مقالات مهارت های فردی

سه کلید برای توسعه فردی و حر‌فه ای

به نظر می رسد مفهوم توسعه فردی اخیراً خیلی مورد توجه قرار گرفته است . توسعه این روزها مهم تلقی می شود زیرا به افراد اجازه می دهد مهارت ها، دانش و توانایی های خود را افزایش دهند و آنها را قادر می سازد تا خود را با دنیایی که به سرعت در حال تغییر است سازگار کنند و در زندگی شخصی و حرفه ای خود رقابتی باقی بمانند.رشد شخصی به این دلیل ارزشمند است که به افراد کمک می کند تا خودآگاهی به دست آورند، هوش هیجانی خود را بهبود بخشند و ذهنیت رشد را توسعه دهند، که برای تحقق و موفقیت شخصی بسیار مهم است.

مفهوم توسعه فردی چیست ؟

 مفهوم توسعه یعنی دستیابی به تمام پتانسیل انسانی شما ، فارغ از رشته تحصیلی یا کاری شما . توسعه به عنوان وسیله ای برای تقویت یادگیری مادام العمر و بهبود مستمر شناخته می شود و افراد را قادر می سازد تا به پتانسیل کامل خود برسند و به اهداف خود دست یابند. 

توسعه

هدف توسعه فردی چیست ؟

 هدف اصلی توسعه این است که ما به عنوان افراد بتوانیم از نظر شخصی و حرفه ای پیشرفت کنیم. در جامعه پرشتاب امروزی، توسعه فردی به عنوان راهی برای مدیریت استرس، بهبود سلامت روان و پرورش انعطاف پذیری در مواجهه با چالش ها تلقی می شود.

دوره های مدرسه کسب و کار آیا یکی ،یکی از بهترین دوره ها برای توسعه فردی می‌باشد .

توسعه سازمانی چیست ؟

توسعه سازمانی مجموعه روش‌ها و فرآیندهایی است که به رشد سازمان شما و بهبود عملکرد و بهره‌وری آن کمک می‌کند. هر سازمانی که به دنبال بهبود مداوم عملکرد و افزایش ظرفیت خود برای سازگاری با تغییرات است، باید به دنبال استفاده از روش‌های توسعه سازمانی باشد

در مقاله ای در هاروارد بیزنس  درخصوص توسعه سازمانی این مطلب بیان می شود:

«زمانی که سازمان‌ها بخواهند توسعه پیدا کنند، تمرکزشان بر روی توسعه مهارت‌ها و بهبود عملکرد کارکنان بیشتر می‌شود و بیشتر به آموزش‌های رسمی و غیررسمی در محل کار خود بها می‌دهند و قطعا استفاده از کوچینگ یکی از مهم ترین راه‌کار‌ها برای توسعه ظرفیت‌های فعلی سازمان می‌باشد.»

شرکت در دوره بیزینس کوچینگ مدرسه کسب و کار آیا یکی از مهم ترین راه‌کار‌ها برای توسعه ظرفیت‌های فعلی سازمان  شما می‌باشد.

تداوم و اصالت در توسعه 

اصیل بودن ,  و تداوم  در طول توسعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا فرد بتواند به کیفیت زندگی برسد که به او و جامعه‌ای که در آن زندگی می کنند خدمت کند. این به ایجاد فرصت های بهتر برای خود و جامعه  کمک خواهد کرد.

زمانی که افراد حوزه هایی دچار ضعف و کمبود هستند را به خوبی  بشناسند و خودآگاهی لازم را کسب کنند ، آمادگی برای توسعه برای آنها بسیار آسان تر خواهد شد. بسیار مهم است که باور داشته باشیم و بدانیم که خودآگاهی برای رشد فردی ضروری است.

تکامل تغییر ممکن است همیشه فوراً قابل مشاهده نباشد، اما در طول زمان قابل مشاهده و تصدیق خواهد بود.

توسعه یک فرآیند است نه یک نتیجه

کسانی که بر پیشرفت شخصی خود تمرکز می کنند، کسانی هستند که موفقیت فوق العاده ای در زندگی خود خواهند دید. توسعه یک فرآیند متمرکز است نه صرفاً یک نتیجه دلخواه از آنچه ما می خواهیم ببینیم.

همانطور که تاکید می کنیم چگونه رهبر، کارمند، مدیر، والدین یا همسر بهتری شویم، می توانیم به فردی تبدیل شویم که می خواهیم تبدیل شویم.  به یاد داشته باشیم تو سعه یک سفر مداوم است، نه یک مقصد نهایی.

سه کلید اصلی توسعه

1- باور‌های نادرست خود را به چالش بکشید و آنها را تغییر دهید.

وقتی مرتکب اشتباه می شویم، چگونه به کاری که انجام می دهیم نگاه می کنیم؟ آیا خودمان را نادیده می گیریم و به خود می گوییم که نمی توانیم «درست انجام دهیم» و تسلیم می شویم؟ یا به موقعیت نگاه می کنیم و سعی می کنیم راه حلی برای مشکل پیدا کنیم؟

همانطور که راه حلی برای مشکل خود یا موقعیتی که در دست داریم می بینیم، شروع به یافتن راه هایی برای توسعه ایده ها و نوآوری های جدید می کنیم تا به موفقیت در دفعه بعد کمک کنیم. دیدگاه ما در مورد نتیجه مطلوب به ما کمک می کند تا به هدفی که برای رسیدن به آن تلاش می کنیم دست یابیم.

همیشه باید منحصر به فرد بودن، احساس فوریت و اقدام در چشم انداز ما وجود داشته باشد. انجام این کار به ما کمک می کند دیدگاه خود را تغییر دهیم و اجازه دهیم توسعه شروع شود. این به ما کمک می کند تا برای شرایط نامطلوب و موقعیت ها و شرایط پیش بینی نشده آماده شویم.

این منجر به مهارت ها و یادگیری جدید می شود.مایل باشید که باورها و دیدگاه های خود را به چالش بکشید و پذیرای ایده های جدید و شیوه های مختلف تفکر باشید.زمانی را به تأمل در تجربیات، اعمال و تصمیمات خود اختصاص دهید و در نظر بگیرید که چگونه آنها دیدگاه و باورها،شما را شکل داده اند. این می تواند به شما در شناسایی زمینه های بهبود و رشد شخصی کمک کند.

2- حوزه هایی را که احساس می کنید نیاز به توسعه دارند را پیدا کنید.

با شناسایی هر یک از حوزه هایی که نیاز به توسعه دارند و همچنین نقاط ضعف خود ، می‌توان حوزه هایی را که به تمرکز بیشتری نیاز دارد،  به ترتیب اولویت بندی کنید. هنگامی که حوزه  نقطه تمرکز توسعه، مشخص می شود، در آن زمان است که نگرش ما باید بهبود یابد که با انگیزه و علاقه بتوانیم روی آن نقطه مانور دهیم . در طول این دوره مورد علاقه، تکیه بر تخصص، دانش و تجربه خود برای کمک به غنی سازی روند توسعه حیاتی است.

همچنین در این زمان است که فرد باید بر ارتقای حوزه توسعه مورد نظر خود تمرکز کند.

این نقطه ای است که در آن باید به اندازه کافی متواضع باشید تا فقدان دانش خود را در آن زمینه خاص تصدیق کنید. مهمتر از همه، باید این درک وجود داشته باشد که لازم شما برای شروع  کامل  و بی نقص باشید و پیشرفت شخصی یک شبه اتفاق نمی افتد، بلکه در طول زمان با صبر، سخت کوشی و پشتکار انجام می شود.

8 مهارتی که به بهبود توسعه فردی و سازمانی کمک می‌کند. 

1- مهارت های ارتباطی: بهبود مهارت های فردی و ارتباطی می تواند به انتقال موثر ایده ها، گوش دادن فعال و حل تعارضات کمک کند.

2- مدیریت زمان: افزایش مهارت های مدیریت زمان می تواند منجر به افزایش بهره وری و کارایی در تکمیل وظایف شود.

3- هوش هیجانی: توسعه هوش هیجانی می تواند روابط بین فردی، همدلی و خودآگاهی را بهبود بخشد.

4- توانایی های حل مسئله: تقویت مهارت های حل مسئله می تواند تصمیم گیری بهتر و یافتن راه حل های نوآورانه برای چالش ها را امکان پذیر کند.

5- سازگاری: پرورش سازگاری به تغییر، پذیرش فناوری های جدید و انعطاف پذیر ماندن در محیط های پویا کمک می کند.

6-مهارت‌های رهبری: افزایش توانایی‌های رهبری می‌تواند به انگیزه دادن به تیم‌ها، واگذاری کارها به طور موثر و پیشبرد موفقیت سازمانی کمک کند.

7- یادگیری مستمر: پذیرش ذهنیت رشد و جستجوی فعالانه فرصت هایی برای یادگیری و توسعه می تواند دانش و تخصص را افزایش دهد.

8- مدیریت استرس: یادگیری تکنیک های موثر مدیریت انواع استرس می تواند بهزیستی کلی را ارتقا داده و از آن پیشگیری کند

3-به پیشرفت‌های تدریجی اهمیت دهید.

ذهن انسان برای تداوم و ثبات در برنامه توسعه فردی احتیاج به تشویق و قدردانی دارد.قدردانی از پیشرفت تدریجی به حفظ انگیزه و جلوگیری از فرسودگی کمک می کند. به یاد داشته باشید جشن گرفتن بردهای کوچک می تواند منجر به موفقیت بلندمدت بیشتر شود. و این پیشرفت تدریجی  است که اغلب منجر به تغییر پایدار‌می‌شود.وقتی صحبت از قدردانی از پیشرفت تدریجی به میان می آید، صبر کلیدی است.هر قدم به جلو، هر چقدر هم که کوچک باشد، شما را به نتیجه دلخواهتان نزدیک می کند.

ثبات در ایجاد پیشرفت های کوچک می تواند در طول زمان تاثیر قابل توجهی داشته باشد.ضرب‌المثلی است که می‌گوید رم در یک روز ساخته نشده است قدردانی از پیشرفت تدریجی برای دستیابی به اهداف بلند مدت ضروری است.

توسعه

سخن آخر  

همه ما برای ادامه یادگیری، رشد و ارائه بهترین برنامه توسعه و فرصت هایی که به ما امکان  موفقیت را می دهد، به توسعه نیاز داریم. توسعه مفید است و به تحصیل، شغل، زندگی شخصی و معنویت یا روان فرد کمک می کند. اقدام و توسعه به عزت نفس افراد کمک می کند و به آنها اجازه رشد و موفقیت می دهد.

ما باید روی توانمند سازی خودمان سرمایه گذاری کنیم و نیاز انسان برای بهبود یادگیری و پیشرفت خود را برطرف کنیم. این به ما کمک می کند تا با پریدن از منطقه راحتی خود برای ارتقای درک و هدف خود، طرز فکر خود را تغییر دهیم.با پیگیری فعالانه و شناسایی نقاط قوت و شایستگی‌های خود و چگونگی استفاده از آنها برای پیشرفت و موفقیت بیشتر، توسعه فعلی و آینده خود را کنترل کنید.

در سازمان ها نیز مدیران ابتدا با توانمند سازی و یادگیری مداوم می توانند به توسعه فردی و سازمانی برسند .با شرکت در بوت‌کمپ توانمند‌سازی مدیران 1402 مدرسه کسب و کار آیا می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید .

نویسنده : کریستوفر فیربنک

منبع :مجله فوربس

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا