مقالات مهارت های فردی

تله زندگی بی اعتمادی و بدرفتاری

تله زندگی بی اعتمادی و بدرفتاری

با سلام. با یکی دیگر از سری مقالات تله های زندگی یانگ در خدمت شما هستیم. همان‌گونه که از اسم این تله پیداست، اعتماد برای افرادی که به این تله گرفتار شده‌اند بسیار سخت و دشوار می باشد. ممکن است در مورد نیت و هدف دیگران شک و تردید داشته باشید، فکر کنید که دیگران می‌خواهند شما را فریب دهند و افراد مورد اعتماد در اطرافتان یا اصلاً وجود ندارند و یا بسیار کم هستند. همواره احساس می‌کنید که دیگران حق شما را خورده‌اند و اگر به موفقیت نرسیده‌اید تنها به این دلیل است. منتظرید که دیگران به شما آسیب برسانند، خیانت کنند و از شما سوء استفاده نمایند. رابطه شما با دیگران سطحی و تظاهر آمیز است و نمی‌توانید با دیگران صمیمی شوید و  به‌راحتی با آن‌ها صحبت کنید. در ادامه مقاله ” تله زندگی بی اعتمادی و بدرفتاری “ با ما همراه باشید.

تله زندگی بی اعتمادی و بدرفتاری

شما فردی محافظه‌ کار و محتاط هستید و دائماً به این فکر می‌کنید که آیا افراد شایسته اعتماد شما هستند یا نه. با این حال، ممکن است مورد توجه افرادی قرار بگیرید که متجاوز هستند و این اجازه را به دیگران می‌دهید تا با شما بدرفتاری کنند. این رفتار ها باعث می‌شوند عزت‌ نفس خود را از دست بدهید و به‌سختی رابطه‌ای را که در آن با شما بدرفتاری می‌شود را ترک کنید.

علت شکل گیری تله بی اعتمادی و بدرفتاری

از جمله عوامل شکل‌ گیری تله بی اعتمادی و بدرفتاری این است که کودک از طرف اعضای خانواده خود دائماً مورد تنبیه، تهدید، توهین و یا حتی سوء استفاده جنسی قرار گیرد. اگر والدین، کودک را از روی اجبار و تهدید به کاری وادار کنند و آن کار به خواست او نباشد زمینه را برای شکل گیری این تله مهیا می نمایند. چنین رفتارهایی باعث می شود این ذهنیت برای کودک ایجاد شود که به اعضای خانواده هم نمی‌توان اعتماد کرد و در بزرگ‌سالی منتظر انتقاد، تحقیر و آسیب دیدن از طرف دیگران می‌باشد. این فرد در بزرگ‌سالی هر زمان که احساس کند دیگران از او انتقاد می‌کنند یا سریعاً پرخاشگرانه رفتار می‌کند و یا تلاش می‌کند که با مسئولیت پذیری کارها را آن‌قدر درست و دقیق انجام دهد تا مبادا کسی از او انتقاد کند.

 

تله زندگی بی اعتمادی و بدرفتاری

ویژگی‌های رفتاری 

  1. در تله زندگی بی اعتمادی به دیگران اجازه بد رفتاری با خودتان را می‌دهید به‌ این‌ علت که یا از آن‌ها می‌ ترسید و یا فکر می‌کنید که مستحق این هستید که دیگران با شما بد رفتاری کنند.
  2. پیش از اینکه دیگران به شما حرفی بزنند و به شما پرخاش کنند، حالت دفاعی به خود می‌گیرید تا حق را به خودتان بدهید و مانع آسیب رساندن دیگران به خود شوید.
  3. شما به‌ سختی زندگی خود را بازگو می کنید چون می ترسید دیگران از صحبت های شما سوء استفاده نمایند.
  4. از بودن در کنار دیگران لذت نمی برید چون فکر می کنید که می خواهند شما را تحقیر کنند و از رنج کشیدن شما لذت می برند.
  5. برای اینکه تنهایی را تجربه نکنید، رفتار های بی رحمانه و آزار دهنده را تحمل می کنید، هرچند فعلا این رفتار ها را بروز نمی دهید اما به مرور زمان این حالات در شما بروز پیدا می کند.
  6. تعمیم واژه همه در قضاوت کردن دیگران؛ بیان جملاتی مثل همه دخترها پر رو و غیرقابل اعتمادند و یا همه مرد ها خیانت کارند در میان شما رایج است. (اگر مردی خیانت کند دلیل نمی شود که همه مرد ها خیانت کار باشند.)
  7. در ازدواج به دنبال افرادی هستید که پایبند به مسائل مهم زندگی شما نیستند و به نیاز های شما توجهی نمی کنند؛ به عنوان مثال با مردی ازدواج می کنید که دست بزن دارد و از شما حمایت نمی کند.

پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی هر چه بیشتر با تله های زندگی مقاله انواع تله زندگی یا ( طرحواره ) را مطالعه کنید. اگر نسبت به حل مشکل تله بی اعتمادی قادر نیستید دیگر تله های زندگی را بررسی کنید تا به نتیجه برسید.

روش‌های مقابله

  1. شما در تله زندگی بی اعتمادی انسان‌ ها را سیاه و سفید می‌بینید و آدم صفر و صدی می باشید. معمولا انسان ها را فقط به دو گروه غیر قابل اعتماد و قابل اعتماد تقسیم می کنید. باید به‌خودتان یادآور شوید که همه انسان ها هم ویژگی‌های مثبت و هم ویژگی منفی دارند؛ فردی شاید بخشنده باشد ولی انسان صبوری نباشد. دیگری شاید مهربان باشد اما فرد منظمی نباشد. هیچگاه یک فرد، بد مطلق و یا خوب مطلق نمی باشد. در ذهن خودتان یک طیف رسم کنید و به آدم ها از ۱ تا ۱۰ نمره قابل اعتماد بودن بدهید. این کار سبب می شود تا با دیدن یک نکته منفی، نسبت به افراد بدبین و بی اعتماد نباشید و بتوانید با قسمت‌های مثبت و خوب هر فرد بدون گرفتار شدن در تله بی اعتمادی  ارتباط برقرار نمایید.
  2. از برقراری رابطه اجتناب نکنید،  یکی از بدترین اشکال تله بی اعتمادی است. هرچه بیشتر از رابطه اجتناب کنید به این باور می رسید که دیگران اصلا قابل اعتماد نیستند. اما باید پیش از برقراری رابطه، بدانید که شما تمایل دارید جذب افراد ن امطمئن و سو استفاده گر شوید. به کمک یک روان درمانگر با ویژگی های خود آشنا شوید و آن ها را درک کنید تا بتوانید یک رابطه سالم داشته باشید. یک رابطه سالم به شما کمک می کند تا باور کنید که می توان به دیگران اعتماد کرد.
  3. به خود یادآوری کنید که درگیر تله بی اعتمادی هستید، نسبت به دیگران بدبین هستید و فقط جنبه منفی افراد را می بینید. هر زمان که به دنبال جوانب پنهان و منفی رفتار دیگران هستید، به خودتان یادآوری کنید که این فکر ممکن است از تله ای که در آن گرفتاريد نشات گرفته باشد و نه از حقیقت نیت و هدف دیگران.
  4. ذهن خوانی نکنید. بدون شواهد کافی و با تکیه بر حدسیات خود، دیگران را قضاوت نکنید تا گرفتار تله بی اعتمادی شوید. ذهن شما بر اساس تجربیات بد گذشته، تمایل زیادی دارد که هر رفتار و گفتار را به عنوان سوء استفاده، خیانت و فریب در نظر بگیرد. به جای این کار، به آدم ها نزدیک شوید و در مورد رفتارشان با آن‌ها صادقانه صحبت کنید.

نتیجه گیری :

اگر با مطالعه موارد بالا هنوز قادر به حل مشکل خود نشدید باید با استفاده از تست رایگان هوش شخصیت شناسی ابتدا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. سپس تصمیم بگیرید قصد دارید برای افزایش و فرار از تله زندگی به چه الگویی روی بیاورید. اگر زیاد به تله زندگی دچار شده اید مقاله  راه های مقابله با افسردگی را مطالعه کنید.

 

 

تله تنبیه

افراد گرفتار در تله تنبیه، معتقدند تمام تنبیه های آن‌ها بجا و به نفع شما است که بعدا متوجه خواهید شد این برخوردهای شدید یک لطف بوده و نه تنبیه. انتظار ندارید که افرادی با این ویژگی‌ها ظاهر مهربان و خوشرویی داشته باشند! این افراد اغلب قیافه عصا قورت داده و عبوس و ترسناکی دارند تا حساب کار دستتان باشد که کوچکترین خطایی مساوی تنبیه است. شاید اگر بگوییم شخصیت خانوم بزرگ در سریال تولدی دیگر هم به این طرحواره گرفتار شده بود، درک آن برای شما راحت تر باشد.

عواملی که باعث شکل گیری تله تنبیه می شوند :

  • والدین تنبیه گری داشتید که اگر مرتکب اشتباه کوچکی می‌‎شدید، فورا خشمگین می‌شدند و شما را کتک می‌زدند.
  • والدینتان به شما محبت‌های مشروط می‌کردند؛ به عنوان مثال اگر معدلت بیست بشه تو رو دوست داریم. باید بدانیم که محبت، باید بی قید و شرط و بی بهانه باشد نه در گرو شرط و شروط!
  • والدین شما معیارهای سرسختانه داشتند و اگر استانداردهای آن‌ها را رعایت نمی‌کردید، مورد سرزنش و تنبیه قرار می‌گرفتید.
  • آخرین ریشه تحولی این است که معیارها و استانداردهای‌های سطح بالا برای خودتان در نظر گرفته اید و تصور می‌کنید که با انتقاد و تنبیه سخت و افراطی، پیشرفت خواهید کرد. شما سخت گیرترین منتقد خودتان می‌شوید و هیچ پیشرفتی شما را راضی نمی‌کند و دائما خود را سرزنش می‌کنید که تو بی عرضه ای، تو نمی‌تونی و… .

 

چگونه با این تله مقابله کنیم؟

هدف اصلی درمان این است که فرد نسبت به خود و دیگران روحیه تنبیه گرایانه کمتری داشته باشد و به این باور برسد که تنبیه حلال همه مشکلات نیست و گاهی با یک تذکر بجا و درست هم می‌توانیم از تکرار اشتباهات جلوگیری کنیم. شما باید بدانید که فقط خودتان درگیر این طرحواره نیستید، بلکه دیگران را هم درگیر خواهید کرد. بنابراین سعی کنید بجای تنبیه از رفتارهای توصیفی استفاده کنید؛ یعنی به دیگران بگویید که اشتباهاتشان چه پیامدهایی را در پی خواهد داشت تا آگاهانه و بدون زور و خشونت از انجام و تکرار اشتباهات خود، خودداری کنند.

اگر کودک شما، کارمندتان و یا هرشخص دیگری مرتکب خطایی شد از آن‌ها بخواهید که پیامدهای مثبت و منفی آن خطا را یادداشت کنند تا از این طریق به کار اشتباه خود پی ببرند و به اصلاح آن بپردازند. در آخر باید بگوییم که تنبیه اصولی برای پیشرفت هر شخص لازم و ضروری است اما زمانی تاثیر منفی دارد که شما بیش از اندازه و بدون دانستن دلیل به انجام این عمل بپردازید.

ما در مقاله تفکر مثبت بیشتر به جنبه های چگونگی ایجاد دید مثبت برای انجام کارهای فردی و اجتماعی بحث کردیم. در این مقاله اشاره شده است که به جای تکرار اشتباه یا ساده گرفتن مشکل به وجود آمده اجازه ندهید دید شما به زندگی منفی شود تا به تله های مختلف زندگی دچار شوید. چرا که با تقویت خودآگاهی می توانید نقاط ضعف خود را شناخته و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

چگونه می توانیم تله تنبیه را در زندگی بزرگسالی درمان کنیم؟

  1. هر وقت خود شما دچار یک خطا شدید مسئولیت پذیر باشید. یک تنبیه کوچک در نظر بگیرید مثلا یک وعده غذایی نمی‌خورم.
  2. اگر کسی خطایی کرد، مثل بچه خودتان یا همسرتان بپذیرید هر انسانی خطا می‌کند. باید دنبال راهی باشید تا به کسانی که اشتباه کردند فرصت بدید جبران کنند.
  3. از کلمه چرا که جنبه خرد کردن شخصیتی دارد و نامناسب است استفاده نکنید. به جای می‌توانید با کلماتی مانند چی شد، چرا شد این سوال را از خود بپرسید.
  4. اگر از دست کسی عصبانی هستید به جای اینکه خشم خود را سر اون خالی کنید از او بخواهید برای خالی کردن خشم راهکار پیشنهاد دهد.
  5. قهر کردن را ترک کنید. این قهر کردن بعدا به عنوان امتیاز منفی برای شما حساب خواهد شد.
  6. اگر اشتباهی کردید کودک درون خود را آرام کنید و بگیبد اگر خطایی کرده از او حمایت خواهید کرد.

جهت سنجش شخصیت فردی خود برای جلوگیری از گرفتار نشدن در تله زندگی پیشنهاد می کنیم یک بار تست رایگان MBTI را انجام دهید تا بیشتر با عمق شخصیت خود در مقابله با تکانه های زندگی آشنا شوید.

پرسش و پاسخ :

تله زندگی یا trap of a life چیست؟

تله زندگی الگویی از رفتارهایی می باشد که مستقیما از افکار و احساسات ما که به آن هوش هیجانی گفته می شود به وجود می آید. عوامل مختلفی وجود دارند که در صورت دریافت خیلی کم یا بیش از حد این نیازهای عاطفی اصلی تأثیر می گذارند اما مهمترین عواملی که در به وجود آمدن تله زندگی نقش دارند شامل زیر است :

  1. بی اعتمادی کردن
  2. سو استفاده کردن
  3. تحقیر کردن
  4. دروغ گویی
  5. تقلب کردن
  6. پرخاشگری کردن
  • بی اعتمادی چگونه به وجود می آید؟

اگر شما در دوران کودک از طرف والدین، دوستان یا اطرافیان خود مورد رفتارهای پرخاشگرانه، تنبیه یا سرخوری شدید در آینده دچار بی اعتمادی خواهید شد.

  • تعصب چگونه به وجود می آید؟

تعصب جزیی از تله های زندگی است که در ارتباط با تعامل فرهنگ ها به وجود می آید. در این تله یک نفر به عنوان رهبر و سرپرست با به وجود آوردن باورهایی برای خود اشخاصی را پیرو کرده و آنها ر ا دچار تعصب می‌کند.

  • مهمترین تله زندگی که افراد بیشتری در آن گرفتار می شوند چیست؟

ما مدام کار می کنیم و اینقدر کار برای ما مهم می شود که فراموش می کنیم زندگی تنها کار نیست. خانواده، دوستان، همسر و غیره روی دیگر زندگی است. لذا به مرور از لذت ها و علایقی که می توانستیم برای آن وقت اختصاص بدهیم تا بتوانیم بر افکار و احساسات خود مدیریت داشته باشیم  را از خود دور کرده و کار را به عنوان یک لذت برای خود در نظر می گیریم.

  • چگونه می توانیم جلوی گرفتار شدن در تله زندگی را بگیریم؟
  1. به این فکر کنید که هر انتخاب شما در آینده ممکن است چه تاثیری در زندگی شما داشته باشد.
  2. حسابدار درآمد خود باشید و در خرج و مخارج دقت کنید.
  3. همیشه قبول کنید باید مقداری ناراحتی را بپذیرید و در جلوی آن مقاومت نکنید.
  4. بپذیرید انسان ها کامل نیست پس شما هم ممکن است نواقصاتی داشته باشید.
  5. اگر اشتباهی کردید به دنبال تکرار اشتباهات خود نباشید.
  6. هرگز خودتان را درمانده فرض نکنید و با مسئولیت پذیری مهارت فردی عزت نفس خود را بالا ببرید.

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا