مقالات مدیریت و رهبری

ویژگی‌های یک کوچینگ موفق در تیم سازی چیست؟

بیماری همه‌گیر کووید-19 چالش‌های غیرمنتظره‌ای را به سازمان‌های کوچک و بزرگ تحمیل کرده است. این ویروس نه‌تنها شیوه کارهای فردی را تغییر داده، بلکه ویژگی‌های اساسی کارهای گروهی و مشترک و همچنین رهبری مؤثر را نیز تغییر داده است. در نتیجه بسیاری از رهبران همچنان در حال مبارزه با یادگیری معنای “جدید” برای توانایی هدایت و رهبری تیمشان هستند.

کوچینگ موفق در تیم سازی در دوران کرونا

قبلاً رهبری بیشتر به انگیزه دادن به کارمندان برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده و افزایش بهره‌وری و سودآوری مربوط می‌شد. اما روش تحقق این نتایج در دوران کرونا بسیار پیچیده‌تر شده است. هنگامی‌که افراد حرفه‌ای، دیگر در یک مکان واحد برای جلسات حضوری و تلاش‌های مشترک جمع نشوند، اعتماد به ابزارهای دیجیتال افزایش می‌یابد.

مشکل اینجاست که این اعتماد به ابزارهای دیجیتالی می‌تواند باعث ایجاد انزوا و جدا شدن افراد از همکارانشان شود. جلسات ویدئویی به‌عنوان روشی برای گرد هم آمدن کارمندان خوب است، اما دیر یا زود، کار باید انجام شود و این انجام شدن کار برخلاف گذشته باید توسط افرادی که در خانه هستند صورت بپذیرد. افرادی که در محیطی کار می‌کنند که امکان رفتن به دفتر همکاران را برای بهره‌مندی ازنظرات و پیشنهاد‌ها او و همچنین مشورت با او برایشان فراهم نیست در نتیجه در این شرایط توانایی همکاری دشوار می‌شود.

در چنین وضعیتی، اهداف کاری کماکان باید برآورده شوند و رهبر باید بر تمام نتایج متمرکز باشد. سازمان‌ها به رهبران و مدیرانی نیاز دارند که با تفکر تمایل به موفقیت بیشتر در زمان حال، کوچ‌هایی را برای خود در نظر بگیرند تا به عنوان یک استراتژی برای رسیدن به عملکرد بهتر، نتایج فردی و تیمی با راندمان بیشتر و تغییر فرهنگ سازمان خود از آن‌ها استفاده نمایند. پیشنهاد می‌کنیم دوره تخصصی یکساله کوچینگ  (دوره مدیر عاملی) دکتر علوی را مطالعه کنید.

ویژگی‌های یک کوچینگ

ویژگی‌های یک کوچینگ

ویژگی‌های یک کوچینگ برای رسیدن به موفقیت در هنگام تیم سازی از راه دور

در دوران دورکاری اکثر مدیران و به‌ویژه رهبران، زمانی که متوجه شوند که هیچ کتاب درسی و راهنمای مدونی برای ایجاد انگیزه از راه دور و تقویت و یکپارچه کردن تلاش‌ها به تیم‌هایشان ندارند، از مربیان اجرایی و متخصصین کوچینگ کمک می‌گیرند.

مربیان، رهبری مشتریان خود را از طریق یک فرایند فردی هدایت می‌کنند که توانایی رهبر را برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمانی بالا می‌برد. کلید دستیابی به نتایج مثبت، ایجاد فضای همکاری در تیم‌ها است. نشان داده شده است که مربیگری به رهبران کمک می‌کند تا نه‌تنها تغییرات شخصی بلکه رویکردهای موفقی را برای کار تیمی دورکار خود اتخاذ کنند. برای مطالعه بیشتر در مورد اهمیت تیم سازی در سازمان مقال تیم سازی در سازمان را مطالعه کنید.

یک مربی با توجه به ویژگی‌های یک کوچینگ می‌تواند به عنوان یک رهبر، درک بهتری از آنچه در تیم دورکار می‌گذرد داشته باشد و راه‌حل‌هایی را برای تعاملات مشترک در نظر بگیرد. در واقع کوچینگ مربیگری موفق روی سه مولفه مهم استوار است :

  • راه کارهای تخصصی برای تمامی کسب و کارها
  • پشتیبانی و حمایت‌های شخصی از صاحب کسب و کار
  • راه کا رهای حل چالش در زمان بحران

سه عنصر مؤثر رهبری با استفاده از کوچینگ

سه عنصر مؤثر رهبری با استفاده از ویژگی‌های یک کوچینگ

آدام گالینسکی، استاد دانشکده تجارت کلمبیا، “تفکر چشم‌انداز ” را توانایی نگاه کردن به جهان از منظر شخص دیگری توصیف می‌کند. یک مهارت کلیدی برای ایجاد فرهنگ همکاری. گالینسکی می‌گوید، وقتی نتوانیم دیدگاه شخص دیگری را در نظر بگیریم، فقط قدرت یا اقتدار خود را به‌عنوان یک رهبر اعمال می‌کنیم درحالی‌که اطلاعات حیاتی را از دست می‌دهیم.

از طریق مربیگری، یک رهبر می‌تواند این پویایی را بهتر درک کند و با راه‌هایی که انگیزه همه افراد تیم باشد، سازگار شود.

از نظر گالینسکی، سه عنصر مهم برای رهبری مؤثر وجود دارد. جالب‌توجه است که هر یک از این‌ها مهارت‌های اساسی هستند که مربیان از طریق آن‌ها به مدیران خود کمک کرده تا پیشرفت کنند:

1 – توانمندسازی:

تفویض قدرت، اختیار، توانایی. توانمندسازی کارمندان معمولاً به آن‌ها، اعتمادبه‌نفس و ظرفیت بیشتری برای پیشبرد ایده‌ها در یک محیط مشترک می‌دهد. برای تقویت این توانمندی‌ها می‌توانید با برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی مهارت فردی و هوش هیجانی کارکنان خود را آموزش دهید.

2 -تنوع

شیوه درگیر کردن افراد از طیف وسیعی از زمینه‌های اجتماعی و قومی، جنسیت و غیره. تنوع دلیل داشتن نتایج بهتر در گروه‌ها شناخته‌شده است. برای درک بهتر یک مربی کوچینگ باید توانایی کافی در چگونگ استفاده از احساسات مشتری و مخاطبان با استفاده از روش‌هایی مانند خودفروشی ( برندینگ ) به این هدف گام بردارد.

3 – شفافیت

یعنی به کار بردن روش‌هایی که دیگران می‌تواند از اقدامات انجام‌شده آگاه شوند و همچنین می‌توانند تفکر پشت آن اقدامات را درک کنند. شفافیت به معنای وضوح، برقراری ارتباط و پاسخگویی است.

طبیعتاً برخی از پیامدهای این ویژگی‌ها قابل پیش‌بینی نیست؛ و همچنین آن‌قدر قابل‌ اطمینان نیستند که هر بار نتایج مثبتی به بار می‌آورند. هر یک از این موارد در واقع هر دو امکان موفقیت و شکست را با خود به همراه دارند و بایستی دید که یک مربی چگونه از این مهارت‌ها برای بهتر شدن رهبر تحت آموزش خود بهره می‌گیرد. میزان موفقیت هر مهارت به وخامت شرایطی که رهبر با آن روبرو است هم بستگی دارد.

صرف‌نظر از این، در ایجاد نتایج بهتر، مربیان به مدیران کمک می‌کنند تا همیشه از خود در مورد تأثیرات موردنظر ایده‌ها و اقدامات خود سؤال کنند و پیش‌بینی کنند که چه عوارض جانبی و پیامدهای غیرقابل‌پیش‌بینی ممکن است رخ دهد. با در نظر گرفتن پاسخ این سؤالات، رهبران می‌توانند توازن و کنترل را برقرار کرده و اقدامات خاصی را انجام دهند تا نتایج منفی در سازمان را به حداقل برسانند.

پیش‌بینی آنچه غیرقابل‌پیش‌بینی است!

تفکر دو لبه ممکن است به‌عنوان یک نظم برای همه رهبران طبیعی نباشد. در محیط فعلی ما که با تغییرات سریع همراه است، شناسایی عواقب قابل پیش‌بینی برخی تصمیمات همیشه آسان نیست. از این گذشته، چه کسی یک همه‌گیری جهانی و عواقبی را که اکنون با آن روبرو هستیم را می‌توانست پیش‌بینی کند؟

کار با یک مربی حرفه‌ای می‌تواند به مدیر کمک کند تا دید وسیع‌تری به دست بیاورد و توانایی آزمایش و بررسی فرضیه‌ها را در یک محیط امن و محرمانه داشته باشد و به دنبال آن شگفتی بیشتری در نتایج، محیط کار هماهنگ و مشارکتی و درنهایت بهره‌وری و تیم سازی با رضایت تیم بیشتر خواهد بود. کوچینگ حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا دو لبه تفکر خود را تیز نگه‌ دارید.

اهمیت شرافت رهبری در مدیریت سازمان

تضاد بین یک مدیر عالی و یک مدیر ضعیف می تواند زیاد باشد و مهارت های مدیریت افراد در سازمان می تواند این تفاوت را ایجاد کند. تنها توانایی انجام وظایف اصلی که یک مدیر عامل بر عهده دارد کافی نیست. اگرچه مدیریت افراد به عنوان یک «مهارت نرم» طبقه‌بندی می‌شود، داشتن یک مدیریت مؤثر می‌تواند تفاوت بزرگی در احساس فرد نسبت به شغل خود و آنچه در آن انجام می‌دهد ایجاد کند.

در بسیاری از موارد در یک محیط حرفه ای، افراد آنطور که می بینند عمل می کنند، نه آنطور که به آنها گفته می شود. اگر مدیری را ببينند كه تلاش مي‌كند، نگرش مثبتي نسبت به چالش‌هاي جديد سازمانی دارد و دائماً در حال يادگيري مهارت‌هاي جديد و انتقال آن به تیم است، به احتمال زياد اعضاي تيم اين راه را دنبال خواهند كرد. همین امر در مورد تیمی که مدیری را می بیند که در راه  مسئولیت پذیری خود گیر کرده است و هیچ انگیزه ای برای ایجاد آینده بزرگتر و روشن تر برای تیم ندارد، صدق می کند. برای مطالعه بیشتر مقاله شرافت رهبری را مطالعه کنید.

کوچینگ سازمانی یک روش تجربی برای افزایش عملکرد سازمانی می باشد. چرا که با ارایه راهکارهای تجربه شده به مدیران سازمان کمک می کند ظرفیت ها و نقاط ضعف و توان اعضای سازمان را با نگاهی از بیرون به سازمان دقیق تر مورد ارزیابی قرار داده و بهره وری آنها را افزایش دهد. جدا از افزایش مهارت کارمندان سازمان، خود مدیران هم از نظر توانایی به درجه ای از مدیریت می رسند که می توانند به عنوان یک فرد با ارایه راهکار و حل چالش های سازمانی که مهارت حل مسئله است در سیدن سازمان به اهداف خود سریعتر و هوشمندانه عمل کند.

تاثیر کوچینگ در سازمان

  1. باعث افزایش مهارت مسئولیت پذیری آنها شده و توانایی آنها را افزایش خواهد داد.
  2. عملکردهای فردی را بهبود خواهد داد.
  3. با ارایه آموزش هایی متناسب کمک میکند کارمندان توانایی و پتانسیل خود برای ارایه کار خوب را درک کند.
  4. باعث ایجاد فرصت هایی بیشتر برای رشد سازمانی همراه با انگیزه می شود.
  5. در کوچینگ اهمیت و ارزش دهی منابع و نیروهای انسانی به عالی ترین حد خود می رسد.

پرسش و پاسخ :

  • یک مربی موفق کوچ چه خصوصیاتی دارد؟

یک مربی خوب کوچینگ باید دارای حس مثبت انگیزی، حمایت کننده، هدف گرا، محترم، راهنما، صبور و قابل اعتماد باشد. برای رسیدن به این مهارت‌ها نیاز به آموزش است که در مدرسه کسب و کار آیا تمامی آموزش‌های لازم برای مدیر موفق شدن در یک کوچینگ آموزش داده شده است.

 

  • یک مربی کوچینگ موثر چه ویژگی دارد؟

یک مربی کوچینگ برای بهبود عملکرد خود انگیزه می‌گیرد. در حین کار و فعالیت دوست دارند مورد توجه باشند و به صورت قاطع نسبت به سوالات عملکردی خود پاسخگو خواهند بود. یک مربی کوچینگ موفق درباره چیزی که دانش آن را ندارد نظر و عمل نمی‎‌کند.

  • مهارت های مورد نیاز یک رهبر موفق کوچینگ چیست؟

با توجه به عملگرایی یک مربی کوچینگ 8 مهارت مهم رهبری در کوچینگ موفق در نظر گرفته شده است که شامل :

  1. یکدلی کردن
  2. کنجکاو بودن
  3. مثبت بودن
  4. ماندگار بودن
  5. نوآور بودن
  6. ارتباط قوی
  7. صداقت
  8. راهنمای دلسوز
  • 3 نقش مهم یک مدیر عامل چیست؟

مدیران مسئول برنامه ریزی، سازماندهی و ارایه فعالیت برای افراد و تیم فعال در سازمان است. اینکار با استفاده از ایجاد پست های سر پرستی برای هر بخش از سازمان به سادکی قابل انجام است.

  • ارزش‌های مربیگری در کوچینگ چیست؟

ارزش در مربی‌گری کوچینگ، شامل اولویت هایی هستند که به مربی چگونگی مدیریت زمان و هدف گذاری مهم را نشان می‌دهند. کریستی اینکه گفته است : ارزش‌های اصلی، شخصیت شما را مشخص می‌کند. اینکه چه کسی هستید و چه چیزی برای شما مهم است.

  • 5 عنصر مهم در ویژگی‌های یک کوچینگ چیست؟

  1. رابطه بین مربی و مشتری
  2. قابلیت شناسایی مشکل و حل چالش‌ها با تعیین هدف
  3. قابلیت حل مسئله
  4. فرآیندهای تحول فردی
  5. مهارت اندازه‌‎گیری و نتیجه محوری
  • مزیت کوچینگ موفق در یک سازمان چیست؟

یک کوچینگ موفق عملکرد فرد را بهبود می‌دهد و کمک می‌کند یک مربی کوچینگ با شناسایی و توسعه مهارت‌های کارکنان خود، نسبت به حل مشکلات و افزایش نقاط قوت سازمان بهتر عمل کند. مربی کوچینگ در توانمندسازی و ایجاد انگیزه در کارمندان و مشتریان یک سازمان تاثیر بسیاری دارد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا