مقالات بازاریابی و برندینگمقالات فروش

بازاریابی محتوا چیست؟

مزایای بازاریابی محتوا

در روزگار کنونی امکان اینکه کسب و کار ها با تکیه بر همان روش های بازاریابی قدیمی خود پایدار بمانند و شانسی برای رقابت داشته باشند از بین رفته است. مدیران کسب و کارها باید خود را با شرایط روز تطبیق دهند و گرنه قادر نخواهند بود در رقابت سنگین امروزی میان کسب و کارها دوام بیاورند. یکی از بارز ترین مسائلی که باید مورد توجه مدیران کسب و کارها قرار گیرد، این است که اکثر افراد ساعات زیادی از شبانه روز را از دنیای حقیقی فاصله گرفته و وقت خود را در دنیای مجازی می گذرانند.

این بدین معناست که بسیاری از عادت های مردم به کل تغییر کرده و با گذشته متفاوت است. شاید تا چند سال قبل کسی باور نمی کرد که درصد بالایی از مردم نیازهای اولیه خود از جمله خوراک و پوشاک را از طریق اینترنت تهیه نمایند. اما حقیقت امروز نشان می دهد که فضای مجازی و دنیای اینترنت نقش مهمی در زندگی مردم بازی می کند. در ادامه مطلب ” بازاریابی محتوا چیست؟ “ با مدرسه کسب و کار آیا همراه باشید.

کسب و کارهایی که روزگاری که هنوز فروش اینترنتی معنای خاصی پیدا نکرده بود، اهمیت این موضوع را درک کرده و با آینده نگری برای خود، سایت و صفحات شبکه های اجتماعی راه اندازی کردند، امروز که فروش اینترنتی رونق نسبی پیدا کرده، ثمره زحمات خود را برداشت می کنند. اما این پایان ماجرا نیست و همه ساله میزان خرید مردم از طریق فضای مجازی بالا و بالاتر می رود.

پس هنوز هم دیر نشده و کسب و کارهایی که هنوز هم بتوانند خود را به خوبی از طریق بازاریابی محتوا در دنیای مجازی مطرح نمایند، می توانند عقب ماندگی خود را تا حد زیادی جبران نموده و در آینده نزدیک که بازار فروش آنلاین بسیار گسترده تر خواهد شد، ثمره این تلاش ها را ببینند. صحبت از بازاریابی محتوا که لازمه کسب و کارهای امروزی می باشد به میان آمد. در این مطلب به طور ویژه قصد داریم به ویژگی ها و مزایای بازاریابی محتوا اشاره نماییم. با ما همراه باشید.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی بازاریابی یک کسب و کار است که تاکید آن بر تولید و ارائه محتوای ارزشمند و جذب مخاطب برای کسب و کارها می باشد. در حقیقت تمامی این موارد ذکر شده را می توان حول هسته ای به نام تولید و ارائه محتوای ارزشمند برای مخاطبان در نظر گرفت. برای انجام بازاریابی محتوایی نتیجه بخش باید در نظر داشت که جامعه هدفی که محتوا برای آنان تهیه می شود، چگونه افرادی هستند، چه مشکلاتی دارند و این محتوای ارائه شده چگونه می تواند راهنمایی برای حل مشکل آنان باشد. همچنین محل ارائه محتوا و چگونگی و زمان انتشار آنان نیز باید به صورت کاملا دقیق و با برنامه ریزی انتخاب شود.

بازاریابی محتوایی مانند دیگر روش های بازاریابی سنتی نیاز به شناخت احساسات و رفتار مشتری دارد. هر چقدر شما بتوانید با شناخت احساسات و هوش خود در کنترل شرایط و مسیر دهی تجربه مشتری قوی عمل کنید به همان مقدار بازاریابی شما درصد بالایی در فروش خواهد داشت. برای سنجش میزان مهارت خود در کنترل کردن این شرایط می توانید تست هوش را انجام دهید.

اهمیت بازاریابی محتوا

امروزه کمتر کسب و کار موفقی را می توان یافت که وب سایت را به عنوان اصلی ترین پلتفرم معرفی کالا و خدمات ارائه شده و ارتباط با مشتریان راه اندازی نکرده باشد. در حقیقت از کاربردهای فراوان وب سایت می توان به ویترین بودن آن اشاره نمود. وب سایت ویترین یک کسب و کار در دنیای مجازی است و کسب و کاری که آن را جدی نگیرد در واقع برای ویترین خود ارزش قائل نشده است.

حال اگر وب سایت یک کسب و کار، محتوای مناسبی نداشته باشد، چه کمکی می تواند به آن کسب و کار بکند. پاسخ این است هیچ کمکی.بنابراین تمامی کسب و کارها باید به فکر تولید محتوای مرتبط و هدفمند برای خود باشند تا بتوانند از این طریق ترافیک و بازدید کننده ورودی سایت خود را بالا ببرند. بازدید کننده ای که برای موضوعات مرتبط با فعالیت اصلی یک کسب و کار جستجو کرده و وارد سایت کسب و کاری می شود، دقیقا خریدار بالقوه کالا یا خدمات آن کسب و کار است. اهمیت بازاریابی محتوا دقیقا در چنین زمانی مشخص می گردد.

بازاریابی محتوا همچنین موجب می شود که اعتماد مخاطبین به کسب و کار بالا برود. وقتی یک بیننده اطلاعات کاربردی و صحیحی را در مقالات سایت یک کسب و کار مطالعه کند، حس اعتماد وی به آن کسب و کار به صورت ناخودآگاه افزایش می یابد و این موضوع نیز مصداق دیگری برای اهمیت بازاریابی محتواست.

منظور از محتوا فقط مطالب بخش بلاگ سایت نیست و می تواند شامل ویدئو کلیپ های سرگرم کننده، کتاب های الکترونیکی مفید و اینفوگرافیک های کاربردی و گویا هم باشد. می توان این موارد را در صفحات شبکه های اجتماعی نیز قرار داد و با استفاده از آن ها و با قرار دادن نام و نشان برند در آن ها، به افزایش آگاهی مردم از برند یا کسب و کار مورد نظر، کمک شایانی نمود.

بازاریابی محتوا چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نیز امروزه مقوله ای بسیار مهم در بازاریابی محسوب می گردد. زیرا زمانی که یک سایت که بسیار هم خوب طراحی شده و بهترین محصولات را هم برای فروش معرفی می کند، در صفحه اول نتایج جستجوی عبارت های کلیدی مد نظر در موتورهای جستجو به ویژه گوگل نمایش داده نمی شود. این موضوع مانند این است که فرد مورد نظر فروشگاه مرکزی کسب و کار خود را در دل کویر بی آب و علفی که ساکنی ندارد تاسیس کرده باشد. به همین جهت سئو برای موفقیت کسب و کارها در دنیای پررقابت امروزی یک مساله بشدت ضروری است. اما ارتباط بازاریابی محتوا با سئو در چیست؟

یکی از مهم ترین مقوله هایی که در سئوی سایت نقش کلیدی دارد، تولید محتوای ناب و جذاب است که در چشم موتورهای جستجو، یونیک به نظر برسد. موتورهای جستجو مرتب مشغول عوض کردن الگوریتم های خود هستند تا امکان اینکه دچار اشتباه شوند را کاهش دهند. تا چند سال قبل امکان اینکه یک سایت را با خرید بک لینک و کارهایی از این دست به سرعت به صدر نتایج موتورهای جستجو رساند، وجود داشت. اما امروزه دیگر این چنین نیست و گوگل و الگوریتم های جدید آن بیشتر به محتوای ارزشمند و ناب و کپی نشده که برای مخاطبان کاربردی باشد،  اهمیت می دهد و بهترین رتبه های نتایج جستجو را برای این سایت ها در نظر می گیرد. از این رو برای برخورداری از رتبه ای مناسب در موتورهای جستجو، بهترین کار تولید محتوای مناسب و مرتبط با موضوعات اصلی در سایت است که با رعایت اصول بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو یا همان سئو نوشته شده باشند.

محتوای مناسب نه تنها در دید گوگل ارزشمند است، بلکه در نظر مردم نیز می تواند خود را به سرعت نشان داده و باعث شود خود مردم آن را برای دیگران به اشتراک بگذارند. در حقیقت امروزه یکی از بهترین روش ها همین است که محتوایی ایجاد نماییم که مخاطبان دنبال دیدن آن هستند و سپس خواهیم دید که آنان خود این محتوای تولیدی ما را برای اطرافیان خود نشر می دهند. قابلیت اشتراک گذاری می تواند موجب شود به صورت تصاعدی محتوای تولیدی ما در میان مردم بازنشر شود و بازدیدکنندگان زیادی پیدا کند که می توانند مشتریان بالقوه کسب و کار ما باشند.

استفاده از تست هوش در بازاریابی محتوا

همانطور که می دانید هوش یکی از جذاب ترین مفاهیم روانشناسی می باشد که باعث شده تا بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای سنجش آن باشند. اندیشمندان و محققانی که در حوزه هوش فعالیت می کنند آن را به عنوان یک عامل مهم برای موفقیت در نظر می گیرند. هوش مقوله ای قابل رویت یا احساس شدنی نیست، بلکه یک صفت فرضی و یک مفهوم انتزاعی و ذهنی است و آثار آن مورد مطالعه قرار می گیرد. در تعریف تست هوش  سه جنبه مد نظر می باشد: توانایی و استعداد کافی برای یادگیری و درک امور،  هماهنگی و سازش با محیط، بهره برداری از تجربیات گذشته با به کار بردن قضاوت و استدلال صحیح و پیدا کردن راه حل منطقی در مواجه با مشکلات.

 

نحوه استفاده از بازاریابی محتوا

پیش تر ذکر کردیم که برای بازاریابی صحیح محتوا لازم است گام ها با برنامه ریزی درست برداشته شوند. برای انجام بازاریابی محتوا ابتدا باید استراتژی بازاریابی محتوا تنظیم شود که می بایست بر اساس اصول و مبانی خاصی تدوین شود. در ادامه به برخی از آنها اشاره می نمائیم:

– اولین پایه استراتژی بازاریابی محتوا مشخص کردن هدف از تولید و انتشار محتواست تا بتوان بر اساس آن دریافت که چگونه باید به تولید محتوا و انتشار آن اقدام گردد.

– مشخص کردن جامعه هدف و مخاطبان، پایه و اساس بعدی استراتژی بازاریابی محتواست. شخصیت و ویژگی های افرادی که می توانند مخاطبین هدف کسب و کار مورد نظر باشند، در تعیین چگونگی محتوای تولیدی بسیار مهم است. باید محتوایی برای مخاطبین در نظر گرفته شود که برای مخاطبین بالقوه که می توانند به مشتری بالفعل کسب و کار تبدیل شوند جذاب باشد. بازه سنی، ویژگی های شخصیتی، میزان تحصیلات و … در نوع مطالبی که نگارش می گردد، بسیار مهم است. واضح است که به عنوان مثال برای مخاطبان یک سایت در زمینه کودک و نوجوان که مخاطبان آن افرادی در این سنین هستند، گذاشتن محتواهایی که مورد پسند افراد کهنسال باشد، هیچ جذابیتی نخواهد داشت و بالعکس. پس ابتدا باید جامعه هدف خود را به درستی تعیین و انتخاب نماییم و روی نیازهای آن دسته از افراد که آن بخش از بازار محسوب می شوند، تمرکز کافی پیدا کنیم.

– هیچ یک از بخش های تولید محتوا نباید کنار گذاشته شود. خیلی مهم است که محتوای یونیک و ناب در سایت قرار گیرد، اما آیا این مورد باعث می شود به ویدئوها و اینفوگرافیک های جذاب در شبکه های اجتماعی نیازی نداشته باشیم؟ قطعا پاسخ خیر است.

مدرسه آیا دوره اصول تدوین برنامه بازاریابی برگذار می نماید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا