مقالات مهارت های فردیمقالات هوش هیجانی

راه های افزایش هوش هیجانی

افزایش هوش هیجانی باعث می‌شود تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. بهترین تصمیم یعنی پیشرفت ، ارتقا و در نهایت بهتر شدن زندگی. بهتر شدن زندگی یعنی رسیدن به هدفهای والاتر زندگی و به تعبیری موفقیت. در کتاب های بیشماری می‌توانید بخوانید که یک تغییر کوچک در زمان درست می‌تواند دنیای شما را برای همیشه تغییر دهد، و این به عهده شما است که کنترل زندگی را به دست بگیرید و به سمت موفقیت بتازید.

هوش هیجانی یا EQ :

عنوان هوش هیجانی در کنار هوش منطقی اولین بار توسط دو دانشمند از دانشگاه ییل به نام جان دی‌مایر (John D. Mayer) و پیتر سالووی (Peter Salovey) به کار رفت. از نظر آنها برای اینکه در مسیر این قلمرو احساسی موفقیت‌آمیز عمل کنیم به خودآگاهی و درک نیاز داریم. در نتیجه اگر آدم باهوشی هستید (هوش منطقی و ریاضی) تنها نیمی از راه را آمده اید و باید بکوشید تا بتوانید بهترین تصمیم را در کوتاه‌ترین زمان نیز بگیرید.

 

تست هوش هیجانی

برای افزایش هوش هیجانی باید ۴ مرحله را به خوبی پشت سر بگذارید.

۱-مشاهده‌گر خوبی باشید

برای اینکه بتوانید تمرین کنید باید ابتدا با تست هوش هیجانی  مهارت‌های هوش هیجانی خود را بسنجید و سپس آن را بالا ببرید.  به اطراف به دقت نگاه کنید و سعی کنید تمام مواردی که برایتان جالت است را از زوایای مختلف ببینید. مثلا سعی کنید قبل از اینکه تصمیم بگیرید کودک شما (یا اطرافیان) در چه زمینه‌ای استعداد شگرفی دارد ، حتما مطمئن شوید از تمام زوایا مورد برسی قرار گرفته باشد.

پرسش از خود :

  • آیا اطلاعات کامل را برای قضاوت دارم؟
  • آیا تمام موارد برای ارائه از تمام زوایا جمع‌آوری شده است؟
  • از خود بپرسید اگر من جای شخص مورد نظر در همان حالات روحی و شرایط اجتماعی بودم، آیا تصمیم دیگری می گرفتم؟

به این ترتیب می‌توانید خوب مشاهده کنید و تفکر کردن را خواهید آموخت.

۲-برای اینکه یادبگیرید، گوش دهید

شما نمی‌تواند (و اصلا امکان آن وجود ندارد) که بتوانید با صرف مشاهده کردن به مسئله‌ای پی ببرید. باید بتوانید و تمرین کنید که خوب گوش دهید. گوش دهید که چرا شخص روبه‌روی شما این کلماتی که شما می‌شنوید را به شما می‌گوید.

به حقیقت جملات پی ببرید ، نه با قضاوت زود هنگام ، بلکه با قرار دادن خود در جای ایشان و نگاه به بحث مورد نظر از جناح طرف روبه‌رو.

به این ترتیب می‌توانید حقیقت کلمات ارائه شده را پیدا کنید و این گام بسیار بزرگی خواهد بود در زمینه باهوش‌تر شدن شما. نکته دیگر اینکه به زبان بدن و اشارات بسیار توجه کنید، شاید معنی کلمات دقیقا چیزی نباشند که در حال ادا شدن هستند.

آموزش زبان بدن میتواند به شما کمک کند تا فرق بین راست و دروغ را تا حدی تشخیص دهید. مهم‌تر‌ از اینها تمرین کنید که با فروتنی به دیگران گوش فرا دهید. فروتنی می‌تواند خصوصیت فوق‌العاده‌ای باشد. فروتنی این معنی را نمی‌دهد که به خودتان اعتماد نداشته یا حرفی برای گفتن ندارید. جهت مطالعه بیشتر مقاله زبان بدن دست ها را مشاهده کنید.

۳-افزایش خود‌آگاهی = درک بالاتر

افزایش هوش هیجانی فرآیندی است که درون شما اتفاق می‌افتد و در ابتدا با آگاهی‌ای که نسبت به خودتان کسب می‌کنید آغاز می‌شود.

شما پیش از آنکه بتوانید ارتباط موثر، پربار و قدرتمندی با سایرین برقرار کنید باید قادر باشید خودتان را درک کنید.

در سراسر تحقیقات دو تعریف از خودآگاهی خودنمایی می‌کند :

اولی که «خودآگاهی درونی» (Internal self-awareness) نامیده می‌شود، نشان‌دهنده این است که چه‌قدر بر مدیریت احساسات از قبیل ارزش‌ها، آرزوها و احساسات خود را با توجه به محیط، عکس‌العمل‌ها (مانند افکار، احساسات، رفتار و نقاط قوت و ضعف) و تأثیرات دیگران کنترل داشته و می‌شناسیم.

در طی این تحقیقات ثابت شد که خودآگاهی درونی، با مشاغل رده‌بالاتر و رضایت در ارتباطات، کنترل فردی و اجتماعی و خوشحالی مرتبط است.

همچنین با اضطراب، استرس و افسردگی رابطه عکس دارد. پیشنهاد می‌شود برای سنجش میزان هوش هیجانی خود تست eq رایگان مدرسه کسب و کار آیا را انجام دهید. سپس با شناخت ضعف و مشکلات فردی و رفتاری نسبت به تقویت و افزایش هوش هیجانی خود عمل کنید.

  • با چه روشی هوش هیجانی خود را تقویت کنیم؟
  1. روی رفتار و عمل های خود در برخورد با دیگران و امور زندگی توجه کنید و یادداشت کنید.
  2. همیشه به خصوصیات افراد و شرایط محیط توجه کنید.
  3. سعی کنید در مواجه با شرایط مختلف هیجانی احساسات خود را کنترل کنید.
  4. مسئولیت پذیر باشید.
  5. حتما قبل از انجام عملی فکر کنید روی فرد مقابل چه تاثیری ممکنه داشته باشد. به عنوان مثال اگر در مورد موارد شخصی سوال کنید مخاطب ناراحت می‌شود.

افزایش هوش هیجانی

۴-پاسخگو باشید تا مسئولیت‌پذیر باشید.

برای بالا بردن هوش هیجانی  ‌باید بتوانید این مسئولیت‌پذیری خودانگیخته را در خود تقویت کنید، چرا که احساسات و اعمال شما نشأ‌ت‌گرفته از خودتان است.

شاید از خود بپرسید مسئولیت یعنی چه ؟ یعنی اگر کار اشتباهی انجام دادید، کسی را آزردید، قُلدری کردید یا به هر نحوی دردسری درست کردید، متعهد باشید و عواقب آن را بپذیرید و درصدد جبران باشید.

پاسخگو بودن در این موقعیت‌ها ممکن است شما را وادار به عذرخواهی یا پذیرفتن مسئولیت عمل خطایتان کند، اما در نهایت با این کار خود را در مسیر تبدیل شدن به یک انسان قوی‌تر‌ قرار می‌دهید.

  • چگونه هوش فرزندان خود را بالا ببریم؟

  1. وقتی کودک شما دارای احساسات منفی است به عنوان فرصتی برای تقویت آن حساب کنید.
  2. به دلیل اینکه فرزند شما احساسی است او را تنبیه کنید.
  3. سعی کنید به کودک یاد دهید چگونه روی هوش هیجانی خود کار کند.
  4. نا امیدی را به کودک منتقل نکنید.
  5. محدودیت و مشکلات کودک را تا حد ممکن حل کنید. برای مطالعه بیشتر مقاله فنون افزایش هوش هیجانی کودکان  را مطالعه کنید.

مسیر افزایش هوش هیجانی :

تا آخر عمر یک انسان ادامه پیدا می‌کند و شما وقتی با تمرینات مشاهده و دقت، گوش دادن، گسترش خودآگاهی و پاسخگو بودن با هوش هیجانی‌تان ارتباط برقرار کنید خواهید دید که این توانایی تا چه اندازه قدرتمند و حیاتی است. یکی از دلایلی که مدیران و کارمندان یک کسب و کار یا افراد عادی جامعه در امور زندگی روزمره به موفقیت بالا نمی‌رسند عدم آگاهی از کنترل احساسات و تقویت مهارت های فردی مرتبط با هوش هیجانی است. پیشنهاد می‌کنیم برای موفقیت بالا در امور شغلی خودبا فراگیری تکنیک های افزایش مهارت فردی از دوره هوش هیجانی  مدرسه کسب و کار آیا استفاده کنید.

راهنمای افزایش مهارت فروش موفق :

در هر فروش نقش هوش هیجانی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در ارتباط با مشتریان و مخاطبان برای فروش و پرزنت کردن باید با اصول و قواعد کنترل احساسات خود و طرف مقابل آشنا باشید. تمامی دانشجویانی که در دوره های هوش هیجانی شرکت کرده اند برای تبدیل شدن به یک فروشنده حرفه ای در کسب و کار از دوره مذاکره با غول ها در کنار این مهارت استفاده کرده اند. نتیجه ای که در فروش گرفتند نسبت به زمانی که برای یادگیری دوره جدا کرده بودند بسیار بیشتر از حد تصور آنها بود.

برای شناخت و بهبود هوش هیجانی چه کاری انجام دهید؟

احساسات خود را بشناسید :

اغلب ما سبک زندگی پرمشغله ای را دنبال می کنیم و ممکن است به دلیل ارتباطات گسترده احساسات خود را به درستی کنترل نکنیم. برای مهار احساسات ، سعی کنید در هر زمان پر تنش به احساسات و رفتار خود توجه کنید.  چند نفس عمیق بکشید و ببینید در آن زمان چه عکس العملی نشان می دهید. برای شناخت بهتر عواطف خود باید مهارت هوش عطفی را داشته باشید.

اگر مدیر یک سازمان هستید یاد بگیرید با کارمندان ارتباط برقرار کنید.

داشتن رابطه خوب با کارمندان، در زمان مواجه شدن سازمان با چالش های مختص به خود باعث می شود اعضای تیم با یکدیگر همدلی کرده و نسبت به رفع چالش سازمانی راسخ باشند.

ایجاد رابطه سازنده با اعضای سازمان با توجه به مشکلات فردی کارمندان، سلامت روان و امور مالی آنها ایجاد می شود. استفاده از برنامه های آموزشی و مهارت های فردی برای بهبود عملکرد سازمانی بسیار حائز اهمیت است. چرا که اگر آموزش و یادگیری نیرویی از سازمان مورد توجه قرار نگیرد آن نیرو افسرده شده و ممکن است راندمان کاری پایینی داشته باشد، یا کلا از سازمان برود.

نسبت به عقاید خود انتقاد داشته باشید:

قرار نیست دنیا بر وفق مرداد شما بچرخد. گاها لازم است نسبت به عواطف و عقاید خود دیدی منتقدانه نگر داشته باشید. دنبال افرادی باشید که بیشترین تشابه عقیده ای داشته باشد تا بتوانید بازخورد بهتری از آنها بگیرید. این کار باعث می شود ایده های دیگران را پذیرفته و نسبت کنترل احساسات خود بهتر عمل کنید.

برای خود جایزه در نظر بگیرید.

اگر در زندگی شغلی یا شخصی خود دچار مشکل یا چالش احساسی بدی شدید با توجه به شناخت خود از احساسات ( شناخت هوش هیجانی) آن را کنترل کرده و به دلیل کنترل احساسات خود یک جایزه در نظر بگیرید. مهمان کردن خود به شام، بستنی یا یک تفریح یکی از جوایز اینکار است.

  • آیا شرافت DQ ارتباطی با EQ دارد؟

خیر. اما اگر بخواهید به مهارت کافی در شرافت کاری DQ برسید باید با بالا بردن میزان مهارت مدیریت احساسات موقعیت و جایگاه سازمانی خود ( نیروهای سازمانی )  را بهبود دهید تا بتوانید کار درست و اصولی ( اهداف سازمانی )  انجام دهید تا عزیز و دوست داشتنی ( مورد عزت و احترام ) همه باشید.

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا