مقالات مهارت های فردی

آزمون شخصیت شناسی DISC چیست؟

آزمون شخصیت شناسی DISC

تست دیسک، آزمون DISC و یا تست شخصیت شناسی دیسک در واقع یک آزمون روان شناسی است که آن را تست رفتار شناسی دیسک نیز می نامند. این تست معروف برای شناخت الگوی رفتاری انسان ها مورد استفاده قرار می گیرد. حدود صد سال از زمانی که این مدل برای رفتار شناسی ارائه شد می گذرد و این موضوع قدمت این امر را اثبات می کند. در ادامه مطلب آزمون شخصیت شناسی DISC با ما همراه باشید.

آزمون دیسک که امروز با آن مواجه هستیم و یکی از برترین آزمون های رفتار شناسی است. این آزمون اولین بار توسط ویلیام مولتون مارستون شکل گرفته است که در ادامه به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

 

آزمون شخصیت شناسی DISC چیست؟

تست دیسک به چه مورد تنظیم شده و چه کمکی می تواند به ما بکند؟

مزیت تست دیسک این مورد است که اطلاعات بسیار خوبی را از رفتار افراد در اختیار ما قرار می دهد، زیرا تست DISC صفت های رفتاری افراد را آنالیز نموده و آن ها را در نتیجه اعلام می دارد. اگر فردی از اطلاعات رفتاری خود درک درستی نداشته باشد، می تواند پس از دادن این تست آن ها را بشناسد، اگر هم فردی از اطلاعات رفتاری خود آگاه باشد می تواند با دادن این تست به بهبود رفتاری خود کمک بسزایی نماید.

نتایج تست دیسک با اعلام 20 صفت اصلی رفتار انسان پایان می یابد که نتایج آن دقیق نیز هستند. علاوه بر این 20 صفت، نقاط قوت و ضعف فرد در رفتارهایش به همراه چالش های رفتاری فرد نیز در انتها به او اعلام می شود. اگر شما علاقمند هستید تا خود را بهتر بشناسید یا در اصطلاح به دنبال خودشناسی و خودآگاهی هستید، تست دیسک یکی از بهترین راه هایی است که شما می توانید امتحان کنید.

برای ساختن یک تیم مناسب کاری هم می توان از تست دیسک استفاده نمود و با استناد به نتایج آن، شخص صحیح را انتخاب نمود. تست دیسک امروزه جایگاه خود را کسب و کارها پیدا نموده و در حوزه های متعددی از جمله فروش و منابع انسانی از آن استفاده می گردد. یادگیری و استفاده از مدل دیسک بسیار آسان است، از این رو در بسیاری از شرکت ها این مدل آموزش داده می شود تا با استفاده از آن روابط کارکنان با یکدیگر بهبود یافته و روابط با مشتریان به یک سطح بالاتر ارتقا یابد. اگر بخواهیم یک جمله درباره این تست بگوییم، تست دیسک ابزاری سریع و دقیق برای شناخت شخصیت افراد است.

آزمون شخصیت شناسی DISC یک تست شخصیت شناسی است یا رفتار شناسی؟

تست دیسک یک تست روانشناسی یا آزمون روانشناسی است که رفتار افراد را مورد بررسی قرار می دهد. برای درک این موضوع باید بدانیم که شخصیت لایه ی درونی تر از رفتار انسان هاست. شما به آسانی می توانید رفتار افراد را در دید اول مشاهده کنید اما شخصیت موضوعی درونی تر است و به این آسانی ها نمی توان شخصیت افراد را شناخت. تست دیسک به علت سنجش رفتار کاری افراد بسیار مورد توجه سازمان ها و شرکت ها قرار گرفته است. بعلاوه ویژگی های رفتار شناسی به روش Disc این موضوع است که افراد مختلف می توانند با تمرین و مطالعه، رفتار طرف مقابل را بشناسند و از این ابزار در مبحث فروش و مذاکره و مصاحبه های شغلی استفاده کنند.

 

آزمون شخصیت شناسی DISC چه ویژگی هایی دارد؟

اشخاص مختلف پس از شرکت در آزمون دیسک، با تیپ رفتاری خود آشنا می شوند. فاکتور هایی که دیسک برای رفتار شناسی دارد ثابت هستند و فرد پس از شرکت در آزمون دیسک آن ها را دریافت می کند. تست دیسک دارای پروفایل های 15 گانه است که به صورت استاندارد تعریف شده اند. تست دیسک یک خصوصیت مهم دیگر هم دارد و آن هم این موضوع است که برای هر شخص بخصوص 20 صفت رفتاری ارائه می دهد.

خصوصیت دیگر تست رفتار شناسی دیسک، گزارش خصوصیت رفتاری فرد در 3 موقعیت خاص است. این خصوصیات در خروجی تست دیسک به صورت 3 نمودار گزارش می شود که شامل رفتار شخصی، رفتار عمومی و رفتار کاری فرد می باشد.

نحوه پاسخ دادن به تست دیسک چگونه است؟

تست دیسک در آزمون های روانشناسی به صورت یک پرسشنامه است و جز تست های روانشناسی خاص به شمار می رود. پرسش نامه DISC به صورتی طراحی و تنظیم شده است که شخص برای پاسخ دادن به سوالات می بایست همه گزینه ها را به دقت مرور کند. ممکن است چند گزینه در مورد او درست باشد، بنابراین او باید گزینه ای را انتخاب کند که بیشتر از سایر گزینه ها در مورد او صدق می کند.

در تست رفتار شناسی DISC، تیپ های رفتاری وجود دارند که به تیپ های رفتاری دیسک معروف هستند. البته به این تیپ ها، فاکتور های رفتاری دیسک یا پروفایل های رفتاری دیسک نیز گفته می شود.

آزمون شخصیت شناسی DISC چیست؟

تاریخچه ی تست دیسک

همان طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره نمودیم، مدل رفتار شناسی دیسک یا DISC برای اولین بار در سال 1928 میلادی توسط ویلیام مولتون مارستون (William Moulton Marston) معرفی و مطرح شد. او معتقد بود که در کل، 4 مدل یا سبک رفتاری وجود دارد که می توان افراد را بر اساس آن ها طبقه بندی نمود. در مدل رفتار شناسی دیسک، هر چهار سبک رفتاری در همه افراد با شدت و ضعف متفاوت دیده می شود. اما معمولا هر فرد یک سبک یا در نهایت دو سبک رفتاری غالب دارد که معمولا با توجه به آن به موارد و اتفاقات پیش آمده ی پیرامون خود واکنش نشان می دهد.

مدل رفتار شناسی دیسک که به اختصار D.I.S.C نگارش می شود، زبان مشترکی است که با استفاده از آن می توان راز و رمز سبک رفتار نمودن افراد را شناخت و با استفاده از آن مدل رفتاری شخص مورد نظر را پیش بینی نمود. شما با استفاده از مدل رفتاری دیسک می توانید دریابید که افراد چه طرز فکر و تمایلات ذهنی دارند و زبان بدن آن ها چگونه است تا بتوانید مدل رفتاری آن ها را حدس زده و در نهایت متناسب با سبک رفتاری مختص به خودشان با آن ها ارتباط برقرار نمائید.

 

دیسک یا  disc از کجا آمده است

D.I.S.C از چهار حرف انگلیسی تشکیل شده است. در این مدل رفتار شناسی چهار سبک رفتاری بارز با نام های D، I، S و C وجود دارد که به سبک رفتاری دیسک معروف است. هر کدام از حروف یاد شده مخفف یک کلمه انگلیسی هستند که در ادامه به آن ها اشاره می نمائیم:

D مخفف کلمه ی DOMINANCE به معنای تسلط یا نفوذ است.

I مخفف کلمه ی INFLUENCE به معنای تاثیر گذاری است.

S مخفف کلمه ی STEADINESS به معنای داشتن ثبات است.

C مخفف کلمه ی CONSCIENTIOUS به معنای وظیفه شناسی است.

هر یک از افراد، مقداری از همه ی این ویژگی های رفتاری را دارا می باشند و این یک مزیت جالب تست دیسک است. هیچ شخصی به طور کامل  D، I، S و یا C نیست. بلکه سبک رفتاری هر فرد، ترکیبی از چهار ویژگی رفتاری فوق است. ویژگی اصلی رفتار هر شخص ویژگی است که شاخص آن از همه بیش تر است و با یکی از این چهار حرف شناخته می شود. هر فرد همچنین ممکن است موارد دیگر را میز را بالاتر از حد متوسط داشته باشد.

پایایی و روایی آزمون رفتار شناسی دیسک از نظر صحت و اعتبار

تحقیقات بسیاری پیرامون صحت و دقت آزمون رفتار شناسی  DISC در سطح جهان انجام شده که همگی مهر تاییدی بر صحیح بودن نتایج آن زده اند. در سال 2013 صحت این تست عددی بالغ بر 87 درصد، در سال 2012 میلادی 90 درصد، در سال 2011 صحت آن معادل 90 درصد و در سال 2010معادل 85 درصد بوده است که این اعداد بیانگر قدرت بالای تست رفتار شناسی دیسک در سنجیدن مولفه های رفتاری افراد می باشد.

با اذعان به این که تست دیسک یک آزمون رفتار سنجی است، توصیه مدرسه ی کسب و کار آیا این است که تست دیسک در کنار تست های دیگر مانند تست شخصیت شناسی MBTI، آزمون نوتریکا 180 درجه، آزمون نئو و یا آزمون اینیاگرام انجام گردد تا همه نتایج در کنار هم سنجیده و بهترین نتیجه برای شناخت رفتار و شخصیت افراد حاصل گردد.

دید کلی از شخصیت I

جز دسته افراد سخنور با مهارت خوب در ارتباط گیری محسوب می شود. آرمان های بزرگی دارد و سعی دارد برای ایجاد انگیزه در خود، در فعالیت های گروهی و تفریحات دیده شود.  ذهنت اصیل پسندی دارد. عاشق دوستی، ثروت، شادی و اعتبار اجتماعی است.

در راه رفتن نرم و سریع است. در ظاهر فردی حساب می شوند که می تواند یک متقاعد کننده خوب باشد. نگرش او به شغل بیشتر علاقه و تفریح است و سعی می کند خود را با شرایط کاری منطبق کند. عاشق شغل های هماهنگ کننده مانند روابط عمومی است. دوست ندارد از اجتماع ترد شده و تاثیر خود را به دلیل مبتکر و خلاق بودن از دست دهد.

از نقاط ضعف او بی برنامه گی و عدم مهارت در مدیریت زمان و گاها بدون فکر عمل کردن است. در خیلی مواقع احساسات او بر منطق غلبه کرده و پشتکار خود را از دست می دهد. شخصیت I به هر کسی راحت اعتماد نمی کند.

برای ارتباط و جلب نظر او باید با او از طریق صحبت و صمیمیت دوست بود. در برخوردها گشاده رو باشید و احساسات خود را راحتر در میان بگذارید. به او فرصت دهید صحبت کند. اگر نکات مثبت او را بگوید، بیشتر شما را دوست خواهد داشت. زیاد در امور شخصی او دخالت نکنید. ولی شوخ طبع است و اگر دعوت به خوشگذرانی کنید قبول خواهد کرد.

اگر از او بخواهید در شغل بازاریابی فعالیت کند باید بدانید اهل ایده های جدید است. برای نتیجه بهتر کمی زمان دهید تا بهتر شرایط و موقعیت ها را سنجیده و نتیجه مثبت تحویل دهد.

مدل رفتار او : متقاعدکننده، باسیاست و پرتحرک هستند. بیشتر صحبت می‌کنند تا اینکه گوش کنند. آنچه که از بقیه انتظار دارند با آنها روابط دوستانه داشته باشند، صادق و شوخ‌طبع باشند و به آنها اجازه بروز احساسات بدهند. محبوبیت داشته باشد، از آنها قدردانی کند و ملموس باشد.

اگر مشتری شما فردی با خصوصیات I بود بدانید سریع خرید می کند اما عجله ای برای خرید ندارد. دوست دارد بیشتر گپ و گفتگو کند. حتی از گپ و صحبت با شما به عنوان فرصتی برای بهبود مهارت روابط عمومی خود استفاده کند. خرید های احساسی می کنند. اگر زیاد با او تند حرف بزنید از شما دور خواهد شد. برای متقاعد سازی او باید نمونه های زنده و قابل قبول ارایه کرد تا نظر او را جلب کرد.


پرسش و پاسخ آزمون شخصیت شناسی DISC :

  • DiSC مخفف چیست؟

آزمون دیسک بر اساس 4 الگوی مهم شامل تسلط، نفوذ، ثبات، مسئولیت که مجموعه ابزاری قدرتمند و بسیار ساده برای درک خصوصیات افراد است، بنا نهاده شده است.

  • آزمون شخصیت شناسی disk چه کمکی به ما می‌کند؟

با بالا بردن خودآگاهی کمک میکند با شناسایی نقاط قوت و ضعف خود بتوانید تیم خود را بشناسید و آن را مدیریت کنید.

  • تست شخصیت شناسی disc بر اساس چه الگویی عمل می‌کند؟

بر اساس  مسئولیت پذیری فرد در مقابل دیگران و رفتار افراد نسبت به آن مسئولیت بر اساس 4 الگوی بالا مدل دهی شده است.

  • آیا از disc  به عنوان شخصیت شناسی هم می توان استفاده کرد؟

ارزیابی آزمون دیسک برای افرادی که دارای تیپ شخصیتی خونگرم و شاد هستند و علاقه‌مند هستند با مشوق‌ها دنبال اتفاقات مثبت باشند بیشتر میل دارد. جهت مطالعه بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله شخصیت شناسی و تیپ شخصیتی اشکال هندسی را مطالعه کنید.

  • بر اساس آزمون disc و ترکیب آن بهترین شخصیت که رهبر خوبی است کدام است؟

با استفاده از دو ترکیب C و D که نشانه اقتدار و مسئولیت پذیری است به عنوان شخصیت رهبری قدرتمند محسوب می‌شود.

  • Nsls و ارتباط آن با DiSC چیست؟

Nsls یک ابزار قدرتمند برای ایجاد ارتباط حرفه ای بر اساس DiSC عمل می‌کند. کمک می‌کند بتوانید با شناسایی سبک‌های مختلف ارتباطی با دیگران ارتباط موثر و قدرتمندی داشته باشید.

  • شخصیت SC چه تیپی دارد؟

این افراد به عنوان تیپ شخصیتی متعادل و محتاط دارند. دوست دارند به دیگران در تعاملات خود پیشنهاداتی دهند و سپس پاسخ درست و قانع کننده نسبت به پیشنهاد خود از فرد مقابل بگیرند.

همین حالا در تست دیسک شرکت کنید

 

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

    1. با سلام خدمت شما همراه عزیز. نتیجه آزمون disc به شمما اعلام می دارد که کدام تیپ شخصیتی را دارا هستید و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آزمون دیسک را مطالعه بفرمائید تا با شخصیت خود بیشتر آسنا شوید. متشکرم

  1. عالیه
    به شدت پیشنهاد میشه ارزش وقتیو که به پاش میزاری داره ممنون از عوامل لطفا بیشتر از این ازمون ها قرار بدین

  2. چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و… رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. سوال اینه که میشه به همه اطلاعاتی که توی نت پیدا میشه اعتماد کرد؟ بهرحال بعضی چیزا مثل سلامت، موضوعات مهمیه..

    1. سلام
      بسته به نگرش و نوع دیدگاه شما و اطلاعات عمومی شما پیرامون موضوع بسته به سطح درک و فهم شما از متن موضوع است. هیچکس نمی تواند نسبت به درستی با غلط بودن اخبار توی فضای مجازی مطمین باشد و این دید نسبی است.
      تست و مهارت های فردی هر شخص بسته به شخصیت او و شرایط زندگی متفاوت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا