معرفی دانشگاهمقالات مدیریت و رهبری

بیزنس اِسکول چیست؟

آشنایی با مدارس کسب و کار

بیزینس اِسکول یا مدرسه کسب و کار، یکی از موسسات نوظهور و محبوب برای تحصیل در حوزه کسب و کار است.

در واقع بیزینس هم یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها است، زیرا درها را به روی طیف گسترده‌ای از گزینه‌های شغلی باز می‌کند. برخلاف سایر رشته‌ها که بسیار خاص هستند و دانشجویان را برای مسیرهای شغلی محدود آماده می‌کنند، حضور در مدرسه کسب و کار مزایای رقابتی زیادی را ارائه می‌دهد، از جمله فرصت‌های کارآموزی برجسته و یادگیری تجربی، بازگشت سرمایه بالقوه عالی و نرخ اشتغال بالا پس از فارغ‌التحصیلی.

“B-School” مخفف مدرسه کسب و کار است که به مدارس متخصص در موضوعات تجاری اشاره دارد. این مدارس هم شامل کالج های کارشناسی و هم دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی و مهارتی می‌شوند. شناخته شده‌ترین برنامه بیزنس اسکول برنامه مدرک MBA است.

مدارس کسب و کار به دلیل استانداردهای پذیرش بسیار رقابتی خود شناخته میشوند؛ به طوری که مدارس پرطرفدار به طور منظم بیش از 90٪ از متقاضیان را رد می‌کنند.

این مدارس همچنین به دلیل هزینه‌های مالی قابل توجهی که دارند در سال های اخیر موضوع بحث بوده‌اند (شهریه برخی از بیزنس اسکول‌ها می‌تواند از 80000 دلار در سال فراتر رود).

تفاوت بیزینس اسکول با دانشگاه

تفاوت بیزینس اسکول با دانشگاه در چند نکته مهم قابل بیان است:

• بیزینس اسکول یک مؤسسه آموزشی سطح بالاست که منحصراً به آموزش رشته‌های مرتبط با مدیریت و کسب‌وکار می‌پردازد. اما دانشگاه یک مؤسسه آموزشی است که دوره‌های متعددی را در تمامی زمینه‌های تحصیلی برگزار می‌کند.

• بیزینس اسکول می‌تواند یک دانشکده از یک دانشگاه بزرگ باشد یا یک مؤسسه خصوصی یا دولتی جداگانه باشد. اما دانشگاه یک مؤسسه مستقل است که دارای چندین دانشکده و مرکز تحقیقاتی است.

• بیزینس اسکول بیشتر تجربه محور و مهارت محور است و به دانشجویان کمک میکند تا مهارتهای لازم برای مدیریت و کارآفرینی را بیاموزند. اما دانشگاه بیشتر بر دروس نظری و پژوهشی تمرکز دارد و به دانشجویان کمک می‌کند تا دانش علمی و تخصصی را کسب کنند.

• بیزینس اسکول معمولاً هزینه بیشتری دارد و رقابت بالاتری برای پذیرش دانشجویان وجود دارد. اما دانشگاه معمولاً هزینه کمتری دارد و رقابت پایینتری برای پذیرش دانشجویان وجود دارد.

• بیزینس اسکول به شما کمک میکند تا رزومه قویتری داشته باشید و در بازار کار بیشتر جذب شوید. اما دانشگاه به شما کمک میکند تا دانش عمیقتری داشته باشید و در زمینه تحصیلی بیشتر پیشرفت کنید.

5 دلیل مهم برای رفتن به بیزینس اسکول

5 دلیل که پیشنهاد می کنیم به بیزینس اسکول بروید

 

  •  حقوق بالا

    • حاشیه دستمزد افزایش قابل توجهی خواهد داشت پس از حضور در مدارس کسب‌وکار
    • میانگین حقوق شروع برای فارغ‌التحصیلان MBA در ایالات متحده ۱۰۵،۰۰۰ دلار است
  • حرکت حرفه‌ای

    • مدارس کسب و کار فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ‌التحصیلان خود فراهم می‌کند
    • ۸۵٪ از شرکت‌های آمریکایی قصد استخدام فارغ‌التحصیلان MBA را دارند.
  • شبکه‌ سازی قدرتمند

    • دانشکده تجارت محل مناسبی برای ایجاد ارتباطات است
    • شبکه حرفه‌ای در دانشکده، امکان ارتباط با همکلاسی‌ها و اساتید را فراهم می‌کند
  • یادگیری مهارت‌های رهبری

    • دوره‌های بیزینس اسکول معمولاً به توسعه مهارت‌های مدیریتی اختصاص دارند
    • مواجهه با چالش‌های رهبری در تمام دروس برنامه MBA آموزش داده می‌شود
  • رشد شخصی

    • دانشکده تجارت می‌تواند فراتر از سود مالی باشد و به عنوان یک تعقیب فکری تلقی شود
    • افزایش حقوق می تواند با افزایش بهره‌وری و رضایت شخصی همراه باشد

چه رشته‌هایی در بیزنس اسکول تدریس می شود؟

بیزنس اسکول مشابه سایر مؤسسات آموزش عالی پس از متوسطه است؛ با این تفاوت که آن‌ها بر حوزه‌های موضوعی مرتبط با کسب و کار، تجارت و امور مالی و مدیریتی متمرکز هستند. نمونه‌های رایج شامل دوره های حسابداری، امور مالی، بازاریابی و فروش، کارآفرینی است. 

مانند سایر مؤسسات، رتبه بندی‌های مختلف با هدف کمک به دانش آموزان در ارزیابی کیفیت و اعتبار مدارس خاص انجام می‌شود. رتبه بندی‌های منتشر شده توسط فایننشال تایمز، اکونومیست، فوربس و بیزینس ویک می تواند به ارزیابی شما کمک کند.

اگرچه رتبه دقیق مدارس سالانه تغییر می‌کند؛ اما نمونه‌هایی از مدارس با رتبه‌های برتر عبارتند از: دانشکده کسب و کار استنفورد، دانشکده کسب و کار دانشگاه شیکاگو، مدرسه بازرگانی لندن، مدرسه کسب و کار هاروارد و مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا.

اگرچه مدارس در رده بالای رتبه‌بندی بین‌المللی B-School در زمینه‌های مختلف برتری خواهند داشت، اما اغلب به دلیل داشتن حوزه‌های خاصی که در آنها قوی هستند، شناخته می‌شوند. به عنوان مثال، مدرسه وارتون به دلیل برتری در امور مالی شناخته شده است؛ در حالی که مدرسه کسب و کار هاروارد به دلیل آموزش مدیریت عمومی خود شناخته شده است.

بیزینس اسکول هاروارد
بیزینس اسکول هاروارد

شهریه بيزنس اسكول‌ها

علاوه بر در نظر گرفتن پرستیژ و حوزه‌های تخصصی هر بيزنس اسكول، برای دانش آموزان آینده نگر مهم است که هزینه‌های حضور در مدرسه را با مزایای بالقوه اخذ مدرک از اين نوع مدرسه به دقت ارزیابی کنند. از این گذشته، هزینه‌های حضور در بيزنس اسكول‌های خوب(فقط شهریه) می‌تواند به بیش از 160000 دلار برسد و حتی مدارس ديگر نیز معمولاً بیش از 65000 دلار در سال هزینه دارند.

شهریه بیزینس اسکول ها همراه با هزینه زندگی

در لیست زیر، کل هزینه‌های تحصيل را از وب سایت‌های مدارس آورده‌ايم كه شامل هزینه‌های زندگی هم می‌شود (از اوت 2023):

  • شیکاگو (دو ساله): شهریه سالانه 80961 دلار؛ هزینه کل برنامه، 244620 دلار.
  • دانشگاه نورث وسترن Kellogg (دو ساله): شهریه سالانه 81015 دلار. هزینه کل برنامه 240864 دلار است.
  • دانشگاه پنسیلوانیا وارتون (دو ساله): شهریه سالانه 87370 دلار؛ هزینه کل برنامه، 246952 دلار.
  • مدرسه کسب و کار هاروارد (دو ساله): شهریه سالانه 73440 دلار؛ هزینه کل برنامه، 223084 دلار.
  • تاک کالج دارتموث (دو ساله): شهریه سالانه 77520 دلار؛ هزینه کل برنامه، 247,402 دلار.

مزایا و معایب بیزینس اسکول‌ها

در حالی که بيزنس‌اسكول‌ها به خاطر برنامه‌های درسی عالی و اعتبار خود در صنایع تجاری و مالی شناخته شده‌اند، چندین جنبه منفی و مثبت براي هر كدام وجود دارد.

مزايا:

  • اين مدارس عموماً فرصت‌های شبکه‌سازی را فراهم می‌کنند که کالج‌هایی که مدارس اختصاصی کسب‌وکار ندارند، فراهم نمی‌کنند.
  • یک بیزنس اسکول شناخته شده از اعتبار بیشتری نسبت به سایر موسسات برخوردار است که باعث جذابیت بیشتر سوابق، تجربه و تحصیلات شما می‌شود.
  • بسیاری از فارغ التحصیلان این فرصت‌های کاری را با دستمزد بالاتر تجربه می‌کنند.

معایب:

  • وقتی مجموع هزینه‌های حضور شهریه، اتاق و غذا، کتاب و هزینه‌های زندگی در نظر گرفته شود، ممکن است مدارس دیگر جذاب‌تر به نظر برسند.
  • مدرک تحصیلی بیزینس اسکول ها افزایش درآمد را تضمین نمی‌کند. حتی اگر از یک مدرسه معتبر باشید. بنابراین لازم است شما دانش و استقامت لازم برای پیشبرد یک دوره مطالعه دقیق را داشته باشید.
  • تعداد محدودی موقعیت برای کسانی که دارای مدرک از این مدارس هستند در دسترس است؛ بنابراین ممکن است مقدار زیادی پول خرج کنید و  یک موقعیت پردرآمد پیدا نکنید.

آیا مدارس کسب و کار ارزشش را دارند؟

اگر علایق شما در یادگیری مهارتهای کسب و کار و حوزه هایی نظیر: فروش، مالی، اقتصاد، ارزیابی نقاط قوت و ضعف برای ایجاد استراتژی ها، و هر جنبه دیگری از مدیریت کسب و کار در سطح بالا باشد، می‌تواند ارزشش را داشته باشد.

کدام کالج بهترین است؟

بسیاری از کالج‌ها برنامه های درسی عالی برای کسب و کار دارند. معروف ترین آنها مدرسه وارتون و مدرسه کسب و کار هاروارد هستند. با این حال، لزوماً نیازی به حضور در مدارس سطح بالا برای دریافت یک آموزش خوب ندارید.

B-school مخفف “مدرسه کسب و کار” است که به هر مدرسه ای اشاره دارد که بر آموزش موضوعات تجاری تمرکز دارد. وقتی مردم در مورد این مدارس صحبت می‌کنند؛ معمولاً به مدارسی اشاره می‌کنند که در بین صنایع مورد احترام هستند و بهترین برنامه‌های تجاری را دارند. با این حال، یک بیزنس اسکول نیازی ندارد که یک مدرسه گران باشد.

اعتبارسنجی

اعتبار AASCB استاندارد طلایی در آموزش کسب و کار در نظر گرفته می‌شود. تنها 890 مدرسه بازرگانی در جهان این عنوان معتبر را دریافت کرده‌اند. به این معنی که مدارس تحت یک فرآیند دقیق 9 استاندارد قرار گرفته‌اند که تضمین می‌کند دانش‌آموزان آموزش با کیفیت دریافت می‌کنند.

این استانداردها در سه دسته مجزا قرار می گیرند: مدیریت استراتژیک و نوآوری، موفقیت یادگیرنده، رهبری فکری، مشارکت و تأثیر اجتماعی. در حال حاضر، تنها 189 مدرسه کسب و کار دارای اعتبار دوگانه هستند.

مدارک بیزینس اسکول‌ها

فارغ التحصیلان یک برنامه تجاری دو ساله برای مشاغل تجاری سطح ابتدایی مانند نقش‌های اداری، دستیاران پروژه و مدیران فروشگاه آماده می‌شوند.

شرکت‌ها به احتمال زیاد داوطلبانی را که دوره‌های اولیه کسب‌وکار را گذرانده‌اند برای برنامه‌های آموزشی مدیریت خود استخدام می‌کنند؛ زیرا این افراد قبلاً پتانسیل علمی خود را نشان داده‌اند.

مدرک MBA در ایران و خاورمیانه، دارای اعتبار بالایی است و عموما کسانی که فارغ التحصیل دوره های MBA باشند، شانس بالایی برای اشتغال به عنوان سرپرست یا مدیر تیم را خواهند داشت.

بنابراین به عنوان یک سرمایه‌گذاری عاقلانه تلقی می‌شوند. MINT Dentistry، Pizza Hut، Verizon Wireless، و Planet Fitness، همگی برنامه‌های مدیریت در آموزش را ارائه می‌دهند. این برنامه‌ها نقطه شروع خوبی برای یک مسیر شغلی موفق هستند.

بیزنس‌ اسکول‌های بزرگتر معمولاً گزینه‌های گسترده‌تری ارائه می‌دهند. این گزینهها شامل حسابداری، تجزیه و تحلیل تجاری، اقتصاد، کارآفرینی، مالی، مدیریت مراقبت های بهداشتی، هتلداری و گردشگری، مدیریت منابع انسانی، فناوری اطلاعات، تجارت بین المللی، مدیریت، سیستم های اطلاعات مدیریت، فروش و بازاریابی، مدیریت غیرانتفاعی، لجستیک و مدیریت زنجیره تامین هستند.

همچنین BSBA تمرکز بیشتری روی ریاضیات دارد و معمولاً شامل دوره‌های تجزیه و تحلیل یا آمار تجاری بیشتری است.  دارندگان مدرک BBA می توانند به عنوان تحلیلگران مالی، استخدام کنندگان منابع انسانی یا مدیران محصول كار كنند.

تحصیلات تکمیلی

بيزنس اسکول‌های برجسته دارای مدارک تحصیلات تکمیلی متنوعی هستند تا به دانشجویان کمک کنند تا شغل خود را پیش ببرند. مدارک MBA شامل حداقل 30 ساعت آموزش است و برخی از برنامه‌های فشرده را می توان در کمتر از یک سال تکمیل کرد.

دوره MBA می‌تواند عمومی یا متناسب با یک تخصص باشد. پس از اتمام دوره‌های اصلی، دانشجویان ممکن است بر روی یک تخصص در مشاوره، کارآفرینی، امور مالی، منابع انسانی، مدیریت، بازاریابی و فروش، مدیریت غیرانتفاعی، عملیات و مدیریت پروژه تمرکز کنند.

مدارک دکتری که ممکن است ارائه شوند شامل برنامه های دکترای مدیریت، دکترای مدیریت بازرگانی است. داوطلبانی که به دنبال این مدارک هستند معمولاً مطالعات خود را در یک زمینه خاص کسب و کار تخصصی می‌کنند. فارغ التحصیلان دوره‌های دکترا می‌توانند مشاغل آکادمیک، تحقیقاتی یا مشاوره‌ای را دنبال کنند.

آماده شدن برای تحصیلات تکمیلی در یک بیزنس اسکول

شاید شما یک مدرک لیسانس کسب کرده‌اید؛ اما به دنبال کسب مدرک تحصیلات تکمیلی در بیزینس اسکول هستید. برنامه های زیادی برای دانشجویانی مانند شما طراحی شده است! تحقیق کنید که آیا مدرسه کسب و کار شما داوطلبانی را از سایر رشته های دانشگاهی می پذیرد یا خیر.

در این صورت، ممکن است از شما خواسته شود که پیش نیازها را قبل از پذیرش کامل در برنامه آنها تکمیل کنید. بسیاری از مدارس دوره های آنلاین ارائه می دهند که به شما کمک می‌کند مفاهیم اساسی کسب و کار را برای موفقیت در تحصیلات تکمیلی یاد بگیرید.

برخی از مدارس به شما این امکان را می دهند که به جای تکمیل پیش نیازها، نمونه کارهای مرتبط با صنعت یا رزومه‌ را ارسال کنید که تجربه تجاری شما را برجسته می‌کند. همچنین ممکن است از متقاضیان فارغ التحصیل خواسته شود که نمرات GRE را ارسال کنند، بنابراین مطمئن شوید که زمان کافی را برای مطالعه اختصاص داده‌اید.

سخن آخر

آیا رشته‌های کسب و کار علاقه شما را برانگیخته است؟ اکنون زمان مناسبی برای دنبال کردن مدرک DBA، MBA یا سایر مدارک تجاری در بیزینس اسکول ها است. در سال 2023، نرخ بیکاری در حال کاهش است، زیرا کسب و کارها به آرامی به ظرفیت کامل خود باز می‌گردند.

بازار هنوز به طور کامل بهبود نیافته است و همچنان رقابتی است؛ اما کسانی که مدرک کسب و کار دارند؛ نامزدهای قوی‌تری برای فرصت‌های فعلی هستند. اگر به دنبال شروعی تازه برای سال 2024 هستید؛ هنوز می‌تواند برای چند بیزنس اسکول درخواست خود را ارسال کنید!

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

برگزارکننده دوره های آموزشی حوزه مهارت های فردی، مدیریت و دوره های تخصصی فروش و بازاریابی در ایران.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا