مقالات مهارت های فردی

11 مهارت نرم ضروری در سال 2023

مهارت های نرم چیست ؟

مهارت‌های نرم که به عنوان  «مهارت‌های افراد» یا «مهارت‌های بین فردی» نیز شناخته می‌شوند، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و توانایی‌های شخصی هستند که به افراد اجازه می‌دهند به طور مؤثر با دیگران در یک محیط حرفه‌ای تعامل داشته باشند. در هسته آنها، اینها شامل توانایی همکاری موثر، مدیریت زمان و برقراری ارتباط با وضوح و غیره است. اندازه گیری یا کمی کردن مهارت های نرم دشوار است.

با این حال، آنها برای موفقیت در طیف گسترده ای از صنایع و حرفه ها ضروری هستند. چه در حال کار با همکارانی با پیشینه‌های فرهنگی مختلف باشید و چه با مشتریان  در سراسر جهان ارتباط برقرار می‌کنید، توانایی هدایت پویایی‌های پیچیده بین فردی و ایجاد روابط قوی کلید موفقیت است.

در دنیای پرشتاب امروزی، موفقیت در محل کار به چیزی بیش از تخصص فنی و دانش نیاز دارد. همانطور که ماهیت کار در حال تکامل است، برای افراد مهم است که دارای ویژگی ها و توانایی هایی باشند که به آنها اجازه می دهد با تیم همکاری کنند . در غیر این صورت به عنوان مهارت  نرم شناخته می شوند. از ارتباطات و همکاری گرفته تا سازگاری و حل مسئله، مهارت های نرم پایه و اساس کار تیمی موثر و موفقیت سازمانی هستند.

در این مقاله، 11 مثال از مهارت‌های نرم حیاتی را که برای موفقیت در محل کار ضروری هستند و اینکه چرا بیش از هر زمان دیگری مهم می‌شوند، بررسی خواهیم کرد.

 11 مهارت نرم ضروری که کارفرمایان برای آنها ارزش قائل هستند

1- ارتباط موثر

برای ایجاد روابط قوی با همکاران، مشتریان و ذینفعان ضروری است. این نه تنها شامل توانایی انتقال پیام ها به روشی واضح و قانع کننده است، بلکه توانایی درک نیازهای دیگران و پاسخ به بازخوردها را نیز شامل می شود. کارفرمایان افرادی را می خواهند که بتوانند روابط حرفه ای با همکاران ایجاد کنند، که به ویژه هنگام کار با تیم مهم است.ارتباطات اغلب در محل کار از طریق بازخورد غیررسمی، مانند نظرات شفاهی یا کتبی همکاران و سرپرستان ارزیابی می شود. یک روش جایگزین، ارزیابی یا ارزیابی رسمی است. توانایی برقراری ارتباط موثر اغلب جزء حیاتی موفقیت حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود و کارفرمایان در طیف وسیعی از صنایع و حرفه‌ها از آن ارزش بالایی دارند

به عنوان مثال فروشندگانی که مهارت های نرم برقراری ارتباط موثر دارند نسبت به سایر فروشندگان فروش موفق تری را تجربه میکنند.

دوره فروش دکتر یحیی علوی مدرسه کسب و کار آیا  یکی از دوره های آموزشی فروش و بازاریابی است که از شما یک فروشنده حرفه ای می سازد.

 چند نمونه از مهارت های ارتباطی

گوش دادن فعال
ارتباط کلامی
ارتباط غیرکلامی
ارتباط نوشتاری
مهارت های ارائه

2-رهبری

یک رهبر خوب توانایی الهام بخشیدن به تیم خود را برای دستیابی به عظمت دارد. آنها می توانند چشم انداز روشنی را تنظیم کنند، آن را به طور موثر ارتباط برقرار کنند و فرهنگ مسئولیت پذیری و تعالی را ایجاد کنند. مهمتر از آن، آنها می توانند اعضای تیم را برای دستیابی به اهداف و اهداف مشترک الهام بخش و تحت تأثیر قرار دهند. توانایی رهبری موثر اغلب جزء حیاتی موفقیت حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود و کارفرمایان در طیف وسیعی از صنایع و حرفه‌ها ارزش بالایی دارند. از آنجایی که بیشتر کارمندان به صورت تیمی کار می کنند، رهبری به طور گسترده ای به عنوان یک ویژگی حیاتی برای موفقیت در محیط کار مدرن شناخته می شود. در اینجا چند نمونه از مهارت های رهبری آورده شده است.

 3-کار تیمی

کار تیمی شامل توانایی کار با دیگران برای رسیدن به یک هدف مشترک است. این نیاز به ارتباط، همکاری و تعهد مشترک برای کار در یک گروه دارد. افرادی که قادر به همکاری با دیگران هستند، به احتمال زیاد به اهداف حرفه ای خود دست می یابند و به موفقیت سازمان خود کمک می کنند. در یک محیط حرفه ای، کار تیمی خوب می تواند به پرورش خلاقیت و نوآوری کمک کند، زیرا اعضا را تشویق می کند تا ایده ها را به اشتراک بگذارند، راه حل های جدید را طوفان فکر کنند و در ابتکارات جدید همکاری کنند. کار به عنوان بخشی از یک تیم مشترک همچنین می تواند رضایت شغلی را افزایش دهد و به یک محیط کاری مثبت کمک کند. در اینجا چند نمونه از مهارت های کار گروهی آورده شده است.

4-خلاقیت

خلاقیت شامل توانایی تفکر خارج از چارچوب و ارائه ایده هایی است که مفروضات را به چالش می کشد. نیازی به گفتن نیست که این امر مستلزم ذهنیت کنجکاوی، ریسک پذیری و تمایل به پذیرش ابهام و عدم اطمینان است. از سوی دیگر، خلاقیت برای حل مؤثر مشکلات ضروری است، به این معنی که به افراد اجازه می دهد تا از زوایای جدید و متفاوت با مسائل برخورد کنند. افراد خلاق همچنین به سازمان‌ها مزیت رقابتی می‌دهند و آنها را قادر می‌سازند محصولات و سیستم‌های جدیدی را توسعه دهند که آنها را از رقبایشان متمایز کند.

در اینجا چند نمونه از مهارت های خلاق وجود دارد:

طوفان فکری
خیال پردازی
کنجکاوی
آزمایش

5- مدیریت زمان

مدیریت زمان شامل توانایی تعیین اولویت ها، سازماندهی وظایف و تخصیص زمان برای فعالیت های مختلف است. این امر مستلزم نظم و انضباط و تمایل به اجتناب از حواس پرتی و کارهای کم اولویت است. به طور طبیعی، مهارت‌های خوب مدیریت زمان می‌تواند به افراد کمک کند تا از استرس و اضطرابی که می‌تواند از ضرب‌الاجل‌های از دست رفته ناشی می‌شود دوری کنند. اما مهمتر از آن، کسانی که می توانند زمان خود را به طور موثر مدیریت کنند، بیشتر قابل اعتماد و کارآمد دیده می شوند، که به آنها امکان می دهد در محل کار برجسته شوند. در اینجا چند نمونه از مهارت های مدیریت زمان آورده شده است: برنامه ریزیتعیین هدفهیئت نمایندگیمسدود کردن زمان

 سازگاری در چشم انداز کسب و کار به سرعت در حال تغییر امروزی، سازگاری یک مهارت نرم کلیدی است که افراد را قادر می سازد جلوتر از منحنی ها بمانند. به عنوان مثال، یک کارمند با این مهارت می تواند با شرایط در حال تغییر سازگار شود و مهارت ها و فن آوری های جدید را بیاموزد تا در محل کار مرتبط بماند.

از آنجایی که اجتناب از چالش‌های غیرمنتظره غیرممکن است، داشتن کارکنان سازگار به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر از شکست‌ها عقب نشینی کنند. به علاوه، آنها همچنین می توانند موقعیت ها را به سرعت بخوانند و رویکرد خود را برای انطباق بر اساس موقعیت تنظیم کنند. در اینجا چند نمونه از مهارت های سازگاری آورده شده است:

انعطاف پذیری
تاب آوری
طرز فکر رشد
تحلیل و بررسی 

6- سازگاری

در چشم انداز کسب و کار به سرعت در حال تغییر امروزی، سازگاری یک مهارت نرم کلیدی است که افراد را قادر می سازد جلوتر از منحنی ها بمانند. به عنوان مثال، یک کارمند با این مهارت می تواند با شرایط در حال تغییر سازگار شود و مهارت ها و فن آوری های جدید را بیاموزد تا در محل کار مرتبط بماند. از آنجایی که اجتناب از چالش‌های غیرمنتظره غیرممکن است،

داشتن کارکنان سازگار به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر از شکست‌ها عقب نشینی کنند. به علاوه، آنها همچنین می توانند موقعیت ها را به سرعت بخوانند و رویکرد خود را برای انطباق بر اساس موقعیت تنظیم کنند.

 در اینجا چند نمونه از مهارت های سازگاری آورده شده است:

 انعطاف پذیری
تاب آوری
طرز فکر رشد
تحلیل و بررسی

7-حل مسئله

حل مسئله شامل توانایی ارائه راه حل های جایگزین است. این مهارت برای شناسایی و پرداختن به چالش ها و فرصت های پیچیده در زمینه های مختلف بسیار مهم است. حل مسئله همچنین تصمیم گیری آگاهانه تر را آسان تر می کند زیرا کارمندان قادر به تجزیه و تحلیل موقعیت ها و شناسایی بهترین مسیر عمل هستند. در نتیجه تیم ها می توانند در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهند. در اینجا چند نمونه از مهارت های حل مسئله آورده شده است.

تفکر انتقادی
تحلیل و بررسی
تفکر استراتژیک
ابتکار عمل

8- اخلاق کاری

اخلاق کاری نشان دهنده تعهد یک فرد به شغل خود است. داشتن یک اخلاق کاری قوی باعث می شود که شما قابل اعتمادتر و قابل اعتمادتر به نظر برسید، که باعث افزایش اعتبار شما در محل کار می شود. راه های زیادی برای نشان دادن یک اخلاق کاری قوی وجود دارد.

برخی از مثال‌ها عبارتند از رسیدن به موقع برای جلسات، رعایت ضرب‌الاجل‌های مداوم و پاسخگو بودن در قبال اقدامات خود. اگر در محل کار با چالش‌هایی مواجه می‌شوید، باید رفتار مثبت خود را نیز حفظ کنید و با شرایط در حال تغییر سازگار شوید. در اینجا چند نمونه از مهارت های اخلاق کاری آورده شده است.

وقت شناسی
قابلیت اطمینان
حرفه ای گری
انضباط 

9- تفکر انتقادی

تفکر انتقادی افراد را قادر می سازد تا با یک ذهنیت استراتژیک و تحلیلی به مشکلات و چالش ها برخورد کنند. هنگام تصمیم گیری آگاهانه، این مهارت به شما امکان می دهد گزینه های موجود را بسنجید و نتایج بالقوه را در نظر بگیرید. یک متفکر انتقادی می تواند قدرت استدلال ها را ارزیابی کند و نقص های استدلال را شناسایی کند.

آن‌ها دیدگاه‌های متعددی را در نظر می‌گیرند، که باعث می‌شود احتمال بیشتری وجود داشته باشد که پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت تصمیم‌هایشان را مشخص کنند. علاوه بر این، آنها همچنین می توانند علت اصلی یک مشکل را شناسایی کرده و راه حل های متعددی را ایجاد کنند. در اینجا چند نمونه از مهارت های تفکر انتقادی آورده شده است: تحلیل و بررسیارزیابیاستدلال استقرایی یا قیاسیسنتز 

 

10- مدیریت تعارض

هر کارمندی نمی تواند هر بار با همکارانش کنار بیاید. همانطور که یک تیم با موانع مقابله می کند، تضاد و ایده های متضاد ممکن است هرازگاهی ایجاد شود. مدیریت تعارض فرآیند رسیدگی به اختلافات یا اختلافات به شیوه ای سازنده و موثر است.

اغلب، این نیاز به مهارت های ارتباطی خوب، گوش دادن فعال، همدلی، مهارت های مذاکره و تمایل به همکاری و یافتن زمینه های مشترک دارد. هنگام مدیریت تعارض، شناسایی اهداف و منافع مشترک برای همه طرف های درگیر مهم است.

این می تواند به ایجاد حس اتحاد و همکاری کمک کند و حتی منجر به نتایج بهتر برای همه افراد شود. باز بودن نسبت به ایده‌ها و دیدگاه‌های مختلف نیز می‌تواند باعث شود که افراد برای تلاش برای حل و فصل انگیزه ایجاد کنند. در اینجا چند نمونه از مهارت های مدیریت تعارض آورده شده است: 

یکدلی
مذاکره
پادرمیانی
حل تعارض

11- هوش هیجانی

هوش هیجانی به توانایی شناخت و درک احساسات خود و دیگران اشاره دارد. در محیط های کاری مشترک امروزی، این مهارت کارکنان را قادر می سازد تا پویایی های اجتماعی پیچیده را هدایت کنند و به طور موثر در تیم ها کار کنند. همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بازخورد سازنده‌ای را به گونه‌ای ارائه کنند که به احساسات دیگران حساس باشد و منجر به نتایج موفق‌تر و روابط قوی‌تر شود. رهبران مؤثر اغلب این توانایی را دارند که به دیگران انگیزه دهند و موقعیت های چالش برانگیز را با لطف و همدلی هدایت کنند. در اینجا چند نمونه از مهارت های مدیریت تعارض آورده شده است:

خودآگاهی
همدلی
مهارتهای اجتماعی
انگیزه  
مهارت‌های نرم مهم ترند یا مهارت های سخت؟

بدون شک شما برای انجام هر کاری به یادگیری دانش آن کار (مهارت سخت) نیاز دارید اما به یاد داشته باشید که در مسیر پیشرفت شغلی و مهارتی، روزی خواهد رسید که تخصص و مهارت های فنی شما با دیگر افراد چندان تفاوتی ندارد و همه افراد به سطح بالایی در مهارت آموزی دست پیدا کرده اند.

در این صورت چیزی که باعث پیشرفت شما می‌شود، قدرت انعطاف پذیری و انطباق پذیری، قدرت ایجاد تغییر، همدلی، برقراری ارتباط با دیگران، توانایی تاثیر گذاری بر دیگران و مواردی از این قبیل خواهد بود. مهارت‌های نرم باعث میشوند که نیروی های انسانی مانند ربات به نظر نرسند و از ظرفیت های وجودی و ابعاد مختلف انسانی خود نهایت استفاده را ببرند.

افرادی که این مهارت ها را به خوبی در خود تقویت کرده اند، در حرفه خود نیز موفق ترند؛ چراکه می دانند چگونه باید از مهارت های فنی خود استفاده کنند که بیشترین بازدهی را برای آنها داشته باشد.

به عنوان مثال فروشندگانی که مهارت‌های نرم بالاتری نسبت به فروشندگان دیگر دارند در فروش موفق تر هستند و میزان فروش بیشتری دارند .دوره فروش دکتر یحیی علوی مدرسه کسب و کار آیا  یکی از دوره های آموزشی فروش و بازاریابی است که از شما یک فروشنده حرفه ای می سازد.

حتی اگر بخواهیم کمی عمیق تر بررسی کنیم، این افراد می دانند که چه شغلی مناسب آنهاست و با ویژگی های شخصیتی شان سازگار است. بنابراین کاری را انتخاب می کنند که از انجام دادن آن لذت ببرند. انسانی هم که از کار خود لذت میبرد، می تواند خلاقیت بیشتری به خرج دهد و نه تنها به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند، بلکه برای آن سازمان یا شرکت نیز خلق ارزش کند.

سخن آخر 

اهمیت مهارت‌های نرم در ابعاد مختلف زندگی کاملا مشهود و ملموس است به این دلیل که این مهارت ها یکی از اصلی ترین و اساسی ترین بخش های زندگی افراد را در بر می‌گیرند.

نحوه ارتباط شخص با خود، دنیا و اطرافیان، احساسات، باور ها و عقاید انسان، دیدگاه افراد مختلف نسبت به زندگی و… جز مواردی هستند که روی بخش های مختلف زندگی (زندگی کاری و حرفه ای، زندگی شخصی و عاطفی) و علاقه‌مندی ها تاثیر می‌گذارند و همچنین مستقیما با مهارت‌های نرم در ارتباط هستند.

یکی از پایه‌های موفقیت و پیروزی کسب وکارها، فراگیری مهارت‌های نرم می‌باشد. دلیل آن می‌تواند ارتباطات یک سازمان و نحوه تعامل آن باشد، که این امر تاثیری مستقیم در روند پیشرفت کار سازمان دارد.این امر ضرورت یادگیری مهارت های نرم را برای مدیران و کارفرینان دو چندان می‌کند.

با شرکت در بوت کمپ توانمند سازی مدیران ،  مدرسه کسب و کار آیا علاوه بر ارتقا دانش فنی مدیریت ،شما می توانید مهارت‌های نرم خود را توسعه دهید و بهینه کنید 

منبع:مجله فوربس

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا