مقالات مدیریت و رهبریمقالات مهارت های فردی

چگونه با مدیر بداخلاق خود رفتار کنیم؟

چگونه با مدیر بداخلاق خود رفتار کنیم؟ بدون شک همه ما با افراد بداخلاق و عصبانی برخورد داشته ایم، اما تعامل با یک مدیر بداخلاق به مراتب سخت تر است زیرا افراد ساعت های طولانی از زندگی خود را در محیط های کاری سپری می کنند.

یک مدیر می تواند بسیار خشن  رفتار کند و محیطی پر از استرس برای کارمندانش بوجود آورد و کارمندان هر لحظه بیم آن را دارند که اگر کوچکترین اشتباهی از آنها سر بزند با عکس العمل تند رئیس خود روبرو می شوند، اما دسته ای دیگر از مدیران وجود دارند که خشمی پنهان دارند و آن را با صدای بلند نشان نمی دهند.

این مدیران عملکردی بیش از حد انتقادی و منفعل  دارند که منجر به آزار و اذیت کارکنان، نارضایتی شغلی و افسردگی در میان کارکنان می شود. علت اینکار ضعف مدیر یا کارمند در کنترل و مدیریت احساسات که به آن هوش هیجانی EQ گفته می شود است. تست هوش هیجانی بار آن در این زمینه به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان مهارت خود در کنترل احساسات را مورد سنجش قرار داده و از طریق آموزش مهارت های فردی نسبت به بهبود آن اقدام کنید.

گزارش جذاب سازمان بهداشت روان آمریکا :

سازمان بهداشت روان آمریکا طی گزارشی اعلام کرد که بعد از بررسی بیش از 17،000 کارمند در 19 صنعت مختلف  به این نتیجه رسیده است که 64٪ کارکنان مورد حمایت مدیرانشان نیستند و همچنین بررسی دیگری نشان داد که 44 درصد از کارکنان به خاطر یک رئیس عصبانی محیط کار خود را ترک کرده اند.

در این مقاله قصد داریم به شما چگونگی رفتار با این مدیران را نشان دهیم. با ما همراه باشید:

مدیر خشمگین
 

مدیر خشمگین و مدیر بداخلاق

وقتی مدیر شما خشمگین است هیچ شکی نیست که شما هم وسوسه می شوید مانند او رفتار کنید اما خواهشا این کار را نکنید! زیرا در شرایطی که دو طرف عصبانی هستید صحبت های رد و بدل شده بینتان بدون هیچ منطقی انجام می شود و هر یک فقط حرف خود را می زنید بدون آنکه کوچکترین توجهی به حرف طرف مقابل کنید، پس در این شرایط باید چه کار کنیم؟

اگر می دانید رئیستان در زمان هایی که عصبانی نیست، رفتار معقولی دارد بحث را به زمانی دیگر موکول کنید. در هر حالتی از رفتار مدیر سعی کنید که با آرامش و منطق درخواست خود را مطرح کنید ، برای مثال اگر مدیر از دادن اطلاعاتی به شما امتناع کرد شما به جای عصبانی شدن و گفتن ” اگر این اطلاعات را به من ندهید کار نمی کنم ” می توانید با آرامش بگویید: ” به نظر شما اگر این اطلاعات به من داده شود بهتر نمیتوانم کار محول شده را انجام دهم؟” هر دو جمله یک مفهوم دارند اما آیا واقعا نحوه تاثیر آنها بر مدیر یکسان است؟

مطمئن باشید برای هر درخواستی جمله ای محترمانه وجود دارد که مدیر در هر حالت روحی که باشد به آن پاسخی منطقی می دهد. در مواقعی که مدیرتان عصبانی است از الفاظ منفی استفاده نکنید  برای مثال  اگر کارفرمایتان کاری را خواست که شما قادر به انجام آن نبودید به جای آنکه بگویید” نه نمیتوانم این کار را انجام دهم” بعد از آوردن دلیل منطقی، بگویید” اگر صلاح می دانید انجام این کار را به عهده شخص دیگری بگذاریم.

” به یاد داشته باشید که” زبان سرخ سر سبز میدهد بر باد “.

وظایف خود را به درستی انجام دهید

همانطور که می دانید افراد بدون دلیل عصبانی نمی شوند،مدیر شما هم از این قاعده مستثنی نیست؛ اگر دلیل این عصبانیت یک عامل بیرونی است که از کنترل شما خارج است ؛  در این مواقع وارد بحث و مشاجره نشوید اما اگر این عصبانیت مربوط به مشکلات کاری درون سازمان است تا جایی که در حیطه وظایف شما است ، سعی کنید مشکل را حل کنید به یاد داشته باشید که یکی از مهم ترین علت های عصبانیت مدیرتان می تواند به این دلیل باشد که خود شما مسئولیت پذیری خود را به خوبی و به موقع انجام نداده اید پس سعی کنید که خود، یکی از دلایل عصبانیت مدیرتان نباشید و همواره طوری وظایفتان را انجام دهید که نیاز نباشد مدیر آن را به شما گوشزد کند.

گزارش کار به مدیران
 

گزارش کار به مدیر بداخلاق دهید.

گزارش های مکرر در مورد روند پیشرفت کار را در زمان های مشخص (هفته ای، دوهفته یکبار و یا ماهیانه) به کارفرمای خود ابلاغ کنید. شاید از خودتان بپرسید تاثیر انجام آن چیست؟ این کار سبب بهبود ارتباط میان شما و جلوگیری از عصبانیت مدیر می شود و مدیر متوجه می شود که شما به پیشرفت کارتان اهمیت می دهید.

آیا مشکل از شما است؟

با همکارانتان صحبت کنید و ببینید که رئیس فقط از دست شما عصبانی می شود؟ اگر شما تنها قربانی خشم او هستید ممکن است به این خاطر باشد که وظایف کاریتان را به خوبی انجام نمی دهید یا حتی ممکن است با شما مشکل شخصی داشته باشد، پیشنهاد می شود برای حل این موضوع با خود رئیستان صحبت کنید. قبل انجام اینکار شما لازم است ابتدا به مهارت خودشناسی برسید. برای این کار استفاده از برخی از آزمون های رایگان نظیر تست هوش آی کیو یا تست هوش هیجانی EQ کمک میکند بهتر احساسات و مهارت حل مسئله را درک و به درستی صحبت کنید.

با مدیر منابع انسانی صحبت کنید

اگر همه این روش ها با شکست روبه رو شد می توانید از بخش منابع انسانی کمک بگیرید و موضوع را با آن ها مطرح کنید، در نظر داشته باشید که مدیر منابع انسانی دوست خارج از محیط کار شما نیست که با او درد و دل کنید و تمام احساسات خود را در رابطه به کارفرمایتان با او مطرح کنید!

در پایان لازم است که به یک نکته دیگر توجه کنید : اگر همه کارمندان از عصبی بودن مدیر شکایت می کردند شما به این اعتراض دامن نزنید و در شایعه پراکنی بقیه کارمندان سهیم نباشید.

نتیجه اینکه مدیران هم مانند دیگر افراد دور از خطا و اشتباه نیستند. ممکن است گاهی مدیر با برخوردهای نابجا و تنبیه غیر منطقی پرسنل باعث شود شخصیت آنها خرد شده و عملا علیه سازمان عمل کنند یا از سازمان بروند. لذا با توجه به اهمیت مدیریت سازمان داشتن مهارت کافی در امر شرافت رهبری DQ بسیار مهم است. چرا که پرسنل سازمان عضوی از خانواده بزرگ سازمان هستند و ناملایمتی با آنها به دلایل مختلف ممکن است عملکرد عادی سازمان را تحت تاثیر قرار دهد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا