شود. این افراد با تکنولوژی ارتباط بهتری دارند و امروز اکثرا در حوزه کسب و کارهای آنلاین فعالیت دارند. کسانی هستند که در استفاده از ابزارهای ارتباطی هوشمند به نسل قبلی خود کمک کردند. این نسل نسبت به دین و مذهب اعتقاد کمتری دارد.

  • نسل Z (Z Generation)

نسل زد یا دهه هشتادی‌ها در ایران، همان‌هایی که بین سال‌های 1996 تا 2012 به دنیا آمدند. بومی‌های اینترنت یکی دیگر از لقب‌هایی است که به آن‌ها گفته می‌شود. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این نسل “عدم مسئولیت پذیری و تعهد در قبال سازمان” است.

نسل Z با هوش و درک بالایی که پیدا کرده است، متوجه شده که مفهوم تعهد تغییر کرده. این نسل به حرفه‌ی خود متعهد است و به آن باور دارد. این افراد حاضرند تخصص خود را در قالب یک رابطه برد _ برد که برگرفته از مذاکره برد-برد است، در اختیار کارفرما قرار دهند.

ویژگی‌های نسل Z

5 ویژگی‌ مهم نسل Z:

نسل زد ویژگی های شاخص مهمی دارد که در اینجا به 5 ویژگی شاخص این نسل اشاره می کنیم:

  • متولدین عصر دیجیتال

غوطه ور بودن در فضای مجازی یکی از مهم‌ترین مشخصه نسل زد است. افراد این نسل همزمان با رشد سریع اینترنت و شبکه‌های اجتماعی متولد شدند. هرچند که نسل هزاره اولین برخورد با عصر دیجیتال را داشتند، نسل Z اولین نسل از بشر هستند که نوجوانی و جوانی خود را در فضای مجازی می‌گذرانند.

تعامل گسترده با دنیای مجازی پر از مزیت و عیب است. دسترسی آزاد به اطلاعات و دانش‌های مختلف همراه با وقت گذرانی بیش از حد در فضای مجازی، موجب تشدید اضطراب و مشکلات روانی در این نسل شده است. برخی از روانشناسان بر این عقیده هستند که نسل زد کمتر از نسل‌های گذشته از مهارت‌های اجتماعی برخوردار است.

  • عملگرا

نسل Z مشکلات اقتصادی و فداکاری والدین خود را دیده‌اند. به همین خاطر ترجیح می‌دهند دوره جوانی خود را به دنبال کسب درآمد و تامین نیازهای روزمره خود باشند. برعکس نسل هزاره که در دوره جنگ سرد بودند و جوانی خود را صرف ایدئولوژی‌های مختلف کردند، این نسل نگاهی عملگرایانه به مسائل زندگی دارند.

در این نسل خبری از آرمانگرایی نسل‌های قبل نیست و ترجیح می‌دهند برای پولدار شدن به دنبال سرمایه‌گذاری، مشاغل پایدار و کارآفرینی باشند.

  • چالش‌های روانی متفاوت

همان‌طور که گفته شد، بزرگ شدن همراه با فضای مجازی، مشکلات روحی و روانی متفاوتی نسبت به نسل‌های قبل برای آن‌ها ایجاد کرده است. صرف ساعت‌ها وقت در شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی باعث شده برخی از روانشناسان نسل زد را تنهاترین افراد بشر بنامند. تنهایی، فردگرایی و افسردگی و کمبود هوش هیجانی EQ از مشکلات شایع این نسل است.

نسل Z به شدت فردگراست. تعداد متوسط دوستان در شبکه‌های اجتماعی که یک نسل زدی دارد شاید بیش از 200 نفر باشد. اما علیرغم تعدد دوستان اجتماعی، احساس تنهایی بیشتر نسب به نسل قبل دارد. “احساس تنهایی” و “فردگرایی” دو عامل متفاوت است ولی به شدت به یکدیگر وابسته است. فردگرایی یعنی حرکت در راستای رسیدن به اهداف فردی و بالاتر دانستن اهداف فردی در برابر اهداف جمعی.

همچنین بحران‌هایی مانند افراط‌گرایی سیاسی و تغییرات اقلیمی که از نسل‌های پیشین به جا مانده، اضطراب این نسل را بیشتر کرده است.

  • مصرف کنندگان زیرک

با ظهور اینترنت و افزایش فروشگاه‌های اینترنتی، تنوع کالا افزایش یافت. نسل‌های گذشته مصرف کنندگان ساده بودند. آنها اغلب خریدهای خود را حضوری انجام می‌دادند، که این امر موجب محدود شدن کالاها به تعدادی فروشگاه و محصولات خاص می‌شد. اما نسل زد با دسترسی به دنیای دیجیتال، به انبوعی از محصولات متنوع دسترسی دارد. این نسل به خوبی آموخته از بین انواع کالاها محصول دلخواهش را انتخاب کند.

نسل Z بی‌پروا نظرات مثبت و منفی خودش را درباره استفاده از محصولات را در صفحات اجتماعی به اشتراک می‌گذارد. این نسل بیشتر خریدهای خود را اینترنتی انجام می‌دهد. عادت‌های این نسل در جایگاه یک مصرف کننده، تفاوت‌های بسیاری با نسل‌های قبلی دارد.

  • پیشرو در سیاست

نسل Z از نظر سیاسی انعطاف‌پذیرتر از نسل هزاره است. برخلاف گذشته که سنت‌های سیاسی مشخصی بین احزاب وجود داشته، نسل زد ترجیح می‌دهد عقاید خود را داشته باشد. این نسل دوست دارد در عرصه مسائل سیاسی با زمان پیش برود و کمتر تن به محافظه‌کاری بدهد. حتی جوانان محافظه‌کار این نسل بیشتر از محافظه‌کاران نسل پیشین با تحولات پرشتاب سازگارند.

جامعه‌شناسانی که درباره مسائل ایران تحقیق می‌کنند، جامعه ایران را جامعه‌ گذار می‌نامند یعنی جامعه‌ای که با تغییرات و تحولات زیاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و رشد سریع فناوری و شبکه‌های اجتماعی روبرو است. در سال‌هایی که این نسل وارد دبستان و راهنمایی شده است، تغییرات بزرگ سیاسی در ایران در حال رقم خوردن بوده است.

پس از اعتراضات و ناآرامی‌های دی ماه سال 96 وزارت کشور پژوهشی انجام داد، که بر اساس آن گفته شد به غیر از نارضایتی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، یک عامل جدید هم به عوامل نارضایتی اضافه شده است و آن “شکاف عمیق نسلی” در ایران است. نسل زدی که حالا به سن کنشگری سیاسی رسیده و از طریق اینترنت دسترسی آزاد به جهان و اطراف خود دارد، متفاوت عمل خواهد کرد.

پژوهش‌های مختلف درباره ویژگی‌های متولدین این نسل در کشورهای گوناگون نشان می‌دهد که این نسل اشتهای زیادی برای سردرآوردن از اوضاع پشت پرده وقایع دارد و گفتمان رسانه‌ای را به راحتی نمی‌پذیرد.

تحلیل‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که حمکرانی بر نسل Z نسبت به نسل‌های قبل چالش برانگیزتر خواهد بود. چرا که این نسل بر خلاف نسل‌های قبلی نسبت به وضع موجود معترض هستند.

با افزایش نقش سیاسی نسل Z شاهد افزایش تقابل آن‌ها با نسل‌های قدیمی‌تر خواهیم بود. چرا که این نسل معقتد است که مشکلات الان ناشی از تصمیمات غلط نسل‌های گذشته است.

نسل Z ایران

نسل Z ایران در حوزه تحصیلات چگونه عمل می‌کند؟

این نسل در ایران، سال‌های اولیه زندگی خود را در وضعیت اقتصادی و سیاسی بدی گذرانده و می‌گذراند. قطعا زندگی و تصمیماتشان تحت تاثیر این مسئله بوده، هرچند خودشان متوجه نباشند. برای مثال مشکلات اقتصادی بخش زیادی از آن‌ها را مجاب کرده که تحصیلات نمی‌تواند به ساختن آینده‌شان کمکی نمی‌کند.

بنابراین نسل زد یادگرفتن یک حرفه یا کسب مهارت و وارد شدن به بازار کار را، در شرایطی که رشد اقتصادی کشور صفر است، اولویت زندگی خود قرار داده است. آمارهای شرکت کنندگان کنکور نیر بیانگر این مسئله است.

ورود نسل Z به بازار کار، چه تغییراتی را به وجود می‌آورد؟

جوانان این نسل، کار را به عنوان مبنایی برای هویت‌بخشی به خود می‌دانند و در عوض آن را به عنوان وسیله‌ای برای رفع نیاز مالی در نظر می‌گیرند. بنابراین آنچه نسل Z را از سایر نسل‌ها متمایز می‌کند، عزم آن‌ها برای رسیدن به موفقیت، احساس خوشبختی و تعریف هویت خود با سایر جنبه‌های زندگی است نه صرفا کار کردن. آن‌ها از کارفرمایان خود انتظار دارند که این موضوع را به رسمیت بشناسند و مزایایی را برای این منظور در نظر بگیرند.

کرونا وضعیت کار را برای همه، نه فقط برای نسل Z تغییر داد. بسیاری از نسل زدی‌ها در طی همه‌گیری کرونا و در بحبوحه افزایش تورم و مشکلات اقتصادی، وارد بازار کار شدند. بنابراین یاد گرفته‌اند که مراقب خودشان باشند و دنبال شغلی باشند که با سبک زندگی آن‌ها بیشتر مطابقت داشته باشد.
بعضی ساده‌انگارانه می‌گویند که این روزها نسل زدی نمی‌خواهند کار کنند. اما جوانان این نسل نمی‌خواهد در شغل‌هایی کار کند که در آن دستمزد مناسب دریافت نکند، مورد تقدیر قرار نگیرد و بیش از حد کار کند.

تفاوت مهمی که در الگوی سازمانی نسل Z وجود دارد، مولفه میزان پذیرش قدرت است. مولفه‌ای که در فرهنگ سازمانی “هافستد” به خوبی به آن اشاره شده است. به اعتقاد هافستد، در برخی جوامع فاصله قدرت پذیرش می‌شود. اگر به هندوستان سفر کرده باشید دیده‌اید که در کنار کوخ‌ها، کاخ‌هایی ساخته شده است و فقرا، فاصله قدرت خود را با افراد ثروتمند پذیرفته‌اند، به آن خو گرفته‌اند و شکایتی ندارند. در مقابل در برخی از جوامع و فرهنگ‌ها، فاصله قدرت پذیرفتنی نیست.

حال همین فرضیه تفاوت قدرت را به نسل Z تعمیم دهید. جامعه نسل زدی این فاصله قدرت را نمی‌پذیرد. این عدم پذیرش فاصله قدرت، نمودی در کارکردهای سازمانی دارد. سازمان‌های عمودی توسط نسل Z به رسمیت شناخته نمی‌شود. این نسل نیروی کار با دانشی هستند که می‌خواهند یا رئیس خود باشند یا نهایتا مستقیم با بالاترین رده سازمانی کار کنند. بنابراین سازمان‌های عمودی در سال‌های آینده با ورود نسل Z به بازار کار، با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد.

سخن آخر:

نسل زدی‌ها به مورد احترام قرار گرفتن و منحصر به فرد دیده شدن بسیار اهمیت دارد. اگر به هر شکلی با آن‌ها در ارتباط هستید، این موارد را جدی بگیرید. زیرا در این صورت شما می‌توانید ارتباط موثری با آن‌ها برقرار کنید و توانمندی و هوش‌شان بهره ببرید. اگر نیروهای نسل Z باهوش در سازمان شما مشغول به کار هستند، علاقه خاصی که به فضای اینترنت دارند توجه کنید و از ابزارهای به روز استفاده کنید، تا بتوانید نظر مثبت و وفاداری ایشان را نسبت به سازمان خود جلب کنید.

این نسل دیجیتالی‌های مادرزاد هستند. یعنی حضور این نسل در سازمان، یک فرصت برای به‌روز نگه‌داشتن سازمان است. برای اینکه بتوانید از این فرصت استفاده کنید ابتدا باید پذیرای تفاوت‌ها باشید و هم چنین هوشمندی تعامل با این نسل را کسب کنید.

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا