مقالات مهارت های فردی

مهارت های بین فردی چه هستند و چرا برای استخدام مهم هستند

مهارت های بین فردی به توانایی برقراری ارتباط موثر، تعامل و ایجاد روابط با دیگران اشاره دارد. در واقع مهارت های بین فردی ویژگی‌هایی هستند که هنگام تعامل و برقراری ارتباط با دیگران به آن‌ها تکیه می‌کنید. مهارت های بین فردی، بنا به دلایلی، بسیار ارزشمند هستند. حتی در حال حاضر که بیشتر کسب‌وکارها با نرم‌افزارهای پیام‌رسان پشتیبانی می‌شوند، باز هم داشتن مهارت‌های کلامی برای همکاری مؤثر با همکاران و رؤسا لازم است.خبر خوب این است که شرکت ها  این روزها در حال استخدام هستند اما هنوز رقابت قابل توجهی برای بهترین شغل ها وجود دارد. مهارت های بین فردی مولفه ایست که شما در استخدام از رقبا متمایز می کند آنها همان چیزی هستند که کارفرمایان می خواهند و می توانند شما را از سایر متقاضیان جلوتر ببرند.

مهارت های بین فردی چیست؟

آنها اساساً توانایی و شایستگی شما در ایجاد روابط با افراد اطراف شما هستند  روابطی که مؤثر، سازنده و با ارزش هستند. و شما نمی خواهید مهارت های بین فردی را بدیهی فرض کنید. شما باید در مورد ایجاد آنها عمدی باشید، اما همچنین در برجسته کردن مواردی که برای کارفرمایان مهم هستند و توانایی های بین فردی قوی خود را مطرح کنید.

 اهمیت مهارت های بین فردی

داشتن مهارت‌های بین‌فردی قوی در روند مصاحبه‌ی شغلی به شما کمک می‌کند، زیرا کارفرمایان به دنبال کسانی هستند که بتوانند به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند؛ هم‌چنین، به شما کمک می‌کنند تا دیگران را درک کنید و رویکردی مؤثر برای همکاری با دیگران داشته‌باشید که در نتیجه می‌توانید در هر شغلی موفق شوید؛ برای مثال، اگرچه مهندس نرم‌افزار می‌تواند بیش‌تر وقت خود را به طور مستقل کار کند، شاید لازم باشد که با سایر برنامه‌نویسان همکاری کند تا بتواند محصولی را به طور مؤثر به بازار عرضه کند.

این امر به‌ویژه در شرکت‌هایی که چارچوب‌های خاصی برای انجام کارها دارند، صادق است. کارفرمایان به دنبال کارمندانی هستند که بتوانند کارهای خود را به‌خوبی انجام دهند و هم‌چنین با همکاران خود به‌خوبی ارتباط برقرار کنند.

در این‌جا تعدادی از مهارت‌های بین‌فردی را آورده‌ایم که با دانستن آن‌ها می‌توانید مهارت‌های بین‌فردی‌ای را تشخیص دهید که برای کارفرمایان ارزش‌مندند و شاید در شما وجود داشته‌باشند:

1.  خودآگاهی 

مهارت های بین فردی همیشه با خودآگاهی شروع می شود. شما باید خودتان را بشناسید تا بتوانید با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنید  چه چیزی برای شما مهم است، چه چیزی ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنید،خط قرمز شما چیست ؟، چگونه به موقعیت ها واکنش نشان می دهید و چگونه به دیگران پاسخ می دهید

یکی از راه‌های فکر کردن در مورد خودآگاهی از طریق لنز هوش هیجانی (EQ) است توانایی شما برای درک،  استفاده و مدیریت احساسات خود. اساساً، وقتی خودتان را درک کنید، می توانید بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

در یک نظرسنجی 77 درصد از مدیران گفتند که EQ بسیار مهم است و در دو سال گذشته به طور فزاینده ای از آن استفاده کرده اند. علاوه بر این، 81٪ گفتند که رهبری آنها به EQ توجه می کند و آن را در بررسی عملکرد ارزیابی می کند. این بر اساس نظرسنجی Capterra است. نتیجه نهایی: عاقلانه است که EQ خود را برای به دست آوردن کار توسعه دهید، و همچنین آن را از طریق عملکرد عالی حفظ کنید. 

هنگامی که برای شغل جدیدی در نظر گرفته می شوید، مثال هایی از اینکه چگونه خودآگاهی شما را در روابط راهنمایی کرده است، ارائه دهید. شاید شما از نظرات قوی خود در مورد موضوعی آگاه بوده اید، اما متوجه شده اید که شخص دیگری در مورد آن حساس است و عمداً سؤالات بیشتری پرسیده اید و از بیان بیش از حد قوی با دیدگاه های خود اجتناب کرده اید. یا شاید شما از محدودیت های خود در یک مشکل کاری آگاه بودید و توانستید از اعضای تیم کمک بخواهید و به حمایت آنها در یک زمینه کلیدی تکیه کنید.

2.ارتباطات مؤثر برقرارکنید

یکی دیگر از ویژگی های بارز مهارت های بین فردی، توانایی برقراری ارتباط موثر است. بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها توسط Adzuna، کارفرمایان به دنبال مهارت های ارتباطی در 28٪ مشاغل هستند.

ارتباط مؤثر، سنگ بنای موفقیت هر کسب‌وکاری محسوب می‌شوند. شما برای ارتباط خوب، به مهارت های بین فردی نیاز دارید. مهارت های بین فردی برای ارتباط مناسب با همکارانتان، تبادل نظر، اطلاعات و مهارت‌ها ضروری هستند؛ علاوه بر این، باعث می‌شوند که به نظرات و پیشنهادات یکدیگر، به‌صورت متقابل احترام بگذارید و توجه داشته باشید. ارتباط به‌واسطه مهارت های بین فردی، به عملکرد بهتری در انجام مسئولیت‌ها، مدیریت بهتر وظایف و انجام به‌موقع کارها منجر می‌شود.

3. همکاری سازنده

جای تعجب نیست که مهارت های بین فردی شامل همکاری و کار موثر در یک تیم نیز می شود.عناصر کمی از کار شامل یک مؤلفه مشارکتی در طول مسیر نمی شود – بنابراین کارفرمایان می خواهند بدانند که شما توانایی مدیریت مؤثر روابط در یک محیط دانشگاهی را دارید.

بر اساس داده‌های Adzuna، مهارت‌های کار تیمی در 8 درصد مشاغل مورد نیاز است و آنها، همراه با مهارت‌های همکاری و مربیگری، در 20 شایستگی برتر مورد جستجوی مدیران هستند. علاوه بر این، 74 درصد از رهبران می گویند که همکاری یکی از دو مهارت اصلی لازم برای موفقیت است، بر اساس نظرسنجی Capterra. با رهبران استخدام در مورد توانایی خود برای کار با تیم صحبت کنید، درک کنید که تیم به چه چیزی برای حرکت رو به جلو نیاز دارد، قابلیت های منحصر به فرد خود را اضافه کنید، پیگیری کنید و کمک کنید تا اطمینان حاصل شود که همه اعضای تیم ارزشمند هستند و به طور موثر برای دستیابی به نتایج وارد می شوند.

4. مدیریت تعارض و حل مشکلات

ارتباط نزدیک با کار تیمی، توانایی مدیریت تعارض و حل مشکلات است. چالش ها و اختلاف نظرها بخشی طبیعی از کار با دیگران است

بنابراین توانایی مقابله با موقعیت های دشوار چیزی است که کارفرمایان به دنبال آن هستند. در واقع، 74 درصد از مدیران می‌گویند که حل تعارض یکی از مهم‌ترین مهارت‌های قدرتی است که بر اساس داده‌های Capterra باید توسعه یابد. بر اساس داده‌های Adzuna، انجام چالش‌ها به انعطاف‌پذیری نیز نیاز دارد – چیزی که برای 35٪ مشاغل مورد نیاز است. وقتی با کارفرمایان بالقوه صحبت می‌کنید، مثال‌هایی از نحوه انجام چالش‌ها یا مکالمات دشوار ارائه دهید.

و در مورد اینکه چگونه برای حل مشکلات، نوآوری و کار موثر با اعضای تیم انعطاف پذیری نشان داده اید، به ویژه در مواردی که ممکن است رویکردهای متناقضی داشته باشید، مشخص باشید. این داستان را بگویید که چگونه شما و یک همکار از دیدگاه‌های متضاد به وجود آمدید، اما توانستید از طریق تفاوت‌ها کار کنید و در یک پروژه به موفقیت دست پیدا کنید. یا در مورد زمانی صحبت کنید که ارزش مخالفی از یک همکار داشتید، اما توانستید اختلافات خود را کنار بگذارید تا به نتایج مثبتی برای مشتری برسید. مثال هایی در مورد اینکه چگونه توانستید رویکرد خود را در مواجهه با اطلاعات جدید یا تغییر شرایط بازار تنظیم کنید، بیاورید. همه اینها توجه و قدردانی کارفرمایان را برای مهارت های بین فردی شما جلب می کند.

5. رهبری و تأثیرگذاری بر دیگران

کارفرمایان همچنین به دنبال توانایی شما برای رهبری و تأثیرگذاری مؤثر بر دیگران هستند و اینها بخشی از مهارت‌های بین فردی هستند زیرا روابطی ایجاد می‌کنید که در آن می‌توانید دیگران را درگیر کنید، انگیزه دهید و آنها را متقاعد کنید.مطالب و مقالاتی که در زمینه مهارت های بین فردی نوشته شده‌اند، بارها درباره اهمیت آن در زمینه مدیریت و رهبری مؤثر صحبت کرده‌اند. توانایی ایجاد و بهبود روابط بین فردی، اعتمادسازی و ارتباطات روشن، جزء مهارت‌های اساسی رهبری اثربخش هستند. رهبری که توانایی ارتباط مؤثر با تیم خود ندارد، بی‌شک، در درازمدت شکست خواهد خورد و اعضای توانمند تیم نیز در زمانی کوتاه، شغل خود را تغییر خواهند داد.

به گفته آدزونا، مهارت‌های مدیریتی بیشترین تقاضا را در بین همه مهارت‌ها دارند، به طوری که 36 درصد مشاغل به آن نیاز دارند و 12 درصد مشاغل نیز مهارت‌های رهبری را مشخص می‌کنند. در واقع، مهارت‌های مدیریتی بر اساس داده‌های Adzuna، اولویت اصلی برای حوزه‌های حسابداری و مالی، انرژی، مهندسی، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، حقوقی، روابط عمومی و صنایع علمی بود. حتماً به کارفرمایان بالقوه نمونه هایی از مهارت بین فردی خود در رهبری و تأثیرگذاری بر دیگران ارائه دهید. در مورد زمانی صحبت کنید که برای کمک به تیم خود در مواجهه با شکایت مشتری یا زمانی که بر اساس تأثیر مثبت شما بر تیم و توانایی شما برای الهام بخشیدن به همکاران از طریق یک چالش، ارتقا پیدا کردید، صحبت کنید.

6. انرژی خود را ابراز کنید

سازمان ها نیز برای نگرش و انرژی استخدام می کنند. لازم نیست همیشه مثبت اندیش باشید، و همچنین نیازی نیست که سطوح آزاردهنده اشتیاق را ابراز کنید، اما شرکت ها می خواهند افرادی متعهد و پویا را استخدام کنند. در واقع، 13 درصد از مشاغل مشخص کرده اند که افرادی را می خواهند که دوستانه باشند، 11 درصد افرادی را می خواهند که اعتماد به نفس داشته باشند، 7 درصد خواهان اشتیاق و 5 درصد خواهان انگیزه هستند – و همه اینها در 20 ویژگی برتر مورد نظر مدیران استخدامی قرار دارند. آدزونا. زندگی سخت است و کار می تواند استرس زا باشد – بنابراین ارائه یک رویکرد و نگرش عالی شما را متمایز می کند.

می توانید نمونه هایی از زمان هایی که به خاطر اشتیاق خود شناخته شده اید را بیان کنید و مطمئن باشید که رویکرد مثبت خود را در مصاحبه ها نیز نشان می دهید. آینده خود را بسازیداکنون زمان آن است که نقش بزرگی پیدا کنید، و مهارت در ایجاد، ایجاد و حفظ روابط عالی مهارت های فردی – شما را برای استخدام مدیران ارزشمند می کند.

تمرکز بر مهارت های بین فردی که شامل خودآگاهی، ارتباط، همکاری، مدیریت تعارض، رهبری و نگرش است. علاوه بر این، از روش دوگانه مثال‌هایی استفاده کنید که در آن مهارت‌ها را برجسته کرده‌اید و در عین حال آنها را در فرآیند انتخاب نشان دهید. جالب توجه است، افرادی که شما را استخدام می کنند، بیشترین سرمایه گذاری را در موفقیت شما دارند – و روابطی که در فرآیند استخدام ایجاد می کنید، شروع ارتباطاتی است که برای سال های آینده به شما (و دیگران) پاداش خواهد داد. من را در توییتر یا لینکدین دنبال کنید. وب سایت من یا برخی از کارهای دیگر من را اینجا بررسی کنید.

مشاغلی که نیازمند داشتن مهارت های بین فردی هستند

هر شغلی، که متقاضی آن باشید، به نوعی مهارت بین‌فردی نیاز دارد. برخی از مشاغل بیش از دیگران به مهارت‌های بین‌فردی متکی هستند؛ برای مثال:

  • معلم: معلم‌ها برای همکاری کردن با یکدیگر، مدیران، دانش‌آموزان و والدین به مهارت‌های بین‌فردی بسیار قوی احتیاج دارند. یک معلم هم‌دل و صبور می‌تواند در یادگیری و پیشرفت به دانش‌آموزان کمک کند؛
  • دستیار اداری: دستیار اداری باید فردی بسیار قابل‌اعتماد باشد. دستیار اداری نیز به طور منظم با مشتریان در تماس است و ایجاد مهارت‌های بین‌فردی یکی از مهم‌ترین وظایف اوست؛
  • پرستار: آرامش و مراقبت از بیماران مهارت کلیدی پرستاران است. داشتن انواع مهارت‌های بین‌فردی، به‌ویژه همدلی و صبر، در این صنعت ضروری است؛
  • مدیر بازاریابی: بازاریابی به چندین مهارت فنی و نرم نیاز دارد. مهارت های بین فردی بخش مهمی از مدیریت بازاریابی و بازاریابی هستند، زیرا متخصصان بازاریابی نه‌تنها باید توسعه‌ی کمپین‌های بازاریابی را مدیریت کنند، بلکه باید با مشتریان و تیم‌های فروش نیز همکاری کنند؛
  • خدمات مشتریان: خدمات مشتری به مهارت‌های فردی بسیار قوی نیاز دارد. کسانی که در بخش خدمات مشتریان فعالیت می‌کنند، بیش‌تر ساعات کار خود را با مشتریانی ناامید، سردرگم یا عصبانی در ارتباط هستند. داشتن مهارت‌های ارتباطی، به‌ویژه صبر، همدلی و گوش دادن فعال، از ارکان ضروری این شغل است.
  • کارشناس و مدیر فروش :فروش شغلی است که بیشتر از سایر مشاغل به مهارت بین فردی نیاز دارد ، فروش بیزینس انشان با انسان است 

دوره فروش دکتر یحیی علوی مدرسه کسب و کار آیا  یکی از دوره های آموزشی فروش و بازاریابی است که از شما یک فروشنده حرفه ای می سازد.

روش‌های ارتقای مهارت های بین فردی

اگرچه شاید کسب مهارت های بین فردی هنگام داشتن تعامل روزانه با دیگران راحت به نظر برسد، اما تهیه‌ی یک برنامه‌ی مشخص به شما کمک می‌کند تا به‌سرعت آن‌ها را بهبود بخشید.

برای بهبود مهارت های بین فردی خود از روش‌های زیر کمک بگیرید:

در کارگاه‌ها یا کلاس‌های آنلاین شرکت کنید

 کارگاه‌ها، کلاس‌های آنلاین و فیلم‌های بسیاری درباره‌ی روش‌های بهبود مهارت های بین فردی وجود دارند. بسیاری از آن‌ها رایگان هستند و برخی از آن‌ها غیر رایگان؛

به دنبال فرصتی برای ایجاد روابط باشید

 اگر دورکار هستید یا فرصت زیادی برای ایجاد مهارت های بین فردی ندارید، می‌توانید در گروه جدیدی عضو شوید. می‌توانید گروهی مربوط به شغل خود یا گروهی مربوط به یک صنعت خاص را انتخاب کنید؛ حتی می‌توانید گروهی را انتخاب کنید که علاقه یا سرگرمی مشابهی دارند؛

درمورد روش‌های بهبود تعاملات خود فکر کنید

 وقت بگذارید و تعاملات خود را مرور کنید. به روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانستید تعاملات مؤثرتری داشته‌باشید، فکر کنید. به کلماتی که گفته‌اید، واکنش‌ها یا زبان بدن خود توجه کنید؛

از دوستان یا همکاران خود نظر بخواهید

 از شخص سومی درمورد سطح مهارت خود و روش‌های خاصی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید پیشرفت کنید، سؤال کنید. از دوستان یا همکاران معتمد خود بخواهید تا انتقادات سازنده‌ای را درمورد مهارت های بین فردی شما ارائه دهند؛

تعاملات مثبت بین‌فردی دیگران را مشاهده کنید

مشاهده‌ی افرادی که از مهارت های بین فردی استفاده می‌کنند نیز مفید است. تعاملات مثبت میان اطرافیان خود را مشاهده کنید و خصوصیاتی را که تحسین می‌کنید، در روابط خود به کار ببرید؛

به دنبال راهنمایی گرفتن باشید

از شخصی که به او اعتماد دارید، او را تحسین می‌کنید و به او احترام می‌گذارید، بخواهید به شما کمک کند که مهارت های بین فردی خود را بهبود ببخشید و در حرفه‌ی خود پیشرفت کنید. این روشی بسیار مؤثر برای یادگیری است. اهدافی را برای خود تعیین کنید تا بتوانید یک ساختار مشخص ایجاد کنید که یادگیری شما را مؤثرتر می‌کند.

منبع :مجله فوربس 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا