مقالات هوش هیجانی

ضرورت هوش هیجانی برای ایجاد یک زندگی موفق و شاد

ضرورت هوش هیجانی برای ایجاد یک زندگی موفق و شاد به قدری است که مطالعات در این زمینه نشان می دهد که اهمیت هوش هیجانی در مقایسه با خوش ذهنی بیشتر است. در واقع هوش هیجانی بیشتر از هوش ذهنی روی موفقیت و زندگی تاثیرگذار است. افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند، می‌توانند روی هیجانات و اعمال خود تسلط کافی داشته باشند. طبق نظریه دانیل گلمن هوش هیجانی شامل مهارت‌های شناخت احساسات و هیجانات خود (خودآگاهی)، مدیریت و کنترل احساسات و واکنش‌ ها (مدیریت بر خود)، ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر برای رسیدن به اهداف (خودانگیزشی)، درک احساسات دیگران و برقراری ارتباط اثربخش ( همدلی )، بهبود ارتباطات در موقعیت‌های مختلف ( مهارت‌های اجتماعی ) می‌شود. در ادامه به نکاتی در مورد اهمیت هوش هیجانی در زندگی و کار اشاره خواهیم داشت.

 

 هوش هیجانی eq

اهمیت هوش هیجانی eq در زندگی

به طور کلی هوش هیجانی یک فاکتور مهم برای دستیابی به زندگی سالم است. به صورت ساده تر می‌‌‌‌‌توان گفت هوش هیجانی برای هر جنبه از زندگی مهم و ضروری است. در اصل هوش هیجانی و مدیریت احساسات eq همان مهارت مدیریت احساسات و هیجان است. در ادامه به ضرورت هوش هیجانی برای داشتن یک زندگی موفق و شاد می‌پردازیم.

  • سلامت جسمی

دقت داشته باشید که توانایی مدیریت استرسی به هوش عاطفی وابسته است. یعنی با آگاه بود از وضعیت احساسی و واکنش‌هایمان می‌توانیم استرس خود را کنترل و مدیریت کرده و سلامت جسمی را حفظ نماییم.

یکی از مهم‌ ترین چیزهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، استرس است. در واقع استرس زیاد کیفیت خواب را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. علاوه بر این در معرض استرس بیشتر باعث ایجاد مشکلات جدی بخصوص اختلال تکانه فردی می شود. اختلال کنترل تکانه یکی از مهمترین مهارت فردی است که در صورت شناخت آن و اقدام به موقع برای درمان فرد ممکن است به سلامت جسمی خود و دیگران آسیب برساند.

  • سلامت ذهن

جالب است بدانید که هوش هیجانی روی نحوه نگرش به زندگی هم تاثیر بسزایی دارد. در حقیقت می‌توان گفت هوش هیجانی با تفکر مثبت و خوش بینی در ارتباط است. زمانی که از افکار خود آگاهی کامل داشته باشید، می‌توانید شرایط را به خوبی مدیریت کرده و ذهنیت انعطاف‌پذیر و راه حل گرایی داشته باشید.

تمام رفتارهای ما از هوش ما سرچشمه می گیرد. از باورها تا رفتارهای ابتدایی فردی همگی ارتباط مستقیمی با هوش احساسی دارند. چنانچه نتوانیم کنترل درستی روی احساسات خود داشته باشیم ممکن است رفتار و عملی از ما سر بزند که هم باعث ضرر به خود و هم به دیگران شود.

  • روابط

در صورت مدیریت احساسات می‌توانید به گونه‌ ای سازنده‌ تر با خودتان ارتباط داشته باشید.  داشتن استقلال عاطفی در این موضوع بسیار تاثیر گذار است. در حقیقت خودتان مهم‌ترین فردی هستید که باید با او ارتباط اثربخشی برقرار کنید. به صورت کلی خودشناسی موجب هماهنگ شدن با دیگران و توجه نشان دادن به آنها می‌شود. یعنی با درک نیازها و همدلی می‌توانید روابط پویاتری داشته باشید.

  • حل اختلاف و تعارض‌ ها

با داشتن هوش عاطفی میزان درک افراد از طرفین افزایش می‌یابد. طبق اعلام سازمان ثبت احوال کشور در استان‌های تهران، البرز و مازندران به ازای هر ۲ ازدواج، یک طلاق صورت می‌گیرد. متاسفانه میانگین سن افسردگی در دنیا به 14 سال رسیده است. که آماری بسیار تکان دهنده است. با افزایش افسردگی و علائم آن در شهرها و کلان‌شهرهای بزرگ، هر چقدر افراد نسبت به احساسات خود آگاهی بیشتری پیدا کنند، با آسیب‌های کمتری مواجه می‌شوند. با این وجود به نقل از weforum.org ، هوش هیجانی تاثیر 65 درصدی بر امید به زندگی دارد.

زمانی که بتوانید یک موضوع را از دید دیگران ببینید، می‌توانید ساده‌‌ تر اختلاف‌ها را برطرف کنید. چرا که منافع آنها را نیز در نظر گرفته‌ اید. به همین دلیل گفت و گو و مذاکره نتایج بهتری خواهد داشت. در واقع توانایی درک یکدیگر کلید رسیدن به تفاهم می‌‌باشد.

  • موفقیت

توجه داشته باشید که هوش هیجانی بالا باعث داشتن انگیزه درونی قوی‌ تری می‌شود. به گونه‌ ای که تنبلی و تعلل کنار گذاشته می‌شود. زمانی که تمرکز روی اهداف بیشتر می‌شود، با هر موفقیتی اعتماد نفستان نیز افزایش پیدا می‌کند.

علاوه‌ بر این‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توانید شبکه‌ ای از افراد حامی را در کنار خود حفظ کنید و انعطاف‌ پذیری بیشتری از خود نشان دهید. در واقع با هوش هیجانی بالا می‌‌‌‌‌‌توانید به راحتی خوشی‌‌ها و لذت‌‌های موقت را به تعویق بیندازید. و با مشاهده تاثیر فعالیت‌‌‌‌‌های مثبت خود، بیشتر تلاش کنید.

  • رهبری

از نتایج هوش هیجانی بالا می‌توان به ایجاد انگیزه در دیگران و مهارت گفتگوی موثر اشاره داشت. زمانی که هوش هیجانی بالایی داشته باشید، حتی اگر در موقعیت رهبری نباشید دیگران تصمیمات شما را راحت‌ تر قبول می‌کنند. رهبر خوب کسی است که با به کار بردن استراتژی تنوع هوش هیجانی در سازمان توانایی ایجاد تیم قوی به نفع کل مجموعه دارد.

به طور کلی احساسات نقش کلیدی و مهمی در کیفیت زندگی شخصی و حرفه‌ ای ما دارد. در حقیقت احساسات از ضریب هوشی IQ مهم‌ تر است. با وجود اینکه ابزار و تکنولوژی‌های بسیاری جایگزین افراد متخصص در مدیریت اطلاعات می‌شود. هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین هوش هیجانی در مدیریت احساسات و عواطف خود و اطرافیانمان شود.

یکی از دلایل استفاده مباحث هوش هیجانی در مدیریت، که در کتاب‌های دنیل گلمن نیز به آن اشاره شده است، موضوع تصمیم گیری است که بر پایه منطق و احساس اتخاذ می‌شود. و اگر شخصی با احساس مدیریت نشده و نامتعادل تصمیمی اتخاذ کند، قطعا به مشکل خواهد خورد.

EQ پول در زندگی

آشنایی با مفهومی به نام EQ پول در زندگی موفق

EQ پول به روش ایجاد شادی و رضایت از زندگی در ازای دریافت پول می گویند. این تعریف عجیب از کتاب خروج از بدهی و رسیدن به اوج ثروت نوشته رابرت کیوساکی است. اگر بخواهیم به تعریف درستی از مفهوم EQ پول برسیم باید آن را روی 4 مولفه مهم بررسی کنیم :

هوش هیجانی بالا یعنی میزان رضایتی یکه ما از زندگی خود داریم است. با توجه به این تعریف هر چقدر پول بیشتری درآمد داشته باشید به همان مقدار احساس رضایت و خوشبختی در زندگی شما بالا خواهد بود. EQ پول یکی از عوامل مهم در آزادی عاطفی است.

eq پول زمانی مفهوم خود را نشان می‌دهد که شما به ازای دریافت و کسب درآمد از خودتان قدردانی کنید. نباید اجازه دهید لذت کسب پول بدون توجه و قدردانی از بین برود. این نگرش باعث اضافه شدن هوش هیجانی شما روی ضریب هوشی IQ نیز می شود. در مقاله برای موفقیت داشتن EQ بالا مهم است یا IQ بالا؟ به صورت کامل توضیح دادیم.

دریافت پول :

لذت دریافت پول از نظر اهمیت، درجه بالایی دارد. چرا که اعتقاد داریم برای دریافت پول این ما هستیم که اجازه می دهیم پول وارد زندگی ما شود. هر چند ممکن است در دریافت پول کمی منفعل به نظر برسیم و ممکن است در زمان دریافت پول آنچنان لذت و هیجانی که وجود دارد را از خود بگیریم و ناخواسته خود را دچار باورهای منفی کنیم.

اگر در کاری از مبلغ دریافتی ناراضی باشید نباید آن را منفعالانه قبول کنید. بلکه می توانید با ایجاد فرصت و زمان برای آموزش و افزایش مهارت سقف آن را افزایش داده و لذت دریافت پول را بیشتر کنید. این کار با مشغله های کاری بسیاری  قابل انجام است.

  لذت پول :

اگر شما مهارت کافی در لذت کردن و قدرانی از پولی که کسب کردید دارید باید بگویم شما دارای EQ پول بالایی هستید. اگر بتوانید خود را با شرایط فعلی خود سازگار کنید و نوع نگرش خود نسبت به دریافت پول مثبت کنید باعث ایجاد حس قدردانی و تشکر از شما می شود.

اگر بخواهیم یک مثال ساده نام ببریم، فرض کنید شما هر هفته دستمزد میزان کاری که انجام دادید را دارید. در این صورت برای لذت بردن از پول می توانید یک روز آن را به خودتان اختصاص بدید. اگر خانواده دارید هر چند ممکن است کمی سخت باشد اما نیازی نیست هزینه آن را صرف خانواده کنید بلکه هدف شما افزایش هوش پول در خود و ایجاد انگیزه مثبت برای ادامه دار بودن کار است.

اینکار با سرمایه گذاری، خرید ابزار کاری، مشارکت در قرعه های ماهیانه یا سرمایه گذاری در آموزش مهارتی می تواند خرج شود تا زمینه افزایش درآمد را داشته باشد. یا خرج خوشی و لذت بردن از زندگی شود، انتخاب با خود شماست.

اعتماد به پول :

یکی از اصول مهم و تاثیر گذار در زندگی است. باید باور کنید ثروتی که در این دنیا وجود دارد تمام نشدنی است. هر چقدر هم بخواهید پول است تا زندگی شما را متحول کند. پس از افکار منفی که دنیا ثروت و درآمد کافی ندارد را از خود دور کنید. به عنوان مثال امیر عربستان از فروش نفت آنچنان درآمدی کسب کرده که نمی داند پول را کجا خرج کند و به فکر ایجاد شهر چند صد کیلومتری با تجهیزات مدرن می افتد.

واهی تاکدا، دیدگاه خود را در مورد ماهیت پول را به من آموخت: «پول مانند یک چشمه طبیعی، جاری از آب است. اگر به آن جریان اعتماد کنید، همیشه به اندازه کافی وجود خواهد داشت و هر زمان که به آن نیاز داشته باشید، وجود خواهد داشت. اگر مقداری از آن را بگیرید یا کسی مقداری را از شما بگیرد، هرگز کاهش نمی‌یابد، زیرا منبعی بی‌نهایت است.»

بخشش پول :

چه باور کنید یا نکنید این دنیا روی انرژی هایی استوار است که تاثیر مستقیمی روی زندگی ما دارد. ما هستیم برای این انرژی جهت و مسیر می دهیم تا به نفع ما باشد یا علیه ما. این همان طرز فکر و دید شما نسبت به مسائل است. بدبینی، تردید، شک، زودباوری، استرس، عدم ریسک پذیری و غیره عواملی هستند که جلوی بخشش پول را می گیرند.

بخشش و سخاوت مقداری از پول خود به نیازمندان واقعی و کسانی که به پول احتیاج دارند یکی از روش های افزایش درآمد است. سعی کنید اگر بیشتر از نیاز خود پول داشتید مقداری از آن را  به دیگران ببخشید. مطمئن باشید این همدلی در فراوانی EQ پول تاثیر گذار است.

روش‌ های تقویت هوش هیجانی

ضرورت هوش هیجانی برای ایجاد یک زندگی موفق و شاد  یک مهارت اکتسابی و قابل رشد است. در این مسئله سن و سال اهمیتی ندارد. یعنی می‌‌‌‌توانید در هر سن و سالی که دارید، هوش هیجانی خود را افزایش دهید. و زندگی بهتر و شادتری را برای خود بسازید. برای تقویت هوش هیجانی راه‌هایی وجود دارد که در ادامه هر یک را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • توجه به احساسات‌ eq

زمانی که نگران و مضطرب هستید، ارتباط با احساساتتان eq را به گونه‌ ای از دست می‌‌‌دهید. یعنی به جای اینکه نسبت به احساسات خود آگاهی داشته باشید و آنها را کنترل کنید. آن شما را کنترل می‌کنند. دقت داشته باشید که سرکوب احساسات فقط باعث وخیم تر شدن آنها می‌ شود. یعنی هر چقدر برای نادیده گرفتن احساساتتان تلاش کنید، بیشتر غیر قابل کنترل می‌شوند.

نشان دادن واکنش‌‌های غیر منطقی می‌ تواند نشان دهنده وجود مسائلی حل نشده درون شما باشد. به همین دلیل هر زمانی که متوجه احساسات منفی درون خودتان شدید، آرام باشید و به دنبال دلیل این احساس بگردید.

قدم اول برای مدیریت هیجانات، شناخت و درک منشاء بروز آنها است. بهتر است چند نفس عمیق بکشید و احساسات و دلایل بروز آنها را بر روی کاغذ بیاورید. زمانی آنها را بنویسید، راحت تر می‌ توانید احساسات منفی خود را درک کنید و راه حل‌هایی برای مقابله و برطرف کردن آن‌ پیدا کنید. رعایت این موارد کمک بسیاری در بهبود رابطه‌های عاطفی دارد.

  • تمرین رفتار فکر‌شده و منطقی

به خاطر داشته باشید که رفتار منطقی و کنترل شده در حقیقت یک فرآیند آگاهانه مانند توجه به احساسات و تصمیم‌ گیری درست است. زمانی که از احساسات خود آگاه هستید، می‌توانید در مورد نحوه رفتار خود راحت‌ تر تصمیم بگیرید.

به عنوان مثال اگر در هنگام استرس کاری حالت پرخاش جویانه‌ ای پیدا می‌ کنید؛ باید به دنبال راه حلی برای مدیریت شرایط باشید. شاید برای پیدا کردن آرامش خود، نیاز به چند لحظه تنهایی دارید یا به همکارتان بگویید که کمی نیاز به سکوت دارید.

  • متواضع بودن

اگر باور داشته باشید که نسبت به دیگران بهتر هستید، نمی‌توانید اشتباهات خود را ببینید. به همین دلیل در مورد هر چیزی که انتظارات شما را برآورده نکند، هیجانات منفی از خود نشان می‌دهید. به صورت کلی توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود مسائل را با نگاهی متفاوت ببینید. یعنی به جای قضاوت کردن، خود را جای دیگران بگذارید و کمی مانند آنها فکر کنید.

به این صورت می‌توانید افکار و احساسات دیگران را بهتر درک کنید و در واقع با آن‌ها همدلی کنید. دقت داشته باشید که هر چقدر تمرکز بیشتری روی تقویت هوش هیجانی eq داشته باشید، می‌توانید موفقیت‌‌های فردی و شغلی بیشتری به دست بیاورید.

البته بعضی از افراد به دلیل نوع آموزش و تربیت و شرایط زندگی از هوش هیجانی بالاتری برخوردار هستند. ولی این را در نظر داشته باشید که هوش هیجانی امری اکتسابی است. یعنی با تمرین و مداومت می‌توانید روز به روز هوش هیجانی خود را بیشتر افزایش دهید.

دوره هوش هیجانی دکتر یحیی علوی

ضرورت هوش هیجانی برای ایجاد یک زندگی موفق و شاد به قدری است که در حال حاضر افراد بسیاری به دنبال راه‌های کسب مهارت در این زمینه هستند. دکتر یحیی علوی یکی از محققان و اساتید حوزه هوش هیجانی، این روز‌ها با برگزاری دوره‌ های هوش هیجانی و مدیریت احساسات در مدرسه کسب و کار آیا خبرساز شده است. تعداد شرکت کنندگان در دوره هوش هیجانی دکتر یحیی علوی بسیار بالا است و توجه هر بیننده‌ ای را به خود جلب می‌کند. با توجه به سابقه آموزش این حوزه در کشورهای دیگر، به جرات می‌توان گفت این دوره آموزشی بزرگترین دوره هوش هیجانی دنیاست. پس می‌توانید با اطمینان خاطر این دوره را به عنوان راهکاری موثر برای تقویت هوش هیجانی به کار گیرید. همچنین پیشنهاد میکنیم در کنار این دوره حتما به دوره فروش نیز سر بزنید.

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا