معرفی شخصیت

بیوگرافی رکسانا ورزا

بیوگرافی رکسانا ورزا

 حوزه فناوری یکی از چندین حوزه ای است که مردان اکثریت آن را تشکیل می‌دهند و معمولا زنان نقش کمتری دارند و کمتر هم به این بخش وارد می‌شوند. به همین دلیل زنان شانس کمتری نسبت به مردان برای موفق شدن دارند. اگر هم اکنون هم به شخصیت‌های حوزه فناوری هم دقت کنیم می‌بینیم، بیشتر افراد معروف مردان هستند. اشخاصی مانند جف بزوس، بیل گیتس، لری پیج، مارک زاکربرگ و بسیاری دیگر. اما در این میان یک دختر ایرانی تبار در این حوزه خوش درخشیده و توانسته در 30 سالگی بر صندلی مدیریت بزرگترین مرکز استارتاپی جهان تکیه بزند. در ادامه مطلب بیوگرافی رکسانا ورزا با ما همراه باشید.

زندگینامه رکسانا ورزا

رکسانا ورزا در سی و چند سالگی، مدیر عامل بزرگترین پردیس استارتاپی در جهان است که ” Station F ” نام دارد. او همچنین عضو شورای نوآوری اتحادیه اروپا با نام اختصاری EIC و عضو هیات مدیره یکی از قدیمی‌ترین خبرگزاری‌های جهان با نام AFP نیز می‌باشد.

یک مساله ی جالب درباره رکسانا ورزا این موضوع است که تحصیلات دانشگاهی ورزا به فناوری اطلاعات ارتباطی نداشته، اما علاقه ی شدید او به این حوزه و مهم تر از آن پشتکارش، او را در مسیر تبدیل شدن به یکی از موفق ترین و در عین حال ثروتمند ترین ایرانیان در سطح جهان قرار داده است.

بیوگرافی رکسانا ورزا

کودکی رکسانا ورزا

رکسانا ورزا در خانواده ای مهاجر و البته تحصیل کرده به دنیا آمد که در سال 1979 از ایران مهاجرت نموده و در آمریکا سکنی گزیده بودند. پدر رکسانا فارغ التحصیل دانشگاه معتبر استنفورد بود و مادرش هم یک معلم زبان بود که علاقه ی وافری به علم و دانش داشت. او در سال 1985 در شهر کالیفرنیای آمریکا که به خاطر واقع شدن سیلیکون ولی در آن امروز به عنوان مهد تکنولوژی جهان شناخته می‌شود، به دنیا آمد. گرچه او هیچ گاه در ایران زندگی نکرده اما همیشه در مصاحبه‌ها و صحبت‌هایش در شبکه‌های اجتماعی، از علاقه ی خود به ایران گفته است. او در مصاحبه ای می‌گوید، افراد ایرانی و کسانی که به ایران علاقمند هستند، مرا تحت تاثیر قرار می‌دهند.

رکسانا در 2 دهه ی اول زندگی اش علاقه ای به حوزه ی تکنولوژی نداشت و تحصیلات دبیرستان و دانشگاه خود را در رشته زبان و ادبیات فرانسه دنبال نمود و در سال 2016 میلادی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه UCLA آمریکا اخذ نمود. او در دوران تحصیلش در دانشگاه هنوز به موفقیت خاصی دست پیدا ننموده بود و در نا امیدی بسیار به سر می‌برد. او درباره این مدت می‌گوید:

در سال 2005 کار به خوبی پیش نمی‌رفت و کاملا مایوس نیز بودم. با سختی بسیار می‌توانستم فرانسوی صحبت کنم و به تعداد بسیار زیادی شرکت رزومه ارسال نموده و اما هیچ پاسخی دریافت ننموده بودم.

 

رکسانا ورزا
رکسانا ورزا

مهاجرت نمودن ورزا به فرانسه

رکسانا در سال 2007 به آژانس سرمایه گذاری بین المللی فرانسه پیوست. این شرکت بعدها با روبی فرانس ادغام شد و در نهایت از ادغام این دو، موسسه دولتی بیزینس فرانس تشکیل گردید. هدف از تاسیس این موسسه تقویت اقتصاد کشور فرانسه از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی و تسهیل صادرات می‌باشد. رکسانا دو سال در این موسسه فعالیت نمود و موسسات و استارتاپ‌های آمریکایی را برای گسترش تجارت با فرانسه ترغیب نمود که همین موضوع باعث شد او به اکوسیستم استارتاپی و فناوری علاقمند گردد.

او پس از مدتی برای تحصیلات آکادمیک به کشور فرانسه مهاجرت نمود و بین سال‌های 2009 تا 2011 به صورت همزمان در دو رشته سیاست اقتصادی و تجارت بین الملل در موسسه مطالعات سیاسی پاریس و مدرسه اقتصاد لندن به تحصیل پرداخت.

تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی در دانشگاه اشتهای سیری ناپذیر او را اغنا ننمود و به همین علت وبلاگی به نام tech baguette را به جهت پرداختن به امور مربوط به استارتاپ‌ها راه اندازی نمود. او در این وبلاگ مطالب کامل و مفیدی پیرامون استارتاپ ها ارائه می‌داد که همین موضوع پای او را به وب سایت معتبر Tech Crunch باز نمود. این وب سایت یکی از معتبر ترین وب سایت‌ها در جهان است که به اخبار حوزه تکنولوژی می‌پردازد.

او پس از مدتی فعالیت در تک کرانچ، از این وب سایت جدا و شروع به فعالیت در زمینه استارتاپ‌ها نمود. او در اولین فعالیت خود پس از تک کرانچ، رهبری فعالیت‌های استارتاپی کمپانی مایکروسافت در فرانسه را به عهده گرفت. این فعالیت ها شامل برنامه هایی با نام های Ventures و Biz spark می‌شدند. او در قالب این دو طرح امکان تامین سرمایه و استفاده رایگان از خدمات کمپانی مایکروسافت را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌داد که همین موضوع باعث رشد و شکوفایی این اکوسیستم در فرانسه گردید.

فعالیت های حرفه ای رکسانا ورزا

فعالیت های شاخصی که او در این زمینه‌ها انجام داد باعث گردید تا در سال 2013 از سوی بیزینس اینسایدر به عنوان یکی از 30 زن شاخص زیر 30 سال حوزه فناوری انتخاب شود. او همچنین از سوی نشریات برتر Vanity fair، Le Figaro و Evening standard به عنوان یکی از چهره های شاخص این حوزه انتخاب گردیده است.

از دیگر فعالیت‌های رکسانا ورزا، تاسیس استارتاپ معروف Start Her بود که در زمینه ایجاد اشتغال برای زنان و توانمند‌سازی آن‌ها فعالیت دارد. او در این برنامه به زنان آموزش‌های حوزه تکنولوژی و کد نویسی می‌داد تا بتوانند آینده ای بهتر برای خود بسازند.

یکی دیگر از فعالیت‌های مهم وی در این زمینه برگزاری کنفرانس‌های بین المللی Fail Con است که شعار آن ” شکست پلی برای موفقیت ” می‌باشد. در این رویداد مهم، کارآفرینان، سرمایه گزاران و توسعه دهندگان با شکست‌هایی که دیگران تجربه نموده اند آشنا شده و از آن‌ها درس می‌گیرند.

 

آشنایی با رکسانا ورزا

مدیریت silicon valley فرانسوی

او به واسطه ی چندین سال فعالیت در زمینه تکنولوژی و مشاوره دادن، نظارت و رهبری تعداد بسیار زیادی از استارتاپ‌های اروپایی و همچنین سخنرانی‌هایی که در رویداد‌های مختلف داشت، به عنوان مدیر بزرگترین پردیس استارتاپی دنیا انتخاب گردید. این مرکز ” استیشن اف “ نام دارد و در فضایی معادل 34 هزار متر مربع بنا شده که ارتفاعی معادل ارتفاع برج ایفل نیز دارد.

این مرکز رشد ارزشی معادل 250 میلیون یورو دارد که سال گذشته با حضور امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، افتتاح گردید. این مرکز فضای اداری فعالیت هزاران استارتاپ از جمله آمازون، مایکروسافت، اپل، فیس بوک و موتور جستجوی ناور را فراهم آورده است.

موسسه کسب و کار آیا دوره دیجیتال مارکتینگ برگزار می کند.

 

بنای این مرکز که خیلی‌ها آن را سیلیکون ولی فرانسه نیز می‌دانند را طراح مشهور فرانسوی Eugène Freyssinet طراحی نموده که مبدع سیستم پس کشی نیز می‌باشد. استیشن اف، 100 آپارتمان، ده‌ها اتاق کنفرانس و جلسه است و به قول ماکرون می خواهد فرانسه را به ملتی استارتاپی تبدیل کند.

علاوه بر اینکه در اکثر استارتاپ‌ها بر سادگی روند ها تاکید می‌شود، ملحق شدن به برنامه‌های پشتیبانی این مرکز اصلا ساده نیست و با توجه به ایده‌های محرمانه ای که استارتاپ‌های فعال در مجموعه دارند و یا در آینده ممکن است داشته باشند، رفت و آمد افراد فقط با کارت شناسایی ویژه ممکن است و به شدت کنترل می‌شود.

این مکان امروز تا جایی اهمیت پیدا نموده است که بسیاری از سران خارجی که به فرانسه سفر می‌کنند علاوه بر بازدید از مکان های تاریخی، برج ایفل و موزه لوور به این مرکز هم سر می‌زنند.

 

AppleMark

سفر رکسانا به زنجان

رکسانا چندی پیش به دعوت یک شرکت سفری به زنجان داشت که او درباره این سفر می‌گوید:

زمانی که به همکاران خود گفتم که می‌خواهم به ایران سفر کنم، همه متعجب شدند و کنجکاو بودند در ایران چه می‌گذرد.

او می‌گوید زمانی که به ایران سفر کردم سوالات بسیاری از من می‌شد، مثلا می‌پرسیدند که چطور یک استارتاپ موفق راه اندازی کنیم یا چطور در رسانه‌ها مطرح شویم. من چند توصیه برای این افراد دارم که به شرح زیر است:

هیچ فرمول دقیقی برای موفق شدن وجود ندارد. کسانی که تغییرات بزرگی ایجاد می‌کنند معمولا افرادی هستند که مشکلات بزرگی را دیده اند و برای حل نمودن آن‌ها علاقه نشان داده اند. به نظر من مهم نیست ایده‌های شما از کجا آمده است، این شما هستید که باید به آن‌ها باور داشته باشید.

او در ادامه می‌گوید در ایران مهندسان بسیار قوی و خوبی وجود دارند اما سرمایه گذار واقعی اندک است.

الگوی رکسانا ورزا

رکسانا می‌گوید من بر خلاف بسیاری از کسانی که نامی در حوزه تکنولوژی دارند افرادی مثل استیو جابز، بیل گیتس یا جف بزوس را الگوی  خود نمی‌دانم و نظری متفاوت دارم. الگوی اول من مادربزرگ 81 ساله‌ام است. او شاعر است و هنوز هم به شعر گفتن ادامه می‍‌دهد. پاولین لایگنیو و مونیا رخا هم دو همکارم هستند که تاثیر بسیاری روی من گذاشته اند.

طرح‌های رکسانا ورزا در استیشن اف

یکی از مهم ترین طرح‌های جانبی که رکسانا ورزا در استیشن اف پیاده نموده است برنامه مبارزان نام دارد. در این طرح افرادی که بیماری سخت، جنگ یا آوارگی را پشت سر گذاشته اند و حال به دنبال ساختن ایده‌هایشان هستند با هم به رقابتی تنگاتنگ می‌پردازند. افرادی که در این مبارزه پیروز می‌شوند تا یک سال می‌توانند از همه امکانات استیشن اف به صورت کاملا رایگان استفاده نمایند.

او در مصاحبه ای کلمه تعارف را یکی از کلمات مورد علاقه اش در فرهنگ ایرانی می‌داند چرا که از نظر او هم آزار دهنده و هم دوست داشتنی است.

استیشن اف قرار است در آینده ای نه چندان دور کسب و کارهای فرانسوی را متحول نماید. از این رو مدیریت چنین مجموعه ی بزرگی شاید قله ی اهداف بسیاری باشد، اما رکسانا ورزا می‌گوید که هنوز در ابتدای راه است و اهداف بسیار بزرگ تری در سر دارد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام.به داشتن چنین هموطنی افتخار می کنم.از صحبتهای کوتاه خانم رکسانا خیلی الهام گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا