مقالات بازاریابی و برندینگ

قدرت داستان سرایی در کسب و کار، 5 فایده و راهکار مهم

The power of storytelling in your business

یک مثال ساده از داستان سرایی در کسب و کار 

داستان سرایی در کسب و کار را با ذکر مثال توضیح می دهیم. این را تجسم کنید: شما در حال مرور وب سایتی هستید که به طور انحصاری محصولات مراقبت از پوست ارگانیک را ارائه می دهد. ده ها محصول مشابه با همان ویژگی ها و ادعاها به شما ارائه می شود.

سوال اینجاست که چگونه انتخاب می کنید کدام یک از این اقلام را بخرید؟حال، از سوی دیگر، بگویید محصول خاصی را پیدا کردید که از یک زاویه منحصر به فرد استفاده می کند: داستان سرایی برای کسب و کار

داستان این است که چگونه دختر بنیانگذار، سال ها با آکنه مبارزه کرد و همه محصولات موجود در بازار را امتحان کرد، اما هیچ محصول مراقبت از پوست جواب نداد. بنیانگذار در ادامه داستانی در مورد چگونگی کشف یک ماده طبیعی که پوست و زندگی دخترش را تغییر داد، می گوید. او توضیح می دهد که نتایج، الهام بخش او شد تا این راز را با دوستانش در میان بگذارد و سپس برند خود را راه اندازی کند.

در واقع داستان سرایی برای کسب و کار توانایی لازم برای کارآفرینان، صاحبان مشاغل و رهبرانی است که مایلند خود را در بازار رقابتی و پر سر و صدا امروز متمایز کنند. در این مقاله  خواهید آموخت که داستان سرایی چیست، چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند و چگونه بر آن مسلط شوید.

داستان سرایی چیست و چرا اهمیت دارد؟

داستان سرایی  در کسب و کار در هسته خود به هنر ساختن روایت هایی اشاره دارد که جوهر برند شما را به تصویر می کشد و برای مخاطبان شما جذاب است. همچنین شامل انتقال روایت ها به شیوه ای است که هم قابل ربط و هم به یاد ماندنی باشد. در سال‌های متمادی که به عنوان متخصص رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم، متوجه شده‌ام که داستان سرایی فراتر از ویژگی‌ها و چارچوب مزایای محصول یا خدمات شما است. این به جنبه های عاطفی و روانی فرآیند تصمیم گیری مخاطب شما عمیق تر می شود.

داستان سرایی مفهوم جدیدی نیست، زیرا قدمت آن به تاریخ بسیاری از فرهنگ ها باز می گردد.

داستان سرایی در فروش به منظور انتقال پیام به مخاطب از هر روش متقاعد کننده ای همانند داستان می گویند. به ویژه در ملاقات های کاری و مذاکرات فروش، باید از هر روش و تکنیکی برای متقاعد کردن طرف مقابل استفاده کرد. یکی از این تکنیک ها که مذاکره را به سمت متقاعد سازی طرف مقابل پیش می برد، داستان سرایی است.

داستانسرایی در کسب و کار

5 فایده داستان سرایی در کسب و کار

در سال‌هایی که کارشناس رسانه‌های اجتماعی و مادر سه فرزند بودم، به مزایای داستان سرایی، هم در بخش تجارت و هم با فرزندانم توجه کرده‌ام. (بله، داستان سرایی حتی در داخل خانه نیز به خوبی کار می کند.) من این مزایا را در پنج نکته اصلی خلاصه می کنم:

 

  1. ایجاد اعتماد و ارتباط با مخاطبان خود

در تجارت، مردم از افرادی که دوست دارند، به آنها اعتماد دارند و با آنها آشنا هستند خرید می کنند. برای دستیابی به این پیوند با مخاطبان خود، باید از داستان ها برای نشان دادن شخصیت، ارزش ها و اصالت خود استفاده کنید. هنگامی که این عناصر از برند خود را ایجاد کردید، اعتماد شروع می شود و مشتریان از همانجا شروع به دوست داشتن برند شما می کنند.

 

  1. نام تجاری خود را از دیگران متمایز کنید

پیشنهاد فروش منحصربفردی که دارید چیست؟ در میان رقابت فشرده در صنعت، چگونه آن را به مخاطبان هدف خود می شناسید؟ 

 داستان درست به شیوه ای منحصر به فرد همیشه کارساز است. داستان سرایی به شما کمک می کند تا آنچه را که شما را از دیگران متفاوت و بهتر می کند برجسته کنید. ساده است. اگر برند شما بتواند آن  داستان را تعریف کند، مخاطبان شما می توانند آن را بخرند و در نتیجه فروش شما افزایش پیدا می کند.

کوچینگ فروش نقش اساسی در موفقیت یک برند و افزایش میزان فروش را عهده دار است بدین منظور از آن به عنوان یکی از مهم ترین و اساسی ترین ملزومات هر برند و کسب و کار یاد می شود.

 

  1. ایجاد محتوای به یاد ماندنی و قابل اشتراک گذاری

حدس می‌زنم حتماً در یک سمینار شرکت کرده‌اید که در آن از داستان ایلان ماسک، مارک زاکربرگ یا هر یک از این عکس‌های بزرگ استفاده کرده‌اند. حقیقت این است که داستان های آنها علیرغم بمباران اطلاعاتی که هر روز از منابع مختلف دریافت می کنیم، به یاد ماندنی باقی مانده است. داستان ها به شما کمک می کنند سر و صدا را کاهش دهید و توجه را به خود جلب کنید. آنها به شما کمک می کنند تا محتوای خود را به یاد ماندنی کنید و به راحتی به خاطر بیاورید. آنها همچنین به شما کمک می کنند تا محتوای خود را ویروسی و دهان به دهان دوستانه کنید.

 

  1. افزایش وفاداری و تعامل

شما می خواهید مخاطبان خود را درگیر نگه دارید. مردم آرزوی آن تجربه احساسی را دارند. هنگامی که آنها با برند شما در تعامل هستند باید یک جرقه احساسی وجود داشته باشد. اینجاست که داستان‌ها نقش بزرگی در تحریک احساسات مخاطبان و وادار کردن آنها به پیام شما دارند. استوری ها می توانند به شما کمک کنند تا میزان تعامل، حفظ و وفاداری کاربر را افزایش دهید.

 

  1. افزایش فروش و تبدیل

مردم گاهی بر اساس احساسات تصمیم می گیرند و با منطق آن را توجیه می کنند. داستان‌ها به شما کمک می‌کنند بر احساسات آن‌ها تأثیر بگذارید و آنها را تشویق به اقدام کنید. داستان سرایی به شما کمک می کنند بر مخالفت ها و ترس ها غلبه کنید. همچنین داستانها به شما کمک می کنند تا احساس فوریت و کمبود را ایجاد کنید.

دوره فروش دکتر یحیی علوی مدرسه کسب و کار آیا  یکی از دوره های آموزشی فروش و بازاریابی است که از شما یک فروشنده حرفه ای می سازد. در این دوره داستان سرایی در فروش یکی از سرفصل های اصلی و مهم است.

5 راهکار تسلط بر داستان سرایی در کسب و کار

 

  • مخاطبان خود و نکات درد آنها را بشناسید:

    مشتریان ایده آل خود را تحقیق و مشخصات آنها را بررسی کنید و نیازها، خواسته ها، چالش ها، اهداف، خواسته ها، ترس ها، ناامیدی ها، آرزوها و غیره آنها را درک کنید.

 

  • پیام اصلی و ارزش پیشنهادی خود را تعریف کنید:

    آنچه را که می خواهید بگویید و چرا برای مخاطبانتان اهمیت دارد را روشن کنید. نکته یا فایده اصلی داستان شما چیست؟ از این فرمول استفاده کنید: [نام تجاری شما] با [راه حل شما] به [مخاطبان شما] کمک می کند [مشکل آنها را حل کند.

 

  • قالب و کانال مناسب را برای داستان خود انتخاب کنید:

    از انواع مختلف داستان ها و قالب های رسانه ای برای اهداف و پلتفرم های مختلف استفاده کنید. در نظر بگیرید که مخاطبان شما در کجا به صورت آنلاین پاتوق می کنند و چه محتوایی را دوست دارند و مصرف می کنند.

 

  • از ساختار داستان سرایی کلاسیک (تنظیم، تضاد و حل) استفاده کنید:

    شخصیت های خود (نام تجاری و مخاطبانتان)، موقعیت (مشکل یا چالش مخاطبانتان) و هدف (نتیجه مورد نظر مخاطبان) را معرفی کنید. موانع یا مشکلاتی که آنها را از دستیابی به هدفشان باز می دارد (رقبای شما، شرایط بازار، مسائل داخلی و غیره) ارائه دهید. نشان دهید که چگونه شخصیت‌های شما بر تعارض غلبه می‌کنند و به هدف خود می‌رسند (راه‌حل، ارزش پیشنهادی شما و دعوت به عمل).

 

  • جزئیات حسی و احساسات را بگنجانید:

    از زبان توصیفی استفاده کنید که برای حواس و احساسات مخاطب شما جذاب باشد. تصویر واضحی از داستان خود را در ذهن آنها ترسیم کنید. از جزئیات حسی که شامل بینایی، صدا، بویایی، چشایی و لامسه است استفاده کنید.

منبع :مجله فوربس 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا