مقالات زبان بدن

دست به سینه بشین و ورشکست شو

Crossed Arms and Go Bankrupt

دست به سینه بشین و ورشکست شو

زبان بدن ما در مراودات روزمره ما مهم ترین نقش را ایفا می کنند. شاید این موضوع را شنیده باشید که زبان بدن شما بیان کننده احساس و درونیات شماست. به واقع، این جمله کاملا صحیح است و اگر شما بر دانش زبان بدن به خصوص زبان بدن دست‌ها مسلط باشید به راحتی قادر خواهید بود که افراد را آنالیز کنید و همچنین به احساسات درونی آن ها در همان لحظه پی ببرید.

آنالیز کردن افراد در موقعیت ها و شرایط مختلف (روابط دوستانه، ملاقات کاری، مذاکرات تجاری، روابط سیاسی و دیپلماتیک، رابطه های بین افراد خانواده و …) به شما این امکان را می دهد تا عکس العمل مناسب را در لحظه نشان دهید.

به عنوان مثال یک ملاقات تجاری و یا جلسه ی فروش را در نظر بگیرید. دست به سینه نشستن، واکنش افراد در موضع منفی است(به صورت نا خود آگاه)! زمانی که شما تمایلی به شنیدن حرف طرف مقابل ندارید و یا در جلسه تحت فشار هستید، به سرعت دست به سینه می شوید و در حالت تدافعی قرار می‌گیرید. دست به سینه نشستن تا 80 درصد میزان شنوایی انسان را کاهش می دهد! این مسئله کاملا علمی و اثبات شده است. با ما در ادامه مطلب ” دست به سینه بشین و ورشکست شو ” در خدمت شما هستیم.

وقتی مشتری شما دست به سینه می شود، این هنر شماست که گارد تدافعی او را باز کنید و او را تشویق کنید که به حرف ها و توصیه های شما گوش فرا دهد.

زمانی که شما تمایلی به شنیدن حرف طرف مقابل ندارید و یا در جلسه تحت فشار هستید، به سرعت دست به سینه می شوید. (دست به سینه بشین و ورشکست شو)
دست به سینه بشین و ورشکست شو

چرا نباید دست به سینه بنشینیم؟

قایم شدن شدن در پشت شخص، درخت یا هر شی دیگری یکی از پاسخ های طبیعی ما در دوران کودکی برای حفاظت از خودمان در برابر وضعیتی تهدید کننده است. قطعا با بزرگ شدن ما نوع پنهان کردن ما نیز تغییر می کند. در حدود شش سالگی و بعد از آن، یعنی زمانی که دیگر قایم شدن به قولی کار بزرگانه ای نیست، ناخود آگاه وقتی که احساس خطر میکنیم دست به سینه میشویم.

با انداختن بازو ها یا هر دو تای آن ها روی سینه، مانعی تشکیل میشود که تلاش ناخود آگاهانه ای برای محافظت از هر خطر یا شرایط ناخواسته ای است. بازو ها در نزدیکی قلب و قفسه سینه نگه داشته می‌شود تا از آن ها محافظت شود ‍برای همین احتمالا حرکت دست به سینه حرکتی مادرزادی باشد. این حرکت که بازو ها محکم روی سینه چفت می شود، به احتمال زیاد بر اثر نگرش عصبی و منفی یا تدافعی، و احساس به تهدید می باشد.

دست به سینه نشستن
دست به سینه نشستن

آیا دست به سینه بودن مشکلی دارد؟

زمانی که در جلوی مشتری خود به این حالت نشسته باشید در واقع دارید اعتبار خود را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید. طبق پژوهش هایی که در ایالات متحده انجام شده است نتایج دست به سینه نشستن اصلا جالب نبوده و نتایج نگران کننده ای را نشان داده است. از گروهی از داوطلبان درخواست شد که در چند جلسه سخنرانی شرکت کنند و به آنها گفته شد که دست ها را راحت بگذارند و پاها را از هم گذاشته و و آسوده بنشینند.

در پایان هر سخنرانی، از هریک از آنها درباره با مقدار مطالبی که در ذهنشان مانده بود سئوال شد و نگرش شان نسبت به موضوع سخنرانی و شخص سخنران ثبت شد بعد گروه دوم داوطلبان در همان موقعیت قرار داده شدند، اما از این ها خواسته شد تا دست هایشان را محکم روی سینه شان چفت کنند و در تمام طول سخنرانی دست به سینه بنشینند. نتایج این آزمایش نشان داد که گروه دست به سینه ۳۸ درصد کم تر از گروه اول چیز یاد گرفته بودند و مطالب کم تری در ذهنشان مانده بود . به علاوه گروه دوم نگرش انتقادی تری نسبت به سخنران و موضوع سخنرانی داشتند. به این علت است که مراکز آموزشی باید صندلی های دسته دار داشته باشند تا حاضرین بتوانند دست شان را راحت بگذارند.

من اینگونه راحت تر هستم!

خیلی ها ادعا دارند که از روی عادت دست به سینه می نشینند چون اینگونه راحت ترند. هر حرکت موقعی با احساس راحتی همراه می شود که نگرش متناسب با آن داشته باشید، زمانی شما در این حالت  راحت هستید که نگرش منفی، تدافعی یا عصبی داشته باشید. یادمان باشد که در مورد کل زبان بدن، معنای پیام هم در گیرنده است هم در فرستنده. با بررسی هایی که انجام شده اگر شما در هر شرایطی دست به سینه  باشید، واکنش دیگران به این واکنش منفی است.

زبان بدن دست ها معانی مختلفی دارد که به وسیله آن میتوانیم احساسات دیگران را نسبت به خود درک کنیم و طبق آن رفتار مناسبی از خود بروز دهیم.

دست به سینه
دست به سینه

اگر در یک جلسه کاری مشتری، به صورت دست به سینه بنشیند، راه حل چیست؟

شما می توانید فورا یک کاتالوگ و یا نمونه کار خود را به ایشان بدهید و از وی بخواهید نظر خود را راجع به آن بروشور یا محصول، به شما بازگو کند. از مشتری سؤال بپرسید. به عنوان مثال از او بپرسید: آیا تا به حال از وب سایت شما دیدن کرده است؟ اگر خیر، همان لحظه از او بخواهید تا در تلفن همراه یا لپ تاپ خود وب سایت شما را باز کرده و از آن دیدن کند و همزمان شما نیز توضیحات خود را در رابطه با ارائه خدمات آنلاین خود و یا هر توضیحات دیگری به او بدهید. باز شدن گارد مشتری به این معنی است که او حالت تدافعی را کنار گذاشته و حال پذیرا و شنوای صحبت های شماست. حال شما می توانید بهترین پیشنهادات خود را به او ارائه دهید.

اگر شخصی در حالت دست به سینه بنشیند، به معنای ناراحت بودن یا عدم راحتی است. دانستن دانش زبان بدن (مثلا در یک ملاقات کاری) به شما کمک می کند تا به اصلاح مزه ی دهن طرف مقابل را بدانید و آگاه باشید که چه زمانی باید پیشنهاد خود را به مشتری بفروشید و چه زمانی سکوت کنید.

در پایان این مقاله از شما دعوت می کنیم، ضمن مطالعه سایر مقالات زبان بدن، در دوره زبان بدن نیز شرکت کنید تا با اسرار زبان بدن آشنا شده و بتوانید با یادگیری این مهارت کلیدی زندگی حرفه ای و شخصی خود را متحول کنید.

یک مثال :

به تصویر بالا نگاه کنید! آیا می توانید تشخیص دهید که فردی که لبخند می زند عصبانی است یا حالت دفاعی دارد؟ 6 حالت مختلف برای دست به سینه بودن وجود دارد که باید شما تشخیص دهید وضعیت طرف شما در کدام حالت است.

 

1-تمرکز:

ما همچنین در هنگام انجام یک کار دشوار دست های خود را روی هم می گذاریم. در آزمایشی توسط دانشگاه روچستر، از 41 دانش آموز خواسته شد که 1 مورد از 2 کار را در حین حل یک آناگرام دشوار انجام دهند.

2- راحتی

بسیاری از مردم دست های خود را روی هم می گذارند زیرا راحت است، بنابراین مراقب باشید که این نشانه را برای احساس پنهانی که وجود ندارد، تجزیه و تحلیل کنید.

3- حالت تدافعی:

اگر متوجه شوید که شخصی در حین مکالمه فوراً دستانش را روی هم می اندازد، ممکن است احساس کند که شخصاً مورد حمله قرار گرفته و نسبت به آنچه که شما گفتید، حالت دفاعی به او می گیرد. اگر متوجه شدید که انگشت شست آنها به سمت بالا می رود، ممکن است به این معنی باشد که آنها احساس “سرحال” و کنترل دارند، اما همچنان احساس دفاعی می کنند.

4- عصبانیت:

وقتی ناراحت یا ناامید هستیم، دست به سینه می شویم تا به معنای واقعی کلمه خود ناراحتی خود را کنترل کنیم. وقتی احساس خصومت یا حالت تدافعی می‌کنیم، ممکن است مشت‌های گره کرده در حین دست به سینه شدن داشته باشیم.

5- اضطراب:

دست به سینه نشستن در مکان های عمومی بسیار بیشتر از زمانی که به تنهایی استراحت می کنند اتفاق می افتد. به همین دلیل است که اگر به اتاق انتظار پزشک یا دندانپزشک شلوغی بروید، به احتمال زیاد بازوهای ضربدری را خواهید دید. شما همچنین می توانید آن را در مسافرانی که برای اولین بار به هواپیما سفر می کنند، مشاهده کنید که ترس از بلند شدن از زمین است.

6- انتقاد:

در این زبان بدن یکی از بازوها روی سینه به صورت ضربدری باز است. عموما در مسابقات گت تلنت چنین حالتی از داوران را می توانید ببینید. این زبان نشان می دهد شخص در حال قضاوت شما برای گرفتن انتقاد دارد.

زبان بدن یکی از روشهای ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن می توان احساسات خود را با دیگران منتقل و احساسات آنها را درک کرد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا