مقالات مدیریت و رهبری

توانمند‌سازی چیست و چگونه به رشد مدیران کمک می‌کند

توانمندسازی مدیران چیست ؟

توانمندسازی مدیران به مجموعه فرایندی می گویند که موجب تشویق فرد برای تفکر، بهبود رفتار و عملکرد مدیریتی، اقدامات و تصمیم‌گیری می شود.

توانمندشدن به‌ معنای داشتن احساس کنترل است، این مهارت نرم موجب اعتماد سایرین به شما می‌شود و از طرفی شما را در تصمیم‌گیری ها دقیقتر و قاطعیت شما را در کار افزایش می دهد.

تعریف توانمندی از زبان آکسفورد

توانمندی بصورت گسترده به شیوه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از مدیران در محیط کار از توانمندسازی صحبت می کنند و نویسندگان و صاحبنظران مدیریت، توانمندی را بعنوان راه حل بسیاری از مشکلات سازمانی توصیه می کنند. توانمندی سال هاست که در حوزه هایی از قبیل کار اجتماعی ، توسعه مجدد شهری و توسعه خارجی مورد استفاده قرار گرفته است. اما توانمندی چیست؟
فرهنگ انگلیسی آکسفورد کلمه empower را این چنین تعریف کرده است : اعطای قدرت یا اختیار به کسی تا بتواند چیزی را انجام دهد و یا ایجاد این احساس در فرد تا او بتواند کارهای بیشتری را انجام دهد.

در ادامه این مقاله به این می‌پردازیم که توانمندسازی مدیران چه مزایایی دارد و از چه طریق می توان مدیران سازمانها و شرکتها را به سمت توانمندسازی سوق داد.

خاستگاه توانمندسازی کجاست؟

توانمندسازی در ابتدا به عنوان یک فن در حرفه مددکاری و پزشکی بالینی و به منظور کمک کردن به بیماران جسمی و روحی مورد استفاده قرار گرفت که امروزه با عنوان توان بخشی از آن یاد می شود. سایر رشته های علوم انسانی و اجتماعی هم به این مفهوم پرداخته اند، اما در آن رشته ها مفهوم توانمندسازی با استفاده از اصطلاحات خاص خود توضیح داده شده است.

در مدیریت سابقه استفاده از اصطلاح توانمندسازی به دموکراسی صنعتی و مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های سازمان، تحت عناوین مختلفی همچون تیم سازی،مشارکت فعال و مدیریت کیفیت فراگیر بر می گردد.

ایده توانمند سازی مدیران چیست؟

توانمندسازی باید مدیران را در زمینه ابتکارعمل، تصمیم‌گیری و حل مشکلات قدرتمند کند. ایده توانمندسازی این است که دادن مهارت عمل، منابع، فرصت‌ها و مسئولیت‌ها به دیگران باعث رشد شغلی و افزایش رضایت در محیط کار خواهد شد.

توانمند‌سازی مدیران به‌معنی کنترل محیط کار خود و استفاده از مهارت‌ها و استعدادها به ‌شیوه‌ای است که به نفع سازمانشان باشد؛ این امر به بهره‌وری بیشتر و نتایج مطلوب‌تری منجر می‌شود. 

توانمندسازی را همچنین می‌توان به‌عنوان یک فلسفه و استراتژی کار شخصی در نظر گرفت. مدیران و کارکنان توانمندی که در چارچوب یک شرکت و مأموریت و اهداف آن فعالیت می‌کنند، به‌جای آنکه پیوسته در انتظار اجازه و بازخورد باشند، می‌توانند بهره وری و اثربخشی محل ‌کار خود را افزایش دهند و در نتیجه جهت‌دهی به خود، مسئولیت‌پذیرتر شوند.

حال که متوجه شدید تعریف توانمندسازی چیست، لازم است بدانید که توانمند سازی در محیط کار به چه صورت است؟ سازمانها امروزه در محیطی کاملاً رقابتی که همراه با تحولات شگفت انگیز است باید اداره شوند.

در چنین شرایطی مدیران فرصت چندانی برای کنترل کارکنان در اختیار ندارند و باید بیشترین وقت و نیروی خود را صرف شناسایی محیط خارجی و داخلی سازمان کنند و سایر وظایف روزمره را به عهده کارکنان بگذارند. ابزاری که می تواند در این زمینه به کمک مدیران بشتابد فرایند توانمندسازی است.

از نظر «پیتر دراکر» رشد اقتصادی در گرو توانمند کردن کارکنان فرهیخته است. 

چرا توانمندسازی مدیران مهم است؟

سازمان های امروز تحت تاثیر عواملی از قبیل افزایش رقابت جهانی، دگرگونی های ناگهانی، نیاز به کیفیت و خدمات پس از فروش و وجود منابع محدود  زیر فشارهای زیادی قرار دارند، از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اثرات فن آوری بر محیط کاری :

رشد سریع فن آوری، تمامی جوانب سازمان ها را به نوعی تحت تأثیر قرار داده است. تغییرات سریع فن آوری باعث تغییر ماهیت کارها شده است و رایانه ها ، ربات ها و دستگاههای کاملاً خودکار جایگزین مشاغل روتین شده اند. این اتفاق، تغییرات شدیدی در نوع مهارت های مورد نیاز افراد و اعضای سازمان ها ایجاد کرده اند. بدیهی است برای رویارویی با چنین چالشی مدیران باید توانمند شوند یعنی در تمامی جهات رشد کنند و با مفاهیم جدید و فناوری روز دنیا آشنا شوند.

افزایش انتظارات مشتریان :

امروزه مشتریان به کمک اینترنت قادرند وسایل مورد نیاز خود را به طور مستقیم و در بهترین قیمت رقابتی خریداری کنند. همچنین افزایش انتظارات مشتریان ضرورت توانمندسازی سازمان‌ها و کسب و کار ها را دو چندان می‌کند.

اهداف توانمندسازی مدیران  

در حقیقت هدف از توانمند سازی مدیران ارتقاء سطح دانش، مهارت و توانایی مدیران و کارشناسان حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی می باشد.

به عبارت دیگر هدف از توانمندسازی ارائه بهترین منابع فکری مربوط به هر زمینه ای از عملکرد سازمان است. 

1- تسریع در تصمیم گیری:

توانمندسازی مدیران به آنها اجازه می دهد تا به طور مستقل تصمیم بگیرند و منجر به فرآیندهای تصمیم گیری سریعتر و موثرتر شود.

2- پرورش نوآوری:

با توانمندسازی مدیران، سازمان ها فرهنگ نوآوری و خلاقیت را تشویق می کنند، زیرا به مدیران استقلال داده می شود تا ایده ها و رویکردهای جدید را کشف کنند.

3- افزایش مشارکت کارکنان:

مدیران توانمند می توانند وظایف و مسئولیت ها را به اعضای تیم خود محول کنند که با ایجاد احساس مالکیت و مسئولیت پذیری در کارکنان، مشارکت و انگیزه کارکنان را افزایش می دهد.

4- توسعه مهارت‌های رهبری:

توانمندسازی مدیران با دادن فرصتی برای به عهده گرفتن مسئولیت، تصمیم‌گیری و رهبری مؤثر تیم‌هایشان، به توسعه مهارت‌های رهبری آنها کمک می‌کند.

5- بهبود چابکی سازمانی:

مدیران توانمند برای انطباق با شرایط متغیر و پاسخ سریع به چالش ها مجهزتر هستند و در نتیجه چابکی کلی سازمان را بهبود می بخشند.

6- ارتقای مسئولیت پذیری:

وقتی مدیران توانمند شوند، نسبت به تصمیمات خود  نیز پاسخگو می شوند

7- صرفه جویی در زمان:

بوت کمپ ها به گونه ای طراحی شده اند که کوتاه باشند و از چند روز تا چند هفته متغیر باشند. از این رو، مدیران پرمشغله مجبور نیستند زمان زیادی را برای حضور در آن فدا کنند. بازه زمانی کوتاه نیز امکان بازگشت سریعتر به کار را فراهم می کند.    

مزایای توانمندسازی مدیران

افزایش بهره وری:

توانمندسازی مدیران می تواند منجر به افزایش بهره وری شود زیرا به آنها اختیار و استقلال داده می شود تا تصمیم بگیرند و تیم خود را به سمت دستیابی به اهداف سوق دهند.

بهبود مشارکت کارکنان:

زمانی که مدیران توانمند شوند، می توانند به طور موثر اعضای تیم خود را درگیر کرده و انگیزه دهند که منجر به سطوح بالاتری از رضایت شغلی و تعهد می شود.

تصمیم گیری سریعتر:

مدیران توانمند توانایی تصمیم گیری سریع بدون نیاز به تایید سطوح بالاتر مدیریت را دارند که در نتیجه زمان پاسخگویی سریعتر و چابکی در رسیدگی به چالش ها را به همراه دارد.

افزایش نوآوری:

توانمندسازی مدیران آنها را تشویق می کند تا خلاقانه فکر کنند و ریسک کنند و فرهنگ نوآوری را در سازمان پرورش دهند. 5. حفظ استعداد بهتر: کارکنان زمانی که احساس کنند از سوی مدیران خود توانمند شده اند، بیشتر در سازمان باقی می مانند، زیرا باعث ایجاد حس اعتماد، احترام و فرصت های رشد حرفه ای می شود.

 ارتباطات بهبود یافته:

مدیران توانمند تمایل دارند تا مهارت های ارتباطی بهتری داشته باشند

ارتقای مهارت مدیریت زمان :

مدیریت زمان به مدیران سازمان کمک می‌کند تا در زمان مقرر مراحل تکمیل پروژه را به اتمام رسانند. هنر کنترل بر زمان علاوه بر کاهش اضطراب ناشی از دیرکرد کارها، فشار کاری کارمندان را نیز بیشتر می‌کند. در این صورت علاوه بر از دست‌دادن زمان، خلاقیت و دقت کارمندان شما نیز به خطر می‌افتد. مدیریت زمان با توجه به زمان اختصاصی پروژه فعالیت‌های مربوط به هر فرد را مشخص کرده و به روال اجرایی نظم می‌بخشد. 

یادگیری استراتژی‌های فروش:

استراتژی فروش برنامه‌ای برای دستیابی به هدف فروش است و فعالیت‌های فروش را هدایت می‌کند. استراتژی فروش نحوه پیروزی کسب‌وکار در رقابت، حفظ و افزایش مشتریان را برای آن کسب‌وکار شرح می‌دهد.
 با یادگیری  استراتژی فروش قوی یک مدیر می‌تواند پایه‌های تاسیس یک سازمان فروش منسجم و موفق ایجاد کند. و با یادگیری برنامه‌ها و نمونه استراتژی فروش و بازاریابی که توسط تیم‌های برتر فروش در سراسر جهان استفاده می‌شود را کشف و استفاده کند.

دوره فروش دکتر یحیی علوی در مدرسه کسب و کار آیا  یکی از دوره های آموزشی فروش و بازاریابی است که از شما یک فروشنده حرفه ای می سازد.
 

توانمند‌سازی از طریق بوت کمپ

بوت کمپ (Boot Camp) معمولا برای دوره‌های آموزشی فشرده و سرسختی استفاده می­‌شود که فرد با شرکت در آن‌ها طی فرآیند منظمی چند روزه، دانشی را در زمینه‌ای مشخص به دست می‌­آورد و سپس می‌تواند به صورت حرفه‌ای وارد آن حوزه شود. نحوه آموزش در این دوره‌­ها به­ صورت کارگاهی و کاملا عملی بوده و دانش پذیران به صورت فعال در این دوره‌ها شرکت خواهند داشت سرفصل‌های آموزشی نیز طوری طراحی شده است که ضمن پیوستگی مطالب، بالاترین میزان تأثیرگذاری وجود داشته باشد.

بوت کمپ، نوعی فعالیت گروهی است که در حوزه های متفاوت شغلی وجود دارد و معمولا در غالب کارگاه هایی با ظرفیت های متفاوت تشکیل میشود. بوت کمپ ها دوره های فشرده، جدی و پر از چالش­های متفاوت برای اینکه فرد بتواند توانایی خود را در حوزه کاری تخصصی خود بالا ببرد

مزایای یادگیری و توانمند سازی از طریق بیزینس بوت کمپ 

1- یادگیری فشرده: بوت کمپ ها تجربه یادگیری فشرده و متمرکزی را ارائه می دهند که به مدیران  این امکان را  می دهد در مدت زمان نسبتاً کوتاهی مهارت های جدیدی به دست آورید.

2- مهارت های عملی: بوت کمپ ها اغلب بر آموزش مهارت های عملی و آماده کار متمرکز هستند که در صنعت تقاضای زیادی دارند و شانس مدیران را برای ارتقای سازمان افزایش می‌دهد.

3- ارتباطات صنعت: بسیاری از بوت کمپ ها با شرکت ها و متخصصان صنعت شراکت دارند و فرصت های شبکه و موقعیت های شغلی بالقوه را فراهم می کنند.

4- پیشبینی و تحلیل اقتصادی : بیزینس بوت کمپ ها خدماتی مانند تحلیل روندهای اقتصادی جامعه را به مدیران برای کمک به تصمیم گیری های بهتر مالی ارائه می‌دهند.

5- پروژه های عملی: بوت کمپ ها بر یادگیری عملی از طریق پروژه های دنیای واقعی تاکید دارند و به شما امکان می دهند آنچه را که آموخته اید در یک محیط عملی به کار ببرید.

6- همکاری  و شبکه سازی با همتایان: بوت کمپ ها اغلب یک محیط یادگیری مشارکتی را ایجاد می کنند که در آن شما می توانید با افراد و کارآفرینان برجسته که اهداف و علایق مشابهی دارند کار کنید.

7- تجربه یادگیری در طبیعت: رویدادهای یادگیری طبیعت محور افزایش یادگیری را دو چندان می‌کند.

سخن آخر

هدف اصلی بیزینس بوت کمپ ها کمک به بهبود  و توانمندی مدیران در یک دوره کوتاه است.

با شرکت در بوت کمپ توانمند‌سازی مدیران مدرسه کسب و کار آیا ، به ویژه کارآفرینان جدید می‌توانند درک روشنی از چالش هایی که ممکن است در آینده با آن مواجه شوند به دست می آورند.

این بوت کمپ تضمین می کند که آنها به خوبی برای آنچه در آینده در حرفه خود در پیش دارند آماده خواهند شد.

در حالی که کارآفرینان باتجربه سال ها تجربه دارند، ممکن است همچنان نیاز به ارتقای مهارت های خود با پیشرفت صنعت داشته باشند. این بوت کمپ با جلسات آموزشی به روز به آنها این فرصت را می دهد که دقیقاً این کار را انجام دهند. مانند افراد تازه کار، کهنه سربازان برای چالش هایی که برای آنها جدید است، بهتر آماده خواهند شد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا