مقالات زبان بدن

اهمیت زبان بدن در گفتگوها

زبان بدن چیست؟

زبان بدن، به مجموعه‌ای از رفتارهای غیرکلامی و فیزیکی اطلاق می‌شود که در آن فرد بدون صحبت کردن قادر به انتقال پیام و برقراری ارتباط با دیگران است. در آشنایی با زبان بدن شامل حرکات بدن، حالات چهره، لحن صدا، تماس چشمی، فاصله فیزیکی و حتی نحوه لباس پوشیدن می‌شود. زبان بدن نقشی اساسی در نحوه درک و تفسیر ما از یکدیگر دارد. مطالعات نشان داده‌اند که تا 60 درصد از تاثیر یک پیام، از طریق زبان بدن منتقل می‌شود. در واقع، زبان بدن یک زبان جهانی است که می‌تواند فارغ از فرهنگ و زبان، معانی مختلفی را منتقل کند؛ به عنوان مثال، لبخند در اکثر فرهنگ‌ها نشان‌دهنده شادی و اخم نشان‌دهنده ناراحتی است. با یادگیری زبان بدن، می‌توانید مهارت فردی، ارتباطی خود و اصول و فنون مذاکره را به طور قابل توجهی ارتقا دهید و در گفتگوها تاثیرگذارتر باشید. همچنین می‌توانید از زبان بدن برای درک بهتر دیگران و ایجاد روابط قوی‌تر استفاده کنید. 

انواع زبان بدن

انواع مختلفی از زبان بدن وجود دارد که می‌توان آنها را به دسته‌های کلی زیر طبقه بندی کرد:

حركات بدن

زبان بدن

حرکات دست

حرکات دست می‌تواند برای تأکید بر یک نقطه، نشان دادن جهت یا بیان احساسات استفاده شود.

حركات بازو

بازوهای ضربدری می‌تواند نشان دهنده انزوا یا دفاع باشد، در حالی که بازوهای باز می‌تواند نشان دهنده گشودگی و پذیرایی باشد.

حركات پا

موقعیت پاها می‌تواند نشان دهنده میزان علاقه یا راحتی فرد باشد. به‌عنوان‌مثال، کسی که پاهایش را ضربدری کرده است ممکن است بی علاقه باشد، در حالی که کسی که پاهایش از هم باز است ممکن است علاقه‌مند و پذیرا باشد. 

حركات تنه

تنه فرد می‌تواند نشان دهنده میزان تمایل او به سمت شخص یا موضوعی باشد. به‌عنوان‌مثال، کسی که به سمت شما متمایل است ممکن است به شما علاقه‌مند باشد، در حالی که کسی که از شما دور می‌شود ممکن است بی علاقه یا بی حوصله باشد. 

حالات چهره

حالات چهره می‌تواند طیف وسیعی از احساسات را بیان کند، از جمله شادی، غم، خشم، ترس و تعجب.

تماس چشمی

تماس چشمی می تواند نشان دهنده میزان علاقه، توجه و احترام باشد. 

حركات لب

حركات لب می‌تواند برای نشان دادن طیف وسیعی از احساسات، از جمله لبخند، اخم، پوزخند استفاده شود.

لحن صدا

لحن صدا می‌تواند برای انتقال طیف وسیعی از احساسات، از جمله شادی، غم، خشم، ترس و تعجب استفاده شود.

سرعت صحبت

سرعت صحبت می‌تواند نشان دهنده میزان علاقه یا برانگیختگی فرد باشد. به‌عنوان‌مثال، کسی که به سرعت صحبت می‌کند ممکن است هیجان زده یا عصبی باشد، در حالی که کسی که به آرامی صحبت می‌کند ممکن است خسته یا بی علاقه باشد.

زبان بدن

بلندی صدا

بلندی صدا می‌تواند برای نشان دادن قدرت یا سلطه استفاده شود. 

فاصله فیزیکی

 فاصله فیزیکی بین افراد می‌تواند نشان دهنده میزان صمیمیت یا راحتی آنها با یکدیگر باشد. به‌عنوان‌مثال، افراد نزدیک به یکدیگر ممکن است صمیمی یا راحت باشند.

نحوه لباس پوشیدن

 نحوه لباس پوشیدن می‌تواند نشان دهنده هویت، حرفه و وضعیت اجتماعی فرد باشد. همچنین می‌تواند برای ایجاد برداشتی خاص در دیگران استفاده شود. 

دلیل اهمیت زبان بدن

کمی بالاتر درباره زبان بدن و انواع آن صبحت کردیم، در اینجا به دلیل اهمیت زبان بدن می‌پردازیم.

تکمیل یا تناقض با کلام

حرکات بدن، حالات چهره و لحن صدا می‌توانند پیام‌های ما را نقص یا تکمیل کند. برای مثال، اگر در حالی که از خوشحالی صحبت می‌کنید، اخم کرده باشید، مخاطب شما ممکن است پیام شما را باور نکند.

انتقال احساسات

برخی از احساسات مانند شادی، غم، خشم و ترس به طور جهانی از طریق زبان بدن قابل درک هستند. به‌عنوان‌مثال، لبخند نشان دهنده شادی و اخم نشان دهنده ناراحتی است.

ایجاد اعتماد و صمیمیت

برقراری تماس چشمی، لبخند زدن و حرکات باز بدن می‌تواند به ایجاد حس اعتماد و صمیمیت با دیگر افراد کمک کند.

نشان دادن علاقه و توجه

تکان دادن سر، پرسیدن سؤال و خم شدن به سمت مخاطب، همگی می‌توانند نشان از علاقه و توجه باشند.

تسلط بر موقعیت

ایستادن با قامت راست، شانه‌های عقب داده شده و صاف بودن سروگردن می‌تواند حس قدرت و اعتماد به نفس را القا کند.

چگونه زبان بدن خود را بهبود ببخشیم؟

برای بهبود بخشیدن آموزش دیدن با دوره زبان بدن، می‌توانید از تکنیک‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است، استفاده کنید.

آگاه باشید: اولین قدم برای بهبود زبان بدن، آگاهی از حرکات، حالات چهره و لحن صدای خود است. به نحوه ایستادن، نشستن، راه رفتن و استفاده از دست‌های خود توجه کنید. 
صادق باشید: زبان بدن شما باید با کلامتان مطابقت داشته باشد. اگر احساس خوشحالی نمی‌کنید، لبخند نزنید. 
مثبت باشید: لبخند زدن و ایجاد ارتباط چشمی می تواند به شما کمک کند تا مثبت و پذیرا به نظر برسید.
به مخاطب خود توجه کنید: به حرکات بدن، حالات چهره و لحن صدای مخاطب خود توجه کنید. این به شما کمک می کند تا بفهمید آنها چه احساسی دارند و به چه چیزی فکر می کنند. 
تمرین کنید: بهترین راه برای بهبود زبان بدن، تمرین است. می‌توانید در مقابل آینه تمرین کنید یا از یک دوست یا عضو خانواده بخواهید که به شما بازخورد بدهد. 

در نهایت با مطالعه، آموزش، تکرار، تمرین و تجربه، مطمئناً می‌توانید زبان بدن خود را بهبود ببخشید که در مذاکره حرفه ای تاثیر بگذارد. ممنون از اینکه تا انتهای این متن همراه ما بودید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا