مقالات بازاریابی و برندینگ

شبکه های اجتماعی چگونه باعث رشد و پیشرفت کسب و کارها می شوند؟

سال ها پیش شاید کسی باور نداشت که زمانی بستری به عنوان شبکه های اجتماعی به یکی از نیاز اصلی زندگی بشریت تبدیل شود. اما امروزه تقریبا می توان گفت شخصی را نمی‌توانید پیدا  کنید که اقلا در یک شبکه اجتماعی فعالیت نداشته باشد. در واقع امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان ، شبکه های اجتماعی به ابزاری انکار ناپذیر تبدیل شده اند. به عبارت دیگر همین حضور پر شور کاربران علاقه مند به دنیای مجازی، باعث شده است تا بستر بسیار مناسبی برای بازاریابی در فضای اینترنتی فراهم شود.

شبکه های اجتماعی چگونه باعث رشد و پیشرفت کسب و کارها می شوند؟

با افزایش ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی به تدریج بازاریابی از حالت محیطی و چهره به چهره فاصله گرفت و شکل جدیدی از خود را در محیط مجازی نشان داد. جالب آن که حتی تبلیغات محیطی جذاب مانند بیلبوردهای خلاقانه نیز بیشتر از آن که در دنیای حقیقی دیده شوند، در محیط مجازی به اشتراک گذاشته شده و لایک می شوند. با ظهور شبکه های اجتماعی و نفوذ انکار نشدنی این شبکه ها در ساختار های اجتماعی شاهد نقش پر رنگ آنها در تجارت الکترونیک نیز هستیم. عدم محدودیت در شبکه های اجتماعی و نقش آن ها در گسترش نوآوری ها موجب شده تا صاحبان مشاغل و کسب و کارها برای پیشبرد تجارت الکترونیک خود به این شبکه ها متوسل شوند

در این مقاله قصد داریم تا اهمیت شبکه های اجتماعی را در تجارت الکترونیک را مورد بررسی قرار دهیم:

رونق تجارت الکترونیک توسط شبکه های اجتماعی

امروزه مشتریان به طور چشم گیری خود را هم راستا با فن آوری ارتباطی دنیا تغییر می‌دهند. طی تحقیقاتی که اخیرا توسط موسسات تحقیقاتی مختلف تهیه شده است ، میزان تاثیر شبکه های اجتماعی بر خرید و فروش های اینترنتی چشم گیر بوده است Facebook و Pinterest  در این بررسی ها عمده ترین نقش را داشته اند. در سال های اخیر توسط آگهی های پست شده در این دو شبکه اجتماعی خرید و فروش های اینترنتی بسیاری شکل گرفته اند.

خرده فروشی های آنلاین توانسته اند جای خود را در این شبکه ها بین افراد روز به روز پر رنگ تر کنند. آمار نشان دهنده ی درآمد های میلیارد دلاری است که این رقم نشان از قدرت شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک است چرا که از سال 2012 تاکنون این رقم رشد 60 درصدی داشته است. در نتیجه شبکه های اجتماعی تحولی عظیم در عرصه کسب و کار و بازاریابی اینترنتی به وجود آورده اند. با گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی و جایگاه محکمی که در بین افراد جامعه پیدا کرده اند، این شبکه ها در واقع جانی تازه به تجارت بخشیده اند.

اینستاگرام

امروزه از اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا یاد می شود. این جامعه مجازی در بازاریابی اینترنتی نقش بسزایی داشته و برند های معتبر زیادی از این شبکه برای معرفی محصولات و همچنین برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده می کنند.

تبلیغات در اینستاگرام دارای تاثیر فوق العاده زیادی است که شرکت ها و برندهای بزرگ و کوچک با استفاده از آن توانسته اند سهم بسزایی از بازار را نصیب خود کنند و در این راستا سودآوری خود را افزایش داده اند.

درامدزایی از اینستاگرام موضوعی است که اخیرا در ایران مطرح شده است و حتی برخی درآمد میلیونی از اینستاگرام دارند. چگونه به کمک اینستاگرام میلیونر شویم؟

امروزه شاهد آن هستیم که برند های کوچک و تازه کار با فعالیت در اینستاگرام توانسته اند به بازار خوبی برای محصولات خود دست یابند و فروش مناسبی را تجربه نمایند، مشاغل جدیدی نیز به واسطه این شبکه اجتماعی رونق گرفته اند و افراد زیادی توانسته اند در وضعیت رکود اقتصادی از بستر این رسانه آنلاین استفاده کنند. به طوری که یک کاربر با کمترین سطح دانش، می تواند کالا یا خدمات مورد نظر خود را در اینستاگرام جستجو نماید و تبدیل به یک مشتری برای یک کسب و کار نوپا شود.

شبکه های اجتماعی همواره بهترین مکان برای اجرای کمپین های مردمی است. صاحبان کسب و کار با هوشمندی توانسته اند روی موج این کمپین های تبلیغاتی سوار شوند و به محبوبیت برند خود بیافزایند. اینستاگرام طی چند سال اخیر نقش بسزایی در انعکاس این پدیده های اجتماعی داشته است.

کافیست نگاهی اجمالی به صفحه تجاری برندها در اینستاگرام بیاندازید تا شاهد پیشرفت آنها در این جامعه مجازی باشید. در این چند سالی که از شروع به فعالیت اینستاگرام می گذرد (از سال ۲۰۱۰) برندها و کسب و کارهای معتبر و بزرگ با استفاده از فعالیت و حضور در این شبکه اجتماعی توانسته اند فالورهای میلیونی را برای خود جذب نموده و از طریق این بستر به ساده ترین شکل ممکن و سریع ترین حالت و البته با کمتری هزینه به تبلیغات محصولات خود بپردازند.

در حال حاضر صنایع گوناگونی در کشور وجود دارند که اینستاگرام  را به عنوان یک رسانه اجتماعی پرنفوذ و کم هزینه در جهت برندسازی خود استفاده می کنند. بنابراین به شما به عنوان یک کارآفرین پیشنهاد می کنیم تا زمان را از دست نداده و هرچه سریعتر با یک برنامه ریزی صحیح موفقیت خود را تضمین نمایید.

 

استراتژی های بازار یابی الکترونیک از طریق شبکه های اجتماعی

برای درگیری رسانه اجتماعی به عنوان ابزاری در بازاریابی الکترونیک دو استراتژی وجود دارد:

روش منفعل: در این روش شبکه های اجتماعی به عنوان منبعی مفید برای اطلاعات بازار و صدای مصرف کننده ها تلقی می شود. بلاگ ها،  تالار های گفتگو و گروه ها بستری جهت اشتراک گذاری نظرات و پیشنهاد ها درباره ی برند ها، محصولات و خدمات مختلف می شوند و تولید کننده ها می توانند صدای مصرف کننده ها و مشتری های خود را بشنوند و نظرات را بر محصولات و یا خدمات خود اعمال کنند.

روش فعال: گوشی های هوشمند به عضو جدایی ناپذیر خانواده ها تبدیل شده اند و اغلب مردم بیشتر اطلاعات خود را از طریق همین گوشی ها به دست می آورند. همین موضوع باعث شده است تا شبکه های اجتماعی ابزاری شود برای روابط عمومی و بازاریابی مستقیم بین تولید کننده و مصرف کننده که بسیار مورد توجه هر دو قشر قرار گرفته است.

 

چگونه شبکه های اجتماعی در توسعه کسب و کارها موثر هستند؟

یکی از امکاناتی که اکثر شبکه های مجازی در اختیار شما قرار می دهند امکان ساخت صفحه اختصاصی برای سایت و یا شرکت خود است . توجه داشته باشید که صفحه ای که در شبکه اجتماعی می سازید از نظر گوگل یک صفحه ی هم موضوع با شما است و هر لینک از آن به سایت شما به معنی افزایش ارزش سایت شما از نظر گوگل خواهد بود. برخی از این شبکه های اجتماعی بهترین مکانی هستند که می توانید مطالبتان را در آنجا بگذارید و رشد آن ها را تماشا کنید. چرا ؟ چون کاربری که پروفایل خود را در این شبکه ها هر روز چک می کند ( و در صورت لایک کردن صفحه ی شما مطالب شما در صفحه اصلی اون خواهد بود )

قطعا به دنبال مطالب جذاب و جالب در موضوع مورد علاقه ی خود می گردد. اگر مطلب شما خیلی جذاب باشد بی اختیار دکمه ی اشتراک گذاری را می زند و با دوستان خود به اشتراک می گذارد و این یعنی مطلب شما در صفحه اصلی چند کاربر دیگر هم قرار خواهد گرفت. مطلب شما مانند یک ویروس منتشر می شود و بازدید کنندگان جدیدتری هر روز به سایت شما روانه می شوند و قطعا کاربرانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند خیلی با ارزش تر از یک کاربر معمولی است که مطالب شما را می خواند چون اکثر آن ها به دنبال کپی کردن مطالب شما نیستند. آنها می توانند اطلاعات شما را با دیگران به اشتراک بگذارند و اگر مطلبتان واقعا جذاب باشد برای شما تبلیغات به شیوه ی ویروسی انجام می گیرد و همه ی آن ها به نسبت بقیه ، توانایی به اشتراک گذاشتن نظرات و ایده ی بالاتری دارند که این آرزوی هر مدیر سایتی است.

وفادار سازی مشتری

امروزه، وفاداری مشتریان، کلید موفقیت تجاری محسوب می‌شود. با افزایش وفاداری‌ مشتریان سهم بازار و میزان سوددهی بنگاه اقتصادی بالا می‌رود. درک بازار با برنامه‌ریزی و اتخاذ استراتژی های مناسب جهت وفادار سازی مشتریان و افزایش نرخ وفاداری آنها منافع‌ بلند مدت برای بنگاه‌های اقتصادی به وجود می‌آورد. توجه داشته باشید که بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی از بازاریابی است که تمرکز بر روی مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها اولویت دارد نه بر روی فروش مستقیم محصولات و خدمات. شرکت‌ها باید از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنند و این یعنی وفادار سازی مشتریان.

کاهش هزینه ها

یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها کاهش هزینه های بازاریابی است. در شبکه های اجتماعی از بودجه های سنگین تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانه های جمعی و چاپی خبری نخواهد بود. استفاده از شبکه های اجتماعی این امکان را برای کسب و کار ها فراهم می کند که بتوانند به اطلاعات ارزشمندی از مخاطبان و بازدید کنندگان خود دست یافته و آنها را آنالیز و بررسی کنند. به عنوان مثال می توان فهمید که مخاطب چه علاقه مندی های داشته و یا نظر و دیدگاهش نسبت به محصولات و برند شما چگونه است. در نهایت با جمع آوری اطلاعات و بررسی آنها می توان دید مناسبی نسبت به مخاطبان خود بدست آورد و از نتایج آن در تصمیم گیری های مهم کسب و کار استفاده نمود.

آمار و ارقام در دنیای مجازی

تقریبا نیمی از جمعیت جهان از فضای مجازی و اینترنت استفاده می کنند. در واقع از جمعیت ۷.۴ میلیاردی کره زمین ، ۳.۷ میلیارد از این بستر استفاده می کنند. جالب تر آن است که از این ۳.۷ میلیارد، ۲٫۸ میلیارد کاربران فعال شبکه های اجتماعی هستند. می توان گفت تعداد زیادی از افراد در جهان هر روز به ‌جای چک کردن حساب کاربری ، مطالعه روزنامه ، نگاه کردن به ساعت و خواندن کتاب به طور دائم در حال چک کردن و مرور کردن شبکه‌های اجتماعی هستند . اکنون اگر شما مطلب یا مقاله ای برای مطالعه ، دیدن یا شنیدن داشته باشید آن را در چه فضایی جستجو خواهید کرد ؟

اکنون، آیا می دانید که چگونه و با چه استرتژی می توانید به کمک شبکه های اجتماعی، کسب و کارتان را توسعه دهید؟ آیا فکر می کنید که تنها با ایجاد یک صفحه مخصوص به کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی می توانید به موفقیت برسید؟ اگر خواستار جذب درصدی از این جمعیت بزرگ باشید ، باید از این فرصت استفاده کرده و به فکر تبلیغات در حوزه ی  شبکه‌های اجتماعی باشید. چرا که این روز ها تجارت و پیشرفت اقتصادی، بدون حضور در فضای مجازی تقریباً غیرممکن است، پس همین الان با مراجعه به این لینک در کلاس های دیجیتال مارکتینگ مدرسه کسب و کار آیا ، تحت نظر اساتیدی که سابقه درخشانی در توسعه کسب و کارها از طریق این شبکه ها دارند، راه پیشرفت تجارت و کسب و کارتان را فرا بگیرید.

نویسنده: سعیده خادمی

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا