مقالات مدیریت و رهبری

چگونه کاریزماتیک باشیم

کاریزما چیست ؟

به توانایی فرد در جذب دیگران و تأثیرگذاری روی آنها، کاریزما (Charisma) می‌گویند. اغلب، کاریزما به‌عنوان یک ویژگی شخصیتی اسرار‌آمیز توصیف می‌شود که همه انسان‌ها از آن برخوردار نیستند؛ اما برخی از کارشناسان معتقدند که مهارت‌های افراد کاریزماتیک را می‌توان یاد گرفت و آموزش داد.

 کاریزمانوعی مغناطیس بود: توانایی جلب توجه در یک اتاق. یک فرد با نفوذ احتمالاً مسئولیت های رهبری را بر عهده می گیرد و متقاعد کننده در نظر گرفته می شود. افرادی که کاریزماتیک هستند معمولاً این ویژگی ها را دارند: آنها گرما و حس شایستگی را تراوش می کنند.آنها مهارت های اجتماعی قوی دارندو ارتباط کلامی و غیرکلامی خوبی دارند.آنها اغلب رفتار کمی غیر متعارف از خود نشان می دهند.آنها دوست داشتنی هستند.خبر خوب اینجاست. برای اینکه واقعا کاریزماتیک باشید، لازم نیست یک برون گرا باشید.شما می توانید یاد بگیرید که چگونه در تعاملات اجتماعی و حرفه ای خود کاریزماتیک تر شوید، حتی اگر خود را فردی بی دست و پا، درونگرا یا خجالتی قدیمی توصیف کنید. 

با شنیدن کلمه کاریزما، به یاد رهبران با قدرت رهبری بالا در تجارت، ستاره‌های راک روی صحنه و سیاستمداران بر کرسی قدرت می‌افتیم؛ اما اصلی‌ترین قدرت کاریزما می‌تواند همان تأثیری باشد که بر دیگران می‌گذارد. توانایی انگیزه‌بخشیدن به دیگران، دارایی باارزشی محسوب می‌شود که به کمک آن می‌توان افراد را به‌سمت اهدافی مشترک هدایت کرد. کاریزما می‌تواند یک روی تاریک نیز داشته باشد، تا حدی که افراد خودشیفته و سودجویان، از قدرتشان برای سوءاستفاده از دیگران بهره می‌برند. به نظر می رسد برخی با آن متولد شده اند. اما آیا می توان کاریزما را یاد گرفت؟ آیا می توان دوست داشتنی بودن را با تمرین هدفمند توسعه داد؟در این مطلب به این پرداخته می‌شود که کاریزما چیست و به کلیت این مفهوم و راه‌هایی برای افزایش کاریزما پرداخته می‌شود.

کاریزما

1-با لبخند به افراد نگاه کنید

 یکی از آن لبخندهای واقعاً گرمی که تا چروک‌های نزدیک چشمان شما می‌رسد. به چشمان زیبای مردم نگاه کنیددر اینجا کمی زمینه لازم است. موقعیت‌هایی وجود دارد که در آن یک نگاه مستقیم می‌تواند به عنوان تهدید تلقی شود  برای مثال، تماس چشمی هنگامی که از کنار یک غریبه در یک کوچه تاریک عبور می‌کنید. با این حال، در کل،نگاه کردن به یک نفر این پیام واضح را می دهد که شما به آن توجه می کنید. محققان منبع معتبر دریافته‌اند که نگاه کردن به کسی مستقیماً بخشی از مغز را فعال می‌کند که با پاداش‌ها و شمول اجتماعی مرتبط است.

در مطالعات، نگاه کردن به یک نفر باعث می‌شود افراد بیشتر به شما امتیاز دهند که شما را جذاب، شایسته و دوست‌داشتنی می‌دانند. اگر می‌خواهید کاریزمای خود را تقویت کنید، نگاه مستقیم بازده بزرگی را برای سرمایه‌گذاری شما ارائه می‌کند.

نگاه کردن با لبخند، سبب آزاد شدن نوروپپتیدها می‌شود که مأموریت‌شان، مبارزه با استرس است. نوروپپتیدها مولکول‌های کوچکی هستند که به نورون‌ها مجوز برقراری ارتباط می‌دهند. این مولکول‌ها زمانی‌که ما خوشحال، غمگین، عصبانی، افسرده و هیجان‌زده هستیم، پیام‌رسانی به کل بدن را تسهیل می‌کنند.انتقال‌دهندگان عصبیِ احساسات خوب (دوپامین، اندورفین‌ و سروتونین‌) همگی زمانی که لبخند می‌زنید آزاد می‌شوند. این آزادسازی نه تنها به بدن آرامش می‌دهد، بلکه می‌تواند ضربان قلب و فشار خون را نیز پایین بیاورد.

2-دست های خود را در معرض دید قرار دهید

و از آنها برای کمک به صحبت کردن استفاده کنیدحرکات دست فقط تکان دادن و تکان دادن بی فکر نیست.

آنها به تنهایی یک استراتژی ارتباطی بسیار مؤثر هستند. زمانی که برای برجسته کردن، برجسته کردن یا نشان دادن ایده هایی که شما در حال برقراری ارتباط هستید، استفاده می شود، بسیار قدرتمند هستند.حرکات دست از نظر بصری مجذوب کننده هستند و هنگامی که برای تأکید بر معنا استفاده می شوند، درک را عمیق تر می کنند. در واقع، همان بخش‌هایی از مغز که گفتار را تفسیر می‌کنند،

معنای حرکات دست را نیز پردازش می‌کنند، احتمالاً به این دلیل که انسان‌ها ممکن است مدت‌ها قبل از بیان ایده‌ها با کلمات، با حرکات ارتباط برقرار کرده باشند. بنابراین، هنگامی که در یک جلسه هستید چه مجازی یا حضوری ایده خوبی است که دستان خود را باز نگه دارید،

روی یک میز ی، که به طور نامحسوس سیگنالی می فرستد که شما قابل اعتماد و صادق هستید. و حتی بهتر است که اجازه دهید دستانتان هر چه بیشتر صحبت کنند

3-سوالات عجیب و غریب بپرسید 

در عصر میم ها و سلفی های مشابه، فردیت با طراوت است. اگر در محیطی هستید که به راحتی می توان به صحبت های کوچک قابل پیش بینی و ایمن برگشت، سؤالاتی بپرسید که افراد را شگفت زده کند. ونسا ون ادواردز، دانشمند علوم اجتماعی، در کتاب خود “اسیر کردن”، سؤالاتی مانند این را برای ایجاد مکالمات جالب توصیه می کند: در حال حاضر روی چه پروژه اشتیاق شخصی کار می کنید؟نکته مهم روز شما چه بود؟آیا چیز هیجان انگیزی در زندگی خود دارید؟محققان دریافته‌اند که وقتی افراد انتظار یک الگوی قابل پیش‌بینی را دارند، ظهور ناگهانی این پدیده‌های غیرعادی مراکز یادگیری و حافظه در مغز را تکان می‌دهد. دوپامین شیمیایی با احساس خوب آزاد می شود و دو عمل به دنبال دارد:

مغز تجربه جدید را رمزگذاری می کند تا در حافظه ذخیره شود، و مراکز پاداش آن شما را وادار می کند که به دنبال موارد مشابه باشید.اگر می خواهید مردم شما را به خاطر بسپارند، ایده خوبی است که با جذاب کردن آنها شروع کنید.

 4-آسیب پذیری را در آغوش بگیرید

ابراز آسیب پذیری  چه اعتراف به چیزی کمی شرم آور باشد یا داشتن یک نگرانی پنهانی ممکن است باعث شود افراد تمایل بیشتری به برقراری ارتباط با شما داشته باشند.

آسیب پذیر ساختن خود به  این بدان معنی است که شما آماده به اشتراک گذاشتن جزئیاتی در مورد خود هستید که انسانیت شما را آشکار می کند. محققان دریافته‌اند که وقتی رهبران نقص‌های خود را تصدیق می‌کنند، ارتباط و شفقت را در کل گروه تقویت می‌کند. و مردم تمایل دارند چنین رهبرانی را کاریزماتیک ببینند.

5-با تمام وجود گوش کن

مردم اغلب کاریزما را به عنوان یک توانایی استثنایی برای انتقال یک هدف یا چشم انداز الهام بخش به گروهی از افراد توصیف می کنند.

اما جذابیت روزمره لزوماً ارتباط یک طرفه و از بالا به پایین نیست. این در مورد حضور کامل و پاسخگو بودن در مکالمات دو نفره است. اگر می خواهید مردم شما را به خاطر بسپارند، به آنها گوش دهید. واقعاً گوش کنید، بدون اینکه حرفتان را قطع کنید، تلفنتان را چک کنید، یا مکالمه را به خودتان هدایت کنید. شریک مکالمه شما چه در یک قرار ملاقات باشید و چه در جلسه سهامداران  با زبان بدن، حالات چهره، لحن صدا و کلمات صحبت می کند.

در مورد آنچه آنها می گویند کنجکاو شوید. اگر متوجه ترس یا سوسو زدن خشم شدید، برای کسب اطلاعات بیشتر سؤال بپرسید. علاقه واقعی به افراد دیگر قانع کننده است. محققان دریافته اند که گوش دادن آرام با توجه کامل و بدون قضاوت باعث می شود افراد احساس کنند که مورد توجه، ارزش و احترام هستند.

6-اسمشو بگو

نویسنده دیل کارنگی در یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های خودیاری تمام دوران، «چگونه دوستانی به دست آوریم و بر مردم تأثیر بگذاریم» به خوانندگانش یادآوری کرد که مردم دوست دارند نام خودشان را بشنوند. و عصب شناسی ادعای کارنگی را تأیید می کند. هنگامی که محققان از تصویربرداری رزونانس عملکردی برای ردیابی پاسخ ها استفاده کردند، دریافتند که با شنیدن نام افراد، چندین قسمت از مغز روشن می شود. هنگامی که در حال مکالمه هستید، حتماً نام طرف مقابل را بگویید، به خصوص زمانی که زمان خداحافظی است.

اگر کسی را معرفی می کنید، نام او را بگویید و یکی از دستاوردهای او را ذکر کنید، مانند: «این جاش است. او در حال تمرین برای مرد آهنین است.” متقابل را بیابیدکاریزما به همان اندازه که در مورد تأثیرات است، در مورد ارتباط است. همانطور که با مردم در تعامل هستید، مراقب تجربیات، ایده ها و روابط مشترک باشید. شاید شما همان ماشین را می‌رانید، از همان تیم حمایت می‌کنید، یا یک فوبیای عجیب و غریب به اشتراک می‌گذارید. وقتی چیزی مشترک پیدا کردید، از پرسیدن سؤال یا عمیق‌تر کردن نترسید. یک ارتباط واقعی کار یک لحظه نیست. ایجاد پیوند با شخص دیگری یک اقدام جسارت آمیز است  و بدن شما به شما برای برداشتن گام شجاعانه پاداش می دهد. مواد شیمیایی عصبی قدرتمند از جمله دوپامین، سروتونین و اکسی توسین در طول تعاملات اجتماعی آزاد می شوند. محققان فکر می کنند که پاداش پیوند اجتماعی ممکن است تکامل یافته باشد زیرا بقا ممکن است به تعاملات گروه اجتماعی بستگی داشته باشد.

آیا کاریزما جنبه تاریکی دارد؟

پاسخ کوتاه بله است. تاریخ بشر پر از رهبران کاریزماتیکی است که مردم را به بیراهه کشانده اند. کاریزما به سادگی مجموعه‌ای از مهارت‌هاست که می‌توان از آنها برای دوست‌یابی، اتحاد یا پول یا برای دستیابی به اهداف استفاده کرد، خواه این اهداف اصیل یا شیطانی باشند. محققان به طور فزاینده ای به اثرات مضر رهبران کاریزماتیک بر سازمان های مختلف علاقه مند هستند. اگر مهارت‌های خود را بر اساس مهارت‌های رهبری که مشاهده کرده‌اید الگو می‌دهید، ممکن است ایده خوبی باشد که قبل از اتخاذ یک سبک رهبری خاص، مدتی را صرف تجزیه و تحلیل سلامت کلی سازمان کنید. یک لیست خواندن برای شروع اگر می‌خواهید علم و هنر کاریزما را بیشتر کشف کنید، می‌توانید با این انتخاب‌ها دانش خود را عمیق‌تر کنید: «اسیر: علم موفقیت با مردم» نوشته ونسا ون ادواردز«درون گرا مقاومت ناپذیر: مهار قدرت کاریزمای آرام در دنیای پر سر و صدا» نوشته مایکلا چانگ”افسانه کاریزما: چگونه هر کسی می تواند بر هنر و علم مغناطیس شخصی تسلط یابد” اثر اولیویا فاکس کابان

سخن آخر

کاریزما ممکن است یک هدیه یا یک ویژگی ذاتی شخصیتی به نظر برسد، اما بسیاری از دانشمندان علوم رفتاری معتقدند که می توان آن را آموخت. برخی از محققان می گویند کاریزما به دلبستگی شما (قابلیت نزدیک شدن عاطفی) و تأثیر شما (توانایی شما در حرکت یا ایجاد انگیزه در دیگران) بستگی دارد. اگر اغلب لبخند بزنید، به چشمان آنها نگاه کنید، با دستان خود ارتباط برقرار کنید و نام آنها را مرتباً بگویید، دیگران احتمالاً شما را کاریزماتیک می بینند. مردم همچنین اگر با گوش دادن دقیق با آنها ارتباط برقرار کنید، ویژگی‌ها و آسیب‌پذیری‌های خود را داشته باشید و به دنبال اشتراکات با آنها باشید، شما را دوست‌داشتنی‌تر می‌دانند. همانطور که کاریزما را پرورش می دهید، مهم است که خودتان باشید، حتی اگر به این معنی باشد که از رویدادهای عمومی استرس زا صرف نظر می کنید و مجالس کوچکتر و صمیمی تر را انتخاب می کنید تا بتوانید به طور موثر ارتباط برقرار کنید. کاریزما بدون اصالت، بدون کنجکاوی و علاقه واقعی به افراد دیگر نمی تواند شکوفا شود. از آنجا شروع کنید و مردم ممکن است شما را غیرقابل مقاومت بدانند.

منبع :/www.healthline.com

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا