مقالات مدیریت و رهبری

کارآفرینی چیست؟

What is Entrepreneurship

در روزگار امروزی که مشکلی به نام بیکاری در بسیاری از جوامع وجود داشته و از معضلات اصلی به شمار می‌رود ارزش مفهومی به نام کارآفرینی به خوبی حس شده و افراد کارآفرین دارای اعتبار ویژه ای می‌باشند. در حقیقت این افراد از نظر ویژگی‌های شخصیتی با افراد عادی دارای تفاوت‌هایی می‌باشند که به آن‌ها توان ریسک پذیری و انجام این مهم را می‌دهد.

مهم است که به خوبی با ویژگی‌های این افراد آشنا شوید و ببینید اگر در خود همچین مواردی را در حدی می‌بینید، با تقویت ‌ها خود را نیز به یک فرد کارآفرین تبدیل کرده و به خود و جامعه تان کمک نمایید. در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که کارآفرینی چیست؟ همچنین به ویژگی‌های فرد کارآفرین هم اشاره می‌نماییم و شما عزیزان را با اصول کارآفرینی نیز آشنا می‌نماییم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تعریف کارآفرینی

عبارت کارآفرینی که در در زبان انگلیسی Entrepreneurship گفته می‌شود، پروسه ی ایجاد یک ارزش جدید معنوی یا مادی از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر داشتن ریسک‌های آن است. ریشه این واژه انگلیسی در حقیقت کلمه ای فرانسوی است که به معنی متعهد شدن ( مسئولیت پذیری ) می‌باشد. البته تعریف کارآفرینی هم مانند بسیاری از مفاهیم دیگر می تواند واحد نبوده و تعاریف متعدد دیگری هم برای این عبارت ارائه گردد.

یکی از اشتباهات بسیار رایج در زمینه کارآفرینی این است که برخی افراد کارآفرینی را با شغل آفرینی اشتباه می‌گیرند و در خیلی از مراسم‌ها از افرادی که صرفا شغل آفرینی کرده اند، به عنوان کارآفرین تجلیل می‌شود. به عنوان مثال باید عرض کرد شخصی که به علت داشتن سرمایه مالی و ملی بسیار فراوان شرکت تولیدی راه اندازی کرده، چندان کارآفرین نیست و فقط با پشتوانه سرمایه زیادی که داشته است کسب و کاری را راه اندازی کرده است و توانسته افراد مختلفی را استخدام کند. اما فرد کارآفرین به طور معمول در شرایط سخت و حتی با کمترین منابع مالی این مهم را انجام می‌دهد و دست به کارآفرینی می‌زند.

تعریف دیگری که برای کارآفرینی ارائه می‌شود حول محور تعقیب و شکار فرصت‌ها می‌باشد. در حقیقت در این تعریف، کارآفرینی تعقیب فرصت‌هاست که فراتر از منابع در دسترس هستند و در این تعریف بر یافتن فرصت‌های جدید و همچنین تکیه نکردن بر داشته‌ها تاکید شده است و بر اساس آن کارآفرین باید بتواند در هر شرایطی با دریافتن فرصت‌های موجود، به ایجاد ارزش افزوده بپردازد.

با توجه به تعاریف ارائه شده برای کارآفرینی باید نوآوری و خلاقیت را لازمه کارآفرینی دانست. زیرا ویژگی تعیین‌ کننده در کارآفرینی انجام کارهای جدید یا ابداع روش‌‌های نوین در امور جاری است که در ارائه کالاها و خدمات جدید، روش‌های جدید در فرآیند تولید، ورود به بازارهای جدید، یافتن منابع جدید و غیره نمود پیدا می‌کند.

کارآفرین کیست؟

حال که به سوال کارآفرین چیست؟ پاسخ دادیم، لازم است به سوال مهم و اساسی دیگری هم پاسخ دهیم که کارآفرین کیست؟ در حقیقت کارآفرین شخصی است که می‌تواند با صرف زمان و انرژی لازم، منابع، نیروی کار، مواد اولیه و سایر دارایی‌ها را به گونه ‌ای هماهنگ کند که در نهایت به ایجاد ارزش افزوده منجر شود. در اقتصاد امروز دنیا کارآفرینان پیشگامان اقتصاد به شمار می‌روند.

ویژگی های کارآفرینان

در حقیقت اولین ویژگی مهم و برجسته کارآفرینان داشتن قابلیت ریسک پذیری است که بسیاری از این ویژگی بی بهره هستند. فرد کارآفرین به دنبال امنیت شغلی و داشتن یک حقوق ثابت ماهیانه نیست. بلکه بالعکس این ریسک را به جان می‌خرد که ممکن است در ابتدای مسیر، هیچ درآمدی نداشته باشد و حتی فشار مالی زیادی را نیز تحمل نماید. خیلی اوقات کارآفرین‌ها شغل و درآمد فوق العاده ای که می‌توانند داشته باشند را کنار می‌زنند تا بتوانند آینده ای بهتر داشته باشند. این افراد دید بسیار وسیع و آینده نگری دارند.

از دیگر ویژگی‌های اصلی کارآفرینان همان طور که پیش تر عرض شد داشتن خلاقیت است. بسیاری از کارآفرینان به علت داشتن همین خلاقیت توانسته اند ارزش مناسبی ایجاد کنند و با این ارزش خلق ثروت کنند و بسیاری را نیز صاحب شغل نمایند. البته این نکته را باید خاطر نشان شد که خلاقیت یکی از ابزارها و مهارت‌های لازم برای کارآفرینی است نه کافی. یعنی اگر این خلاقیت با ریسک پذیری و عملگرایی همراه نشود احتمالا سوخت می‌شود. یکی از ملزومات کارآفرینی خلاقیت است و بسیاری از کارآفرین‌ها به واسطه خلاقیتی که داشته اند، توانسته اند راهکارهای جدید برای مسائل و نیازهای انسان‌ها و سازمان‌ها و کسب و کارها ایجاد کنند و همین اقدام آنها را تبدیل به کارآفرین‌های موفقی کرده است.

معرفی کتاب ترن هوایی کارآفرینی

کتاب ترن هوایی کارآفرینی اثر دارن هاردی است و او در این کتاب به دلایل شکست کسب و کارها و راهکارهایی که برای عبور از این مشکلات وجود دارد می پردازد. در این کتاب به مواردی پرداخته می شود که علاوه بر اینکه بسیار جذاب هستند باعث شگفتی شما خواهند شد و شما در می یابید که دلایل شکست کسب و کارها مدیریت موجودی، رقبای سرسخت، سرمایه، اعتبار و مواردی از این دست نیست بلکه همه این شکست ها دلیل درونی دارد و به دلایل بیرونی ارتباط ندارد. دارن در این کتاب می گوید که دلایل شکست ها عموما ذهنی و احساسی هستند. مطالعه بیشتر …

عرض کردیم که اگر خلاقیت با عملگرایی همراه نشوید نتیجه بخش نیست. یعنی یکی دیگر از ویژگی های کارآفرینان عملگرایی است. همه ما در افراد اطراف خود بسیاری را همه روزه می‌بینیم که از شرایط کاری موجود خود بشدت گله کرده و در واقع غر می‌زنند. اما کارآفرینان به جای صحبت کردن، مدام غر زدن و حرف‌هایی که نتیجه ای ندارد، بدنبال عمل هستند و سعی می‌کنند ایده‌های خودشان را اجرایی کنند.

آنها نسبت به آنچه در محیط پیرامون آنها رخ می‌دهد اقدام می‌کنند و از فرصت‌ها بهترین استفاده را می‌برند. عملگرایی یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که شاید بتوان گفت بدون آن نمی‌توان به نتایج قابل توجهی دست یافت. عملگرایی ارتباط مستقیمی با ضريب شرافت یا dq decency quotient دارد.

اصول و مبانی کارآفرینی

برای کارآفرینی باید اصولی پایه ای را ابتدا در نظر گرفت که بدون آن‌ها نمی‌توان یک کسب و کار با ارزش افزوده بالا راه انداخت و در اصطلاح کارآفرینی کرد. در این قسمت به اصول و مبانی کارآفرینی اشاره می‌نماییم.

اولین مورد در کارآفرینی داشتن دانش کافی در مورد موضوع کسب و کار مورد نظر و همچنین داشتن یک چشم انداز است. از آنجا که شما بر اساس دانشی که درباره‌ موضوعی دارید تصمیمات خود را می‌‌گیرید، در نتیجه لازم است که یک کارآفرین به اطلاعات روز درباره‌ هر چیزی که به کسب و کار و سرمایه‌ گذاری او مربوط است، آگاه باشد.

همچنین وی باید برای آینده کسب و کار خود چشم انداز داشته باشد. چشم انداز در حقیقت هنر دیدن چیزی است که دیگران نمی ‌بینند. کارآفرینان موفق کسانی هستند که می‌توانند چشم‌انداز را به واقعیت تبدیل کنند.

حال باید با داشتن دانش و چشم انداز برای رسیدن به آن به جمع آوری تیم مناسب پرداخت. ( تیم سازی در سازمان ) برای موفقیت باید تیمی با طرز فکر و نگرش مشابه در جهت دستیابی به یک هدف مشترک را گرد هم آورید. اعضای تیم باید اشتیاق، سرسختی، پشتکار، ارزش و باور یکسانی داشته باشند و تا بتوانند در کسب‌ و کار موفق شوند. اما این افرادی که انتخاب می‌کنید را نباید رها کنید.

باید به آنها احترام گذاشته و کرامتشان را حفظ کنید تا انگیزه بالاتری داشته باشند. احترام به کارکنان تان هرگز نباید یک راه حل موقت باشد بلکه آن را باید یک اصل قرار داد. کارآفرینی که به کارکنان خود احترام نمی‌‌گذارد و یا در تبعیض و دیگر رفتارهای ناپسند زیاده ‌روی می‌کند، احترام به دست نمی ‌آورد و فردی موفق نخواهد شد.

انتخاب محصول و خدماتی که نیازی از مردم را رفع کند بسیار مهم و ضروری است. فناوری یک ابزار مهم در دسترس کارآفرینان مدرن است. فناوری می‌تواند راندمان کار را بالا برده و صرفه اقتصادی را هم زیاد کند. همچنین کسب ‌و کار شما باید در دسترس مشتریان هدفتان باشد. همیشه فضایی را به مشتریان خود اختصاص دهید تا نظرات و یا پیشنهاد‌‌های خود را در مورد نحوه‌ بهبود محصول و خدمات بیان کنند.

استراتژی بازاریابی برای کارآفرینان امروز خیلی لازم است. امروزه دیگر کمتر کسب و کار نوپایی می‌توان یافت که بدون داشتن یک استراتژی بازاریابی مدون بتواند به اهداف خود نائل آید. موفقیت در کسب ‌و کار یک رویداد یک‌ شبه نیست بلکه حاصل تلاش و یک فرآیند مداوم است. شما باید فضایی برای رشد داشته باشید. به موفقیت دیروز قانع نشوید، همیشه تلاش کنید رکورد خود را بشکنید.

به این ترتیب، کسب‌ و کار شما رشد خود را حفظ خواهد کرد، سرمایه ‌گذاران خوشحال خواهند شد و منابع مالی بیشتر تزریق می‌‌شود. همیشه بر یک هدف روشن تمرکز کرده و آن را دنبال کنید. رشد کسب ‌و کارتان نیز به استراتژی بازاریابی شما بستگی دارد. بازاریابی به شناخته شدن و فروش محصول کمک می‌کند و می‌تواند بازار موجود را حفظ کرده و بازارهای جدید برای کسب و کار بگشاید.

بنر کارآفرینی، مدیریت و رهبری

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا