مقالات فن بیان و سخنوری

چگونه متن سخنرانی تهیه کنیم؟

چگونه متن سخنرانی تهیه کنیم؟

برای داشتن یک سخنوری و فن بیان خوب و تاثیرگذار که در نهایت بتواند شما را به نتیجه دلخواهتان برساند، باید از قبل به فکر نگارش متن سخنرانی باشید. زیرا داشتن یک متن سخنرانی خوب و تسلط کافی بر آن شما را در یک ارائه عالی موفق خواهد نمود. برای نگارش متن سخنرانی فقط تسلط بر زبان و اصول و قواعد آن کافی نیست.

بلکه باید یک سری نکات در زمینه نگارش متن سخنرانی رعایت شود که موارد دیگری از جمله روانشناسی مخاطبان را نیز در بر گیرد. از این رو نمی‌توان این کار را یک مساله غیر تخصصی و کوچک شمرد و باید حتما در نگارش متن سخنرانی از تجریبات افراد آگاه و مجرب بهره برده و از مشورت آن‌ها نهایت بهره را برد. به دلیل اهمیت این موضوع بر آن شدیم در این مطلب به نکات و اصول مهم در نگارش متن سخنرانی بپردازیم.

ابتدا موضوع متن اصلی سخنرانی را مشخص کنید.

مهم است که برای اینکه از زیاده گویی که موجب خستگی مستمعین می‌شود و همچنین انحراف از موضوع اصلی، اجتناب کنید، ابتدا موضوع اصلی سخنرانی را مشخص کنید و هسته اصلی متن سخنرانی را بر اساس موضوع اصلی شکل دهید. این موضوع کمک می‌کند که اصلی ترین مطالبی که حتما باید ذکر شود را از یاد نبرید و وقت سخنرانی را برای موضوعات جانبی و بعضا بی ربط تلف نکنید.

چگونه متن سخنرانی تهیه کنیم؟

هر چیز مرتبط با موضوع اصلی را که به ذهن می رسد یادداشت کنید.

حال پس از تعیین هسته اصلی و موضوع اصلی سخنرانی باید به درستی فکر کنید و هر چه که به این مضمون اصلی نزدیک است و به فکرتان می‌رسد حتی اگر فکر می‌کنید زیاد خوب نیست را یادداشت کنید. ممکن است است موارد خیلی گسترده باشد و از موارد بسیار خوب تا بسیار بد و نامناسب را شامل شود. حال باید از میان آن‌ها موارد نامناسب را حذف کنید.

باید وقت سخنرانی خود را از قبل بدانید و بر اساس میزان زمانی که در اختیار دارید حتی اگر لازم است برخی موارد مناسب که اولویت بالایی ندارند را هم حذف کنید تا بتوانید به خوبی سخنرانی خود را در همان زمان خود جمع بندی کنید. حال باید بر اساس حذفیاتی که انجام شده به نوشتن متن اولیه سخنرانی خود بپردازید تا بتوانید بعدا روی آن ادیت‌های لازم را انجام دهید. این یکی از روش‌های مهم سخنرانی و فن بیان می‌باشد.

ویرایش متن اولیه تهیه شده

در این مرحله باید متن اولیه سخنرانی را که نوشتید بازبینی کنید و هر جا نیاز به حذف مواردی دارد اعمال کنید و هر نکته ای جا افتاده را نیز اضافه نمایید. در حقیقت هر جایی که لازم به تغییر می‌بینید باید انجام دهید تا متن شما برای تمرین سخنرانی آماده شود و خود را برای اجرای آن آماده کنید. در اجرای این متن در زمان حضور در سخنرانی حتما استرس و هیجان خود را کنترل کنید. پیشنهاد می‌کنیم نیاز داشتید مقاله راهکارهای غلبه بر استرس سخنرانی را مطالعه کنید.

تمرین اجرای سخنرانی

در این گام می‌بایست متن ویرایش شده سخنرانی خود را برای اجرای درست تمرین کنید تا برای اجرای روان و درست بر روی آن مسلط شوید.

برای نگارش متن سخنرانی فقط تسلط بر زبان و اصول و قواعد آن کافی نیست، بلکه باید نکاتی در نگارش آن رعایت شود تا موارد دیگری مثل روانشناسی مخاطبان را دربر گیرد

نکاتی که در نوشتن متن سخنرانی نباید جا بماند :

تعیین ابتدا و انتهای متن سخنرانی :

بهتر است از همان ابتدای سخنرانی موضع خود را نسبت به موضوع بیان کنید و نتیجه گیری خود را در ابتدا به صورت خلاصه بگویید تا راهنمایی مناسبی در اختیار مستمعین قرار دهید. این مهم است که بتوانید با فن بیان و زبان بدن خود از ابتدای سخنرانی به مخاطبان بفهمانید چه چیزی در سخنرانی خواهند شنید. تکنیک‌های ذکر شده در نوشتن متن سخنرانی را در این زمینه رعایت کنید تا به درستی با بیان موضع خود در ابتدای سخنرانی، مخاطبان را به کلام خود جذب نمایید.

این موضوع که ابتدا نقطه نظر خود را به طور کلی بیان کنید یک اصل است ولی بسیاری از آن می ترسند و فکر می‌کنند از همان ابتدا شاید مخالفانی در میان مستعمین برای خود ایجاد کنند. این بسیار اشتباه است. برای حل این مشکل لازم است بعد از بیان نقطه نظر خود به بیان دلایل برای داشتن این مظرات بپردازید. برای تبیین بیشتر دلایل خود بهتر است پس از بیان دلایل به بیان مثال‌هایی نیز اقدام کنید تا بتوانید به درستی به اثبات و شفاف سازی دست بزنید و در نهایت باز هم بتوانید با تاکید بیشتر نقطه نظر خود را بیان نمایید.

حذف و اضافه متن سخنرانی

عدم خسته کننده بودن متن بسیار مهم است. باید در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از سردرگمی و خستگی مخاطبان حتما باید تعدادی معدودی نقطه عطف در متن سخنرانی خود پیش بینی کنید و با استفاده از آن‌ها به مستمعین خود نخ دهید و آن‌ها را به شنیدن باقیمانده سخنرانی ترغیب نمایید. در این زمینه اگر لازم باشد از تکنیک کوتاه کردن کلام هم بهره ببرید. یعنی هر بخش از سخنرانی پیش از رسیدن به یک نقطه عطف را حتما کوتاه کنید.

ایجاد لنگر و تاثیر گذاری روی مخاطب

باید چند جمله تاثیرگذار در متن خود بگنجانید که با بهترین نوع نگارش و بیان تنظیم شده باشند و خلاصه ای از کل مفهوم کلام شما را به مخاطب برسانند. از یاد نبرید در یک سخنرانی بسیار عالی نیز نهایتا چند جمله در ذهن مخاطبان نقش بسته و باقی می‌ماند. از این رو انتخاب جملاتی که برای ماندن در ذهن مخاطبان ساخته شده باشند بسیار مهم است.

تعیین سر فصل های موضوع سخنرانی

پرهیز از آشفتگی کلام با استفاده از تعیین مبدا، مسیر و مقصد کلام یکی دیگر از موارد بسیار مهمی است که هرگز در نوشتن متن سخنرانی نباید فراموش شود. غفلت از این موضوع می‌تواند مخاطبان را گیج کرده و بعضا از دقت به کلام شما منصرف نماید. باید بدانید مطلب مورد نظر سخنرانی شما از کجا آغاز شده و در نهایت باید به کجا برسد تا بتوانید نتیجه گیری مورد نظر خود را انجام دهید.

برای داشتن یک سخنرانی منظم که از نقطه تعیین شده شروع و به نقطه مورد نظر برسد باید از قبل یک طرح کلی و مکتوب برای نگارش محتوای سخنرانی تهیه نمود. در حقیقت تهیه یک طرح کلی و مکتوب از اطلاعاتی که قصد داریم در متن سخنرانی استفاده کنید بسیار مهم است. این طرح به تعیین ساختار سخنرانی کمک می‌کند و از آشفتگی آن جلوگیری می‌کند. بدین منظور سه یا چهار نکته مهم را به ترتیب تقدم و تاخر در بیان طبقه بندی کنید و سپس برای هرکدام سرفصل‌های فرعی مشخص نمایید.

تکنیک داستان سرایی :

اینجاست که تکنیک‌های داستان سرایی به کمک شما می‌آید. بر اساس اصول داستان سرایی، یک داستان ابتدا، وسط و انتهای مشخصی دارد. بر همین اساس برای داشتن یک سخنرانی موفقیت آمیز لازم است که هنگام نوشتن متن سخنرانی از این طرح استفاده کنید و این اصول را به دقت رعایت کنید. بر این مبنا مقدمه ابتدای سخنرانی را تشکیل می‌دهد.

بخش میانی متن سخنرانی شامل موضوعات و مضامین عمده و اصلی کلام است . اما بخش انتهایی که بسیار مهم است نتیجه گیری نهایی را شامل می‌شود و مضامین اصلی به طور خلاصه باید در آن تکرار شوند. مقدمه و نتیجه گیری، باید مختصر باشند و نتیجه گیری توجهی دوباره به مقدمه متن سخنرانی باشد و بدنه تمام قسمت‌های مهم کلام را در بر می‌گیرد.

نگارش و نوع فن بیان در سخنرانی

برای داشتن یک سخنرانی خوب در مرحله نگارش محتوای سخنرانی، حتما شناخت مخاطب را در نظر داشته باشید. برای اینکه بتوانیم یک متن سخنرانی خوب طراحی کنید باید بدانید برای چه کسانی با چه خصوصیاتی می‌خواهید صحبت کنید. سن، میزان تحصیلات، سطح علمی، آگاهی از موضوع و سطح فرهنگی مخاطبان در نگارش متن سخنرانی باید در نظر گرفته شود.

سادگی متن و استفاده از جملات کوتاه یکی از تکنیک‌های جذب مخاطبین در سخنرانی‌ها است. باید به مخاطب اجازه دهید بدون نیاز به فکر کردن و انرژی صرف کردن کلام شما را بفهمد. از این نظر جملات پیچیده و با کلمات ثقیل برای شما کارکرد مثبتی نخواهد داشت و می‌تواند نشان دهنده نقطه ضعف شما باشد.

اگر هم جملات خیلی طولانی در سخنرانی خود استفاده کنید نشان می‌دهید که نگران هستید. این موضوع توجه مخاطب به شمار را تا حد قابل توجهی کم می‌کند و اصلا برای شما مطلوب نخواهد بود. به همین جهت بسیار لازم است که حتما سعی کنید بسیار ساده سخن بگویید و در نوشتن متن سخنرانی خود نیز این اصل را حتما سرلوحه کار خود قرار دهید.

از یاد نبرید که ساختار جملات شما در سخنرانی نیز مهم است. برای تنوع در گفتار می‌توانید از یک یا دو جمله طولانی در هر صفحه از متن سخنرانی خود استفاده کنید. بنابراین زمان نوشتن متن سخنرانی خیلی از جملات طولانی استفاده نکنید.

نوشتن متن سخنرانی در نگاه اول بسیار ساده و بدون نکته به نظر می‌رسد. اما در حقیقت فرآیندی بسیار پیچیده و تخصصی است که در صورتی که درست اجرا نشود می‌تواند از تاثیر کلام به حد زیادی بکاهد.

یکی از مهارت کلیدی در رسیدن به موفقیت در زندگی و کسب و کار سخنوری و فن بیان است.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا