کتابخانه

معرفی کتاب سرسختی

معرفی کتاب سرسختی به نویسندگی آنجلا داکوورث، استاد روانشناسی در دانشگاه پنسیلونیا است که هدفِ اصلی او رسیدن به جواب سوال زیر است:

چه کسی موفق است، و چرا؟

معرفی کتاب سرسختی

او سعی داشت طی تحقیقات گسترده‌ای متوجه شود که تاثیرِ استعداد در موفقیت بیشتر است یا تلاشِ فردی.

داکورث همراه با بیان داستان زندگی خود، به عنوان دختری که همواره عبارت «تو نابغه نیستی!» را از پدرش می‌شنیده ولی اکنون یک فرد موفق و پیشرو در زمینه روانشناسی موفقیت و مشاوره کسب‌ و کار است، نشان داده است که برای موفقیت، ترکیب ویژه‌ای از اشتیاق و مداومت بلندمدت ضروری است.

او در سرسختی، خواننده را همراه خود به وضعیت‌هایی شدیدا چالش‌برانگیز، نظیر دوره‌های آموزش ویژه نظامی، آموزش مدارس با شرایط بسیار بد، آزمون‌های ملی و … برده و نشان می‌دهد که چگونه با ارزیابی هزاران مصاحبه با افراد موفق در زمینه‌های مختلف، به این راز موفقیت پی برده است.

اکثر افراد جامعه حداقل بطور ناخودآگاه فکر می کنند عامل اصلی در موفقیت “استعداد” است. تحقیقات نشان می‌دهند با اینکه تلاش در جامعه اصلی قابل تحسین است، اکثریت مردم فکر می‌کنند در مقابل استعداد، تلاش شانسِ چندانی برای موفقیت ندارد.

معمولاً برای توانایی های خودمان نیز در مقایسه با استعداد، شانس چندانی برای موفقیت در نظر نمی‌گیریم.

اما تحقیقات آنجلا در سرسختی چیز دیگری را نشان می دهد.

آنجلا طی تحقیقاتش متوجه شد که تاثیر تلاش در موفقیت افراد، در واقع دوبرابرِ استعداد است.

او این مسئله را با استفاده از یک فرمول ساده توضیح می دهد

استعداد×تلاش=توانایی

و

توانایی×تلاش=نتیجه

بدین شکل که وقتی از تلاشتان برای هر استعدادی استفاده کنید، در آن عمل توانمند می شوید و با به کار گیریِ دوباره تلاش را بر توانایی، می توانید به نتیجه‌ی دلخواه برسید.

او همچنین مفهوم “سرسختی” را معرفی می‌کند که نام کتاب هم هست، و سرسختی را به معنیِ استفاده‌ی مداومِ تلاش برای رسیدن به هدف های بلندمدت، بزرگترین عاملِ پیش بینیِ موفقیت در زندگی معرفی می‌کند.

آنجلا همچنین در کتاب سرسختی می‌گوید که سرسختی عاملی خدادادی نیست و می‌توان آن را با به کارگیری چهار نکته در خود پرورش داد:

  1.  برای کاری که میخواهید انجام دهید، خود شیفتگی و علاقه‌ی شدید ایجاد کنید.
  2. هر روز سعی کنید بهتر از دیروز باشید.
  3.  هدفِ نهاییتان را به خود یادآوری کنید.
  4. ذهنیتی آموزش گرا داشته باشید.

آنجلا در سرسختی وجودِ استعداد را انکار نمی‌کند، اما عقیده دارد اگر فقط بر استعداد تمرکز داشته باشیم، و مهارت فردی خود را بالا ببریم، به عنوان عاملی که حداقل به اندازه‌ی استعداد در موفقیت تاثیرگذار است یعنی تلاش را فراموش می کنیم.

حقیقت این است که فردی با حداقلِ استعداد در یک موضوع، با داشتن علاقه‌ی شدید، پشتکار، در نظر نگه داشتن هدف، و یادگیریِ روزمره، با نشان دادنِ سرسختی از خود، همیشه موفق تر از فردی با استعداد است که فقط بر استعداد خود تکیه می‌کند.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا