مقالات هوش هیجانی

هوش هیجانی کارمندان

هوش هیجانی کارمندان

هوش هیجانی ظرفیت درک و مدیریت احساسات شما است. مهارت‌های درگیر در هوش هیجانی، عبارتند از: خودآگاهی ، خود تنظیمی ، انگیزش ، همدلی و مهارت‌های اجتماعی.

اخیراً ، این کلمه در گروه‌های منابع انسانی در سرتاسر جهان به یک واژه مهم تبدیل شده است اما محققان می‌گویند وقت آن است که هوش هیجانی جدی گرفته شود. به گفته رکس هاپکه ، پذیرش تفاوت‌های ظریف احساسات انسانی در محل کار می‌تواند فواید عملی داشته باشد ، از جمله همکاری بهتر بین کارمندان و یک محل کار شادتر.

 

هوش هیجانی کارمندان

هوش هیجانی چه کمکی به ما می‌کند؟

در بسیاری از زمینه‌های روانشناسی ، بحث و جدال در مورد نحوه کار مغز وجود دارد اما دانیل گلمن، یک دانشمند مشهور در زمینه رفتارشناسی ،نظر جالبی ارائه می‌دهد:

“بخشی از مغز که از هوش هیجانی و اجتماعی پشتیبانی می‌کند، آخرین مدار مغز است که از لحاظ آناتومی بالغ می‌شود و به دلیل سیستم عصبی، مغز با توجه به تجربه‌های مکرر خود را شکل می‌دهد.

” دانیل گولمن ادامه می‌دهد: “ما باید به کودکانمان به صورت سیستماتیک آموزش دهیم.این در بیش از 100 مدرسه به صورت آزمایشی انجام شده و رفتارهای ضد اجتماعی کاهش یافته، و نمرات علمی افزایش یافته است.”طبق این تحقیق،مشخص است که هوش هیجانی در همه جنبه‌های زندگی، بسیار مفید می‌باشد.

چرا هوش هیجانی در محل کار اهمیت دارد؟

ما بیشتر از همه در کجا به هوش هیجانی نیاز داریم؟جواب اینجا است : محل کار. در محل کار ، شما روابط عاطفی ندارید تا به شما انگیزه دهد تا مانند خانه، با دیگران کنار بیایید. شما از مزیت یک سابقه مشترک برخوردار نیستید تا به شما، کمک کند درک کنید چه چیزی اطرافیان، شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر می‌توانید احساسات مردم را بخوانید و به آنها پاسخ دهید ، سیاست دفتر ، مشکلات روحی و عدم همکاری، لازم نیست زندگی کاری شما را خراب کند.

هوش هیجانی کارمندان
هوش هیجانی کارمندان

آیا هوش هیجانی تغییری در محل کار ایجاد کرده است؟

هر روز با احساساتی تصمیم می‌گیریم حس می‌کنیم که مثلا، برنامه A از برنامه B بهتر است و گاهی اوقات بر اساس احساسات آنی و زود‌ گذر خود، انتخاب می‌کنیم. وقتی منشا و منبع این احساسات را بفهمیم، به خصوص هنگام کار در یک تیم ، بیشتر با یکدیگر هماهنگ می‌شویم. بیشتر همدیگر را می‌شناسیم و آشنا می‌شویم.همچنین می‌تواند بر روند کارها و ایجاد محیطی شاد تر و با خستگی کمتر،کاملا تاثیر بگذارد.

 

مزایای کنترل هوش هیجانی کارمندان در کار

برای اینکه به مزایای کنترل هوش هیجانی کارمندان پی ببرید، بدانید چه زمانی نیاز به کنترل هوش کارمندان وجود دارد. برای این شناخت لازم است با 4 نشانه نیازمند هوش هیجانی کارمندان اطلاع داشته باشید. چنانچه با معرفی نشانه‌های زیر مشاهده کردید کارمندان شما از هوش هیجانی پایینی برخوردار هستند می‌توانید با شرکت دادن آنها در دوره آموزش  هوش هیجانی نسب به تقویت و افزایش بهره وری آنها کمک کنید.

 1 – پرخاشگری و تعارضات شغلی کارمندان یا مدیران :

تعارضی بودن کارمندان در محیط کار باعث افزایش عدم تمایل وی به کار می‌شود . به دلیل اینکه از مهارت لازم برای کنترل شرایط رفتاری خود ندارند باعث ایجاد بحران و به حاشیه رانده شدن دیگر کارمندان را به همراه خواهد داشت. مشکلاتی از قبیل حسادت به دیگر همکاران، پرخاشگری با دیگر همکاران، عدم انجام و همکاری مشکلاتی خواهد بود که باید سریع جلوی آن گرفته شود تا مجموعه دچار ضرر نشود.

2 – عدم کنترل رفتار هوش هیجانی کارمندان

سوار شدن روی موج احساسات زیاد و واکنشن‌های هیجانی در محیط کار مشکلات بسیاری به وجود خواهد آورد. این افراد در صورت وجود مشکل تقصیر را به کردن دیگران خواهند انداخت. چرا که به دلیل ضعف در رفتار خود انتقاد پذیر نبوده و واکنش‌های احساسی به وجود خواهد آورد. در برخی موارد زحمات دیگر اعضا و کارمندان سازمان را به نفع خود تغییر می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر مقاله هوش هیجانی در کار را مطالعه کنید.

3 – عدم وجود ابتکار عمل در کارمندان

پشت گوش انداختن و عدم مسئولیت پذیری کارهای محوله یکی از مشکلاتی است که ابتکار عمل کارکنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دوست دارند دستورات دیکته شده را تحویل گرفته و انجام دهند، لذا هیچ برنامه منسجمی برای انجام کار ندارند. خارج از حوزه کاری مایل نیستند کاری دیگری انجام دهند و هیچ رغبتی برای انجام کارهای خود‌جوشانه برای سازمان ندارد.

4 – عدم تمایل به کارهای گروهی با کاهش هوش هیجانی کارمندان

رسیدن به یک هدف و برنامه سازمانی موفق تنها در سایه همکاری خوب کارمندان با یکدیگر به نتیجه می‌رسد. کارمندی که تمایل به کار انفرادی دارد از هوش هیجانی پایینی برخوردار است. از ارایه اطلاعات خودداری کرده و روی تمام تیم تاثیر منفی خواهد داشت. به هیچ وجه پایبند قوانین گروه نبوده و دچار تعارض خواهد شد.

 

گری یوكل ، یک محقق برجسته در زمینه رهبری، نظری مشابه دارد و ادامه می‎‌دهد:

خودآگاهی در صورت وقوع برخی از وقایع خاص ، درک نیازها،عکس‌العمل‌های احتمالی شخص را قابل پیش بینی تر می‌كند، بنابراین ارزیابی راه حل های جایگزین را آسان می‌كند.

 

برای اینکه هوش هیجانی موثر باشد ، باید از خودتان شروع کنید. شما نمی‌توانید رفاه ، بهبود و احساس خود با دیگران را، تقسیم یا تقویت کنید بدون اینکه ابتدا در روی خودتان کار کنید. آنچه رهبران را متمایز می‌کند، معمولاً سطح هوش هیجانی آنها است و این مهارت‌های مدیریت احساسات هستند که به توسعه یک محل کار موثرتر کمک می‌کنند.

3 روش اثرگذار  برای افزایش هوش هیجانی کارمندان

1 – تشویق جهت یادگیری مهارت‌های فردی

پاداش و تشویق در کار یکی از روش‌های موثر برای ایجاد انگیزه در کارمندان برای افزایش مهارت فردی است. حتی اگر شده بخشی از هزینه دوره مهارت فردی بیرون از سازمان را خود سازمان به کارمندان مساعده دهد، روشی موثر برای افزایش بهره وری کارمندان جهت رسیدن به اهداف سازمانی نقش بالایی دارد. اگر کارمندی برای افزایش مهارت فردی از جیب خود از شما کمک خواست می‌توانید به وی تا درصدی کمک کنید.

2 – به صحبت‌های کارمندان خود گوش دهید.

از صحبت کردن با کارمندان، مدیران می‌توانند به میزان انگیزه و نیاز سنجی کارمندان خود پی ببرند تا از روش‌های گوناگون برای حل مشکلات و چالش‌های کارمندان خود برای افزایش تمرکز و بالا بردن راندمان کاری آنها استفاده کنند. اگر جایی احساس کرد کیفیت کاری کارمند پایین آمده با صحبت کردن و بالا بردن هوش هیجانی وی را برای ادامه کار با انگیزه کمک کند.

3 – علت بی انگیزه بودن کارمندان خود در محیط کار را شناسایی کنید.

برخی از افراد با افزایش پاداش و تشویق در کار یا از طریق تحسین شدن از طرف مافوق می‌توانند هوش هیجانی خود را افزایش داده و انگیزه خود را گسترش دهند. مدیران از ایجاد قوانین سخت و دست و پا گیر از مرحله استخدام با مشغول به کار خودداری کنند. با کارمندان به تندی و خشونت رفتار نکنند و وجه وی پیش بقیه همکاران پایین نیاورند. تواضع چیزی از ارزش مدیر کم نمی‌کند. سعی کنید شک و به هر آنچیزی که ممکن است باعث تردید در پیشرفت و آینده شغلی کارمند باشد اهمیت دهید.

5 عنصر مهم هوش هیجانی در کارمندان را نام ببرید؟

خودآگاهی :

به توانایی تشخیص و درک احساسات خود، که بخش مهمی از هوش هیجانی است خودآگاهی گفته می شود. با این حال، فراتر از شناخت احساسات خود، آگاهی از تأثیر اعمال، حالات و احساسات خود بر سایر افراد است. برای اینکه به خودآگاهی دست پیدا کنید، باید بتوانید احساسات خود را زیر نظر داشته باشید، واکنش های هیجانی مختلف را تشخیص دهید و سپس هر احساس خاص را به درستی شناسایی کنید. افراد خودآگاه همچنین روابط بین چیزهایی که احساس می کنند و نحوه رفتارشان را تشخیص می دهند. عموما با سنجش میزان مهارت خود از طریق تست هوش iq می توانید پی به قدرت تحلیلی خود ببرید.

خود تنظیمی :

به توانایی تنظیم و مدیریت احساسات خود در انعطاف پذیری و سازگاری با تغییرات و همچنین در مدیریت تعارض و پراکنده کردن موقعیت های پرتنش یا دشوار خود تنظیمی گفته می شود. خود تنظیمی مهارتی است که باید حتما با علوم هوش هیجانی eq آشنایی داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.

انگیزه :

افرادی که دارای هوش عاطفی بالایی هستند با چیزهایی فراتر از پاداش های بیرونی مانند شهرت، پول، شناخت و تحسین برانگیخته می شوند. در عوض، آنها اشتیاق دارند تا نیازها و اهداف درونی خود را برآورده کنند. آنها به دنبال پاداش های درونی هستند، از هماهنگی کامل با یک فعالیت، تجربه جریان می یابد و به دنبال تجربیات اوج هستند.

یکدلی :

به توانایی درک احساسات دیگران همدلی گفته می شود. اما این شامل فراتر از توانایی تشخیص حالات عاطفی دیگران است. همچنین شامل پاسخ های شما به افراد بر اساس این اطلاعات می شود. وقتی احساس می کنید که فردی احساس بد، افسرده یا ناامید می کند، چگونه پاسخ می دهید؟ شما ممکن است با دقت و نگرانی بیشتری با آنها رفتار کنید، یا ممکن است تلاش کنید تا روحیه آنها را بالا ببرید.

مهارت اجتماعی :

. درک عاطفی واقعی فراتر از در نظر گرفتن احساسات خود و دیگران است. همچنین باید بتوانید این اطلاعات را در تعاملات و ارتباطات روزانه خود به کار ببرید. در محیط های حرفه ای، مدیران از طریق ایجاد روابط و ارتباطات با کارکنان سود می برند. کارگران از توانایی ایجاد یک رابطه قوی با رهبران و همکاران سود می برند. مهارت های اجتماعی مهم شامل گوش دادن فعال، مهارت های ارتباط کلامی، مهارت های ارتباط غیرکلامی، رهبری و متقاعدسازی است.

روش های متنوع دیگری برای افزایش هوش هیجانی کارمندان وجود دارد که در فرصت‌های بعدی در ادامه همین مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.


جهت سنجش میزان مهارت خود نسبت به کنترل احساسات و هوش هیجانی پیشنهاد می‌شود تست هوش هیجانی مدرسه کسب و کار آیا را انجام دهید، تا بتوانید با دید باز و هوشمندانه نسبت به بهبود مهارت فردی جهت دسترسی به موفقیت‌های بزرگ شغلی دسترسی داشته باشید.

دوره هوش هیجانی


پرسش و پاسخ :

چگونه خود کارمندان می توانند هوش هیجانی خود را افزایش دهند؟

  1. روی مهارت های فردی خود آموزش و تمرین کنند. ( شرکت در دوره های افزایش مهارت فردی مدرسه کسب و کار آیا )
  2. قبل از اشتغال به کار محیط کاری را بررسی کنید. ( متاسفانه خیلی از کارمندان به دلیل اینکه فرصت شغلی به وجود آمده بدون تحقیق وارد می شوند.)
  3. ببینید از چه روشی و اتفاقی که ممکن است در کار شما پیش بیاید با آن آمادگی مقابله داشته باشید.( مهارت حل مسئله را در خود تقویت کنید.)
  4. مسئولیت پذیر باشید.( یکی از فاکتورهای مهم که محبوب تمام مدیران سازمان است.)
  5. قبل از انجام هر عملی به عواقب آن نسبت به دیگران فکر کند.(این بخش نیاز به هوش هیجانی بالا دارد که باید ابتدا احساسات خود را بشناسید.)
  6. روی رفتار خود با ارباب رجوع دقت کنید.(اعتبار یک سازمان بسته به برخورد شما با ارباب رجوع است)

هوش احساسی تیمی چیست؟

هوش احساسی تیمی یکی از روش‌های تاثیر گذار و مهم در ایجاد حس مشترک و سازنده برای انجام وظیفه کارمندان در انجام کار است. روی این مولفه مدیران باید توجه بالایی داشته باشند.

چگونه تشخیص دهیم فرد دارای هوش هیجانی بالایی است؟

  • اصولا افکار باز و بزرگی دارند.
  • شنونده خوبی هستند.
  • حقیقت آنچه که می گوید را باور دارند.
  • وقتی اشتباهی کردند آن را می پذیرند.
  • نسبت به انتقاد یا سرزنش کاملا انعطاف دارند و اضطرابی در این زمان ندارند.

مدیران چه کنند هوش هیجانی کارمندان به صورت طبیعی زیاد شود؟

  1. در جمع سازمانی شرکت کنند.
  2. به آنها القا کنید که در مدیریت احساسات خود دیگران را نیز درک کنند.
  3. توانایی استدال او را بالا ببرید.
  4. قابلیت و مهارت مدیریت احساسات را به او آموزش دهید.

رایج ترین درگیرهایی که در محل کار به وجود می آید چیست؟

  1. مشکل با مدیر و سرپرست
  2. وابستگی متقبلانه نسبت به انجام وطیفه
  3. اخلاق سلیقه از مدل سبک کاری
  4. مشکلات شخصیتی
  5. تبعیض قایل شدن
  6. تداخل در کار دیگران

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا