مقالات مدیریت و رهبری

خودآگاهی کلید تعالی رهبری

what self awareness really is and how to cultivate it

خودآگاهی چیست ؟

خودآگاهی اغلب به عنوان آگاهی از شخصیت، احساسات، انگیزه ها و خواسته های خویشتن تعریف می‌شود و ارزش هایی مانندخودکنترلی، تصمیم گیری، خلاقیت، یادگیری، رشد و خودشکوفایی ایجاد می‌کند و به شما کمک می کند تا بر دیگران تأثیر بگذارید.

به نظر می رسد که خودآگاهی به آخرین مهارت کلیدی مدیریت تبدیل شده است و دلیل خوبی هم دارد.

تحقیقات نشان می دهد که وقتی خود را به وضوح می بینیم، اعتماد به نفس و خلاقیت بیشتری داریم. تصمیمات درست تری می گیریم، روابط قوی تری ایجاد می کنیم و ارتباط موثرتری برقرار می کنیم. ما کمتر دروغ می گوییم، تقلب می کنیم و دزدی می کنیم. ما کارکنان بهتری هستیم که ترفیعات بیشتری دریافت می کنیم. و ما رهبران موثرتری با کارمندان راضی تر و شرکت های سودآورتر هستیم.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با جنبه های مختلف خودآگاهی، مقاله خودآگاهی چیست؟ را مطالعه کنید.

پیش نیاز خود آگاهی

پرورش خودآگاهی مستلزم یک رویکرد درون نگر است، در واقع یک فرآیند مشخص که در آن فعالانه و آگاهانه به شناخت خود برسیم.

این به معنای تمرکز بر تمام وجودمان است، از جمله تمام باورهایمان (باز یا محدود کننده)، وضعیت سلامت جسمانی، وضعیت سلامت روانی، وضعیت سلامت معنوی و غیره.

همچنین پیش نیاز رسیدن به خودآگاهی یعنی پذیرش تمام بخش های خوب خودمان و زمینه هایی است که نیاز به بهبود دارند. 

خودآگاهی مدیریتی

چند سوال برای رسیدن به خود آگاهی

نگاه عمیق به خود و ارزیابی صادقانه وجود خود، شجاعت می خواهد. پیشنهاد می کنم با پرسیدن یک سری سوالات خودآگاهی از خود را شروع کنید.

  • بیشتر انرژی روزانه ام را چگونه خرج کنم؟
  • آیا من آن چیزهایی را که ارزش ندارند رها کردم؟
  • لحظه مورد علاقه من در روز چه بود؟
  • امروز چه آموختم؟
  • چگونه خودآگاه بودن مرا به رهبر بهتری تبدیل می کند؟ پدر و مادر بهتری؟ شریک بهتر؟ آدم بهتری؟
  • امروز چه چیزی امروز مرا خوشحال کرد؟
  • آیا از محیط اطرافم آگاه هستم؟
  • برای شروع به چه کاری نیاز دارم؟

چهار مرحله ساده برای تمرین خودآگاهی روزمره

این چهار تمرین بسیار ساده است، اما اجرا کردن آن نیاز به مسئولیت پذیری و استمرار دارد.

1- تمرین ذهن آگاهی روزانه را اجرا کنید.

پنج دقیقه صبح و پنج دقیقه در عصر وقت بگذارید. هرروز مشاهدات و اولویت های خود را بنویسیدو برای اندازه‌گیری ارزش افزوده، در پایان روز به به آن‌ها مراجعه کنید.

2- از طریق گوش دادن فعال با دیگران درگیر شوید.

با آگاهی از آنچه واقعاً در جریان است به محیط اطراف خود توجه کنید. به نفس خود، احساس بدن و مناظر و صداهای اطراف خود توجه کنید.

 3- همواره کنجکاو بمانید.

پرسشگر و کنجکاو باشید و همیشه پیش فرض های خود را زیر سوال ببرید.

4- مثبت گرایی را تمرین کنید.

درباره چیزهایی که کاملاً مطمئن نیستید یا نمی دانید تحقیق کنید و سؤالات نسبی و هدفمند بپرسید (مخصوصاً اگر دیگران را به سمت تعالی راهنمایی می کنید).

اجازه ندهید تجربه و قدرت مانع خودآگاهی شود

برخلاف تصور رایج، مطالعات نشان داده است که مردم همیشه از تجربه یاد نمی‌گیرند، تخصص به افراد کمک نمی‌کند تا اطلاعات نادرست را ریشه‌یابی کنند، و اینکه خودمان را بسیار با تجربه می‌دانیم می‌تواند ما را از انجام تکالیف، جستجوی شواهد و مدارک نادرست و زیر سوال بردن خود باز دارد.

و همانطور که تجربه می تواند به یک حس کاذب اعتماد به نفس در مورد عملکرد ما منجر شود، همچنین می تواند ما را نسبت به سطح خودشناسی خود بیش از حد مطمئن کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مدیران با تجربه تر در ارزیابی اثربخشی مدیریت خود در مقایسه با مدیران کم تجربه کمتر دقت کمتری دارند.

هرچه یک مدیر و رهبر قدرت بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه مهارت ها و توانایی های خود را بیش از حد برآورد کند، بیشتر می شود.

یک مطالعه بر روی بیش از 3600 مدیر در نقش ها و صنایع مختلف نشان داد که نسبت به رهبران سطح پایین تر، رهبران سطح بالاتر به طور قابل توجهی مهارت های خود را بیش از حد ارزش گذاری می کنند.

در واقع، این الگو برای 19 شایستگی از 20 شایستگی که محققان اندازه‌گیری کردند، از جمله خودآگاهی عاطفی، خود ارزیابی دقیق، همدلی، اعتماد و عملکرد رهبری وجود داشت. حتی اگر بیشتر مردم معتقدند که خودآگاه هستند، تنها 10 تا 15 درصد از افرادی که مورد مطالعه قرار دادیم، در واقع با معیارها مطابقت دارند.

معایب عدم توجه به خودآگاهی در مدیریت سازمان

برخی مدیران تصور می کنند چون خودآگاهی و مهارت فردی بالایی دارند در نتیجه کارکنان و عوامل زیر دست آنها به دلیل اینکه از این توانایی برخوردار نیستند مایل به ایجاد ارتباط و گفتکو با آنها نیست. چنین نگرشی به جای اینکه به عنوان خودآگاهی تصور شود به عنوان یک ضعف در مدیریت تلقی می شود.

یک تحلیل نشان داد که موفق ترین رهبران، همانطور که توسط بررسی های 360 درجه از اثربخشی رهبری رتبه بندی شده اند، با دریافت بازخورد انتقادی مکرر (از روسای، همتایان، کارمندان، هیئت مدیره و غیره) با این خصوصیات بد مقابله می کنند. آنها در این فرآیند خودآگاه تر می شوند و توسط دیگران موثرتر که همان شرافت رهبری هم می توان فرض کرد، دیده می شوند.

سخن آخر

به یاد داشته باشید: تسلط  و آگاهی بر خود، یکی از مهم‌ترین تعهداتی است که می‌توانید نسبت به خود داشته باشید که ‌می‌تواند تغییرات مثبت و پایداری را برای شما به ارمغان بیاورد و نقش رهبری و مدیریت شما را بهبود می‌بخشد.

منابع مقاله :
مجله هاروارد بیزینس 

https://hbr.org/2018/01/what-self-awareness-really-is-and-how-to-cultivate-it

مجله فوربس

https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2020/03/10/self-awareness-is-key-to-leadership-excellence/

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

برگزارکننده دوره های آموزشی حوزه مهارت های فردی، مدیریت و دوره های تخصصی فروش و بازاریابی در ایران.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا