مقالات مهارت های فردی

راه های رسیدن به آرامش درون

راه های رسیدن به آرامش درون

انسانی که دارای بالاترین سطح از رفاه مادی بوده ولی از درون احساس رضایت از زندگی و آرامش درونی و روحی و روانی نداشته باشد را نمی‌توان انسانی موفق دانست. آرامش درونی شاید اصلی ترین فاکتوری است که بر اساس آن بتوان گفت یک فرد خوشبخت است یا خیر. کسی که آرامش درونی دارد با تسلط خوبی که روی افکار خود دارد، هرگز دچار تصمیم گیری های شتابزده نمی‌شوند. در حقیقت این افراد به علت داشتن این خصلت چند گام از دیگران در مسیر موفقیت جلو هستند.

راه های رسیدن به آرامش درون

آرامش درون و ذهن می‌تواند به افراد در تصمیم گیری های منطقی که نتیجه آن به سوی موفقیت رفتن است، کمک شایانی نماید. اما با دانستن راه های رسیدن به آرامش درون، هر فردی می‌تواند آرامش ذهنی و درونی خود را بشدت بالا برد. در این مطلب قصد داریم از میان راه های رسیدن به آرامش درون که تعدادشان بسیار زیاد است، به برخی از بهترین و موثرترین ها اشاره نماییم تا مخاطبان عزیز با کمک آن ها بتوانند نهایت استفاده را برده و با تقویت آرامش ذهنی خود هر چه بیشتر خود را در مسیر دستیابی به موفقیت قرار دهند. با ما همراه باشید.

تنفس عمیق در راستای رسیدن به آرامش درون

همواره دیده اید که به فردی که عصبانیست یا هیجان بسیاری دارد می‌گویند، نفس عمیق بکش. این یک باور عمومی بوده که سال هاست از نظر علمی نیز به خوبی اثبات شده است. تنفس عمیق را یکی از راه های رسیدن به آرامش درون می‌دانند. زیرا وقتی انسان روی تنفس عمیق خود تمرکز می‌کند، ذهن روی تقویت حیات و جذب هوا متمرکز می‌شود و از نظر جسمی نیز ضربان قلب منظم می شود و خون رسانی به مغز نیز متعادل می‌گردد.

رفتن به دل طبیعت و پیاده روی در راستای رسیدن به آرامش درون

یکی دیگر از راه های رسیدن به آرامش درون، رفتن به دل طبیعت و پیاده روی است. این کار موجب می‌شود که انسان امکان تنفس عمیق در زمانی نسبتا طولانی را پیدا کرده و حس آرامش را از پدیده های موجود در طبیعت دریافت کند. انسان امروزی مجبور است زمان زیادی را در کالبد شهری و در منزل و محل کار بگذراند. پس گذراندن زمان در طبیعت می‌تواند لذت از یک سکوت و آرامش مثال زدنی را برای وی به همراه داشته باشد که در نهایت به بالا رفتن آرامش ذهن می انجامد.

گوش فرا دادن به موسیقی در راستای رسیدن به آرامش درون

برخی فکر می‌کنند که موسیقی های آرام و آرامش بخش فقط در رسیدن انسان به آرامش می‌توانند مفید باشند. اما تحقیقات علمی نشان داده هر انسانی هر نوع موسیقی که از آن لذت می‌برد را می‌تواند برای رسیدن به آرامش گوش کند. به طور کلی موسیقی های آرام برای هر شخصی با هر نوع سلیقه ای، آرامش بخش هستند. اما موسیقی های دیگر فقط به علاقمندان آن ها می‌توانند حس آرامش را منتقل کنند. موسیقی را روان شناسان، غذای روح می‌دانند. هر انسانی برای سلامت جسم خود و زنده نگه داشتن جسم، غذا می‌خورد. اما خیلی افراد از یاد برده اند که روح انسان بعد دیگر وجود وی است و آن هم به غذای خود برای داشتن حیات سالم نیاز دارد.

روراست بودن با خود در راستای رسیدن به آرامش درون

یک عنصر دیگر در این زمینه، روراست بودن با خود است. انسانی که همان چه در فکرش می‌گذرد را رفتار می‌کند، به علت رو راست بودن با خود احساس آرامش درونی بیشتری می‌کند و درگیری دوگانگی های موجود بین احساسات و عمل خود نخواهد شد. انسانی که در دیدی که به دنیا و هر چیزی دارد، یک نوع فکر می‌کند، اما در عمل طوری دیگر و معمولا 180 درجه برعکس رفتار می‌کند، در حقیقت با این دوگانگی بوجود آمده توسط خود، آرامش درونی خود را دچار اختلال می‌کند.

قابلیت پذیرفتن در راستای رسیدن به آرامش درون

یکی از مشکلاتی که برخی افراد دارند این است که به راحتی نمی‌توانند بین آنچه تحت کنترل آن ها هست و آنچه تحت کنترلشان نیست تفکیک قائل شوند. انسان در خیلی موارد در زندگی باید بپذیرد که مواردی در دنیا هست که اصلا نمی‌توان با اطمینان از آن ها حرف زد و ممکن است آنچه که وی در مورد آن ها در نظر دارد اتفاق نیفتد. به همین جهت باید بتواند قابلیت پذیرفتن حقیقت را داشته باشد تا آرامش خود را از دست ندهد.

همچنین انسان هایی می‌توانند به آرامش درون و در نتیحه به موفقیت برسند که اشتباهات خود را به راحتی بپذیرند و با خود روراست بوده و نتیجه بگیرند که فقط خودشان می‌توانند خود را به سوی موفقیت روانه کنند. نمونه تاثیر آرامش درونی را می توانید در زندگی مانی خوشبین مطالعه کنید.

دوست داشتن خود

برخی خودخواهی را با دوست داشتن و ارزش قائل شدن برای وجود خود اشتباه می‌گیرند. برخی دیگر هم از آن سمت افراط کرده و اصلا برای خود ارزشی قائل نمی‌شوند. هر چه انسان بیشتر به خود علاقه داشته باشد آرامش ذهنی و درونی بیشتری را می تواند پیدا کند. انسانی که خود را با وضع موجودش به خوبی پذیرفته و با همین شرایط به خود علاقه مند باشد، هر چند که شرایط اصلا مناسبی هم نداشته باشد، آرامش فکری و درونی بسیار خوبی خواهد داشت. چنین فردی کمتر نا امنی ذهنی را تجربه می نماید. برای سنجش میزان مهارت خود در مدیریت و کنترل احساسات تست هوش EQ رایگان را امتحان کنید.

شوخ طبعی یکی از راه های رسیدن به آرامش درون

افرادی که در هر جمعی وارد می شوند با حس شوخ طبعی خود دیگران را بشاش کرده و نشاط را به جمع هدیه می‌دهند، اول از همه آرامش درونی خود را بالا برده اند که به این شرایط رسیده اند. حتما افرادی را دیده اید که در بدترین شرایط هم در هر جمعی سعی می کنند با حضور خود نشاط را به دیگران منتقل کنند، هر چند که گاهی ممکن است خود این افراد نیز شاداب نبوده و اصلا شرایط مناسبی برای بذله گویی و شوخ طبعی نداشته باشند. شوخ طبعی با مثبت اندیشی همراه است.

افرادی که بسیار مثبت اندیش هستند و همواره نیمه پر لیوان را در هر زمینه ای می‌بینند، از هر پدیده ای هر چند نامناسب می‌توانند یک بخش کوچک خوشایند پیدا کنند و همان را در ذهن خود بزرگ کنند و با این کار خود را شاداب تر کنند. این افراد بسیار می خندند. پزشکان در آزمایشات بالینی به این نتیجه رسیده اند که خنده می‌تواند باعث ترشح هورمون هایی در بدن شده که به سلامت و طول عمر انسان کمک می‌کند.

از این رو این افراد از نظر جسمی نیز به طور معمول سلامت بیشتری دارند. خنده را پادزهر استرس می‌دانند. یکی از هورمون‌های مفیدی که در هنگام خندیدن در بدن ترشح می‌شود نقش آرامش بخشی را در بدن ایفا می‌کند و دقیقا حالت بدن انسان را در حالت تضاد با شرایطاسترس و اضطراب که برای سلامت بدن بسیار مضر می‌باشد، قرار می‌دهد.

توانایی کنترل و تغییر افکار در راستای رسیدن به آرامش درون

یکی دیگر از روش های رسیدن به آرامش درون، داشتن توانایی کنترل و تغییر افکار است. با تمرکز بیشتر روی افکار، انسان متوجه می‌شود که بسیاری از چیزهایی که به آن فکر می‌کند احساس واقعی‌ وی نبوده است و به علت نداشتن کنترل کافی روی افکار خود این موارد در ذهنش شکل گرفته اند. با کنترل افکار می‌توان موارد نامناسب و آزار دهنده ای که در ذهن ما شکل گرفته را تحت کنترل خود گرفته و تغییر دهیم.

در واقع فقط با توجه کردن به افکار، می‌توانیم ببینیم که خیلی از آنها مبتنی بر ترس یا قضاوت هستند و چون بدون هیچ مقاومتی می‌آیند و می‌روند، بیشتر ما به صورت ناخودآگاه در طول زندگی‌ خود با آن‌ها دچار مشکل می‌شویم. زیرا باور داریم که ما همان افکارمان هستیم. پس وقتی پدیدار می‌‌شوند یا غیب می‌شوند اصلا به آنها نگاه نمی‌کنیم یا در مقابل آن‌ها مقاومت نمی‌کنیم. بلکه با قبول کردن آنها، به آنها اجازه می ‌دهیم اعتقادات و باورهایمان درمورد خودمان و زندگی ‌مان را شکل دهند.

اما وقتی شروع به تشخیص آنها کنید، می‌توانید تغییرشان دهید. وقتی ببینید افکارتان تا چه اندازه با احساس واقعی شما متفاوت هستند، می‌‌توانید فکر دیگری را جایگزین آن در ذهن خود کنید. تمامی مواردی که در ذهن هر فردی از کودکی تا سنین بالا به مرور شکل گرفته می‌تواند مواردی نادرست و آزار دهنده به ویژه برای خود شخص باشد. از این رو اینکه انسان هر زمانی که به خود بیاید هم دیر نیست، یک اصل اساسی می‌باشد. یعنی هر فردی نباید بگوید من سن زیادی دارم و دیگر نمی توانم افکار خود را تغییر دهم. بلکه با تلاش برای تسلط بر افکار خود باید سعی کند که افکار نادرست و منفی را در خود از بین برده و آن ها را با موارد مناسب جایگزین کند.

 

هوش هیجانی به معنی توانایی هر شخص برای مدیریت احساسات، اضطراب و کنترل تنش ها در کنار امیدواری، خوش بینی و داشتن انگیزه در مسیر رسیدن به اهداف است.

 

پرسش و پاسخ :

  • 8 راه ساده برای رسیدن به آرامش ذهنی و درونی چیست؟
  1. تنفس عمیق
  2. قدم زدن
  3. رفتن به دل طبیعت
  4. بازی کردن با حیوانات خانگی
  5. نظم در کار داشتن
  6. موسیقی آرامبخش
  7. افزایش مهارت هوش هیجانی ( مدیریت احساسات )
  • از نظر معنوی چگونه می توان به آرامش ذهنی رسید؟

در برخی از فرهنگ‌های اعتقادی برای رسیدن به آرامش با شرکت در مراسمات معنوی، یوگا، مدیتیشن و غیره افراد سعی دارند ذهن خود را از استرس و اضطراب دور کنند.

  • چگونه می توانیم روحیه شاد و با انرژی را همیشه همراه خود داشته باشیم؟
  1. دنبال چیزهای بهتر و عالی باشید.
  2. این را به خاطر داشته باشید چیزی به نام کمال وجود ندارد و همه کامل نیستند.
  3. در کارهای خود اهداف داشته باشید.
  4. سعی کنید با دید شاد به اطراف نگاه کنید.
  5. برای آنهایی که دوست دارید وقت بگذارید.
  6. تقصیر اشتباهات خود در مسئولیت پذیری را به گردن دیگری نندازید.
  • یکی از لازمه‌های مهم راه های رسیدن به آرامش درونی در جامعه چیست؟

سعی کنید در جمع دنبال عشق به دیگران و علاقه باشید. از عزت نفس و تحمل بالایی در برخورد با افراد منفی داشته باشید. به دنبال کنترل کردن و تغییر دیگران نباشید، همه آدم‌ها را آنگونه که هستند بپذیرید و قبول کنید.

برای سنجش میزان مهارت هوش عقلانی خود برای بهره مندی از زندگی سرشار از موفقیت تست آی کیو رایگان را انجام دهید. سپس با تحلیل خود به یک مهارت فردی پایدار برای بهبود مهارت زندگی برسید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا