مقالات هوش هیجانی

نشانه های هوش هیجانی بالا

نشانه های هوش هیجانی بالا را می توان در خصوصیات اصلی مدیران کسب و کارها و به ویژه مدیران فروش، ک دارای هوش هیجانی بالا  با قدرت متقاعد کنندگی حرفه ای مشاهده کرد. البته هوش هیجانی می‌تواند در همه حوزه‌های زندگی کاربردی باشد و فقط به تخصص در زمینه کسب و کار و فروش محدود نشود. با این حال یکی از اصلی ترین کاربردهای این مهارت، در زمینه فروش است. در ادامه مطلب نشانه‌های هوش هیجانی بالا با ما همراه باشید.

داشتن قدرت رهبری بالا

یکی از خصوصیات مدیران موفق و رهبران کسب و کارهای موفق و استثنایی، داشتن هوش هیجانی بالاست. در حقیقت افرادی که هوش هیجانی بالا دارند و حداقل نسبت به مهارت  افزایش هوش هیجانی وقت کافی قرار دادند، کلام نافذ‌تری داشته و روی دیگران تاثیر گذار تر هستند. به همین جهت حرفشان نفوذ بیشتری داشته و در مدیریت دیگران قابلیت بیشتری دارند.

داشتن قابلیت برقراری روابط موثر با دیگران

یکی دیگر از نشانه های هوش هیجانی بالا در افراد در مهارت برقراری ارتباط قوی با اغلب افراد مشاهده کرد. اما این بدین معنا نیست که همچین فردی برای داشتن روابط موثر مرتب جلوی دیگران کوتاه بیاید. بلکه با رفتار درست می‌تواند روابطی دو طرفه و محکم ایجاد نماید.

مهارت در خواندن احساسات از چهره افراد 

یکی دیگر از نشانه های هوش هیجانی بالای افراد، مهارت زیاد در خواندن احساسات افراد از چهره آنها است. هنگام تلاش برای برقراری ارتباط با دیگر افراد، برای شناختن احساسات بالقوه طرف مقابل، مهارت چهره خوانی بسیار کاربرد دارد. در روابط بین فردی، این توانایی به مراقبت بهتر از اطرافیان منجر می‌شود. اما کاربرد این مهارت در زمینه های شغلی و مذاکرات فروش بدین صورت است که با آن می‌توان درک بهتری را از همکاران و مشتریان خود داشت. در حقیقت می‌توان با استفاده از حالت چهره طرف مقابل، شرایط احساسی او را درک کرد و رفتار خود را بر اساس آن تنظیم نمود.

 

مهارت در خواندن احساسات از چهره افراد از طریق هوش هیجانی

دانستن وقت مناسب برای نه گفتن 

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند می‌دانند چه زمانی به دیگران نه بگویند. هوش هیجانی بدین معناست که بدانید چگونه بر خودتان کنترل داشته باشید. با برخورداری از این مهارت از اقدامات از روی هوس خودداری می‌کنید. هر چه نه گفتن برایتان دشوارتر باشد، احتمال بیشتری دارد که استرس، خستگی و حتی افسردگی را تجربه کنید. نه گفتن بدون شک چالش بزرگی برای بیشتر مردم به منظور کنترل بر خودشان است. نه، کلمه قدرتمندی است که نباید از استفاده از آن هراسی داشته باشید.

وقتی زمان نه گفتن می‌رسد، افراد دارای هوش هیجانی بالا از عباراتی مثل فکر نمی‌کنم بتوانم یا مطمئن نیستم خودداری می‌کنند. نه گفتن به مسئولیتی جدید، احترام به مسئولیت‌های کنونی تان است. شاید از خود بپرسید مسئولیت یعنی چه؟ یکی از تعاریف مسئولیت، داشتن یک وظیفه است که در قبال آن متعهد به انجام کاری هستید و نه گفتن به مسئولیتهای جدید به شما فرصت می‌دهد که وظایف کنونی را به طور موفقیت آمیز به انجام برسانید.

در حقیقت افرادی با هوش هیجانی بالا از نه گفتن هیچ هراسی ندارند و فقط به موفقیت و رسیدن به اهداف خود فکر می‌کنند. چنانچه هنوز هم این احساس را دارید که قادر نیستید حتی به کارمندان خود نه بگویید حتما دوره هوش هیجانی را مطالعه کنید.

تمایل به داشتن اخلاق مناسب و مهربانی به دیگران 

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند هویت اخلاقی خاصی داشته و دوست دارند در چشم دیگران آدم‌هایی بشدت با اخلاق و مهربان به نظر بیایند. این مورد در ذهن دیگران جاذبه ایجاد کرده و در مذاکرات فروش نیز کاربردی است.

 

نقاط قوت و ضعف

شناخت درست از نقاط قوت و ضعف خود

هر فردی که به موفقیت فکر می‌کند باید به درستی بتواند نقاط قوت خود را شناسایی کند. همچنین با شناخت ضعف‌های خود بتواند در سدد رفع آن‌ها بر بیاید. افراد دارای هوش هیجانی بالا فقط احساسات را درک نمی‌کنند، بلکه به درستی می‌دانند که در چه مواردی خوب و توانا و بالعکس در چه مواردی ضعیف هستند.

داشتن هوش هیجانی بالا به این معنی است که شما نقاط قوت خود را می‌شناسید و می‌دانید که چطور به آن‌ها تکیه کنید و از آن‌ها نهایت استفاده را برای خود ببرید، و اجازه ندهید ضعف‌هایتان شما را عقب نگه دارد. شناخت نقاط ضعف و قدرت در ترسیم برنامه‌های آینده بسیار بسیار تاثیرگذار است. جهت سنجش میزان مهارت فردی تمرکز خود، می‌توانید با استفاده از تست هوش هیجانی رایگان میزان تمرکز خود در امور مختلف زندگی و کاری را بسنجید.

توانایی حدس زدن ویژگی‌های شخصیتی افراد

یکی دیگر از توانایی‌های افراد با هوش هیجانی بالا امکان حدس زدن ویژگی‌های شخصیتی افراد است، بطوری که از ابتدای دیدار اول روحیات طرف مقابل دستشان می‌آید. این مبحث ناظر بر آگاهی اجتماعی است. توانایی خواندن خصوصیات دیگران، دانستن این موضوع که آن‌ها چگونه افرادی هستند، و فهمیدن اینکه در چه شرایطی قرار دارند، در طول زمان، شما را تبدیل به قاضی فوق العاده ای از شخصیت دیگران می‌کند.

با داشتن این قابلیت دیگر مردم برای شما رمزآلود نیستند و به راحتی می‌دانید که آن‌ها چگونه افرادی هستند و انگیزه هایشان را می‌فهمید. این موضوع به شما کمک می‌کند نوع رفتار خود با آن ها را نیز به صورت مناسب تنظیم کنید. برای شناخت کامل شخصیت دیگران لازم است ابتدا شخصیت خود را شناخته تا بتوانید در حدسیات خود قوی باشید. یکی از این تست ها انجام تست شخصیت شناسی mbti است.

کنجکاوری در مورد انسان‌های جدیدی که شناختی از آن‌ها ندارید

اگر مشتاق آشنا شدن با افراد جدید هستید و به طور طبیعی کلی سوال برای پرسیدن از چنین افرادی دارید، حس همدلی بالایی دارید که از نشانه‌های هوش هیجانی بالا است. هر چه بیشتر به دیگران و اتفاقاتی که برایشان می‌افتد اهمیت دهید، کنجکاوی بیشتری در مورد آن‌ها خواهید داشت. این مورد موجب می‌شود به نیازهای طرف مقابل توجه کرده و در رفتارهایتان این مورد لحاظ شود. این مورد به شما در مذاکرات به ویژه مذاکرات فروش کمک شایانی خواهد کرد.

افرادی که دارای همدلی بالایی هستند می توانند افکار دیکران، انگیزه ها و خواسته های دیگران را درک کرده و با بیان کلمات مذاکره خوب به مخاطب خود منتقل کند. افرادی که همدلی را دوست دارند به مردم اهمیت میدهند و احساس مهربانانه و شفقت باری دارند.

گوش دادن به ندای درون

یکی دیگر از نشانه‌های هوش هیجانی افراد را در هنگام تصمیم گیری در استفاده از  ندای درونی دید که اعتماد بالایی نسبت به آن دارند. این افراد همواره سعی می‌کنند تفکرات منفی را متوقف کنند. اکثر تفکرات منفی ما تنها یک تفکرند نه حقیقت. زمانی که فکر می‌کنید که اتفاقی رخ نخواهد داد، مغزتان تمایل دارد تا تهدیدات را بپذیرد. یعنی سعی می‌کند تا فراوانی و شدت آن اتفاق را بالا ببرد. افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند، تفکرات خود را از حقایق جدا می‌کنند تا از چرخه منفی بافی فرار کنند و به سمت اتفاق‌های مثبت بروند.

داشتن تمرکز کافی

اگر هر مساله ای بتواند حواس و تمرکز شما را از موضوع اصلی منحرف کند، قطعا دارای هوش هیجانی خوبی نیستید. داشتن تمرکز کافی یکی از نشانه‌های افرادی است که هوش هیجانی بالایی دارند و عوامل محیطی و خارجی نمی‌تواند تمرکز از موضوع اصلی را از آنان بگیرد.

هوش هیجانی

عدم حسادت به دیگران

یکی دیگر از نشانه های هوش هیجانی ، حسادت است.  حسادت هیچ وقت برای کسی پله ترقی نمی‌شود، بلکه انرژی‌های منفی فرد حسود را احاطه می‌کند که موجب ورود استرس به درون وی می‌شود. استرس گرفتن منجر به افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌شود. حسادت یعنی دچار استرس می‌شوید و افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند می‌دانند که چطور از پس این قضیه بر بیایند.

دوری از حسادت نه تنها حس و حال بهتری به شما می‌دهد بلکه می‌تواند سلامتی تان را افزایش دهد. پیشنهاد می کنیم مقاله تفکر مثبت چیست؟ را یکبار هم شده مطالعه کنید تا بهتر بتوانید با از بین بردن حسادت به آرامش فکری و هوش هیجانی بالایی در امور مختلف شغلی و اجتماعی خود دست یابید.

شناخت دقیق از دلایل ناراحتی های خود

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند موقع ناراحتی به درستی دلیل ناراحتی و عدم آرامش خود را درک می‌کنند. اگر فردی به درستی نداند منشاء ناراحتی اش چیست، به درستی نمی‌تواند روی هیجانات خود مدیریت داشته باشد و احساسات و استرس خود را کنترل کند و احتمالا در مذاکرات احتمال شکست خواهد داشت.

روحیه کمک به دیگران

روحیه کمک کردن به دیگران بدون چشم داشت و با صبر و حوصله، از دیگر ویژگی‌های افراد با هوش هیجانی یا هوش عاطفی بالاست. بدین ترتیب که وقتی کسی به طور خود خواسته چیزی را به شما می‌دهد بدون آنکه در ازای آن انتظاری داشته باشد، اثری قوی در ذهن و روح شما به جای می‌گذارد. کمک به دیگران در بالا بردن آرامش خود فرد نیز بسیار کاربردی است و در نهایت هم موجب ایجاد روابط قوی بین فرد مورد نظر با دیگران می‌شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله روابط بین فردی چیست؟ را مطالعه کنید.

هوش هیجانی به معنی توانایی هر شخص برای مدیریت احساسات، اضطراب و کنترل تنش ها در کنار امیدواری، خوش بینی و داشتن انگیزه در مسیر رسیدن به اهداف است.

پرسش و پاسخ :

15 نشانه داشتن هوش هیجانی بالا چیست؟

  1. شما با احساسات فکر می‌کنید.
  2. در کارها اندکی تامل می‌کنید.
  3. از انتقادی که نسبت به شما می شود سود برده و نسبت به اصلاح آن اقدام می‌کنید.
  4. شما از خود اصالت نشان می‌دهید.
  5. شما همدلی می‌کنید.
  6. شما دیگران را تحسین می کنید.
  7. شما بازخوردهای مثبتی از خود می گیرید.
  8. مسئولیت پذیر هستید و نسبت به اشتباهات خود تقصیر گردن می گیرید.
  9. شنونده خوبی هستید.
  10. دنبال حقیقت هستید.
  11. ذهن بازی دارید.
  12. تغییر کردن را باور دارید و می توانند با بهبود مهارت های فردی به فرد کاملی تبدیل شوید.
  13. همدلی بالایی با دیگران دارید.
  14. از یک سبک و زندگی متعادل بین کار و خانواده برخوردار هستید.
  15. از هر آنچه دارید سپاسگزارید.

برای افرادی که دارای هوش هیجانی احساسی بالا هستند چه شغلی مناسب هست؟

هنرمند، کتابداری، نویسندگی مشاغل بسیار خوبی برای این افراد است. مشاغلی مانند پرستار، معلم و دامپزشک ممکن است از نظر احساسی خسته کننده باشد.

یک فرد با هوش هیجانی بالا چیست؟

دنبال آموزش رفتار و احساساتی هستند که به آنها کمک کند مدیریت خوبی روی احساسات خود داشته باشند. مهارت بالا در درک احساسات و استدال آنها، توانایی بالا در مدیریت آنها از نشانه های افراد دارای هوش هیجانی بالا است.

نتیجه گیری

هوش هیجانی از جمله علوم روانشناسی جدیدی است که کم کم جای خود را در تمام زمینه ها باز می کند تا ثابت کند تمام فعالیت های انجام شده در دنیا تابع احساسات و به دنبال آن تصمیم گیری است. مولفه های هوش هیجانی بسته به هر کاری متفاوت است و شناخت و کمک به بهبود آن از وظایف مشاورین روانشناس هر تخصص است که از ابزارهای مختلف سنجش احساسات می توانند راهکارهای درست را به مشتریان خود ارایه دهند.

هوش هیجانی هیچ محدودیتی در سن ندارد و از کودکی شروع شده تا زمان پیری در افراد با نشانه و حالت های مختلف بروز می کند. مهم این است بتوانید با کنترل آن با استفاده از ضریب هوشی بالا ( تست هوش ) به یک تعادل و زندگی پایدار برسید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. سلام امیرعلی عزیز . ممنون از اینکه وقت ارزشمندتو گذاشتی و این مطلب رو مطالعه کردی. با بقسه مقالات ما هم همراه باش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا