مقالات فروش

شغل فروش و 6 مدل متداول آن

گفتن این جمله که شما در حوزه فروش فعالیت می‌کنید یک جمله کاملا مبهم است. مدل‌های بیشماری از شغل فروش در صنایع و بازارهای مختلف وجود دارند. رمز موفقیت بسیاری از فروشندگان حرفه‌ای فهم انواع شغل فروش و مدلی که در آن توانمند‌تر هستند، بوده است. درک اینکه کدام جایگاه در شغل فروش برای شما مناسب‌تر است، بسیار سخت است. این تفاوت مربوط به میزان مهارت، تجربه شخص فروشنده نسبت به یکدیگر متفاوت است.

شغل فروش و 6 مدل متداول آن

همانگونه که متئو کوک (Matthew Cook) گفته است: “چه برای اولین بار است که برای شغل فروش درخواست می‌دهید و چه می‌خواهید به عنوان فروشنده وارد بازار دیگری شوید، مهم است که انواع شغل فروش را بشناسید و بدانید که در هر کدام از آنها مسئولیت‌های شما دقیقا چیست. فروش در صنایع مختلف جایگاه‌های متفاوتی دارد و شغلی که برای آن درخواست می‌دهید ممکن است آن شغلی نباشد که شما می‌خواهید.”

برای اینکه با انتخاب شغلی یک فروشنده بهتر آشنا شوید، در اینجا فهرستی از 6 مدل متعارف شغل فروش را به شما ارائه می‌کنیم:

  • فروش داخلی

این نقش در دفتر انجام می‌شود و وظیفه آن  فروش از طریق تلفن، ایمیل و رسانه‌های آنلاین است. توجه داشته باشید که در این موقعیت شغلی ممکن است وقت زیادی را صرف افراد بی‌رغبت کنید.

  • فروش میدانی

این شغل مستلزم صرف زمان زیادی برای بازدید حضوری از مشتریان بالقوه است. هر چند ممکن است شما مسئول فروش یک محصول خاص باشید. اما شما باید مهارت‌ فردی قوی داشته باشید، با تعاملات رو در رو راحت باشید، و با انگیزه باشید.

  • B2B یا B2C

شغل فروش با مشتری که به آن می‌فروشید تعریف می‌شود. فروش به کسب و کارها (B2B) و فروش به افراد یا مشتریان حقیقی (B2C) تمایزات چشمگیری با هم دارند. اینکه در چه سطحی با هر یک از این گروه‌ها راحت هستید به شما کمک می‌کند تا روی بهترین حوزه فروش(برای شخص شما) تمرکز کنید.

  • نماینده توسعه فروش

به نمایندگان توسعه فروش اصطلاحا شکارچی نیز گفته می‌شود، اولین و مهم‌ترین‌ وظیفه آنها در فرآیند فروش جستجو و پیدا کردن مشتریان راغب به خرید (leads) است. افرادی که در این نقش هستند معمولا تحقیقات زیادی انجام می‌دهند و تعاملات فراوانی را با مشتریان بالقوه ایجاد می‌کنند. زمانی که آنها مشتری راغب را پیدا کردند او را به یکی از نمایندگان فروش معرفی می‌کند. عملکرد آنها، به جای میزان فروش، معمولا با تعداد تماس‌های برقرار شده و یا ایمیل‌های ارسال شده سنجیده می‌شود.

  • مدیر فروش

بسیاری از کسانی که در شغل فروش مشغول به کاراند مایل‌ هستند تا مدیر فروش شوند. نقش مدیر فروش تمرکز بر مشتریان بالفعل و اطمینان حاصل کردن از برآورده شدن نیاز آنها است. معیار اصلی موفقیت در این نقش حفظ مشتری می‌باشد.

  • مدیر اجرایی یا مهندس فروش

به عنوان یک مدیر اجرایی، نقش شما از جستجو برای مشتری به تمرکز بر فرآیند فروش تغییر می‌کند. آجا فراست (Aja Frost) این شغل را اینگونه توضیح می‌دهد: “به عنوان یک مدیر اجرایی، شما مسئولیت‌های کاملا جدیدی بر عهده دارید، ارائه محصول، شناسایی و مشخص کردن موانع احتمالی خرید؛ نوشتن گزارش‌های عملکرد اشخاص، گرفتن تعهدات خرید و مذاکره درباره شرایط واقعی” برای آشنایی با وظایف کامل مدیر اجرایی مقاله مهندسی فروش چیست؟ را مطالعه کنید.

همانطور که ‌می‌بینید تفاوت‌ها و مشابهت‌هایی میان مدل‌های مختلف شغل فروش وجود دارد. اینکه کدام‌ یک از این شغل‌ها برای شما مناسب است به مهارت‌ها، تجربیات و علایق شما بستگی دارد. جدا از موارد بالا دانش و علومی که نسبت به هر بخش از فروش وجود دارد بسته به میزان اطلاعات علمی افراد متفاوت است.

نویسنده: Claire McConnachie

منبع: salesforcesearch.com

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش توسعه کسب و کار و مهارت فردی و تربیت مدیر و مدیرعامل است که ماموریت آن آموزش روش‌های ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد و سازمان ها می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا