مقالات مهارت های فردی

هنر شفاف اندیشیدن در تصمیم گیری

رالف دابلی،از نویسندگان مشهور سویسی در زمینه کارآفرینی است. او دانش آموخته رشته اقتصاد و تبحر خاصی در زمینه کارآفرینی و مدیریت  دارد. رالف دابلی از 2001 تاکنون،کتاب های اندکی منتشر کرده اما در سال 2013 با انتشار کتاب هنر شفاف اندیشیدن، به شهرت جهانی دست پیدا کرد و سبب انتشار کتاب دیگری در سال 2020 شد که هرچند به اندازه کتاب هنر شفاف اندیشیدن ،جالب و موفق نبوده است.این کتاب توسط عادل فردوسی پور،مجری و خبرنگار ورزشی، ترجمه شده و در سال 1394 به بازار عرضه گشت.

دابلی برای نوشتن این کتاب ها،سال ها تحقیق کرده و از افراد مختلفی مصاحبه های متنوع تهیه کرده و در نهایت،یک لیست بلند بالا برایش کنار گذاشت. سپس تمامی این لیست را دسته بندی کرده و تمامی مواردی که در زندگیمان با آن مواجهه می شویم را در این کتاب آورده است.

نقش تعصب در تصمیم گیری

تعصبات متنوعی که بر تصمیم ها و تفکرات ما تاثیر می گذارد، میتوان محور اصلی این کتاب در نظر گرفت. رولف دابلی ، با فرهنگ های متفاوت هر کشور یا قاره آشنا شد و از آنها،برای تاثیر گذاری بر تصمیمات استفاده کرد. در ادامه شما خواهید دید که چگونه زندگی ما تحت تاثیر عقاید کهن و پوسیده ای ست که از نیاکانمان، یاد گرفته ایم. او به شما یاد خواهد داد که چگونه این افکار سمی را دور بندازید و لحظه ای به خود بیاندیشید.بدون آنکه نگران کسی یا چیزی باشید. بدون انکه کینه کنید یا ناراحت بشوید.

روش درست اندیشدن

دابلی معتقد است که به راحتی می توان خطاهای ذهنی انسان را تنها با درست اندیشیدن،حذف کرد. مشخصا ما اکثر تصمیم های خود بر اساس غریزه و تفکرات ذاتی خویش می گیریم و بیشتر آنها، تصمیم های اشتباهی هستند که به ما لطمه می زنند. در موقعیت های ناگهانی،ما دچار هیجانات زیاد می شویم و آنجا نیز تصمیم های اشتباهی می گیریم. دابلی به ما می آموزد که چگونه در این موقعیت ها خودمان را کنترل کنیم و از ذهنمان را از هرگونه افکار منفی پاک کنیم تا درست تر و بی نقص تر بیاندیشیم.
زمان در اینجا، از طلا باارزش تر است. دابلی، احترام زیادی برای زمان قائل هست و هرچند همیشه می گوید: هیچوقت برای رسیدن به موفقیت دیر نیست، ولی به شدت این نکته را گوشزد می کند که زمان را هدر ندهیم. با انتخاب های اشتباه، آن را تباه نکرده و بهترین استفاده را ببریم. این میتواند جهشی بزرگ به سوی موفقیت باشد.
هرچند ما نباید انتظار معجزه از این کتاب را داشته باشیم و گمان کنیم به محض اینکه ان را خواندیم، فردا به چنان فرد موفقی تبدیل خواهیم شد که ساکنان زمین، به خود ندیده است! این فکر را دور بیندازید. حتی نویسنده نیز می گوید: ما قرار نیست طوری تلاش کنیم و به خود فشار بیاوریم تا اصلا خطا نکنیم. اتفاقا بعضی از خطا ها و لغزش ها در زندگی ما لازم هستند. بدون آنها،چگونه میتوانیم خودمان را بشناسیم؟”
علاوه بر این، عمل به این دستورات اراده ای بالا می‌خواهد که از عهده همه ما بر نمی آید. نگیزه و اینکه چقدر می‌خواهید خود را بشناسید، این ها همه نقش اساسی در تغییر ذهنتان دارد.

جملاتی آموزنده از هنر شفاف اندیشیدن در تصمیم گیری

  • چه بخواهیم و چه نخواهیم، ما برده ی احساسات خود هستیم. ما با الهام از احساسات نه افکارمان، تصمیمات پیچیده ای می‌گیریم.”
  • حتی اگر 50 میلیون نفر نیز حرف احمقانه ای بزنند،باز هم احمقانه است.
  • اگر تنها ابزار شما چکش باشد، پس تمامی مشکلات شما ناخن خواهد بود.
  • بهترین راه برای محافظت در برابر سورپرایز های ناگهانی، پیش بینی آنهاست.
  • دو نوع پیش گو داریم :کسانی که نمی دانند و کسانی که نمی دانند که نمی دانند.
  • فکر کنید که جهان‌یبینی شما برگرفته از مردم نیست: تصور نکنید کسانی که متفاوت فکر می‌کنند احمق هستند. قبل از انکه اقدامی انجام بدهید، ابتدا خود را زیر سوال ببرید.
  • حسادت کردن مشکلی ندارد اما فقط برای کسی که می خواهید به آن، تبدیل شوید.

نویسنده:رالف دابلی
مترجم:عادل فردوسی پور با همکاری بهزاد توکلی و علی شهروز

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا