مقالات زبان بدن

زبان بدن حیوانات

شاید گاهی اوقات به این فکر کرده باشید که حرکت‌های حیوان خانگی تان ( زبان بدن حیوانات )  چه معنی میتواند داشته باشد.مثلا وقتی دمشان را تکان می‌دهند یا چشم هایشان را جمع می‌کنند. در اصل هر حرکت آنها پیغام مخصوصی دارد زیرا حیوانات مثل ما انسان ها، هرچند نمی‌توانند حرف بزنند ولی با حرکات بدنشان به نوعی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و احساساتشان را به ما نشان می‌دهند.

ساختار این حرکات و شناختن آنها خالی از لطف نیست و به اصطلاح “به زبان بدن حیوانات“معروف است.
زبان بدن حیوانات،علمی ست بسیار پیچیده که سال‌هاست نسل بشررا درگیر خودش کرده است.به نظر می‌آید که انسان‌های اولیه،به خوبی با این زبان بدن  حیوانات‌های متفاوت اشنا بودند و با آنها ارتباط برقرار می‌کردند ولی بشر امروزی قادر به کشف ان نیست و دستاوردی هم از اجدادمان به ارث نرسیده تا لااقل کمکی به ما کرده باشد. هرچند می‌توانیم درباره حیوانات خانگی حدس‌هایی بزنیم.

تفاوت بین رفتار و زبان بدن حیوانات

رفتار یا واکنش می‌تواند در هر حیوانی متفاوت باشد. آنها می‌توانند در مقابل هر نوع احساسی که با ما یا همنوعشان تجربه می‌کنند،واکنش جالبی داشته باشند. این احساس می‌تواند خشم،اضطراب،ترس یا شادی و همکاری باشد. مثلا شما می‌تواند یک غذای خوشمزه در مقابل سگتان قرار بدهید و ببینید که چگونه دمش را برایتان تکان می‌دهد و قدر دانی می‌کند یا می‌تواند او را عصبانی کنید و ببیند چگونه دمش را برایتان تیز و صاف کرده و به طرفتان براق می‌شود!
ولی متاسفانه با وجود پیشرفت تکنولوژی، بشر نمی‌تواند زبان بدن  تک تک حیوانات را متوجه بشود و با آنها ارتباط برقرار کند. هرچند هنوز در تلاش زیادی هستیم تا این علم ناشناخته را کشف کنیم.علاوه بر این،بیشتر حیوانات مارا به عنوان موجوداتی پر خطر شناسایی می‌کنند و تمایلی به برقراری ارتباط با ما ندارند. این موضوع فقط در مورد یک سری از حیوانات خانگی و اهلی مانند گربه،سگ،همستر،اسب و… صدق می‌کند.

یک مثال :

برای مثال، آنها از یک سری حالت‌های اسب‌ها، سعی کردند زمان وقوع زلزله را متوجه بشوند. برای دهه‌ها این تلاش و تحقیق ادامه داشت اما متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد. تلاش دیگری که هنوز نیز ادامه دارد، ارتباط برقرار کردن با دلفین‌هاست. دانشمندان معتقد هستند که دلفین‌ها با اصواتی که ایجاد می‌کنند و حرکت‌های خاصی که در آب انجام می‌دهند، می‌خواهند با ما انسان‌ها ارتباط برقرار کنند.
همچنین آنها عقیده دارند که دلفین‌ها به شدت باهوش تر از بشر هستند. در رابطه با دلفین‌ها،تحقیق و بررسی همچنان ادامه دارد ولی در حال حاضر نتیجه ای نیست.
خوشبختانه ما توانستیم در رابطه با حیوانات خانگی،کشفیات جالبی بدست بیاوریم و این به لطف قرن‌ها پژوهش و تحقیق بوده است.
معمولا حیوانات خانگی، از شما انرژی مثبت دریافت می‌کنند و دوست دارند با شما بازی کنند. شناخت حالات بدنی این حیوانات، به درک رفتاری و برخورد بهتر ما با آنها کمک شایانی می‌کنند.شاید بد نباشد یک سری از حالات حیوانات را مورد بررسی قرار دهیم.
حیوانات خانگی از آنجایی که امروزه بسیار طرفدار پیدا کرده اند و صاحبان آنها بسیار برای آنها وقت می‌گذارند، پس ابتدا به سراغ حیوانات خانگی می‌رویم:

زبان بدن حیوانات

زبان بدن سگ ها

  • زبان بدن خوشحال

تکان دادن دم شان و جست و خیز کردن به صورت دایره وار، از نشانه‌های شادی سگ است. سگ گوش‌های خود را در حالت طبیعی قرار می‌دهند و دهانشن را کمی شل می‌کنند. حتی در مواردی ، به نظر می‌رسد که آنها در حال لبخند زدن هستند!

  • هشدار

نگاه آنها تیز و تهدیدآمیز است.گوش به طرف بالا می‌رود و کمی زاویه به خود می‌گیرد.سروگردن کمی به طرف جلو متمایل شده یا اندکی کوک می‌شود.کم پیش می‌اید در حالت دو پا قرار بگیرند، در اکثر مواقع، به صورت چهار پا و در حالیکه دمشان سفت و محکم می‌شود، می‌ایستند.

هیجان زده

در این حالت، سگ‌ها کمی به سمت عقب می‌روند و گوش‌هایشان به طرف بالا راست می‌شود و در انتظار اتفاق یا پاداش، ممکن است دهانشان را نیز کمی باز کنند.

  • دوستانه:

اگر سگی به شما دوستانه و با مهربانی نگاه می‌کند مراقب باشید زیرا ممکن است ناگهان روی شما بپرد و شما را نوازش کند! یا برای شما یکی از اسباب بازی‌هایش را بیاورد. دراینجا او می‌خواهد به محبت خودش را به شما نشان دهد.

  • بازیگوش

سگی که می‌خواهد با شما بازی کند، ممکن است ابتدا به طرفتان کشیده شود تا به شما بفهماند دلش بازی می‌خواهد. یا ممکن است به شما سروصدا کند و پنجه شما را بگیرد و بکشد به امید اینکه شما اورا تعقیب کنید و او بدود یا بالعکس.در این حالت، آنها خیلی بازیگوش و پرانرژی می‌شوند.

  • ترسیده

به نظر می‌رسد ترس، قدرت سگ‌ها را از بین می‌برد و آنها را کوچکتر کرده و در خودشان جمع می‌شوند.گوش‌های آنها صاف می‌شود و دمشان بین پاهایشان قرار می‌گیرد.

  • مطیع

سگ‌های مطیع خود را کوچک نشان می‌دهند و به آرامی حرکت می‌کنند و از نگاه کردن به چشم سگ دیگر یا صاحب خود، خودداری می‌کنند.

  • غالب

یک سگ غالب، ایستد و بدن خود را به نشانه غرور جلو می‌آورد.دم و گوش خود را بالا می‌آورد و بدون هدف خاصی، به سگ‌ها یا انسان‌های دیگر نگاه می‌کند.

  • پرخاشگرایانه

از سگ‌هایی که روحیه جنگ طلب و خشنی دارند، اجتناب کنید. آنها در زبان بدن خود عملا بدون هیچ نگرانی به شخص یا سگ‌های دیگر خیره می‌شوند. وضعیت بدن آنها خطرناک و ترسناک است. آنها بدن خود را رو به جلو می‌آورند و دندان‌هایشان را نشان می‌دهند. ممکن است پارس‌های کوتاه و یا صداهای تهدیدآمیز از خودشان در بیاورند. در صورت مواجه، در طرف عقب نگاه کنید تا برایشان، چالش ایجاد نکنید.

زبان بدن حیوانات گربه

زبان بدن گربه‌ها

خوشحال

در زبان بدن حیوانات برای گربه، خوشحالی گربه با چشمان بسته یا نیمه بسته ، گوش‌ها به سمت جلو و زاویه دار به سمت بالا و دم به صورت خم شده است. این علامت‌ها همه نشان از رضایت گربه دارد. خز او صاف می‌شود و ممکن است پنجه‌های جلویی خود را خم کند و بدنش را کش بدهد و به اینور و آنور غلت بخورد.

  • هشدار

چشم‌ها درشت می‌شود و گوش‌ها به آرامی به سمت جلو می‌اید.

  • دوستانه

چشمک زدن به شما، نشانه‌ای از محبت و دوست داشتن شماست

  • بازیگوش

گربه گوش‌هایش را کمی خم و به سمت جلو می‌آورد و دمش را نیز خم می‌کند.

  • ترسیده

گربه ای که ترسیده، دمش را بین پاهایش جمع می‌کند، گوش‌هایش را به یک طرف می‌کشد و مردمک چشکانش گشاد می‌شوند. او به سرعت به دنبال مکانی امن می‌گردد.

  • مطیع

گربه ی مطیع، که البته کم پیش می‌اید، خم می‌شود، خود را کوچک می‌کند و گوش‌هایش را صاف می‌کند.

  • تنش

مردمک چشم باریک و دم ایستاده و تقریبا به طور نامحسوس می‌لرزد.

  • عصبانی

در  حالت عصبانی زبان بدن گربه گوش‌ها صاف شده و به طرف بالا می‌رود. مردمک‌ها باریک، سبیل‌ها رو به جلو و دمش به طور دیوانه واری شروع به حرکت می‌کند. خزهایش تیز می‌شود و چنگالش را می‌کشد. از یک گربه عصبانی فرار کنید زیرا ممکن است با چنگال‌های تیز شده اس برخورد کنید!

  • حالت دفاعی

مردمک‌ها کوچک می‌شوند ، بدن دچار انقباض می‌شود و گربه با غرغر کردن ، خرخر کردن ، تکان دادن دم یا تف کردن به تهدید قابل پاسخ می‌دهد.

زبان بدن حیوانات همسترها

زبان بدن همسترها

  • خوشحال

زمانی که یک همستر خوشحال است، در زبان بدن خود به نظافت خود می‌رسد و خود را ماساژ می‌دهد. شما نباید مزاحمش شوید و بگذارید در آرامش کامل، خود را بازیابی کند.
دوستانه

در این وضعیت، همسترها به طور کلی مانند مجسمه می‌شوند و از جایشان تکان نمی‌خورند.شاید عجیب به نظر برسد ولی آنها اینگونه علاقه و محبت خود را نشان می‌دهند.

  • هشدار

  • همسترها در این مواقع، از خود صدای‌های عجیب درمی آورند یا بی حرکت روی زمین دراز می‌کشند.

    بازیگوش

همسترها زمانی که کنجکاو و بازیگوش می‌شوند روی پاهای عقب خود می‌ایستند و پنجه جلویی خود را تکان می‌دهند. متاسفانه همسترها از دید خوبی برخوردار نیستند، پس باید بیشتر مراقب وسائل خطرناک اطرافشان باشید.

  • ترسیده

این موجودات کوچک به راحتی می‌ترسند و شما حتی وقتی آنها در خواب هستند، نباید با لمستان بیدارشان کنید زیرا موجب وحشت آنها می‌شود و ممکن است گازتان بگیرد.

  • تنش

در زبان بدن همسترها، وقتی به دور قفس می‌چرخند، می‌خواهند به شما نشان دهند که چیزی در اینجا، اشتباه است. همچنین موقع درد، آنها قدم‌‎های آهسته ای برمی‌دارند و کمر خود را خم می‌کنند.
پرخاشگری: دستانش را به سمت جلو می‌آورد و خمیازه می‌کشد. احتمال گاز گرفتگی بسیار بالاست. در این حالت، همسترها تقریبا بدنی آرامی دارند، بنابراین ممکن است دوست داشتنی به نظر برسند، اما دستانتان را از آنها دور کنید.

زبان بدن حیوانات خرگوش

زبان بدن حیوانات: خرگوش‌ها

  • خوشحال

خرگوش‌ها زمانی که احساس شادی می‌کنند، بدنشان آرام و بدون تنش، به نظر می‌رسد.آنها ممکن است در این حالت بخوابند، یا پاهای خود را به زیر شکم جمع کرده و یا به طور کلی دراز بکشند.

  • بازیگوش

خرگوش‌های شما در این حالت، در هوا می‌پرند و پیچ می‌خورند. سپس، روی زمین فرود می‌آیند.

  • کنجکاوی

حتی خالتی ترین خرگوش‌ها، همیشه کنجکاو و در حال کاوش می‌باشد. آنها در محیط اطراف خود، به جهت‌های مختلف می‌پرند و حتی ممکن است برای پیدا کردن وسیله ای جدید، از حیوانات دیگر کمک بگیرند.

  • تنش

اگر خرگوش‌ها در مقابل چیزی، گوش‌هایشان را محکم صاف نگه دارند، می‌تواند به معنی زبان بدن نشانه استرس است.

  • ترسیده

خرگوش‌ها اگر از چیزی بترسند، خود را پنهان می‌کنند. آنها برای نشان دادن در زبان بدن معمولا در حالت خمیده یا دراز کش، خود را از دید عموم پنهان نگه می‌دارند. در این حالت چانه‌هایشان ممکن است بلرزد و در بدترین حالت، از محیط ترسناک، فرار می‌کنند.

  • ناراحت

اگر خرگوش از چیزی ناراضی باشد، پاهای خود را محکم به صورت ضربتی، بر زمین می‌کوبد.

  • عصبانی

بسیار کم پیش می‌آید که خرگوش‌ها، حرف بزنند. اما در مواقعی که آنها عصبانی هستند، غرغر یا حتی در مواردی، فریاد می‌کشند. همچنین آنها می‌ایستند و دستان خود را مانند پنجه بوکس، جلو می‌آورند.

  • پرخاشگری

سر خود را خم می‌کنند و بدنشان را بالا می‌آورند.

  • هشدار

در این حالت، آنها دادن‌های جلویی خود را به نشانه هشدار به شما نشان می‌دهند. بهتر است در حالت به آنها نزدیک نشوید.

زبان بدن حیوانات اسب

زبان بدن اسب‌ها

  • خوشحال

اسب‌ها در این حالت به صورت ایستاده و آرام، دهان بسته و گوش‌هایش را به نشانه رضایت جلو می‌دهد.

  • استراحت

اسب با حالتی ایستاده، سری نسبتا خم و چشمانش نیمه باز است. گوش‌هایش را ممکن است کمی پایین بیاورد و لب پایینش آویزان می‌شود. اگر در این حالت ناگهان به آنها نزدیک شوید، آنها را وحشت زده می‌کنید.

  • مضطرب

در این حالت، سر به طرف بالا می‌آید و حالت چشم و ابروها به شکل هشت فارسی، در می‌آیند. عضلات گونه منقبض می‌شوند و پوزه کمی می‌لرزند. در این حالت، ممکن است درد داشته باشند یا احساس اضطراب کنند.

  • زبان بدن ترس

در این حالت، اسب بدنش را کمی خم می‌کند و به عامل ترسش، مستقیم نگاه می‌کند و آماده فرار است. در اینجا عضلات صورت منقبض می‌شود و پوزه‌ها می‌لرزد.

  • عصبانیت

زبان بدن عصبانی اسب  حالت پاها جلوی یکدیگر می‌آیند و اسب با حالتی سیخ شده به شما نگاه می‌کند و اگر خیلی عصبانی باشد، ممکن است شیهه بکشد. از نزدیک شدن خودداری کنید زیرا ممکن است شما را گاز بگیرد.

زبان بدن پرندگان

پرنده دارای خصوصیات اخلاقی دمدمی مزاج هستند. در هر دقیقه ممکن است حالت های مختلفی را تجربه کنند. ممکن است گاهی زیرک بوده یا گاهی گوشه گیر شود ولی هر حالتی باشد به سادگی می توان با شناخت بدن پرندگان پی به حالت او برد. در ادامه همراه باشید تا با زبان بدن پرندگان نیز آشنا شویم.

  • چشم ها

پرندکان بر خلاف انسان ها قادر هستند روی مردمک چشم خود کنترل بیشتری داشته باشند. زمانی که پرندگان هیجان زده می شوند مردم چشم های خود را جمع یا باز می کنند. زمانی که مردمک چشم های پرنده سیخ شود نشان دهنده ترس از چیزی یا احساس نا امنی محسوب می شود. هر چند دیگر حالت های پرنده را باید تفسیر کرد.

  • صدای پرنده

پرندگان عمدتا از صدا برای ایجاد ارتباط با همنوعان خود یا دیگران استفاده می کنند. ممکن است زمانی که قصد دفاع از خود دارد، یا زمانی که قصد حفظ قلمرو دارد، یا زمانی که بخواهد با آواز خواندن دنبال جف باشد. تمام این حالت بسته به موقعیت پرنده متفاوت است.

اگر پرنده ای شروع به آواز ، یا سوت زدن کند نشان دهنده وضع عالی و خرسند گونه پرنده است. ممکن است برخی پرندگان با حضور افراد غریبه یا ترس از چیزی از آواز خوانی خودداری کند. چهچه زدن پرنده عموما برای ایجاد ارتباط با همنوعان خود بسته به شرایط، به صورت بلند یا کوتاه استفاده می شود.

اگر پرند های شروع به خرخر کند نشانه ناآرامی و ناخشنودی از وضعیت است. برای درک بهتر علت ناخشنودی دقت به حالت بدن پرنده مهم است. طوطی اگر با ایجاد صدای تق تق که ناشی از کوبیده شدن زبانش با سقف منقار است نشان می دهد او را بردارید یا نوازش کنید.

غرغر کردن پرنده نشانه ناراحتی از چیزی یا نا امن بودن محیط است. اگر دیدید پرنده ای غرغر میکنه سعی کنید علت ناراحتی را پیدا کنید؛ سعی کنید در این حالت پرنده را برنداشته یا لمس نکنید.

  • بال بال زدن پرنده

دو حالت مختلف را می تواند از بال بال زدن پرنده برداشت. یک اینکه اگر هوا خیلی گرم باشد برای خنک کردن خود بال بال می‌زند یا اینکه برای بروز خوشحالی و جلب توجه از این روش استفاده می کند.

اگر پرنده بال های خود را به هم بزند نشانه های مختلفی را می توان از آن برداشت کرد. عموما وقتی پرنده عصبانی است یا از چیزی درد می کشد از این زبان بدن استفاده می کند. اگر پرنده گرسنه باشد در این صورت همزمان با به هم زدن بال ها، شانه های خود را پایین می آورد یا شروع به کله زدن می کند.

گاها پرنده با به هم زدن بال های یخود قصد دارد بال های خود را منظم یا مرتب کند. یا اینکه اگر بخواهد جفت گیری کند یا جنس مخالفی را جذب کند از به هم زدن بال نیز استفاده می کند.

اگر دیدید پرند های بالهای خود را به حالت افتاده قرار داده یا یک حالت بی حالی دارد نشانه بیماری یا مسن بودن است. اگر بعد از استحمام  پرنده به زمین نشسته و بالهای خود را باز کرده، نشانه خشک کردن پرها و یا استراحت بعد از خستگی شنا کردن است.

  • پر های پرنده

آشفته کردن پرها برای تمیز کردن گرد و خاک یا کثیفی است. یا ممکن است برای رفع استرس یا نگرانی از چیزی یا وقتی زیاد سردش شود از این روش استفاده کند. اگر مدت زمانی زیادی پرهای پرنده آشفته بماند در این صورت نشانه بیماری است.

عموما پرنده هایی مانند طوطی یا کاکاتوها که تاج های بزرگی دارند از این روش استفاده می کنند. اگر تاج پرنده خوابیده و تنها نوک آن برجسته باشد در این صورت پرنده وضعیتی آرام و خشنود دارد. اما گاها زمانی که عصبانی یا پرخاشگر یا احساس خطر یا نشان از هشدار باشد تاج های خود را بلند کرده و با دیگر زبان بدن خود مانند هیس هیس کردن یا جنبیدن در جای خود نشان می دهد.

  • دم پرنده

اصولا دم پرنده برای ایجاد ارتباط استفاده می شود. زمانی که پرنده خوشحال باشد دم خود را مانند حیوان سگ تکان می دهد. یا اینکه ممکن است پرنده برای دفع مدفوع از این روش استفاده کند. زمانی که پرنده بیمار باشد با بالا و پایین کردن دم خود تنفس خود را تنظیم می‌کند. اگر اینکار بیش از حد و طولانی بودن نشانه بیماری عفونی تنفسی است.

حرکات بادبزنی دم پرنده نشانه قدرت و سر زندگی پرنده است. اگر پرند های دم خود را به این شکل تکان دهد نشان می دهد یا عصبانی است یا پرخاشگر.

  • دیگر نشانه های زبان بدن پرنده

اگر پرند های پاهای خود را تپ تپ کند یا به زمین بکوبد نشانه حفظ قلمرو است. اگر به صورت وارونه آویزان باشد نشانه خشنودی از محیط و محل است. مالیدن منقارها روی هم هم نشانه خشنودی یا تیز کردن منقار است. اگر پرند های بعد از خوردن غذا نوک خود را با اطراف بمالد نشانه علامتگذاری قلمرو است.

طوطی ها وقتی بخواهند از کسی تشکر کنند با جلو و عقب کردن منقار خود با چشمانی باز اینکار را انجام می دهند. اما اگر اینکار با حالت ضربه و صدا باشد نشانه تهدید تلقی شده و شما نباید به آن نزدیک شوید.

اگر پرند های سر خود را خم کرده و منقار خود را باز کرده و صدای هیس هیس دارد نشانه گزیدن و حالت پرخاشگرانه است. گاهی دو پرنده در کنار هم با گیر دادن منقار خود با هم نشان می دهند در حال بازی هستند.

زبان بدن حیوانات وحشی

زبان بدن حیوانات وحشی

پس از گذشتن از قسمت زبان بدن حیوانات خانگی، این بار نوبت به حیوانات وحشی می‌رسد. امروزه، شما انسان‌های زیادی را نمی‌شناسید که با زبان حیوانات وحشی آشنا باشد. نیاکان ما به سبب زندگی کردن در کنار حیوانات وحشی، به خوبی با خلق و خوی آنها آشنا شده بودند و حتی با آنها همزیستی می‌کردند. متاسفانه از تاریخ چیز بدردبخوری نمانده تا به ما یاد دهد چگونه با این حیوانات خارج از کنترل، دست و پنجه نرم کنیم. هرچند، 70 درصد از مردم اصلا در زندگی شان با حیوانات وحشی مواجهه نمی‌شوند. پس به نوعی شاید ضروری نباشد، اما دوستداران حیات وحش، از زبان بدن حیوانات استفاده بهینه می‌کنند تا دست کم، در باغ وحش‌ها، رفتاری مناسب تر داشته باشند.
با توجه به تحقیقات کنونی، چهار پیام اساسی از این حیوانات به ما منتقل می‌شود: رضایت، پرخاشگری، هشدار ، تسلیم.

  • رضایت

حیوانات‌ که رضایت خود را نشان می‌دهد، از حضور شما احساس خطر نمی‌کند و همچنان به خوردن و خوابیدن و جست و خیز کردن ادامه می‌دهد. هنگامی که یک آهو احساس رضایت می‌کند، مرتبا گوش و دمش را تکان می‌دهد. در سایر حیوانات دیگر نیز به همین شکل است. ممکن است بگذارند پشه‌ها آنها را گاز بگیرند و به آرامی در حال رفتن باشند اما دچار تنش نمی شوند.
اگر شا شاهد این نوع رفتار از حیوان هستید، بدین معناست که شما برای او اهمیتی ندارید. حیوان ممکن است از حضور شما آگاه باشد، اما از اهمیتی به حضور و جوی که درست کرده اید نمی‌دهد مگر اینکه خودتان کاری برخلاف میلش انجام دهید. حرکات بدن حیوان به شما می‌فهماند که شما نمی توانید در غذا و برنامه‌هایش، اختلال ایجاد کنید و یا از پناهگاهشان دور کنید.

  • زبان بدن تسلیم

در گله‌ها، ممکن است متوجه نوعی حرکات شوید که به هشدار تعبیر می‌شود، اما در اصل این حرکات از روی تسلیم و احترام است. آهوها و کایوت‌ها ممکن است در هگام عبور از شما، سرشان را کمی خم کرده و دمشان را کج کرده و پاهایشان را حلقه کنند. این حالت به شما می‌گوید:که همه چیز عالی است و بیایید آرامش خود را حفظ کنیم” این حالت در سایر حیوانات، از گرگ تا اسب وحشی، دیده می‌شود. شاید شما فکر کنید ممکن است باعث رنجش حیوان شده باشید، اما نگران نباشید. این فقط ادای احترام به شماست.

زبان بدن هشدار

طبق نظر زیست شناسان، وقتی حیوانات گوش‌های خود را صاف می‌کنند و به شما خیره می‌شوند، به احتمال زیاد نوعی از هشدار می‌باشد.شما بیش از حد احساس راحتی با حیوان می‌کنید و به شما هشدار می‌دهد که از او کمی دور شوید. حیوانی که نگران است، ممکن است غذا خوردنش را متوقف کند و ناگهان شروع به راه رفتن کند. اگر ایستاده باشید، ممکن است دور شود یا به طور ناگهانی به سمت شما بچرخد. حیواناتی که احساس شکار شدن را پیدا کنند، یاران خود را صدا می‌زنند و حلقه تشکیل می‌دهند تا از خود محافظت کنند.

حیوانات روش‌های منحصر به فردی برای هشدار دادن از طریق زبان بدن دارند. یک سگ آبی، دم خود را به آب می‌زند. یک بز کوهی شاخک هایش را نمایش می‌دهد. یک گوزن دم خود را به شکل پرچم در می‌آورد. یک صاریغ با بیرون آوردن زبانش، به شما هشدار می دهد. راسوها پاهای خود را بر زمین می‌کوبند و در کایوت ها، موهای پشتشان سیخ می‌شود و گوش‌هایش صاف می‌شود.برخی از پرندگان، مانند مرغ باران، ممکن است با زدن بال‌هایش بر آب، توجه شما به خودش جلب کند تا به سمت لانه‌هاشان نروید.
به صور کلی، حیوانات علائم هشداردهنده زیادی در زبان بدن خود دارند و ممکن است با صدا نیز همراه باشد. با دین این علائم، عقب بروید. یک حیوان هشدار دهنده، تحت استرس است و ممکن است به شما حمله کند و یا از زیستگاه حیاتی شان فرار کنند. در این حالت آنها حتی ممکن است فرزندان خود را رها کنند. پس تا جایی که امکان دارد، به حیوانی استرس و تشویش ندهید.

  • زبان بدن پرخاشگری

گاهی اوقات، اگر به قلمروی حیوان تجاوز کرده باشید و نتوانستید هشدارهای حیوان را بفهمید، موجود مورد نظظر در جای خود می‌ایستد و با شما روبرو می‌شود.این رفتار پرخاشگرایانه هم برای شما و هم برای او می‌تواند خطرناک باشد. طبق نظر محققان، زمانی یک حیوان پرخاشگر می‌شود که می‌خواهد از غذا و قلمرو و فرزندانش محافظت کند یا از حضور شما شوکه شده است. سنجاب‌ها در این حالت به عنوان حمله به طرف شما ادرار می‌کنند یا شتر کوهی(لاما) به طرف شما تف می‌اندازد.

برای همین چیزهاست که می‌گوییم مراقب خودتان باشید!رفتارهای شیرکوهی نیز جنگجو و حریف را به مبارزه می‌طلبد.آنها پنجه‌هایشان را روی زمین می‌کشند و دندان‌هایشان را به شما نشان می‌دهد. توصیه می‌شود که شما نیز، زبان بدن خود را به حیوان نشان دهید. هنگامی که حیوانی پرخاشگری می‌کند، هر حرکت شما یک مکالمه با حیوان است. بدون آنکه شما از حرکت‌های خود آگاه باشید یا خواسته و ناخواسته انجامش می‌دهید.
برای اینکه مورد حمله قرار نگیرید، خود را بزرگ جلوه دهید. یک چوب بزرگ بردارید و به آرامی عقب بروید. با این حرکت، شما به حیوان می‌فهمانید که بسیار قدرتمند و بزرگ هستید ولی تمایلی به درگیر شدن ندارید.

در این حالت، بسته به شانس و حرکت شما، احتمال بیشتری هست که حیوان وحشی عقب نشینی کند. هرچند به شدت توصیه می‌شود که در قلمروی هیچ حیوانی قرار نگیرید و مواظب اعمالتان باشید، اما به هر حال اگر چنین مشکلی برایتان پیش آمد، نترسید. از زبان بدن خود کمک بگیرید و با حیوان ارتباط برقرار کنید. سپس به سرعت از مکان مورد نظر دور شوید و دیگر پایتان را آنجا نگذارید!

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا