مقالات زبان بدنمقالات مهارت های فردی

4 حرکت بازدارنده در زبان بدن

پیش از اینکه با 4 حرکت بازدارنده در زبان بدن آشنا شویم، ابتدا باید بدانیم زبان بدن چیست ؟ و ما چگونه با استفاده از زبان بدن می‌توانیم منظور خود را به مخاطب منتقل نمائیم. زبان بدن به انواع روش‌های ارتباطی گفته می‌شود که در آن کلام دخیل نبوده و ارتباط و انتقال پیام‌ها از طریق رفتار‌های فیزیکی انجام می‌شود. زبان بدن می‌تواند شامل حرکات بدنی، ژست‌هایی که می‌گیریم، اشارات اعضای بدن ما، حرکاتی که با چشم هایمان انجام می‌دهیم و جلوه‌های صورت ما باشد.

4 حرکت بازدارنده در زبان بدن

طبق نتایج تحقیقاتی که پژوهشگران انجام داده اند روشن گردیده که 93 درصد ارتباطات میان فردی را اشارات بدن تشکیل داده و تنها 7 درصد آن را گفتار تشکیل می‌دهد که نشان از اهمیت زبان بدن در ارتباطات ما دارد. زبان بدن که مجموعه ای از حرکات و اشارات اعضای بدن ما هستند می‌تواند وضعیت درونی ما را نشان داده و احوالات ما را برای افرادی که به این علم آشنایی دارند آشکار سازند.

زبان بدن به دو صورت حرکتی و احساسی در ناخودآگاه قابل مشاهده است.  “زبان بدن – اسم – فرآیند برقراری ارتباط با آنچه که احساس یا فکر می کنید با نحوه قرار دادن و حرکت بدن خود به جای کلمات است.

افرادی که با زبان بدن آشنایی دارند به راحتی از رفتار ما می‌توانند حالات واقعی و درونی ما را تشخیص داده و دریابند که ما در آن لحظه چه احساسی داریم. این گونه افراد همچنین قادر هستند تا با استفاده از دانسته‌های خود درباره زبان بدن در مکان‌ها و فضاهای مختلف عامدانه پیام خاصی را به مخاطب منتقل کنند تا با استفاده از تاثیری که رفتارشان در ضمیر ناخود آگاه شخص ایجاد می‌کند بتوانند به خواسته خود برسند. در ادامه مطلب “ 4 حرکت بازدارنده در زبان بدن” با مدرسه کسب و کار آیا همراه باشید.

انسان ها قادر هستند حرکات زیادی را از جمله اشارات، حرکات و حالات مختلف از فرق سر تا نوک پاها ابداع کنند که این موضوع یک موهبت است. گاهی اوقات حرکت نمودن می‌تواند تصمیم و عزم را نشان دهد. به طور مثال زمانی که به جلو خم می شویم و قصد داریم از روی صندلی بلند شویم. گاهی اوقات هم می‌تواند نشان دهنده هیچ قصدی نباشد، مثلا به حالت ضربدر قرار دادن دست و پاها. بعضی اشارات و یا حرکات هم هستند که به نوعی مخصوص شما هستند و به هویت شما تبدیل شده اند و به ندرت مشاهده می‌کنید بقیه هم همین کارها را انجام دهند.

بسیاری از حرکات هم به اصطلاح حرکات جایگزینی هستند. بدین معنی که به غیر از آزاد کردن مقداری انرژی دلیل دیگری ندارند. یک سری حرکات و اشارات هم هستند که مخصوص سنت های محلی هستند و در یک منطقه خاص از یک کشور خاص شاهد آن ها هستیم. بعضی حرکات و اشارات هم وجود دارد که در همه جای دنیا توسط مردم انجام می‌شود و یکسان است.

اشارات و حرکات غیر ارادی زبان بدن

حرکات و اشارات غیر اردای رفتار هایی هستند که توانایی شما را برای اقدام و عمل نمودن سرکوب می کنند. این حرکات دقیقا مانند هراس در سندروم ” هراس یا پرواز ” عمل می‌کنند. حرکات و اشارات غیر ارادی حاکی از این هستند که شما هیچ قصد حرکتی ندارید. آن ها شما را عقب نگه داشته و اجازه نمی‌دهند شما حرکت کنید. در واقع بدنتان می گوید که شما اصلا تکان نمی‌خورید و موارد بیرونی هر اندازه هم که بزرگ و مهم باشند، نمی‌توانند شما را وادار به حرکت کنند.

به موارد زیر که مثال هایی از حرکات و اشارات غیر ارادی ما جهت نشان دادن عدم علاقه برای حرکت یا انجام دادن کاری هستند، توجه نمائید:

  1. بازوهای گره خورده در هم
  2. پاهای ضربدری
  3. دست ها یا انگشتان مقابل دهان
  4. لب های فشرده به هم

این اعمال شما را در جایی که هستید، نگه می‌دارند. مثلا زمانی که شما پاهای خود را به صورت ضربدری قرار می‌دهید، خوب قطعا نمی‌توانید راه بروید. یا زمانی که دست های شما مقابل دهانتان است، خوب واضح است که نمی‌توانید صحبت کنید. زمانی هم که بازوهایتان بهم گره خورده است، نشان می‌دهد که شما پا پس کشیده اید. حال تصور کنید که می خواهید ازفضایی بیرون بروید و عجله هم دارید. شما قطعا در این صورت به هیچ عنوان پاهای خود را بصورت ضربدری قرار نمی‌دهید و یا اگر ایستاده باشید با پاهای ضربدری نمی‌ایستید.

ایستادن با پاهای ضربدری یا به اصطلاح پاهای قیچی مانند، مانع حرکت شما می‌شود و شما را در جایگاهی که هم اکنون قرار دارید نگه می‌دارد. در این حالت یک پا روی پای دیگر قرار گرفته و مانع می‌شود تا شما از محلی که هستید حرکت کنید. هر زمان کسی را مشاهده نمودید که به این صورت نشسته یا ایستاده یا تکیه داده است، بدانید او قصد حرکت ندارد یا نمی‌تواند حرکت کند.

4 حرکت بازدارنده در زبان بدن

انجام حرکت قیچی

حرکت قیچی مانند یکی از حرکاتی است که همه ما به وفور آن را انجام داده یا بسیاری را مشاهده نموده ایم که این حرکت را انجام داده یا می دهند. این حرکت بسیاری از اوقات توسط افراد مختلف، بدون قصد قبلی و بصورت غیر ارادی انجام می شود و در دسته حرکات و اشارات غیر ارادی قرار می گیرد. زبان بدن بسیاری اوقات بدون اینکه ما بخواهیم، پیامی که ما قصد داریم تا آن را پنهان کنیم لو می دهد، که می تواند گاها به نفع یا به صرر ما نیز باشد.

از آن جایی که حالت قیچی مانند بدن انسان، هیچ نشانه ای از بی قراری در خود ندارد، شخصی که این حالت را به خود گرفته است، در واقع فردی مطیع است. این فرد در اندام های متفاوت بدنش هیچ گونه حرکتی ندارد و این نشان دهنده این موضوع است که او قصد ندارد کاری را انجام دهد و می خواهد در همان وضعیت ثابت بماند. حال به نکته مهم زیر که یکی از نکات مهم زبان بدن است، توجه فرمائید:

” شخصی که قصد حرکت و انجام کاری دارد، معمولا فرد غالب در نظر گرفته می شود و در نقطه مخالف آن فردی که قصد حرکت ندارد، ثابت است و این موضوع را با زبان بدنش نشان می دهد، مطیع فرض می گردد. “

با فراگیری دانش زبان بدن از جمله زبان بدن دست ها می توان از انجام دادن حرکاتی که احساس درونی ما را لو می دهد جلوگیری نمود و همچنین احساس واقعی افرادی که با آن ها در ارتباط هستیم را به آسانی کشف نمود.

زبان بدن یکی از روشهای ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن می توان احساسات خود را با دیگران منتقل و احساسات آنها را درک کرد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    موارد گفته شده نشانه های عدم فعالیت هست پس چرا باماندن همراه است.
    باید زبان بدنشان که متاثر از ذهن هست علایم ترک کردن را نشان دهد نه ماندن و مطیع بودن.
    وگزینه چهارم همان گزینه اول نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا